De voordelen van contentmarketing: meer klanten en langdurige relaties

Steeds meer organisaties omarmen de kracht van contentmarketing. Waarschijnlijk vraag jij je af wat contentmarketing kan betekenen voor jouw organisatie. Contentmarketing draait om het maken en verspreiden van waardevolle informatie. Deze informatie is vaak probleemoplossend of vermakelijk, en dus interessant voor de lezer. Wanneer je jouw doelgroep op de juiste manier kan bereiken met interessante informatie, kun je waardevolle relaties opbouwen met je potentiële klanten. Maar hoe gaat dat allemaal in zijn werk? In dit blog lees je hoe contentmarketing jou kan helpen om een betere relatie op te bouwen met je doelgroep en hoe je er meer bezoekers mee kan trekken naar je online platform.

Waarom contentmarketing?

Het aanbieden van de juiste content speelt een grote rol in het succes van online platforms zoals websites, applicaties en social media. Contentmarketing speelt in op de problemen of behoeftes waar jouw doelgroep mee zit. Hierbij staat niet het promoten van je product centraal, maar juist de interesses van de doelgroep. Door waardevolle en leuke kennis te delen en je online platform te voorzien van overtuigende teksten, creëer je vertrouwen en leren jij en je doelgroep elkaar beter kennen. Zo bouw je snel waardevolle relaties op en dat betaalt zich terug in een verhoogde conversie en trouwere klanten. Bovendien draagt contentmarketing in samenwerking met SEO bij aan een betere vindbaarheid in de zoekmachines.

De effectiviteit van een online platform wordt dus vergroot met een contentstrategie die in het teken staat van de behoeftes en problemen van de doelgroep. De uitwerking van de contentstrategie is uniek voor elke organisatie. Naast de doelgroep is deze namelijk afhankelijk van de doelstellingen van jouw organisatie. Voordat je contentmarketing gaat toepassen, is het dus essentieel dat je duidelijke doelstellingen voor ogen hebt en dat je weet welke doelgroep je aan wil spreken. Deze onderdelen vormen de basis voor het contentmarketing model.

Waar begin ik?

Duidelijke doelstellingen en een gedetailleerde omschrijving van de doelgroep vormen de basis van de contentstrategie. Wanneer je jouw doelgroep kent, weet je welke interesses, eigenschappen en problemen jouw potentiële klanten hebben. De contentstrategie moet zich vormen naar jouw doelgroep, maar moet ook worden afgestemd op het aanbod en de doelstellingen van jouw organisatie. Het verkopen van een dienst vereist bijvoorbeeld een andere aanpak dan het verkopen van een product. Met je doelgroep en doelstellingen op papier kun je beginnen aan een strategie die past bij jouw organisatie.

Er is geen best practice als het aankomt op contentmarketing. In samenwerking met een contentmarketeer kun je bekijken wat de mogelijkheden zijn voor jouw organisatie en hoe je jezelf kunt onderscheiden van de concurrentie. Een contentmarketeer kan je bovendien helpen bij het inrichten, plannen en creëren van de content. Nadat je content is gemaakt volgt de uitdaging om de content te promoten. Dit kan met behulp van online marketing.

Contentmarketing en online marketing hebben de kracht om elkaar te versterken. Wanneer je waardevolle content aanbiedt, kun je deze promoten met behulp van online marketing (o.a. SEO en SEA). Aan de andere kant wordt de effectiviteit van je online marketing campagnes verhoogd, omdat het makkelijker is om content te promoten wanneer je doelgroep daadwerkelijk geïnteresseerd is in de informatie die ze voorgeschoteld krijgen. Bovendien verkoopt waardevolle content zichzelf wanneer content door lezers onderling wordt gedeeld.

Contentmarketing is een doorlopend proces aangezien de interesses, eigenschappen en problemen van je doelgroep voortdurend veranderen. Bovendien moeten bestaande relaties worden onderhouden met nieuwe content. Je zult echter zien dat je investering steeds meer zijn vruchten begint af te werpen naarmate de relatie met je doelgroep verbetert. Zo krijg je namelijk meer waarde terug in de vorm van aankopen, afgenomen diensten, online interactie en positieve mond-op-mondreclame.

Welke vormen van content zijn nuttig voor mij?

Er zijn ontzettend veel mogelijkheden als het gaat om het creëren van content. Zo kun je bijvoorbeeld met behulp van een probleemoplossend whitepaper een veelvoorkomende vraag van je doelgroep beantwoorden. Misschien werkt een afbeelding of een video in sommige gevallen nog net iets beter. Ook met het inrichten van bijvoorbeeld een forum of het opstellen van een FAQ (veelgestelde vragen) kun je de vragen van je doelgroep beter en sneller beantwoorden. Bovendien bespaar je uiteindelijk kosten, omdat je zelf minder tijd hoeft te besteden aan het beantwoorden van vragen.

Veel content is dus uniek en persoonlijk. Er zijn echter een aantal onderdelen van contentmarketing die van toegevoegde waarde zijn voor bijna elke organisatie. Naast het creëren van goede content is het namelijk ook belangrijk dat de content toegankelijk wordt gemaakt voor je doelgroep. In samenwerking met een contentmarketeer kun je vaststellen op welke manier deze vormen van content jou kunnen helpen om je contentstrategie naar een hoger niveau te tillen:

  • · Blog/nieuwsberichten: met behulp van zowel tekst en beeld.
  • · Mail/nieuwsbrief: een geautomatiseerde en persoonlijke mailstrategie.
  • · Social media: interactie aangaan en content verspreiden.
  • · Opstellen buyer persona’s (doelgroeponderzoek): inzicht krijgen in de eigenschappen, problemen en wensen van je doelgroep.
  • · Copywriting: je platform voorzien overtuigende en doelgerichte teksten.
  • · Storytelling: jouw organisatie voorzien van een verhaal en een verbale huisstijl.

Met een eigen invulling van het contentmarketing model kan ook jouw organisatie een betere relatie opbouwen met de doelgroep. Daarnaast maak je jouw online platform aantrekkelijker en beter vindbaar voor nieuwe bezoekers. Ben je benieuwd geworden naar de mogelijkheden die contentmarketing jou te bieden heeft? Neem dan contact met ons op via 024-3000316 of stuur een mail naar koen@linku.nl.