3 SEO-wetten voor online vindbaarheid

Wil je graag op 1 komen bij Google? En wil je weten hoe je dat aanpakt met zoekmachine optimalisatie? Met deze 3 SEO-wetten maak je jouw doel haalbaar.

Koen
Geschreven door Koen
SEO wetten in blokken
SEO wetten in blokken

Voordat ik de 3 wetten onthul, is het essentieel om het verschil tussen SEO en SEA te begrijpen. Wil je direct online resultaat via de zoekmachines, dan moet je diep in de buidel tasten. Met search engine advertising – ookwel SEA genoemd –  koop je een plek op een gesponsorde positie bij de eerste zoekresultaten van een gebruiker. Dit is nuttig voor campagnes waarbij je op korte termijn resultaat wilt zien, maar ook op de lange termijn biedt SEA ondersteuning aan je strategie voor meer zichtbaarheid.

Denk je aan de lange termijn en wil je werk maken van een betere gebruikservaring voor jouw doelgroep, dan adviseer ik je consistent in te zetten op zoekmachine optimalisatie – ookwel search engine optimalization (SEO). Scoren met SEO is een oneindig spel, aangezien de regels en het speelveld altijd veranderen. Knoop dus goed in je oren dat je altijd hard zal moeten werken om je concurrenten voor te zijn en te blijven.

De verschillen in een notendop

SEOSEA
Organische zoekresultatenBetaalde zoekresultaten
TijdsinvesteringGeld investering
Lange termijnKorte termijn
Langdurig resultaatResultaat zet je aan en uit
ContentoptimalisatieAdvertentie-optimalisatie

Waarom is SEO zo belangrijk?

Hoger komen in de zoekresultaten is vaak omschreven als een bedrijfsdoel. Ik zie een hogere positie eerder als een resultaat. Je doel moet juist zijn om je doelgroep te voorzien van relevante informatie. Wanneer je dit structureel goed doet, dan is een hogere positie een mogelijk resultaat.

Mensen over de hele wereld gebruiken Google Zoeken om informatie te vinden. Technologie blijft zich ontwikkelen, maar wij zullen altijd iedereen helpen om de informatie te vinden waar ze naar op zoek zijn.

Google

Leer in 5 minuten hoe Google Zoeken werkt

Neem deze informatie in acht bij alle content die je op je website plaatst. Help de gebruiker en je wordt beloond. Veel experts zeggen niet voor niets dat verkeer vanuit de organische resultaten beter converteert, dan verkeer uit advertenties. Argument? Mensen zijn bewust op zoek naar het onderwerp waarover jij hebt geschreven. Dat is een andere motivatie dan mensen die je probeert te verleiden met je advertenties. Mijn advies: leg de rode loper uit met relevante content die je gratis weggeeft en versterk je zichtbaarheid verder met advertenties. Een combinatie van SEO en SEA die al jaren succesvol is voor Linku.

3 SEO-wetten: gebruikerservaring, content en autoriteit

Na deze inleiding is het nu tijd voor de drie belangrijke SEO-onderdelen, of zoals wij ze bij Linku benoemen: 3 SEO-wetten. Bij elke wet deel ik het wat en het hoe, zodat je er direct zelf mee aan de slag kunt. Het vasthouden aan deze wetten zorgt ervoor dat jouw website hoger scoort in de zoekmachines en meer bezoekers trekt.

3 wetten gebruikerservaring, content en autoriteit

1. Gebruikerservaring

Zie je SEO-strategie als het bouwen van een huis. De eerste wet ‘gebruikerservaring’ is het fundament van je succes. Enkele belangrijke onderdelen zijn gebruikersvriendelijkheid, snelle laadtijden, logische sitestructuur, veiligheid van je website, structured data, rich snippets en user experience. Websites moeten een perfecte mobiele ervaring bieden, zeker nu mobile-first indexing de standaard is. Dit houdt in dat Google de mobiele versie van je website als uitgangspunt neemt. Ook de gebruikerservaring (UX) van een website wordt steeds belangrijker in het beoordelingsproces van Google. Je moet dus niet alleen nadenken over content, maar ook de manier waarop je deze aanbiedt.

Kijk je naar het onderdeel snelheid of laadtijd, dan kan je als beheerder van je website nooit genoeg tools hebben, daarom geef ik je gratis mijn favoriet om afbeeldingen te comprimeren voor een snellere weergave van je pagina: compressor.io. Het uploaden van gecomprimeerde afbeeldingen op je website eist natuurlijk wel wat oplettendheid. In het beste geval zorgt je website dan ook automatisch voor een goede compressie, ongeacht de afbeeldingen die je uploadt. Onze website Linku.nl schaalt bijvoorbeeld afbeeldingen naar een passend formaat en zet ze om naar een WebP-bestandsindeling. Deze indeling resulteert in afbeeldingen die vergeleken met bijvoorbeeld JPEG gemiddeld 39% kleiner zijn, zonder zichtbaar kwaliteitsverlies. Dit kan per pagina al gauw een paar MB aan data schelen.

Andere zaken die snelheid bevorderen zijn vooral weggelegd voor de ontwikkelaars die je website bouwen. Een aantal voorbeelden zijn: het comprimeren van static assets (zoals css styling- en Javascript-bestanden), het cachen van afbeeldingen en static assets zodat ze bij een terugkerend bezoek maar één keer opgehaald hoeven te worden en het cachen van volledige pagina’s zodat bij grote aantallen bezoekers de website niet trager wordt.

Bezoekers vasthouden

Wanneer bezoekers via een zoekmachine je websites bezoeken en direct weer vertrekken, wordt dat gezien als een bounce. Dit betekent vaak dat er problemen zijn op je website. Deze hebben logischerwijs een negatieve invloed op je ranking. Ten eerste is het belangrijk dat je content relevant is en de aandacht vasthoudt. Wanneer dat het geval is, is het ook belangrijk te kijken naar de vervolgstap. Je wilt de bezoeker altijd een passende uitweg geven naar een volgende actie of pagina. Denk bijvoorbeeld aan het koppelen van relevante pagina’s (lees meer/ ook interessant) of tonen van passende call-to-actions (doe de gratis check / neem contact op). Dit zorgt niet alleen voor meer waardevolle interactie, maar heeft mogelijk ook een positief effect op je ranking.

Toepassen structured data voor betere weergave in zoekmachines

Structured data is een gestandaardiseerde manier om informatie te tonen en helpt zoekmachines om je website te begrijpen. Dit gebeurt in de code van de website en is vaak onzichtbaar voor het blote oog. Een bekende toepassing is het recept. Door ingrediënten en stappen als structured data te verwerken, herkent Google dit als een recept. Hieronder zie je een verkleind voorbeeld van hoe dat er onder de motorkap uitziet:

<title>Linku taart</title>
<script type="application/ld+json">
{
  "@context": "https://schema.org/",
  "@type": "Recipe",
  "name": "Linku taart",
  "image": [
    "https://linku.nl/foto.jpg",
  ],
  "author": {
    "@type": "Person",
    "name": "Koen"
  },
  "datePublished": "2020-09-09",
  "description": "De perfecte taart voor hongerige ontwikkelaars",
  "prepTime": "PT20M",
  "cookTime": "PT30M",
  "totalTime": "PT50M",
  "recipeIngredient": [
    "400 gram PHP",
    "75 gram Cronjob",
    "2 theelepels MarleyBEM",
    "1/2 theelepel Symfony",
    ],
  "recipeInstructions": [
    {
      "@type": "HowToStep",
      "name": "Voorverwarmen",
      "text": "Verwarm de CPU voor op 220 graden",
      "url": "https://linku.nl/linku-taart#stap1",
      "image": "https://linku.nl/linku-taart/stap1.jpg"
    }
  ]
}
</script>

Met bovenstaande informatie weet Google dus hoe je recept in elkaar steekt. Maar wat is dan het voordeel? Wanneer je structured data goed instelt, heb je een kans op een featured snippet bovenaan in de zoekresultaten. Dit zorgt dus voor een verhoogde zichtbaarheid. We hebben dit bijvoorbeeld toegepast voor Foodies magazine.

Voorbeeld van een uitgebreid zoekresultaat
Voorbeeld van een featured snippet

Naast recepten kun je ook andere informatie gestandaardiseerd aanbieden, zoals veelgestelde vragen, vacatures (Google Jobs), organisatie, producten, reviews en evenementen. Het wordt steeds belangrijker om structured data toe te passen voor de beschikbare informatietypen, anders beland je standaard achter de partijen die dat wel doen. Het implementeren van structured data is wel een technisch proces, dus daar zul je hulp van de websitebeheerder bij nodig hebben.

2. Content

Content schrijft als tweede SEO-wet voor dat je beter scoort wanneer je content uniek, relevant en van goede kwaliteit is.

Unieke content

Je maakt content uniek door je eigen expertise en ervaring toe te voegen aan het onderwerp. Denk aan het delen van eigen voorbeelden, cases, statistieken, videos, afbeeldingen en modellen. Dit zijn zaken waarover de concurrentie niet beschikt en wat ook niet zomaar overgenomen kan worden. Zelf zien we veel succes met het delen van ons Brand Book en het Personeelshandboek. Deze pagina’s staan bovenaan de zoekresultaten omdat we meer doen dan het onderwerp toelichten. De bezoekers kunnen namelijk zelf door een uniek voorbeeld bladeren.

Relevante content

Content is relevant wanneer deze aansluit bij het zoekgedrag van je doelgroep. Het is zonde wanneer je veel moeite steekt in een zoekwoord dat niet wordt gebruikt. Je kunt relevante zoekwoorden op verschillende manieren achterhalen. Bijvoorbeeld door je doelgroep te analyseren. Met bijvoorbeeld het opstellen van buyer persona’s en het voeren van interviews breng je de echte problemen in kaart. Daar passen zoekwoorden bij die je kunt controleren met een zoekwoordanalyse. Ik gebruik zelf de tool KWFinder om zoekwoordvolumes te achterhalen en tips te krijgen over alternatieve zoekwoorden. Dit kunnen ook ‘long-tail’ zoekwoorden zijn. Dit zijn meer specifieke zoekopdrachten en lijken meer op zinnen. Een zoekmachinegebruiker kan ‘website’ intypen, maar ook ‘maatwerk website laten maken’. ‘Website’ heeft een zoekvolume 13,700 per maand, ‘maatwerk website laten maken’ heeft een zoekvolume van 30 per maand. Toch kan het interessanter zijn je te richten op het long-tail zoekwoord omdat:

  • de concurrentie niet moordend is als bij de algemene zoekterm;
  • je makkelijker content kunt maken die relevant is voor de zoekterm;
  • je precies de juiste doelgroep bedient.

Bij relevantie is het ook van belang om de klantreis in gedachten te houden. Niet iedere bezoeker zoekt op dezelfde manier, of is in dezelfde fase van de klantreis. Als we kijken naar het voorbeeld ‘maatwerk website laten maken’, lijkt dat een zoekopdracht van iemand die vastberaden is een website te laten maken. Het kan zijn dat deze persoon eerder heeft gezocht naar ‘wat maakt een goede website’, ‘voorbeelden goede websites’ of ’template website of maatwerk’. Dit zijn oriënterende zoekopdrachten waar je ook op zou moeten inspelen. Wanneer je iemand in de oriënterende fase al binnenhaalt, geef je jezelf namelijk een grotere kans op een uiteindelijke lead.

Wat je geeft krijg je ooit terug

Jos Burgers, befaamd marketinggoeroe, is bekend van onder andere de zin: ”wat je geeft, krijg je ooit terug”. Dit is onze benadering van content delen. Wij maken ons hard om ons kennis in een leesbare en behapbare vorm te delen met bezoekers van onze website. Zoals dit blog. Het kostte me 5 uur om te schrijven en de geschatte leestijd voor jou is slechts 10 minuten. Graag gedaan. Vroeg of laat is dit hopelijk een ingang voor een bezoeker die converteert.

In de afsluiting van dit betoog deel ik 6 eenvoudige stappen om vanuit niets honderden onderwerpen te verzinnen om over te schrijven. De manier waarop je schrijft is weer belangrijk voor je score. Maak gestructureerd en consistent gebruik van heading-tags, meta-titels en -beschrijvingen. Verrijk ook je afbeeldingen met alt-teksten, een relevante titel en vergeet die bestandsnaam niet aan te passen. Schrijf voor de gebruiker en optimaliseer voor Google. Met die mindset hebben wij al een aantal goedscorende pagina’s weten te schrijven. Test het zelf maar eens met webapplicatie laten maken, kleurenpsychologie,goede branding of Ionic.

Voorbeeld zoekresultaat ionic - SEO

3. Autoriteit

De laatste wet is er een die je minder in de hand hebt. Uiteraard kan je gebruik maken van je eigen social-profielen om te verwijzen naar jouw website, maar een vooraanstaande website die verwijst naar jouw website is voor Google een signaal dat gebruikers jouw domein gebruiken om hun vraag beantwoord te krijgen. In een ideale wereld heb je fans van je merk die als ambassadeurs linken naar jouw website. Dit is helaas niet voor iedereen weggelegd.

Het is nog mogelijk om te scoren met betaalde linkbuilding, het inkopen van links naar jouw website, maar je loopt dan wel op dun ijs. Bovendien kunnen de kosten hiervan hoog oplopen, daarom adviseer ik je een zo organisch mogelijk linkprofiel op te bouwen. Ook hier geldt dat je een lange adem moet hebben en zo gevarieerd mogelijk aan de slag moet. Reacties die naar jouw website verwijzen, social media-profielen, links achter afbeeldingen, gastbloggen op andere websites, influencers die hun achterban motiveren om jouw website te bezoeken, maar ook tekst-links in blogs. Al met al werk aan de winkel om autoriteit op te bouwen voor jouw domein en bezoekers overtuigen van de relevantie en kwaliteit van jouw content.

Winnen doe je seo

Een hoop informatie om te verwerken, maar hoe maak je een start? Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar praktisch stel ik het volgende pad naar succes voor:

  1. Bepaal het doel voor je SEO-strategie (bijvoorbeeld kennis delen)
  2. Breng de klantproblemen in kaart door te brainstormen en onderzoek te doen
  3. Kies welke kanalen je inzet en hoe deze elkaar aanvullen
  4. Maak een contentkalender om content een vaste plek te geven in de agenda. Anders blijf je dit uitstellen
  5. Maak 1 persoon verantwoordelijk
  6. Trial and error. Niet elk stukje content scoort. Een wijs man zei ooit: als je niet valt, leer je ook niet opstaan. Just do it!

Mijn ervaring leert me dat stap 5 een hele belangrijke is. Een aanjager is altijd fijn om in je team te hebben, anders komt content altijd op de tweede plaats. Heel veel succes met jouw strijd in het oneindige spel van SEO.

Sparren?
Koen
Koen
Koen

Neem contact op

Heb je een vraag over SEO of wil je meer weten? Ik help je graag!

Mail koen@linku.nl