AI, de stille kracht achter efficiënter werken
AI is meer dan een buzzwoord; het is een revolutionaire technologie die de manier waarop we werken fundamenteel aan het veranderen is.
Van projectmanagement tot frontend ontwikkeling, de inzet van AI binnen Linku zorgt voor een verbetering in efficiëntie en kwaliteit. Maar wat betekent AI nu echt en hoe zetten wij het in binnen onze organisatie en voor onze klanten? Dat ontdek je in dit blog.
Wat is AI eigenlijk?
AI, oftewel kunstmatige intelligentie, kan bijvoorbeeld ingezet worden om menselijke takenuit te voeren of efficiënter uit te voeren. Het scala varieert van simpele automatiseringstools tot complexe taalmodellen zoals in ChatGPT van OpenAI. Het is belangrijk te weten dat AI veelzijdig is en voor verschillende taken kan worden ingezet.
Het meest bijzondere aan AI is dat het ‘een krachtige collega’ kan zijn. Net als een goed presterende medewerker, kan AI de juiste taken op het juiste moment uitvoeren. Het verschil? AI kan dit in potentie veel sneller en nauwkeuriger doen. Waarom in potentie? Omdat je de tool moet voeden met de juiste informatie, je moet hem goed trainen als het ware.
Net zoals je niet je HR-specialist zou vragen om een branding strategie te ontwikkelen, moet je AI ook juist inzetten. En dat doen we bij Linku op een aantal manieren die ook voor jou kunnen werken.
Notuleren met AI
Wie kent het niet: urenlang vergaderen en dan nog de tijd nemen om alles op een rijtje te zetten. Vaak is er één persoon belast met het maken van notulen, waardoor diegene minder actief kan deelnemen aan het gesprek. Gelukkig biedt AI een oplossing voor dit allesbehalve efficiënte notuleerproces.
Bij Linku hebben we dit probleem opgelost door onze vergaderingen te optimaliseren met AI-technologie. De vergaderingen worden opgenomen, na goedkeuring uiteraard. De opname wordt verzonden naar speech-to-text model Whisper.ai die een transcriptie genereert. Vervolgens gebruiken we een ander taalmodel (in dit geval: Claude) om essentiële informatie uit de transcriptie te halen. Dit doen we door de transcriptie in te laden en vervolgens simpele vragen aan het taalmodel te stellen.
Welke vragen stellen wij aan het taalmodel?
- Kan je een samenvatting van het gesprek maken?
- Wat zijn de concrete actiepunten?
- Welke zaken waren onduidelijk in deze meeting?
Vervolgens kan je dieper op de inhoud ingaan, om zo accurate notulen te genereren voor verschillende systemen. Bijvoorbeeld voor het CRM-systeem of om het document per e-mail te versturen.
Dit betekent niet alleen dat iedereen actief kan deelnemen aan de vergadering, maar ook dat er geen kostbare tijd verloren gaat aan het maken van notulen en het opstellen van actiepunten. Het resultaat is een efficiënter proces en een gelukkiger team.
Beginnen met AI?
Wil jij weten hoe je laagdrempelig AI ontdekt, op eigen houtje of met je team? We hebben een speciale AI-website gemaakt waarop jij jouw eerste stappen zet. Ontdek handige tips, tools en praktische use cases waar bedrijven nu al gebruik van maken. Alles is samengesteld om het makkelijk te maken voor jou.
Voorbeelden toepassingen van onze collega’s
- Timo.
Gebruikt vooral CoPilot voor code-hulp.
- Koen.
Herschrijft teksten en organiseert SEO-spreadsheets via ChatGPT 4.
- Alexander.
Zet elementen van HTML om naar JSON-formaat, via de Advanced Data Analysis.
- Dennis.
Gebruikt AI om nieuwe technieken te begrijpen.
- Nick.
Maakt gebruik van custom instructions voor specifieke output.
- Kevin.
Zet AI in voor informatie en datamanagement.
Verbetering in werkgeluk met AI
We geloven dat deze aanpak niet alleen de productiviteit verhoogt, maar ook bijdraagt aan digitaal werkgeluk. Bij Linku draait alles om verbinding; of het nu gaat om het verbinden van bedrijven aan successen of het bevorderen van digitaal werkgeluk.
Wat betekent digitaal werkgeluk eigenlijk?
Het gaat om meer dan alleen efficiëntie. Het gaat om het creëren van een werkomgeving waar technologie naadloos samenwerkt met menselijke vaardigheden, waardoor werknemers meer voldoening uit hun werk halen.
De potentie van AI is enorm en gaat veel verder dan een snellere uitvoering van taken. We zien AI als een aanvullende kracht, een ‘collega’ die ons assisteert en ons leven makkelijker maakt. Maar net zoals iedere collega heeft ook AI de juiste begeleiding nodig om optimaal te functioneren.
We zijn ervan overtuigd dat een slimme inzet van technologie niet alleen leidt tot efficiëntere bedrijfsprocessen, maar ook tot een meer betrokken en gelukkige werkcultuur. Dit resulteert in tevreden medewerkers en uiteindelijk in een succesvoller bedrijf.
In onze komende blogs gaan we dieper in op specifieke AI-toepassingen die bedrijfsvoering en individueel werkgeluk kunnen optimaliseren. Bekijk ook onze OpenAI-pagina voor meer informatie over de praktische kansen van AI voor jouw bedrijf.
Ontdek de kracht van AI
Of je AI nu inzet als notulist of je ander werk eenvoudiger maakt. De mogelijkheden lijken oneindig. Ik denk graag met je mee.