• TrophyWebbureau met 10+ jaar ervaring
  • HouseWij maken websites, apps en webapplicaties
  • MedalWinnaar FD Gazellen 2019!
  • Page 1Specialist in digitale automatisering
  • Google+ icon4.9 ★★★★★ Klantbeoordeling
Banner for 10 snelle tips voor betere conversie op je website

10 snelle tips voor betere conversie op je website

Kleine wijzigingen op een website kunnen een groot verschil maken in conversie. In dit artikel deel ik 10 simpele tips die er ongetwijfeld voor zullen zorgen dat de conversie op jouw website stijgt.

1. Toon je primaire CTA minimaal twee keer op een pagina

Door je primaire Call To Action (CTA) meerdere keren te tonen op een pagina, is de kans groter dat mensen overstag gaan met de actie. Daarnaast duurt het korter voor een gebruiker om tot conversie te komen. Dit betekent natuurlijk niet dat je hele website vol moet staan met CTA’s, eenmaal bovenaan en eenmaal onderaan doet wonderen.

Hieronder staat een voorbeeld hoe Coolblue dit doet. De primaire CTA ‘Ik ga bestellen’ wordt boven en onder getoond.

Afbeelding bij

2. Voeg social proof toe

Social proof is een principe van Persuasion dat door Cialdini is beschreven. Social proof komt in de vorm van reviews/recensies/beoordelingen, maar ook in de vorm van nummers (10.000.000 klanten gingen je voor). Met social proof op je website is de kans groter dat je bezoekers overtuigt van je aanbod. De toevoeging van profielfoto’s aan recensies verhoogt de betrouwbaarheid.

Social proof is eigenlijk de uitleg omtrent het meeloopgedrag van de mens. Een goed voorbeeld hiervan komt van Voys.nl. Op Voys wijten ze een blok aan klanten. Ze tonen een gemiddeld cijfer dat klanten geven (8.9, erg hoog!). Ze tonen certificeringen, prijzen en nominaties, maar ook een aantal statistieken die indruk maken.

Afbeelding bij

3. Creëer urgentie rondom de keuze

Door urgentie toe te voegen aan jouw CTA, zorg je ervoor dat mensen angst krijgen om hetgeen dat jij aanbiedt mis te lopen. Denk aan zinnen als: ‘Er is nog maar 1 kamer beschikbaar’, ‘Deze actie loopt nog maar 23 uur 5 min en 7 sec’ of ‘We hebben nog maar 3 stuks op voorraad’. Deze informatie zorgt voor een grotere kans dat mensen snel kiezen voor een aankoop.

Booking.com is wat dat betreft de koning van urgentie, manipulatie en overtuiging. Op deze website word je er bijna mee doodgegooid, zoals je hieronder kunt zien. Dit hotel is een ‘bestseller’, ‘erg gewild’, ‘slechts 1 over op onze site’, ‘afgelopen 24 uur 53 keer geboekt’, etc.. Deze deal laat je toch niet zomaar laat lopen? Het is nu of nooit.

Afbeelding bij

4. Suggereer een standaardkeuze

Iedereen denkt het wel eens: wat is nou het verschil tussen dit of dat product? In dit soort gevallen is het belangrijk om keuzestress weg te halen door een (meestgekozen) standaardoptie aan te geven en deze al te voorselecteren. Zo hoeft de gebruiker zelf niet meer te wikken of wegen voor de ‘beste’ keuze.

Bij Drukzo.nl zorgen ze ervoor dat mensen die drukwerk bestellen altijd een aanbevolen keuze krijgen. Dit maakt kiezen makkelijker voor bezoekers.

Afbeelding bij

5. Zet belangrijke info altijd boven de ‘vouw’

De ‘vouw’ is het eerste zichtbare onderdeel van een pagina op een website. Alles wat daar onder zit, is pas zichtbaar als de bezoeker scrolt. Te vaak zien we nog websites waarbij de belangrijkste content pas onder de headerfoto verschijnt. Wanneer dat het geval is, zullen veel gebruikers afhaken omdat ze essentiële informatie niet direct kunnen vinden. Ja, je website moet er goed uitzien, maar moet bovenal bruikbaar zijn wil je conversie verhogen.

De header van Ns.nl is een goed voorbeeld van een effectieve header. Bij binnenkomst ‘kijkt’ de website hoe groot jouw browservenster is. Op basis van de grootte past de website zich aan, waardoor de reisplanner op de homepagina altijd direct in beeld is. Hoe vervelend zou het zijn als de reisplanner niet direct in beeld zou zijn bij binnenkomst? Juist.

Afbeelding bij

6. Zorg ervoor dat bezoekers feedback kunnen geven

Door mensen te vragen om een review of een rating achter te laten (en eventueel feedback) voelt de consument zich gehoord en heeft de eigenaar van de website input voor het verbeteren van zijn website. Een win-win situatie. Daarnaast kun je deze beoordelingen/ratings gebruiken als social proof.

Hieronder zie je dat Hotjar.com rechts op de website een ‘feedback’ knop heeft in de kleur van een CTA-knop (rechts in het midden van de website). Wanneer je hierop klikt, krijg je een scherm waarin je feedback kunt geven omtrent het gebruik van de website en specifiek de pagina. Hierdoor kan men snel relevante feedback geven.

Verder is het erg nuttig voor webshops om na aankoop van een product de gebruikers om hun mening te vragen over het proces tot aankoop. Hier komen ontzettend waardevolle verbeterpunten uit. Daarnaast is dat ook het moment waarop de meeste mensen geneigd zijn om feedback te geven.

Afbeelding bij

7. Laat klanten software meteen gratis uitproberen

Het is belangrijk voor een SaaS-oplossing om een ‘free trial’ aan te bieden. Iedere gebruiker verwacht deze optie. Wanneer dit niet mogelijk is, zul je zien dat de stap om de software aan te schaffen te groot is en conversie uitblijft.

Hierbij is het overigens ook belangrijk om in het begin niet om contactgegevens of betaalgegevens te vragen, want dan is de kans veel hoger dat mensen afhaken. Het enige dat je hiervoor moet vragen zijn e-mail en wachtwoord, zodat de gebruiker kan inloggen en zijn eigen account heeft.

Hieronder is te zien hoe Invisionapp.com conversie stimuleert met het aanbieden van een trial. In de header staat als centrale CTA de optie om de software gratis uit te proberen. Verder op de pagina wordt deze CTA herhaald.

Afbeelding bij

8. Geef iets gratis weg

Acties als: ‘Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang €5 euro korting op je bestelling!’ of ‘Neem nu een abonnement op dit tijdschrift en ontvang een boek t.w.v. 40 euro gratis’ zorgen ervoor dat mensen eerder overstag gaan met een interactie of aankoop. Hieronder is te zien hoe Brandfield.nl dit toepast.

Afbeelding bij

9. Leg uit waarom je bepaalde informatie vraagt

Mensen maken zich steeds meer zorgen over online privacy. Bovendien heeft de AVG de boel op scherp gezet. Het is daarom belangrijk om duidelijk te maken waarom je bepaalde gegevens nodig hebt. Hiermee voorkom je dat mensen afhaken omdat ze twijfelen of bepaalde informatie wel nodig is voor conversie.

Je kunt de uitleg in het klein onder het invoerveld zetten. Hieronder is te zien hoe Bol.com omgaat met het opvragen van persoonlijke info.

Afbeelding bij

10. Limiteer het aantal keuzes naar een maximum van 3 waar mogelijk

Voor alle keuzes overal ter wereld in welk medium dan ook geldt: hoe meer keuzes er zijn, des te moeilijker de keuze wordt. Dit betekent ook dat de kans kleiner wordt op conversie naarmate het aantal keuzes toeneemt.

Om deze reden hebben goede restaurants vaak maar een beperkt aantal gerechten op het menu staan. Het duurt anders te lang om een keuze te maken, met mogelijk ook als gevolg dat gasten achteraf twijfelen of de gemaakte keuze de beste was.

Voor websites geldt dezelfde regel. Zie bijvoorbeeld het onderstaande voorbeeld van MailChimp. Hier zie je dat er gekozen is om de software van Mailchimp op drie mogelijke manieren te verkopen.

Afbeelding bij

Conversie verbeteren?

Hopelijk inspireren deze tips je om jouw website te optimaliseren. Interesse in het verbeteren van je website en het verhogen van je conversie? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.