Betrokkenheid doelgroep vergroten – 5 tips

Consumenten eisen steeds meer aandacht, terwijl ze deze steeds makkelijker verliezen. Hoe vergroot je de betrokkenheid van je doelgroep?

Koen
Geschreven door Koen
betrokkenheid doelgroep
betrokkenheid doelgroep

Je hebt een mooie website en verkoopt een mooi product of een mooie dienst. Dat is een goed begin. Met behulp van online advertenties en zoekmachineoptimalisatie weet je doelgroep je website te vinden. Nog beter.

Nu moet je de aandacht van je doelgroep zien vast te houden. Hoe? Door de inhoud van je website te blijven testen en optimaliseren. Met de volgende 5 tips leer je jouw doelgroep kennen en vergroot je de betrokkenheid van jouw bezoekers met jouw organisatie.

1. Segmenteer en maak onderscheid tussen je doelgroepen

Segmenteren geeft je overzicht in de verschillen die bestaan binnen je doelgroep. Wanneer je onderscheid kunt maken tussen je verschillende doelgroepen, kun je de content en het design van je website daarop afstemmen.

Met behulp van aangepaste landingspagina’s maak je jouw website toegankelijk voor elk afzonderlijk segment. Met aangepaste prijzen speel je in op verschillen in levensfase. Denk bijvoorbeeld aan korting voor studenten.

2. Maak gebruik van buyer persona’s en denk vanuit je doelgroep

Een buyer persona is een beschrijving van je ideale klant. Dit gaat verder dan een simpele demografische beschrijving van je doelgroep, want je werkt tot in detail uit welke behoeftes, eigenschappen, vragen en problemen je ideale klanten hebben.

Wanneer je deze details op een rijtje hebt, leer je jouw doelgroepen beter kennen en ontdek je nieuwe manieren om ze te kunnen benaderen. Met het aanbieden van passende content kun je zo optimaal inspelen op hun wensen en betrokkenheid verhogen.

3. Maak gebruik van de buyer journey

De buyer journey, is de reis die een klant aflegt van eerste kennismaking tot aankoop. Net als in een fysieke winkel vereist een oriënterende klant een andere aanpak dan een klant die zo snel mogelijk een aankoop wil afronden.

Voorzie je website daarom niet alleen van content en call-to-actions die zich richten op het laatste stapje van conversie, maar geef ook oriënterende bezoekers de kans om hun vragen beantwoord te krijgen op jouw website.

4. Test, vergelijk en optimaliseer met Google Analytics

Onmisbaar om de prestaties van je platform te meten. Pagina’s met een hoog bouncepercentage (directe websiteverlaters) vallen wellicht niet in de smaak bij je doelgroep. Als er inhoudelijk weinig mis is met je pagina’s kan het ook zo zijn dat de doelgroep geen logisch vervolg wordt voorgeschoteld, bijvoorbeeld in de vorm van een call-to-action.

Maak aanpassingen en vergelijk gegevens in Google Analytics om je pagina’s en structuur te optimaliseren en de betrokkenheid te verhogen.

5. Toon zelf betrokkenheid en maak interessante content

Contentmarketing speelt in op de problemen, vragen of behoeftes van je doelgroep. Niet het promoten van je product staat centraal, maar juist het informeren, ‘opvoeden’ of entertainen van je potentiële klanten.

Dit doe je bijvoorbeeld met het schrijven van waardevolle blogs en whitepapers, of het actief onderhouden van social media. Hiermee creëer je waarde rondom jouw product en geef je jouw doelgroep een reden om terug te keren op je website.