30+ vragen die je moet beantwoorden in je briefing

Ben je van plan om een nieuwe website of applicatie te laten bouwen? Dan is een goede briefing van cruciaal belang voor een succesvolle samenwerking.

Klaas de Leeuw
Geschreven door Klaas
Briefing
Briefing


Een briefing is een beknopte instructie waarin de doelstellingen, doelgroep, boodschap, vereiste acties, deadlines en middelen van een project duidelijk worden gemaakt voor jou en de betrokken partners. Dat heeft zijn voordelen:

  • Duidelijke verwachtingen
  • Betere samenwerking
  • Sneller en effectiever werken
  • Kleinere kans op fouten, risico’s en verwarring

Een goede briefing is dus cruciaal in het succes van een project. Ik kan me voorstellen dat dit vragen oproept, zoals: waar moet een briefing aan voldoen? Wees gerust, in de loop der jaren hebben wij ons briefingstemplate geoptimaliseerd, getest en ingezet voor verschillende succesvolle samenwerkingen. Dit gedegen format helpt je bij het opstellen van de juiste briefing waarmee jij het meeste uit je samenwerking met een digitaal bureau haalt.

Welke vragen beantwoord je in de briefing?

Een goede voorbereiding is noodzakelijk voor de eerste stappen naar een nieuw digitaal product. Investeer nu extra tijd in het beantwoorden van de juiste vragen, waardoor er later in de samenwerking minder tijd en kosten verloren gaan. Hiermee maak je verwachtingen van en naar elkaar inzichtelijk. Zie het als een manifest voor een product waar je blij van wordt. Geen onnodige vertraging, betere communicatie en de basis voor een goede relatie.

Wil je direct aan de slag met een template in Google Docs? Dat kan met ons template:

Voorbeeld website briefing

Ik hoor je denken: dit kost mij te veel tijd in de voorbereiding. Denk eens aan wat het je kan opleveren. Een goede voorbereiding is het halve werk.

Vraagstuk

  • Wat is het vraagstuk in één zin?

Introductie

  • Stel, je zit op een verjaardag en iemand vraagt wat je doet. Hoe beschrijf je jouw bedrijf?

Het bedrijf

  • Waar staat de bedrijfsnaam voor, jullie visie?
  • Wat is de missie?
  • Wat is de droom waar het bedrijf voor gaat en staat?
    Neem ons mee in de toekomst van het bedrijf.
  • Is er een algemene maatschappelijke bijdrage waaraan het bedrijf bijdraagt?
  • Hoe wil je bedrijf zichzelf positioneren in de markt?
  • Wat doet het bedrijf momenteel om de doelen te bereiken?
    Geef een voorbeeld in de praktijk waar dat tot uiting komt.

Jullie expertise

  • Geef een omschrijving van jullie diensten en leg ze een voor een kort en bondig uit.
  • Wat zijn de USP’s? Waarom moet iemand voor jullie kiezen en niet je concurrenten?
  • Wie zijn jullie concurrenten?
  • Wanneer we kijken naar de markt waarin jullie werkzaam zijn, hoe sta je er nu voor en hoe zou je er voor willen staan?
  • Als je denkt aan successen binnen het bedrijf, waar denk je dan aan?
  • Zijn er highlights die we moeten weten? Bijvoorbeeld prijzen die het bedrijf heeft gewonnen of belangrijkste evenementen?

Jullie doelgroep

  • Kan je de klantreis beschrijven? Of is er een uitgewerkte customer journey?
  • Wie is je doelgroep?
    Welke interessante omschrijvingen of statistieken kan je delen?
  • Hoe bereik je hen momenteel?
  • En hoe vinden zij jullie?
  • Waarom nemen zij contact met jullie op?
    Wie spreek je dan? Een contactpersoon of iemand anders?
  • Welke vragen stellen zij meestal?

Design

  • Wat zijn jullie merkwaarden?
  • Als je merk een persoon was, hoe zou je ‘m dan omschrijven?
    Voorbeeld Red Bull: Jong, energiek, extravert, eigenzinnig en creatief. Als zin: een eigenzinnig en creatief persoon die altijd de grenzen op zoekt.
  • Hoe zou je de tone of voice omschrijven?
    1. Grappig (vrolijk, humoristisch, speels of geestig)
    2. Zakelijk (betrouwbaar, professioneel, conservatief)
    3. Respectvol (zorgzaam, sympathiek, vriendelijk)
    4. Anders, namelijk:
  • Welke eigenschappen vind je het beste bij het bedrijf passen?
    1. Oprecht (nuchter, eerlijk, authentiek, vrolijk)
    2. Opgewonden (gedurfd, pittig, gedreven, fantasierijk)
    3. Competent (betrouwbaar, intelligent, succesvol, hardwerkend)
    4. Verfijnd (charmant, glamoureus, vrouwelijk)
    5. Robuust (stoer, mannelijk, ruw)
  • Zijn er visuele richtlijnen waar we rekening mee kunnen houden?
    Logo, kleuren, typografie, vormen, do’s and dont’s etc.
  • Is er beeldmateriaal beschikbaar?

Inspiratie en design

  • Geef maximaal drie voorbeelden die je inspireren en licht toe waarom.
  • Indien er geen richtlijnen zijn voor de stijl van je gewenste uitstraling. Welke stijl past bij de gewenste uitstraling?
    Modern, minimalistisch, zakelijk, vertrouwen, indrukwekkend, speels,
    kleurrijk, chique, flitsend, artistiek, natuurlijk of stoer?

Toekomstig product: webapplicatie/website/app

  • Wat is de aanleiding waarom deze opdracht is uitgeschreven. Waarom is het juist nu noodzakelijk?
  • Wat is belangrijke achtergrondinformatie om te weten over dit project?
  • Wanneer is het project een succes?
  • Benoem deelproducten om van deze opdracht een succes te maken.
  • Zijn er doelen bepaald voor dit project?
    Verdeel ze eventueel in primaire en secundaire doelen.
  • Is er een gewenste planning en een deadline?
  • Wat is het budget dat beschikbaar is?
  • Is er apart budget beschikbaar voor onderhoud en optimalisatie?
  • Wie is de product owner met volledig mandaat?
  • Met welke stakeholders moeten we rekening houden?
  • Zijn er wensen met betrekking tot functionaliteiten, technieken, hosting en koppelingen?
  • Welke risico’s en onzekerheden zijn op dit moment bekend die voortgang van het proces in de weg kunnen staan?
  • Zijn er randvoorwaarden om rekening mee te houden?
  • Omschrijf welke persoonsgegevens we vragen van de doelgroep/gebruikers?
    We willen dit weten omdat er verschillende regels gelden voor het verwerken van persoonsgegevens.
  • Wat is het belangrijkste voor een bezoeker of gebruiker?

Indien er al een huidig product is

  • Wat mis je in het huidige product?
  • Wat zijn frustraties die je hebt in het huidige product?
  • Zijn er frustraties of problemen bij de doelgroep/bezoekers bekend?
    Zo ja, wat zijn die?

De aller-laatste vraag

Op een of andere manier kan je zelfs na het stellen van tientallen vragen nog steeds een nieuw antwoord afdwingen door het stellen van deze laatste bijzonder effectieve vraag.

  • Is er een vraag de we hadden moeten stellen?
    Zo ja, wat is die dan inclusief het antwoord erop?

Veelgestelde vragen en antwoorden

Aan de slag met jouw briefing

Vanzelfsprekend ga ik graag samen met je aan de slag om een goede briefing te formuleren. Hopelijk helpt deze vragenlijst je op weg om je vraagstuk helder te krijgen voor het bureau dat je uitnodigt. Zonder een goede briefing kan ik ook geen succesvolle samenwerking garanderen. De vragen komen sowieso een keer aan bod, dus waarom begin je er niet direct mee. De basis van je projectplant staat daarmee al op een 1-0 voorsprong. Het is misschien extra werk in het begin, maar het kan je uiteindelijk veel opleveren.

Vragen?
klaas fotoshoot
klaas fotoshoot
klaas fotoshoot

Direct even sparren?

We brengen jouw wereld graag digitaal. Neem contact op en vraag naar Klaas.

Stel een vraagOf bel: 024 – 3000 316