Meerlanden.nl: slimme afvalinformatie voor 350.000 bewoners

Meerlanden is een afvalverwerkingsbedrijf actief binnen 8 gemeenten in West-Nederland.
Meerlanden.nl: slimme afvalinformatie voor 350.000 bewoners
icon
WCAG-conform
icon
locatie-specifiek
icon
powered by Sanity

In het kort

Meerlanden, toegewijd aan het creëren van een schone en veilige omgeving, bedient dagelijks meer dan 350.000 bewoners met cruciale informatie via meerlanden.nl. De uitdaging was om een website te ontwikkelen die tegemoetkomt aan de uiteenlopende behoeften van 8 verschillende gemeenten, terwijl de website beheerbaar en gebruiksvriendelijk blijft.
Team
Dennis
foto van jannes
bram avatar
Arthur
Nick
Profielfoto van Tim
Klaas de Leeuw
Opdrachtgever

Meerlanden

Expertises

Websites
User Experience

Technieken

Sanity

Circulaire toekomst · Circulaire toekomst · Circulaire toekomstCover afbeelding voor Meerlanden.nl: slimme afvalinformatie voor 350.000 bewonersCirculaire toekomst · Circulaire toekomst · Circulaire toekomst

Een heldere aanpak voor uitgebreide informatie­wensen

Voor een website met informatie voor 8 gemeenten, en het bedienen van 350.000 bewoners, is het belangrijk om te starten met een duidelijk fundament. Dit vraagt om een proces waarbij je eerst alle wensen, eisen en kaders in kaart brengt. Zo garandeer je een website die elke bezoeker begrijpt en bedient.

Uitdagingen

De oude website van Meerlanden voldeed niet langer aan de groeiende en variërende behoeften van bewoners. Bewoners hadden moeite met het vinden van belangrijke informatie zoals de afvalkalender, en Meerlanden worstelde met het beheer van het platform voor 8 gemeenten.

Aanpak

Om deze uitdagingen aan te pakken, legden we eerst de fundamentele behoeften en doelstellingen vast van zowel bewoners als gemeenten. Daarna namen we het Meerlanden-team mee in een stijlverkenning om een online look-en-feel te creëren die zowel mooi als functioneel is. Hierop volgde een nauwe samenwerking met onze developers om te zorgen dat elke functionaliteit naadloos werd geïntegreerd.

Oplossing

Dankzij een duidelijk proces hebben we Meerlanden begeleid in het maken van keuzes die zowel goed voelen als objectief onderbouwd zijn. Het resultaat is een website die bijdraagt aan de belangrijkste bedrijfsdoelen van Meerlanden, zoals de tevredenheid van bewoners.

Een gestructureerde aanpak

Duidelijke eisen en kaders met een PRD

In een interactief proces hebben we de eisen en kaders voor de website nauwkeurig vastgelegd, waardoor we exact wisten waar het eindresultaat aan moest voldoen. Het Product Requirements Document (PRD) gaf houvast gedurende het gehele proces en voorkwam onverwachte, tijdrovende, wendingen.

Cover afbeelding voor Meerlanden.nl: slimme afvalinformatie voor 350.000 bewoners
Ruimte voor flexibiliteit

Een gepersonali­seerde opzet

Met een duidelijke visie was het tijd om de nieuwe hoofdonderdelen van de nieuwe website te bepalen. In verschillende sessies werkten we samen met Pim van Meerlanden aan de opzet van de nieuwe website. Het ontwikkelen van een gepersonaliseerde omgeving voor bewoners was een belangrijke conclusie.

Cover afbeelding voor Meerlanden.nl: slimme afvalinformatie voor 350.000 bewoners
Nieuw, maar toch vertrouwd

Een passende look-en-feel via een stijlverkenning

Een huisstijl is handig voor drukwerk, maar niet altijd genoeg om een online visie te dragen. In een stijlverkenning hebben we Meerlanden laten proeven van meerdere digitale uitwerkingen, met als resultaat een key visual waar ze helemaal achter staan. Met deze key visual kon het designteam aan de slag met de rest van de website.

previews van verschillende ontwerp-opties

Met een key visual weet je, als klant, dat je een website krijgt met de elementen, kleuren, vormen en visuele ideeën die je vooraf voor ogen had.

Arthur
Arthur
Designer bij Linku
Componenten die tellen

Naadloze integratie, moeiteloze navigatie

Onze focus lag op het samenbrengen van de cruciale elementen die je navigatie door de site vloeiend maken, zoals de gemeentekiezer. Door deze componenten centraal te stellen vóór de ontwikkeling van de pagina’s zelf, verzekeren we een consistente en intuïtieve gebruikerservaring vanaf het eerste bezoek.

Cover afbeelding voor Meerlanden.nl: slimme afvalinformatie voor 350.000 bewoners
Een persoonlijk overzicht

Mijn overzicht: jouw startpunt voor lokale informatie

Mijn overzicht op Meerlanden transformeert hoe bewoners informatie ervaren, met een interface die zich aanpast aan jouw specifieke gemeente. Direct zichtbaar zijn onderdelen als openingstijden van milieustraten en jouw persoonlijke afvalkalender. Ook acties zoals het maken van meldingen of het plannen van grofafval zijn snel toegankelijk. Een naadloze en relevante gebruikerservaring, elke keer weer.

 

een vrouw die een laptop vasthoudt met daarop
een vrouw die een laptop vasthoudt met daarop
Sanity CMS

Makkelijk en snel te beheren

In een dynamische omgeving met uiteenlopende doelgroepen is het belangrijk dat Meerlanden snel en makkelijk content kan beheren. Alle informatie voor de 350.000 bewoners moet kloppend en actueel zijn. Met de implementatie van het content-managementsysteem Sanity garanderen we gemak en snelheid. Zeker met de hulp van AI dankzij Sanity AI Assist.

Cover afbeelding voor Meerlanden.nl: slimme afvalinformatie voor 350.000 bewoners

Toekomstgerichte ontwikkeling

Met de nieuwe website zet Meerlanden belangrijke stappen richting bedrijfsdoelen zoals kostenbesparing en een verhoogde tevredenheid van bewoners.

We werken ook na livegang nauw samen met het Meerlanden om hun digitale ecosysteem verder te ontwikkelen en optimaliseren. We proosten op een groeiend succes!

Team Meerlanden viert de livegang
Sparren?
klaas fotoshoot
klaas fotoshoot
klaas fotoshoot

Wij staan voor je klaar.

Wil jij ook digitale groei? We vertellen je graag hoe. Neem contact op en Klaas helpt je graag op weg.

Stuur een berichtOf bel 024 3000 316