Radboudumc-werknemers goed voorbereid op een crisis
betere zorg
kennis verhogen
informatiemanagement
In het kort
Het Radboudumc wil intern het kennisniveau van crisismanagement verhogen en de zorg digitaliseren. Met de app die wij hebben ontwikkeld, weten medewerkers wat ze moeten doen bij een crisis.
Goede communicatie is essentieel in het omgaan met crisissituaties. Dat geldt met name voor een ziekenhuis, waar het gaat om de gezondheid van mensen. Dat is de reden dat het Radboudumc investeert in kennisverhoging van mogelijke crisissituaties.
Uitdaging
De grootste uitdaging was om werknemers zich betrokken te laten voelen bij de stof. Een crisis voelt altijd ver weg, dus waarom zou je tijd steken in iets wat mogelijk nooit voorkomt? Om ons doel te bereiken moest er een aantrekkelijke en toegankelijke oplossing worden bedacht.
Oplossing
We hebben gekozen voor een app die informatie, educatie, interactie en gamification samenbrengt. De toegang is laagdrempelig doordat werknemers inloggen met hun gebruikelijke gegevens. Middels kennistesten verhogen we de kennis op een leuke manier. Alle kritieke informatie is makkelijk terug te vinden. Ten slotte kan de app tijdens een echte crisis worden ingezet als communicatiemiddel.
Kennisniveau verhogen
Gebruikers volgen kennislessen en leggen toetsen af. De resultaten helpen het Radboudumc te bepalen welke onderwerpen meer aandacht verdienen.
24/7
Veel belangrijke informatie
Het vertalen van alle kennis naar zakformaat was een uitdaging. Met een minimalistisch design hebben we alle informatie een plek gegeven. Dankzij de app is belangrijke informatie nu altijd en overal toegankelijk.
Informatiemanagement
Snel kennis delen
CrisisNet geeft Radboudumc inzicht in de crisisteams en maakt het mogelijk informatie beschikbaar te maken voor de juiste personen. Teams kunnen snel gegevens delen, waardoor iedereen op dezelfde lijn zit tijdens een crisis.
”De kwaliteit van de applicatie is voortgekomen uit een prettige samenwerking met een enthousiast Scrum-team. Door het gebruik van de Scrum-methodiek hebben we in zeer korte tijd CrisisNet gerealiseerd.”
Lonneke Gijsbers
Adviseur Integrale Veiligheid bij het Radboudumc
Constant doorontwikkelen
Recentelijker is het mogelijk calamiteiten meetings vast te leggen (SITRAP-methode) en personen middels push notificaties op de hoogte te stellen van uit te voeren taken. Dit maakt de app niet alleen een tool ter voorbereiding, maar ook een inzetbaar middel voor tijdens een crisis.
Crisisnet in de praktijk
Een grote test voor de app was de coronacrisis. We zijn trots dat CrisisNet het Radboudumc goed heeft geholpen bij de communicatie rondom deze uitdagende situatie.
Om ook andere organisaties te helpen met crisiscommunicatie, hebben we de website Crisisnet.nl gerealiseerd. Hier wordt het bestaan van de app onder de aandacht gebracht bij andere organisaties voor een mogelijke eigen implementatie.