Interactie verhogen in een app met 3 miljoen downloads

Reclamefolder.nl is Nederlands’ grootste digitale platform voor —jawel— reclamefolders.
Interactie verhogen in een app met 3 miljoen downloads
icon
verhogen interactie
icon
gebruikersonderzoek
icon
synchronisatie web & app

In het kort

Maandelijks worden 30 miljoen folders keer doorgespit via Reclamefolder. Dat vraagt om een sterk technisch fundament. In opdracht van DPG Media ontwikkelen en optimaliseren we de app én website van Reclamefolder.
Team
Profielfoto van Arjan
Dennis
Profielfoto van Thomas
Thomas van de Ven
Wahid
Opdrachtgever

DPG Media

Expertises

App
Website
User Experience

Technieken

React Native
Next.js
Firebase

Reclamefolder app · Reclamefolder app · Reclamefolder appCover afbeelding voor Interactie verhogen in de Reclamefolder-appReclamefolder app · Reclamefolder app · Reclamefolder app

Groei vasthouden

Reclamefolder is voor vele Nederlanders uitgegroeid tot de go-to app om folders te bekijken. Met dit grote publiek liggen er interessante kansen om de app gebruiksvriendelijker en winstgevender te maken.

Uitdaging

De originele app werd los ontwikkeld voor zowel iOS als Android. Dat zorgde ingewikkelde ontwikkelprocessen en uiteenlopende issues voor gebruikers. Met het oplossen van deze problemen hield Reclamefolder weinig tijd over voor het ontwikkelen van nieuwe ideeën. Er was behoefte aan een nieuwe aanpak.

Oplossing

Op basis van 1 codebase zijn we aan de slag gegaan met het opnieuw bouwen van de app. Hiermee hebben we een sterk technisch fundament opgeleverd. Deze voorziet in alle huidige wensen en biedt de flexibiliteit voor doorontwikkeling. Reclamefolder kan nu echt vooruit kijken.

Doorontwikkeling

Ons werk stopt dus niet. We werken voortdurend aan nieuwe functionaliteiten en verbeteringen om Reclamefolder.nl de beste gebruikerservaring te geven én die eerste plek te behouden. Daarnaast hebben we de website Reclamefolder.nl opnieuw gebouwd en volledig geïntegreerd met de app.

image alt
Terug naar 2019

Tijd voor een nieuwe app

Begin 2019 ging Reclamefolder.nl vol enthousiasme live met een nieuwe app. Deze werd echter slecht ontvangen. Gebruikers raakten verdwaald in de app en het aantal geopende folders daalde. Hulp was nodig en Linku werd aangehaakt.

Gebaseerd op gebruiksvriendelijkheid en CRO zijn we aan de slag gegaan met het verbeteren van de app. We testten en optimaliseerden de nieuwe gebruikerspaden samen met het marktonderzoeksteam van DPG Media.

Cards Reclamefolder.nl

Uitdaging

Het juiste framework

De app is ontwikkeld in React Native, het framework dat het beste past bij dit project. Vanuit één codebase bedienen we beide apps (iOS en Android). Met name voor het implementeren van third-party advertisements is dit een goede keuze geweest.

Voor de ontwikkeling van Reclamefolder.nl hebben we veel logica uit de app kunnen hergebruiken. De website is ontwikkeld met behulp van Next.js. Dankzij dit raamwerk kunnen we server-side rendering toepassen, wat de (SEO-)performance van Reclamefolder.nl als website ten goede komt.

Cover afbeelding voor Interactie verhogen in de Reclamefolder-app

Meer dan techniek

Onze rol in Reclamefolder.nl beperkt zich niet tot techniek. Linku denkt actief mee in doorontwikkelingsmogelijkheden en optimalisatie van het verdienmodel. Daarbinnen balanceren we tussen verschillende stakeholders: sales, techniek, branding, directie en natuurlijk de gebruikers. Dat betekent dat we actief overleggen, luisteren, analyseren en adviseren. Als strategische partner zoeken we zo samen met DPG Media naar de optimale middenweg, nog vóórdat we gaan ontwikkelen.

Samenwerking Linku en Reclamefolder.nl

Onze projectmanager Thomas speelt een centrale rol in dit project. Hij vertelt hieronder meer over wat de samenwerking tussen Linku en Reclamefolder.nl uniek maakt.

Fouten geen kans geven

Geschaalde livegang

Gezien het het grote aantal bestaande gebruikers wil je fouten snel opsporen en de impact daarvan beperken. De livegang van grote veranderingen voeren we daarom geschaald uit. Daarbij beginnen we met een uitrol naar een kleine gebruikersgroep. Bij goede resultaten breiden we dit uit naar een steeds grotere groep gebruikers. Dankzij deze aanpak realiseren we soepele livegangen.

Reclamefolder.nl Android

Testen testen testen

Het gebruik van de app maken we op verschillende manieren inzichtelijk. Met Firebase analyseren we globale statistieken en conversie. Crashlytics geeft ons melding van fouten bij gebruikers, die we vervolgens dankzij een koppeling met UXCam precies kunnen onderzoeken. Proactief doen we met de tool Sentry aan performance meting. Hiermee vergelijken we de prestaties van app-processen, zoals opstarten, tussen verschillende soorten telefoons. We gebruiken al deze informatie niet alleen ter optimalisatie voor meer dan 1000(!) devices, maar ook als uitgangspunt van nieuwe functionaliteit.

Uitgelichte functionaliteiten

icoon

Interactieve aanbiedingen. We hebben aanbiedingen in folders interactiever gemaakt. Gebruikers kunnen aanbiedingen in folders o.a. opslaan en direct openen. Dit zijn waardevolle acties in het verdienmodel van Reclamefolder.nl.

icoon

Offline modus. We hebben de app geoptimaliseerd voor offline gebruik. Folders en aanbiedingen worden lokaal opgeslagen, zodat de app kan worden gebruikt zonder internetverbinding. Handig als je in de supermarkt staat en nog even de folder wil checken.

icoon

Synchronisatie tussen devices. De lijstjes, favorieten en suggesties van gebruikers zijn accountgebonden en worden gesynchroniseerd tussen devices. Gebruikers kunnen dus de app en de website door elkaar heen gebruiken. Alle voorkeuren worden realtime bijgewerkt.

icoon

Slimme zoekfunctie. Op zoek naar een specifieke aanbieding? Dan weet je het vast te vinden met de uitgebreide zoekfunctie. Deze toont suggesties terwijl je typt en groepeert resultaten in de vorm van folders, winkels en specifieke aanbiedingen. Filter vervolgens op prijs en je weet precies waar de beste aanbieding te vinden is.

icoon

Dark mode. Steeds meer gebruikers hebben behoefte aan een kleurenschema met een donkere weergave. Dat maakt telefoongebruik, met name ’s avonds, prettig voor de ogen. We hebben de app voorzien van een dark mode op basis van een nieuw donker kleurenschema.

icoon

Google AI automatische tagging. DPG Media heeft een automatisch tagging-systeem ontwikkeld op basis van Google AI. Deze hebben we geïntegreerd in de app. Dit systeem herkent de producten in aanbiedingen en folders en geeft ze automatisch de juiste tag. Enorm waardevol aangezien iedere winkel werkt met een eigen format.

Sparren?
klaas fotoshoot
klaas fotoshoot
klaas fotoshoot

Wij staan voor je klaar.

Wil jij ook digitale groei? We vertellen je graag hoe. Neem contact op en Klaas helpt je graag op weg.

Stuur een berichtOf bel 024 3000 316