Config2023: van de bank van Nick tot San Francisco
Van nieuwe en betere designmogelijkheden worden we allemaal enthousiast. Een digitaal bezoek aan Config2023 kon daarom niet uitblijven! đ
Config is hĂ©t jaarlijkse evenement van Figma, de digitale tekentafel die we gebruiken voor de vormgeving van onze producten. De editie van 2023 vond plaats op 22 en 23 juni in San Francisco. Een bezoek op locatie zat er dit jaar niet in, dus namen we thuis plaats op de bank van Nick. Met een rijk assortiment aan âgreen egg pizzaâsâ was dat een prima alternatief.
In dit blog geven we je een korte terugblik van de conferentie. Ten eerste de aankondigingen van Figma, gevolgd met onze persoonlijke evaluaties. Want we zijn natuurlijk benieuwd:
Wat is de impact op ons werk als designers?
Wat is de impact voor een webbureau als Linku?
Lees snel verder.
Figma aankondigingen
- Nieuwe Dev Mode.
EĂ©n van de grootste aankondigingen is natuurlijk de Dev Mode (nu beschikbaar in open bĂšta), een nieuwe omgeving in Figma speciaal voor ontwikkelaars. Deze biedt functies die het vertalen van ontwerp naar code versnellen. Figma richt zich meer op het overbruggen van de kloof tussen design en ontwikkeling, om zo teams sneller producten te laten bouwen. Dit begint met Figma een betere plek maken voor ontwikkelaars.
- Geavanceerde prototyping.
Voor het creëren van realistische prototypes in minder stappen: Conditionele logica, wiskundige uitdrukkingen, variabelen en de inline preview (beschikbaar vanaf het Professional plan).
- Updates voor auto-layout.
Inclusief wrapping en min/max: Verplaats items naar een nieuwe regel en stel minimale en maximale breedtes en hoogtes in.
- Lettertypekiezer.
Het bekijken en voorvertonen van lettertypes.
- Een geĂŒpdatete bestandsbrowser.
Wereldwijde zoekfunctie en notificaties.
Tim waardeert de positieve blik
Allereerst is het echt vet om te zien hoe de designgemeenschap blijft groeien en weer bij elkaar kan komen, vooral tijdens evenementen zoals Config 2023. Vanuit Nederland kijk ik met een vleugje FOMO naar de keynotes, workshops â en vooral de interessante ontmoetingen. Ik hoop er op een dag zelf ook eens bij te zijn!
Wat betreft de aankondigingen, ben ik vooral enthousiast over de innovatieve manieren waarop Figma de samenwerking tussen designers en developers bevordert. Met de nieuwe Dev Mode en Variables in Figma, zie ik het potentieel om enkele tijdrovende aspecten van ons proces te versnellen en te stroomlijnen.
De kwaliteit en het aantal keynotes bij Config is ieder jaar weer inspirerend. En hoewel er nog veel op mijn kijklijst staat na de eerste dag, waren de gesprekken tussen Brian Chesky (CEO Airbnb) en Dylan Field (CEO Figma), en de keynote van Haraldur Thorleifsson tot nu toe ongetwijfeld de hoogtepunten.
In een tijd van onrust, zowel binnen als buiten de designwereld, is een positieve blik verfrissend en nodig. Een mooie zin die dat optimisme illustreerde, maar helaas lastig te vertalen is naar het Nederlands was:
Design is not just a way to make sense of the world; design helps the world make sense.
Thomas waardeert toegankelijkheid
Natuurlijk kunnen we het hebben over de aankondigingen tijdens Config â23. De vele grote (en kleine) quality of life updates zullen ons werk vele malen makkelijker maken. Maar wat in mijn ogen belangrijker is, is hoe we, samen met elkaar, ons inspannen om de wereld elke dag weer een beetje mooier te maken.
You donât have to know everything, but you can still achieve anything.
De talk van Haraldur Thorleifsson is voor mij het hoogtepunt van Config: âLeading through uncertainty: Navigating uncertaintyâ. Het leven zit vol met onzekerheden, maar door samen te werken kunnen we iedereenâs unieke skills, kennis, ervaringen en kansen benutten. Deze uitspraak van Haraldur slaat wat mij betreft de spijker op zijn kop. Hoe meer je luistert naar de mensen om je heen, hoe beter je werk wordt. We kunnen allemaal van elkaar leren.
Verder spreekt hij openlijk over zijn struggles, onzekerheden en despressie. Dat het okay is om even niet okay te zijn. Maar ook over hoe hij zich inzet om zijn land (IJsland), meer toegankelijk te maken voor mensen met een beperking.
We designen vaak voor het perfecte plaatje, voor de ultieme reis door een website of app. Maar we vergeten te vaak en te makkelijk dat dit niet voor iedereen is. Juist daarom is het zo belangrijk om de juiste mensen om je heen te verzamelen, welke je kunnen voorzien van inzichten die je zelf misschien mist.
Nick waardeert het centraal stellen van kunst
Ik heb 1 talk teruggekeken, omdat het een app is waar ik niet meer zonder kan. De toelichting over het design van wereldâs meestgebruikte taal-app.
Ze hebben het steeds over omarmen van kunst, of kunst gefocust ontwerpen. Wat subjectief kan zijn, maar dat weerleggen ze door aan te duiden dat de samenwerking tussen kunstenaars en designers essentieel is om een creatieve oplossing te maken voor complexe issues in hun app. Ze hebben niet alleen een design systeem, maar ook een kunst systeem. Als ik het goed begreep, dan gaat het hier om wanneer je welke illustraties moet gebruiken, zodat het makkelijk wordt waar je moet zoeken en waar je ze toepast. Een schaalbaar systeem noemen ze het.
Er wordt continue gehamerd op samenwerking met verschillende expertises in het bedrijf. Zaken als handoff komen niet terug, het lijkt meer een loop van verschillende samenwerkingen om echt in verbinding het product te ontwikkelen waar ik zoân fan van ben.
Wat ik al wist, maar wat zij hebben benoemd: het gebruik van personages en beloningen werkt goed om gebruikers te motiveren. En ze voelen zich emotioneel verbonden met het bedrijf, het merk. Met Duo, de ambassadeur (de uil).
3 argumenten om kunst centraal te stellen in hun werkwijze. Hun quotes:
- Art helps us create visually and emotionally engaging environments that people actually want to come back to in our case by making the experience of learning feel delightful and rewarding.
- Art and character design helps users get pretty invested in the stories we tell about our brand while having a little bit of fun.
- Art helps frame the context around the content so that itâs more memorable and applicable to real life.
Wat ze zeggen dat kunst is: Bouncy en heldere visuals, breed kleurenpalet, simpele vormen en persoonlijkheid en charme in illustraties zijn belangrijke onderdelen.
De nieuwe functionaliteiten helpt ons team om het werk niet alleen sneller op niveau te krijgen, maar ook het algehele niveau omhoog te brengen. Het is zo erg gericht op samenwerking dat we als team nog meer gemotiveerd raken om andere disciplines binnen Linku eerder aan te haken in het creatieve proces.
In de toekomst hoop ik meer inkijkjes te krijgen van merk die ik graag volg en daar zelf lessen uit kan halen. Mooi om te zien dat een merk met zoân status met dezelfde tools werkt als wij. Dat maakt hun niveau haalbaar. Of eigenlijk het streven naar hun niveau is mogelijk door een hogere motivatie hierdoor.
Ingredients for art
- MAKE important things pop
- ESTABLISH visual harmony
- CREATE memorable moments
Mooie conclusie: evolve art & ui together. Het systeem voor personages heeft zoveel diepgang đ€©đ±
Koen waardeert de aandacht voor content
Als contentmarketeer heeft Figma minder impact op mijn werk, maar gelukkig waren er ook interessante talks over content. Opvallend voor mij was de talk van Ryan Reid (UX Writer bij Figma) over Content Design.
Ryan stipte een herkenbaar pijnpunt aan, namelijk de brug tussen content en design. Om precies te zijn: hoe breng je als contentmaker jouw ideeën over op een designer. Schrijf je het idee uit? Ga je zelf al met een design aan de slag? Moet je een tool als Figma daarvoor gebruiken? Doe je dan niet het werk van een designer?
Dit zijn vragen waar ik zelf mee stoei. Vorige maand nog probeerde ik wireframes te maken voor een project, maar toen werd snel duidelijk dat ik op de stoel van een designer zat. Niet de beste aanpak. Maar wat dan wel?
Er begon een lampje te branden toen Ryan spraken over het designen van ideeën. In plaats van enkel een idee te beschrijven, maak je ze duidelijk door ze te designen. Om te beginnen gewoon met pen en papier. Teken maar uit wat je idee is. Het gaat er dan niet om dat je een perfect design tekent, juist niet, het gaat echt om het overbrengen van een idee. Effectieve communicatie is belangrijker dan precieze details. Een tekening nodigt uit en de beschrijving geeft duidelijkheid. Zo gaat het balletje rollen en begrijpt een designer beter wat je wilt zeggen.
âïž + đš = đĄ
Ryan geeft afsluitend ook 5 tips om dit proces (Content Design) te leren.
- Vraag het je team.
Je leert door te doen, en je collega-designers helpen je daar graag bij. Door met ze samen te werken doe je veel kleine nuances op.
- Gooi het eruit.
Wanneer je een idee in je hoofd hebt, schrijf het tenminste op. Je kunt dit later nog bepalen wat je ermee doet.
- Wees slecht.
Wellicht ben je niet de beste tekenaar, maar het verschil tussen iets slechts en iets bruikbaars is erg klein. Het gaat in de eerste fase van Content Design puur om het communiceren van je idee.
- Wees verkeerd.
Wederom, wees niet bang iets lelijks of verkeerds uit te tekenen. Verkeerde ideeĂ«n leiden tot goede ideeĂ«n. ââZo moet het niet, maar zo welââ.
- Gebruik wat bestaat.
Je hoeft niet het wiel opnieuw uit te vinden. Gebruik de systemen van je team en de community. Zoek de stukjes en breng ze samen.
Als je benieuwd bent naar het complete verhaal en enkele voorbeelden, zou ik zeker de talk van Ryan checken.
Laat jezelf inspireren
Benieuwd naar de talks van Config2023? Je kunt ze terugkijken via config.figma.com
Tot volgend jaar đ