In 8 stappen naar content voor je nieuwe website

Het maken van content voor een nieuwe website is een pittige taak. Weet jij wat je te wachten staat? In dit blog vertellen we je waarom content jouw volle aandacht verdient en hoe je het makkelijk maakt voor jezelf in 8 stappen.

Koen
Geschreven door Koen
CMS WordPress content
CMS WordPress content

Wat is content?

Dat is handig om eerst even duidelijk te maken. Content is alle inhoud van een website. Denk bijvoorbeeld aan teksten, afbeeldingen, PDF’jes, producten, diensten en veelgestelde vragen.

Content: onderschat en uitgesteld

We merken dat bedrijven vaak moeite hebben met het bedenken en samenstellen van content voor hun nieuwe website. Dit heeft vaak een combinatie van oorzaken:

  • Gebrek aan tijd.

    Dit zien we terug bij bijna elk bedrijf. Het maken van content eist veel tijd en moeite. Onder het mom ‘dat doen we wel even’ krijgen werknemers het als extra taak op hun al volle bordje geschoven. Het gevolg is dat je er vaak niet aan toe komt. De verplichte inhaalslag aan het eind van het traject komt de kwaliteit van de content vaak niet ten goede.

  • Gebrek aan schrijfvaardigheid.

    Het schrijven van webteksten wordt vaak onderschat. In tegenstelling tot designen en ontwikkelen, kan iedereen wat woorden op papier zetten. Dat betekent nog niet dat je een goede online tekst kunt schrijven die o.a. bondig, actief, scanbaar en vindbaar is. Daarnaast is het logisch verdelen van content over je website ook een vak apart.

  • Onduidelijkheid of bestaande content nog goed is.

    Bedrijven weten vaak niet goed wat voor content ze al hebben (op hun huidige website) en in hoeverre ze daarmee hun doelen bereiken. Wanneer je niet weet wat je hebt, weet je ook niet wat je mist. Je komt jezelf dan tegen wanneer je denkt een nieuwe website bijna klaar te hebben, of zelfs wanneer die al live staat.

  • Onduidelijkheid over het doel van de website.

    Wat wil je nou eigenlijk bereiken met je website? Welke doelgroepen wil je aanspreken? Is dit niet duidelijk, dan weet je niet wat je website nodig heeft om succesvol te zijn.

  • Onzekerheid over de look van de nieuwe website.

    Mogelijk wil je content baseren op het design. Dit is echter de verkeerde volgorde. Het design moet jouw content dragen, niet andersom. Dit besef is belangrijk. Wacht dus niet het design af, voordat je met content aan de slag gaat.

Al deze situaties zorgen voor vertraging en hebben een negatieve impact op de kwaliteit van de content. Dat is zonde, want er is veel tijd en moeite (=geld) gestopt in de ontwikkeling van je nieuwe website. Content is uiteindelijk de kern van jouw boodschap, de website ‘enkel’ een podium. Content zou dus nooit op de tweede plek moeten komen.

Waarom content jouw aandacht verdient

De kwaliteit van je content bepaalt grotendeels je succes. Geef je content te weinig aandacht, dan zit je al snel met de gebakken peren. Hoe? Dat leggen we uit aan de hand aan de stappen van een ontwikkeltraject:

  1. Strategie
  2. Content
  3. Design
  4. Ontwikkeling
  5. Onderhoud en doorontwikkeling

In de praktijk lopen deze stappen door elkaar heen. Strategie stopt bijvoorbeeld niet bij content. Desondanks bouwt elke stap verder op de vorige. Het gaat mis wanneer content pas na design of technische realisatie komt. Er is dan een grote kans op een mismatch tussen jouw verhaal en de website die is gemaakt. Dit vraagt om ofwel:

  • een aanpassing van de website, wat neerkomt op hogere kosten
  • een aanpassing van de content, waardoor je jouw verhaal niet op de beste manier kunt vertellen

Beide situaties wil je voorkomen. Dat kan door content op tijd de aandacht te geven die het verdient.

Let op: ga niet volledig uit van de content van je huidige website, want dan zoek je enkel een nieuw jasje. Net als design veroudert content door de jaren heen. Blijf dus altijd je content optimaliseren en maak deze passend voor de huidige verwachtingen van je doelgroep.

Dit doet een designer met je content

Designers proberen content op een logische manier te verdelen over pagina’s. Daarbij bedenken ze ook de ‘blokken’ waarmee jij je je pagina’s opbouwt. Hieronder zie je een voorbeeld van de blokken waaruit onze vacaturepagina bestaat, verduidelijkt met nummers:

contentblokken van een website

Naast simpele tekst- en titelblokken (grijs) zie je ook unieke blokken die kleur geven aan de content. Een webdesigner maakt elk blok met de hand. Je krijgt dus alleen blokken waar de content om vraagt. Ontbreekt de content of is deze incompleet, dan is het moeilijker voor designers om in te schatten welke blokken nodig zijn. Dat heeft vaak twee gevolgen:

  1. Je krijgt meer generieke contentblokken die je op elke website terug zou kunnen zien. Dat is zonde, want je investeert in een maatwerk website waarmee je jezelf wilt onderscheiden.
  2. Blokken die je uiteindelijk nodig hebt, zijn niet beschikbaar. Als designers bijvoorbeeld geen rekening houden met een FAQ, dan moet je improviseren door de vragen en antwoorden in een lopende tekst te zetten. Dat is jammer, want openklappers zijn eigenlijk een must om dit soort informatie goed te tonen. Als designers dit vooraf weten, dan verwerken ze dat in het design.
faq-content-veelgestelde-vragen

Let op: Content is meer dan tekst. Wees tijdig met het aanleveren van afbeeldingen en fotografie, want dit helpt designers een unieke look-en-feel te bedenken die past bij je beeldmateriaal.

Stappenplan content voor je nieuwe website

Tijd om de handen uit de mouwen te steken. Hieronder lees je in acht stappen hoe je aan de slag gaat met je contentstrategie.

1. Inventariseer wat je hebt

In de eerste fase van contentstrategie kijk je naar welke content je al hebt, bijvoorbeeld op je huidige website.  Je maakt in deze fase een inventarisatie deze informatie en waar het te vinden is. Ook kijk je hoe de verschillende bronnen van content met elkaar in verbinding staan. Deze fase is belangrijk om een beeld te scheppen van de huidige staat van je content en geeft je een uitgangspunt voor de nieuwe website. De inventarisatie stel je op door al je content en de bijbehorende eigenschappen op te sommen.

  • Tip: maak gebruik van Google Analytics.
    Maak tijdens je inventarisatie gebruik van Google Analytics om te achterhalen welke pagina’s minder vaak worden bezocht. Als er belangrijke content staat op deze pagina’s, dan staat deze informatie wellicht op de verkeerde plek of is te diep verborgen op de website. Overweeg de content een nieuwe plek en impuls te geven.

Je inventarisatie dient slechts als achtergrond voor je nieuwe website. Hierbij ga je uit van je huidige doelen en het verhaal dat daar bij past. Probeer dus de vertrouwde website los te laten.

2. Bepaal je doelgroep

Content moet prikkelend zijn voor je doelgroep. Bij het opstellen van een goede strategie ga je uit van verwachtingen en eigenschappen van de websitebezoeker.  Voordat je content maakt, wil je eerst weten voor wie je dat doet. Probeer dus eerst je doelgroep in kaart te brengen. Dat helpt je om te denken vanuit de eindgebruiker en niet enkel vanuit jezelf.

  • Tip: verplaats jezelf in je eindgebruiker.
    Bedenk wie je website bezoekt. Hoe zou je deze persoon aanspreken? Welke content is nuttig voor deze persoon? Wanneer is de vraag van deze persoon beantwoord? Wat is het kennisniveau van deze persoon over het onderwerp? Welke vorm van content (tekst, afbeelding, video) spreekt deze persoon het meeste aan? Hoe wek ik vertrouwen bij deze persoon? Is de content op je website bereikbaar voor deze persoon?

3. Plaats je doelgroep in de customer journey

Binnen je doelgroep zijn er nog verschillen die je onderverdeelt in de customer journey. Dit is de reis die een klant doormaakt van eerste contact tot een uiteindelijke conversie. Je spreekt over conversie wanneer het einddoel van je website is bereikt, bijvoorbeeld het verkopen van een product of dienst. Niet iedere websitebezoeker is direct klaar voor een conversie. Sommigen zijn enkel op zoek naar achtergrondinformatie, anderen overwegen de oplossingen die beschikbaar zijn. Uiteindelijk spreken we over drie fases:

  • Awareness.

    De bezoeker voelt het bestaan van een probleem of behoefte. Zijn doel is om informatie te winnen over het speelveld.Voor deze fase is het belangrijk om achtergrondinformatie te geven en ‘symptonen’ van problemen en behoeftes te bespreken.

  • Consideration.

    De bezoeker weet wat zijn probleem of behoefte is en zoekt naar oplossingen om hiermee om te gaan. Uiteraard moet je voor deze fase oplossingen schetsen in je content.

  • Decision.

    De bezoeker is bekend met de oplossingen en is klaar voor conversie. Hierbij is het taak om jouw aanbod op de beste manier te presenteren, zodat de bezoeker met jou in zee gaat.

We geven je graag een voorbeeld vanuit onze doelgroep. Linku maakt o.a. websites voor andere bedrijven. Over de verschillende fases behandelen we de volgende onderwerpen in onze content:

Richt je dus niet alleen op de decision-fase. Niet iedereen heeft direct interesse in jouw aanbod. Probeer dus ook in te spelen op de vragen, behoeftes en problemen van je doelgroep. Wanneer de customer journey bij jou begint, is de kans groter dat die daar ook eindigt.

4. Plan je contentcreatie

Het maken van content eist aandacht en zoals besproken wordt dit vaak onderschat. Je voorkomt vertraging en uitstelgedrag door content op te pakken als een project met een vaste planning. Dit kan bijvoorbeeld met een contentkalender waarin je duidelijk aangeeft wie wat wanneer doet. Zorg dat dit haalbaar is door voldoende werknemers in te zetten en ruimte vrij te maken in hun agenda’s. Dwing jezelf om deadlines niet te verschuiven.

5. Aan de slag met je content

Met de voorbereidende stappen afgerond, is het tijd om content te creëren. Kijk naar je inventarisatie en analyseer deze kritisch. Bepaal welke content belangrijk of juist minder belangrijk is. Dit helpt in veel gevallen om overbodige informatie en grote lappen tekst te verwijderen en de kern van het verhaal naar voren te brengen. Identificeer thema’s die van waarde zijn voor de bezoeker. Markeer deze en maak onderscheid tussen essentiële, ondersteunende en bijkomstige informatie.

  • Tip: zo maak je content waardevol
    De honingraat van Peter Morville laat met behulp van zes pijlers zien waar waardevolle content en de website aan moeten voldoen.
honingraat waardevolle content: bruikbaar, wenselijk, toegankelijk, betrouwbaar, vindbaar, gebruiksvriendelijk
  • Bruikbaar: content moet origineel zijn en voldoen aan de behoeftes van de bezoeker.
  • Wenselijk: het uiterlijk van de website moet aansluiten bij de identiteit van de bezoeker.
  • Toegankelijk: content moet leesbaar en te begrijpen zijn voor de bezoeker.
  • Betrouwbaar: content moet onderbouwd zijn met bronnen om vertrouwen te wekken.
  • Vindbaar: belangrijke content moet niet verborgen liggen op dieperliggende pagina’s.
  • Gebruiksvriendelijk: de website moet makkelijk in gebruik zijn voor de bezoeker.

Handig: content checklist

Websites bevatten allerlei soorten content. Het is dan ook makkelijk om iets te vergeten. Dat resulteert in vertraging of last-minute improvisaties. Niet optimaal. Gebruik de volgende checklist om te controleren of je aan de meestvoorkomende soorten content hebt gedacht.

Logo en faviconLettertypes
HuisstijlkleurenSlogan en USP’s
Afbeeldingen, videos en fotografiePDF’jes en documenten 
Producten / dienstenOver ons / geschiedenis
Missie en visieContactgegevens
FormulierenLocaties/ vestigingen
Social media integratieFAQ / Veelgestelde vragen
Werknemer- en teambeschrijvingenAgenda / kalender
Privacy- en cookieverklaringGebruikersreviews
Blogberichten en nieuwsPortfolio en ervaringen
Meertalige pagina’s / contentVacatures
NieuwsbriefinschrijvingExterne en interne links
ZoekfunctieChatfunctie
Tracking scripts en cookiesCookiemelding

6. Breng structuur aan in je content

Wanneer je content beschikbaar hebt, is het tijd om na te denken hoe je deze presenteert op de website. Dat doe je door deze te plaatsen in een websitestructuur of een sitemap. Bedenk welke pagina’s je nodig hebt, hoe deze met elkaar in verbinding staan en wat je per pagina wilt bereiken. Maak dit visueel door het uit te tekenen.

Een handige gratis tool om een websitestructuur te maken is draw.io. Momenteel zijn wij bezig met de vernieuwde versie van Linku.nl en draw.io heeft ons in de beginfase erg geholpen. Met de simpele editor klik je snel een structuur in elkaar.

draw.io voorbeeld van websitestructuur
Een voorbeeld van een websitestructuur gemaakt met draw.io

7. Stel vast hoe content verandert

Websites groeien, zeker als je deze actief bijhoudt. Maak voor jezelf duidelijk hoe je verwacht dat de content op de website zal veranderen. Hoeveel blogs verwacht je per maand te schrijven? Hoeveel productcategorieën komen er mogelijk bij? Denk je je dienstenpakket uit te willen breiden? Verwacht je dat het team groeit? Wil je content publiceren in andere talen?

Denk na over de toekomst en hoe je website inhoudelijk zal veranderen. Met het overbrengen van deze kennis kan een design worden geoptimaliseerd voor de toekomst.

8. Stem content af met de websitemaker

Na het vaststellen van je content breng je je deze over op het team dat met je website aan de slag gaat. Hoe meer je kunt vertellen over je doelen, doelgroep, content en websitestructuur, hoe beter designers zich kunnen inleven in je project. Natuurlijk, er zijn altijd feedbackrondes en optimalisaties nodig. Toch geldt altijd: hoe beter je voorbereiding, hoe sneller je bij het gewenste eindresultaat bent.

  • Tip: betrek de (externe) contentmakers bij het ontwikkelproces
    Mogelijk zet je anderen aan de slag met de content voor je website. Betrek deze personen ook bij het ontwikkelproces om een mismatch tussen design en content te voorkomen. Vult iemand anders je website? Betrek deze persoon dan ook op tijd. Om een website goed te kunnen vullen, moet je bekend zijn met de mogelijkheden van het design en de gedachtes waarmee deze is gebouwd.

Hulp bij content

Een professionele websitemaker staat klaar om je te helpen bij het vormgeven van je content. Bij Linku gebruiken we onze ervaring graag om je te voorzien van advies en je contentstrategie verder uit te werken. Als we ergens kansen zien, inspireren we je graag.

Bij het bouwen van websites vinden we het echter belangrijk om eerst naar jouw verhaal te luisteren, zodat de kern van jouw doelstellingen en ambities duidelijk is. Met dit blog hopen we je het makkelijker te maken dit verhaal te vertellen. Dat helpt een webbureau als Linku een website te maken die het verschil maakt.

Sparren?
Koen
Koen
Koen

Wij staan voor je klaar.

Wil jij ook digitale groei met betere content? Neem contact op om verder te sparren.

Stuur een berichtOf bel 024 3000 316