Betere content schrijven – psychologisch beïnvloeden

Wat is goede content? Copywriters en schrijvers passen beïnvloedingstechnieken uit de psychologie toe om invloed uit te oefenen op lezers. Ontdek de stappen om te overtuigen met tekst.

Nick
Geschreven door Nick
strategisch overleg bij internetbureau linku
strategisch overleg bij internetbureau linku

Je hebt geen tweede kans op een eerste indruk

Daarom koos ik een pakkende functietitel voor mezelf. Een merketeer met 💙 voor tekst. Taal heeft me altijd al geboeid en niet alleen door mijn eindcijfer 8 voor Nederlands. Dat taal een essentieel onderdeel is van communicatie, hoef ik je vast niet te vertellen. Anders had je dit blog over content schrijven niet gevonden.

”Het schrijven van teksten is het beantwoorden van lezersvragen”

Martin van Kranenburg
Neuromarketing-expert

De beste copywriter ben ik niet, maar ik zet wel mijn beste beentje voor om mezelf elke dag te ontwikkelen. Goede content schrijven is vakmanschap, dus het is aan te leren.

Schrijven voor het brein

Via mijn netwerk op LinkedIn ontdekte ik mijn laatste parel: Schrijven voor het brein van Wim van der Mark en Martin van Kranenburg. Is het een hype of is het echt hét nieuwe handboek voor mensen die betere content willen schrijven?

Mijn interne enthousiasme schreeuwde weejoo en de bestelling was al onderweg, voordat ik er erg in had. Na het lezen van meerdere boeken over goede content schrijven en psychologisch beïnvloeden met tekst besloot ik mijn kennis en ervaring in een overzicht te gieten.

foto van boek: schrijven voor het brein

Wat is content schrijven?

Content schrijven is het produceren van informatie om bezoekers naar je website of online platform te trekken. Content bestaat uit geschreven tekst en wordt visueel aantrekkelijk gemaakt met ondersteuning van afbeeldingen, foto’s en video’s.

Teksten zet je online om vragen van bezoekers te beantwoorden. Die vragen én antwoorden moeten de rode draad van je teksten zijn.

Tekstschrijvers en copywriters gaan in gesprek met de bezoeker. Weet jij hoe mensen lezen en beslissen? Wat wordt als eerste gelezen? Hoe speel ik hierop in om mijn bezoeker te activeren, informeren of converteren?

Onderzoek naar de belangrijkste onderdelen voor conversie toont aan dat tekst voor 28% verantwoordelijk is voor online succes. Dat is meer dan het dubbele van design (13%).

Bron: Unbounce (2021)

Ga in gesprek met de lezer

Steeds meer mensen scannen voordat ze écht lezen. Die keuze om echt te gaan lezen wordt zowel bewust als onbewust gemaakt. Wanneer we het hebben over content schrijven dan letten bezoekers op titels, beelden en opvallende teksten.

Psycholoog Daniel Kahneman verwijst naar de tweedeling van ons brein als het gaat om maken van keuzes. Het onbewuste brein is verantwoordelijk voor 95% van onze keuzes. Wanneer je bijvoorbeeld naar een stuk content kijkt, dan heb je in een mum van tijd een bepaald gevoel. Dit gevoel beïnvloedt je beslissing.

De andere 5% van je keuzes komen vanuit het bewuste brein. Dit is wanneer je praat, logisch nadenkt, analyseert of een afspraak inplant (bron).

Visualisatie van: Systeem 1 en systeem 2 van Daniel Kahneman. Het onbewuste en bewuste brein.
Systeem 1 en systeem 2 denken volgens Daniel Kahneman.

Hoe ga ik in gesprek met mijn bezoeker?

Ooit in de kroeg een leuke man of vrouw tegen gekomen en direct gevraagd of die met je naar bed wilt? Nee, dat dacht ik ook niet. En zo ja, dan was het vast geen succes.

Online gelden dezelfde regels. De relatie moet je stap voor stap uitbouwen. Alleen wanneer er vertrouwen is, kan je iets van elkaar verlangen. Alleen wanneer de lezer jouw bedrijf vertrouwt, maakt die de gewenste actie. Of onthoud dit ezelsbruggetje: wanneer er een klik is, zal de bezoeker een klik maken.

1. Wat is je belofte aan de lezer?

Vertel de waarde die je toevoegt. In dit blog is de belofte betere content schrijven. Vertel hoe je die waarde toevoegt. Maak je belofte concreet met een aanvullende intro, een ondertitel je kopzin toelicht.

2. Is dat echt zo? Heb je bewijs?

Beantwoord bovenstaande vragen met social bewijs. Niet alleen reviews doen er toe, ook cijfers, onderzoeken, prijzen en keurmerken werken overtuigend. Alleen als je aantoont wat je belooft komen mensen in beweging.

Bewijs dat je geloofwaardig bent door naar meningen van andere te verwijzen. Vooral een persoonlijke aanbeveling werkt goed. Ik zeg altijd dat het de beste marketing is.

3. Wat kost het me?

Dit hoeft niet in geld te zijn. Het kan ook tijd kosten, want die is schaars bij de meesten. Leestijd als toevoeging aan een blog is waardevol om in te schatten of je op moment van lezen de moeite en de tijd neemt om de content tot je te nemen.

Wil je ruilen met de lezer? Het e-mailadres in ruil voor waardevolle content. Dat kan, maar zorg dat je daar duidelijk over bent. Geef de informatie zo snel mogelijk, zonder onnodige tussenstappen. Je kunt je whitepaper ook ‘gewoon’ delen met je doelgroep om ze antwoord te geven op hun vraag. Conversie komt later wel, wanneer ze je vertrouwen.

4. Wat moet ik ervoor doen?

Maak de actie voor de lezer eenvoudig. Laat de gewenste actie overeenkomen met de belofte die je doet. Meld je nu aan. Direct downloaden. Stuur me een e-mail. Allemaal actie-gerichte voorbeelden.

Visualisatie van de invloed van een gezicht op de kijkrichting. Neuromarketing in de praktijk
De kijkrichting van een gezicht beïnvloedt de kijkrichting van je publiek.

Begeleid de bezoeker met een goed design

Bezoekers zo lang mogelijk vasthouden en laten converteren is iets waar elke ondernemer of communicatiespecialist volmondig ja tegen zegt. Grote en kleine teksten ondersteunen met foto’s of kleurrijke afbeeldingen op de juiste positie houden de aandacht vast. Zie ook bovenstaande vergelijking, een veelgebruikt neuromarketing-voorbeeld.

Als je weet hoe gedrag werkt, dan kan je jouw doelgroep begeleiden in het vinden van het juiste antwoord. Als jij commercieel de oplossing bent, dan is dat een antwoord. Maar maak er geen misbruik van, dat is onethisch.

Visuele content krijgt meer views dan content zonder relevant beeld. Daarbij is kleur ook nog eens een belangrijk aspect.

Vragen van lezers gaan over behoeften

Betere content schrijven’ is een behoefte. Die behoefte resulteerde in een vraag, zoekopdracht of doorklik waardoor je op dit blog terecht bent gekomen. Volgens de bekende Amerikaanse psycholoog Maslow zijn behoeftes universeel. Naast de lichamelijke behoeften zijn onderstaande 4 voorbeelden relevant om betere content te schrijven. Doe er je voordeel mee en haak in op universele behoeften van je doelgroep.

  • Zekerheid en veiligheid (angst).

    Deze veelgemaakte taalfouten maak je nooit meer.

  • Acceptatie (hebzucht).

    Gratis whitepaper boordevol conversie-tips.

  • Status (waardering).

    Zo word je een betere content schrijver.

  • Zelfontplooiing (ontwikkeling).

    Wat is growth hacking en wat kan je ermee?

De lezer moet zichzelf herkennen in tekst en beeld. Gebeurt dit? Dan beslist het onbewuste brein dat de lezer verder scrollt.

Maak je teksten beter met deze schrijftips

Schrijven is vooral schrappen volgens Stephen King, één van de populairste schrijvers aller tijden. Ook op het blog van Schrijfvis lees ik telkens weer het woord schrappen. Blogger Dennis Rijnvis heeft er zelfs een ebook aan gewijd: Beter schrijven door schrappen. In dit boek herkende ik veel lessen van Stephen King. Hieronder staat een visuele samenvatting van die lessen.

visualisatie van 11 schrijftips voor content
11 concrete schrijftips

Signaalwoorden werken in je voordeel. De woorden maar, wat, want en terwijl kondigen aan dat er iets belangrijks aan komt. Daarmee houd je de aandacht langer vast.

Schrapwoorden

Een verhaal kan altijd korter. Gebruik je zoekfunctie maar eens, wanneer je tevreden bent over een tekst. En probeer het aantal woorden met 10% te verminderen. Ik beloof dat je verbaast bent over de eenvoud van deze opdracht. Of gebruik onderstaande woorden juist niet om je teksten beter te maken.

  • Worden, zijn
  • En, die, dat, want, om waardoor, hoewel, als
  • Toen, terwijl, dus, namelijk, maar, daardoor, eigenlijk, toch, uiteindelijk, in feite, kortom
  • Moeten, kunnen, mogen, zullen, gaan, hoeven, laten, blijven, doen
  • Heel, erg, zeer, bijzonder, ontzettend, wel, behoorlijk, nogal, zeker, gewoon
  • Vaak, meestal, soms, mogelijk, misschien, in principe, enkele, mijns inziens, vermoedelijk, waarschijnlijk, wellicht
  • Reeds, tevens, omtrent, behelzen
  • Exceptioneel, additioneel

Bij Linku hanteren we het vier-ogen principe. Elke tekst die online verschijnt wordt eerst door een ander gelezen. Collega Koen zorgt er altijd voor dat ik meer schrap in mijn teksten (eerst stond er: dat ik nog meer ga schrappen in mijn teksten).

Wil je een betere content schrijver worden?

Doe dan vooral twee dingen. Veel lezen en veel schrijven. Alleen dan word je beter. Of je ooit zo goed wordt als mijn idool Stephen King is onzeker. Ik vind schrijven leuk. Leuk genoeg om het te blijven verbeteren.

Schrijf goed doordachte en beschreven details die ertoe doen. En, in spreektaal. Deze laatste tip is de allerbelangrijkste. Schrijf de woorden op die in je opkomen, zoals je ze ook vertelt aan de persoon naast je. Alleen dan ga je echt in gesprek met je lezer.

Vragen?
Nick
Nick
Nick

Ik help je graag.

Meer weten over goede content schrijven?

Mail naar nick@linku.nlof bel: 024 – 3000 316