Afbeelding voor Praktische handvatten om te starten met contentmarketing

Praktische handvatten om te starten met contentmarketing

Er is al zoveel geschreven over contentmarketing. Maar zijn er ook echt praktische handvatten om je merk te versterken? Ik vind van niet.

De hoeveelheid content die we de laatste tijd voor Linku zelf publiceren valt tegen. Ten opzichte van een jaar eerder in ieder geval. Samen met collega Koen schrijf en maak ik de meeste content voor alle Linku-kanalen. Maar afgelopen periode hebben we andere werkzaamheden prioriteit gegeven. Ook mooi, want we hebben niet stilgezeten, maar vooral zonde voor het merk Linku. We weten namelijk dondersgoed hoe het spel contentmarketing werkt. Tijd voor onze blik op dit onderwerp, mét praktische handvatten.

Wat is contentmarketing?

Laten we bij het begin beginnen en de meest voor de hand liggende vraag. Wat is contentmarketing eigenlijk? Daarvoor ontleden we het begrip in twee woorden: content en marketing.

Content is de inhoud van communicatie, waar ook nog eens goed over is nagedacht. Hiermee bedoel ik dat het onderwerp is afgestemd op de doelgroep, in de juiste vorm én op een passend kanaal. Neem als voorbeeld dit blog: Tekstuele content die je op onze website leest. Hoogstwaarschijnlijk heeft een zoekmachine je naar deze pagina gebracht omdat je naar antwoorden zoekt over het begrip contentmarketing of een afgeleide daarvan.

Marketing is alles wat een bedrijf doet om een consument of gebruiker te bereiken. Wanneer je je marketing goed voor elkaar hebt, voldoe je aan een aantal voorwaarden:

  • Wie: Je kent je doelgroep.
  • Wat: Je weet wat de wensen en behoeften zijn.
  • Waar: Je weet waar ze zich bevinden.
  • Waarmee: Je hebt voldoende middelen om daarop in te spelen.
  • Welke wijze: Je weet op welke wijze je ze kunt raken of benaderen.
  • Wanneer: Je weet wanneer ze het beste te bereiken zijn.
  • Waarom: Je overtuigt ze waarom ze voor jou moeten kiezen.

Lang verhaal kort: met marketing speel je in op de wensen en behoeften van je doelgroep.

Contentmarketing is een marketingstrategie waarmee bedrijven zich voor gebruikers inzetten. Gebruikers hebben vragen en problemen. Met contentmarketing geef je antwoord op die vragen en problemen zonder een directe commerciele intentie. Het gaat niet alleen om de teksten op je website. Contentmarketing is een verzameling van alle inspanningen die je levert die een gebruiker kan zien, lezen of ervaren.

Waarom zou ik iets met contentmarketing moeten doen?

Je moet niets, maar zie het als handvat om beter in contact te komen met je doelgroep. Schrijf en communiceer voor de gebruiker en niet voor het kanaal of je eigen commerciele doelstelling. Houd de missie van je bedrijf in je achterhoofd. Zo proberen wij digitale ervaringen van onze doelgroep te verbeteren door erover te schrijven, vertellen en kennis te delen. Op die manier leer je de doelgroep steeds beter kennen en zij jou. Nog voordat ze je echt nodig hebben. En met meer kennis van je doelgroep ben je beter in staat om in hun behoeften te voorzien.

Kijk eens aan mooi he

Succes is het resultaat van dagelijkse gewoontes, niet van eenmalige investeringen.

- Nick

Collega Koen zei het al eerder. Met contentmarketing maak je kans om morgen steviger op 1 te staan voor de gebruiker. Met adverteren sta je direct op 1, door er veel voor te betalen. Dus verplaats je in de rol van consument en vraag je af wat je liever hebt? Een commerciële partij die betaalt om jou te overtuigen of een partij die veel tijd steekt in het beantwoorden van jouw vragen?

Wat gaat er vaak mis?

Bedrijven zetten diensten of producten centraal in hun communicatie.. Koop dit, ontdek dit, lees meer over wat wij voor je kunnen betekenen en ga zo maar door. Herkenbaar he?

Kijk dit is ons product en we willen dat je het koopt’ is eigenlijk helemaal niet prettig voor jou als consument. Stel je eens voor dat het ook zo gaat wanneer je een kledingwinkel in loopt. Zonder hallo te zeggen, direct op het doel af gaan. Dat voelt niet prettig. Het verschil tussen ervaringen in de fysieke en digitale wereld wordt steeds kleiner. Handel daar dan ook naar.

Houd in gedachten dat je doelgroep eerst een klik willen voelen voordat ze er een maken met jouw bedrijf. Verwen ze, maak kennis met ze, ga de interactie aan en kies voor de juiste boodschap op het juiste moment. Daarmee kom je weer terug naar de kern van marketing: inspelen op wensen en behoeften van je doelgroep.

En nee, vlieg niet uit de bocht door ze van alles te vragen, want dan krijg je het label stalker en dan wordt er een klik gemaakt die je niet wilt als bedrijf: unsubscribe, delete, spam of een andere vorm van laat me met rust. Met contentmarketing wil je juist een situatie creëren waarbij de consument jou opzoekt.

Hoe bepaal je de onderwerpen waarover je vertelt?

Aangezien er zoveel onderwerpen zijn om over te schrijven kan ik me voorstellen dat je last kan krijgen van keuzestress. Alleen het gaat niet om jouw probleem, maar om die van je doelgroep. En daar ga je over schrijven. Wacht, ik zal het panklaar voor je uitschrijven met een stappenplan, plus een presentatie die je kunt downloaden en hergebruiken.

  1. Organiseer een brainstorm en roep je creatieve collega’s bij elkaar.
  2. Kies voor opschrijven. Hiermee voorkom je schreeuwende enthousiaste collega’s die invloed hebben op de creativiteit van anderen. Pak geeltjes en schrijf op elk papiertje maximaal één antwoord.
  3. Zet de timer en beantwoord onderstaande vragen in rondes van elk 5 minuten.
  4. Bundel alle ideeën naderhand in een document.

Stel je voert dit stappenplan uit met 3 collega’s, dan heb je binnen een kwartier meer dan 100 ideeën. Beloofd.

Focus op vragen en problemen van je doelgroep

Gebruik onderstaande vragen om antwoord op te geven of download de presentatie en je kan direct van start. Wanneer je doelgroep antwoorden zoekt op vragen en problemen dan gaan zij op zoek. Zorg ervoor dat jij online klaarstaat met het juiste antwoord.

Welke:

  • …problemen heeft onze doelgroep?
  • …oplossingen hebben wij voor hun problemen?
  • …app of tool is onmisbaar voor ons werk?
  • …vooroordelen heeft onze doelgroep?
  • …kennis kunnen wij gratis delen?
  • …gebeurtenissen achter de schermen kunnen wij laten zien?

Vertaal dit naar content onderwerpen

Ik geef je graag handvatten waar je direct mee aan de slag kunt. Stel vragen aan jezelf en beantwoord die vervolgens ook. Bied handleidingen of stappenplannen aan. Doe een belofte met garantie op succes op basis van jouw expertise of zet de gebruiker aan tot actie. Presenteer downloads zodat de gebruiker de content op een later moment nog eens door kan nemen.

Een ander voorbeeld is om open en transparant waardevolle informatie te delen wat niet direct met je core-business te maken heeft. Bijvoorbeeld ons personeelshandboek. Je kunt ook leads genereren met whitepapers, e-books, checklisten, templates, een quiz, calculators, tutorial’s, een kennis event of doe eens gek door prijzen weg te geven. Als je iets (gratis) kunt winnen, dan zijn er altijd gegadigden.

Ambassadeurs creëer je met contentmarketing

Contentmarketing doe je niet om snel te scoren, maar om een langdurige en waardevolle relatie op te bouwen met je volgers, likers of abonnees. Zie het als een goed huwelijk. Wanneer je telkens blijft investeren, beetje bij beetje, dan wordt de relatie steeds krachtiger. En wanneer de relatie krachtig is, kan je ook meer van elkaar vragen. Geef de doelgroep de bevestiging die zij zoeken. Vraag om aandacht, wek hun interesse, zet het om in verlangen door die worst voor te houden wat jij als bedrijf te bieden hebt. Maak de stap naar een actie eenvoudig.

Schema van ambassadeurs
Van onbekenden naar superpromoters

Bovenstaand schema visualiseert je doel per fase. De onbekende wil je bereiken, de bezoeker wil je converteren, de klant wil je binden en de partner wil je behouden. En wie weet maak je met de lessen uit dit blog ambassadeurs van jouw merk. Superpromoters of gratis accountmanagers. Geeft het een naam en focus op de doelgroep, dan komt de winst vanzelf jouw kant op. Ooit!

Al met al draait contentmarketing dus niet om jou. Focus je op de gebruiker, jouw doelgroep en maak je merk of bedrijf sterker met content waar ze iets aan hebben. Ik geloof heilig in het motto: wat je geeft krijg je ooit terug. Met de handvatten om ideeën op papier te krijgen en de contentonderwepen in dit blog hoop ik je voldoende op weg te helpen. Zet je in voor een ander. Zo zetten we ons gezamenlijk in voor een hoger doel: betere digitale ervaringen voor mensen.

Afbeelding voor Nick

Content met dit overzicht? Mail me gerust.

Nieuwsbrief sfeerbeeld