Meer conversie? Dé ideale formule in 9 stappen.

Meer bereik, meer klantgesprekken, meer aanvragen, meer doorclicks. Iedereen wil het, maar hoe bereik je dat? Testen en experimenteren is het korte antwoord. Met deze formule die we prijsgeven, verhoog jij de conversie van jouw website.

profielfoto van Thomas
Geschreven door Thomas
thomas werkt aan de conversie van een design
thomas werkt aan de conversie van een design

Je hebt maar één kans op een eerste indruk

En die eerste indruk moet gelijk goed zijn. Bezoekers besteden de meeste tijd aan wat als eerste zichtbaar is op een website. Begint de bezoeker met scrollen, dan passeert die de denkbeeldige lijn die in webtermen ook wel the fold wordt genoemd. Per scherm en per apparaat kan dit verschillen. Fold is de Engelse term voor vouw. Deze term verwijst naar de offline wereld, van toen kranten nog de belangrijkste nieuwsbron waren. De belangrijkste informatie moet hierboven te vinden zijn voor de bezoekers.

een vergelijking tussen boven en onder de vouw (ofwel fold) van een website

De fold is een handig focuspunt in de optimalisatie van je website, dus daar heb ik de stappen op afgestemd. Met de inhoudsopgave hieronder navigeer je direct naar elke stap.

Boven de vouw

Onder de vouw

Zo belangrijk is de fold

In een analyse van ruim 50.000 eyetracking-tests ontdekten de onderzoekers (2018) een drastische afname van aandacht. Gebruikers besteden ongeveer 57% van hun tijd bij het bekijken van de webpagina boven de vouw. Het tweede scherm was goed voor 17% kijktijd en de resterende 26% werd gespreid over de resterende pagina-lengte. Conclusie: hoe hoger de informatie op de pagina staat, hoe groter de kans is dat het gelezen wordt.

De volgende stap is de bezoeker overtuigen dat de content interessant genoeg is om verder te lezen. In 8 seconden beoordelen mensen of ze verder lezen. Kortom, overtuig je lezer bovenaan je pagina met pakkende afbeeldingen, zodat die zich een beeld kan vormen waar het onderwerp over gaat. Daarmee beoordeelt de bezoeker of het onderwerp waarde toevoegt. Alleen wanneer je waarde toevoegt voor de ander, kan je een actie verlangen.

Kortom, overtuig je lezer bovenaan je pagina met pakkende afbeeldingen, zodat die zich een beeld kan vormen waar het onderwerp over gaat. Daarmee beoordeelt de bezoeker of het onderwerp waarde toevoegt. Alleen wanneer je waarde toevoegt voor de ander, kan je een actie verlangen.

Collega's Andy en Thomas wandelen door het kantoor
Collega's Andy en Thomas wandelen door het kantoor

Stap 1: Vertel de waarde die je toevoegt

De titel is samen met het beeldmateriaal het eerste wat een bezoeker ziet. Je eerste kans om interesse te wekken. De eerste stap van het overtuigingsproces. Je visual is ondersteunend aan je titel, dus zonder er verder druk op te leggen moet je een geweldige titel schrijven. Leg uit wat je doet, zo eenvoudig mogelijk.

Haak in op problemen, uitdagingen of bezwaren van je doelgroep. Dat maakt het herkenbaar. Problemen maken ‘het reptielenbrein’ wakker. Dit deel van je brein maakt 95% van alle beslissingen. Mensen willen geïnformeerd zijn, ze zijn nieuwsgierig, gevoelig voor efficiency en gemak, verlangen naar betrouwbaarheid en meer kwaliteit. Stuk voor stuk voorbeelden van secundaire verlangens waarop je kunt inhaken.

Overtuig met de waarde die je toevoegt, zonder het algemeen bezwaar wat er heerst op dat onderwerp. Bijvoorbeeld: Altijd schone kleren, zonder de was te doen. 9x meer conversies, zonder extra geld uit te geven. Jij bent de oplossing voor het probleem van de doelgroep. ‘Own’ het.

Stap 2: Vertel hoe je die waarde toevoegt

Hier komen de eerste argumenten aan bod. In de intro, de eerste alinea of ondertitel maak je het onderwerp specifiek met meer details. Geef een tipje van de sluier of benoem alvast concreet de clue in zo kort mogelijke zinnen. Dit maakt het scanbaar, want je zit nog in de overtuigingsfase. Door het scanbaar te maken kan je ze met de juiste woorden overtuigen om verder te lezen.

Geef een tipje van de sluier of benoem alvast concreet de clue in zo kort mogelijke zinnen.

Stap 3: Visualiseer je argumenten

Visuele content krijgt meer views dan content zonder relevant beeld. Daarbij is kleur ook nog eens een belangrijk aspect. En tussen 62% en 90% van die beoordeling is alleen op kleur gebaseerd.

Krijg je al keuzestress? Met beeldmateriaal beïnvloed je meer dan alleen met tekst. Uiteraard zijn kleurassociaties ook persoonsgebonden. Dat iemand dus een bepaald gevoel ervaart bij een kleur is niet uit de lucht gegrepen. Zakelijk gezien trekt kleur de aandacht, beïnvloedt het klik- en koopgedrag en zorgt het voor meer merkherkenning. Daarnaast is er ook sprake van de zogenoemde confirmation bias. Mensen zijn op zoek naar bewijs dat bevestigt wat ze denken.

Tanja en Sandy in overleg bij podium op kantoor
Tanja en Sandy in overleg bij podium op kantoor

Stap 4: Maak het geloofwaardig

Je maakt bezoekers hebberig met onderbouwing die er toe doet. Testimonials, cijfers, onderzoeken, demo’s of zelfs keurmerken en awards. Alleen als je aantoont wat je belooft komen mensen in beweging. Een hotel boeken in een land waar je nog nooit bent geweest met maar 3 reviews is in deze tijd voldoende reden om een ander hotel te kiezen.

Een website met een 4,9 sterren-score van ruim 20.000 reviews overtuigt voldoende om je geld aan uit te geven, toch? Wie ben jij om daar tegenin te gaan. Bewijs dat je geloofwaardig bent door naar meningen van anderen te verwijzen. Een aanbeveling is de beste marketing die er is. En vergeet niet dat je sinds 28 mei 2022 ervoor moet zorgen dat je review verifieerbaar is.

Social proof bestaat in allerlei soorten en maten. Je helpt je gebruikers een handje met het maken van de juiste keuze door gedrag van een ander in dezelfde situatie in te zetten. Deskundigheid (onderzoeken), beroemdheden (influencers), gebruikers met ervaring (reviews op inhoud), aantal gebruikers (al meer dan 10.000 tevreden klanten) en aanbevelingen uit je directe omgeving. De laatste vorm kan ook digitaal wanneer de potentiële koper zijn of haar sociale netwerken gebruikt om zich te identificeren.

Wees concreet en beknopt. Onder de vouw mag je meer diepgang geven aan een specifiek onderdeel van social proof.

Stap 5: Maak de vervolgstap eenvoudig

Titel geformuleerd? Check. Argumenten op tafel? Check? Passende afbeeldingen gevonden? Check. Reviews verzameld? Check. Dan is het nu tijd om de goed voorbereide aanval om te zetten in de perfecte voorzet. De call-to-action (CTA). Maak de vervolgstap klein, klikbaar en schrijf activerend.

Meld je nu aan. Direct downloaden. Stuur me een e-mail. Allemaal actie-gerichte voorbeelden. Het beste is een actie die overeenkomt met de waarde die je belooft toe te voegen. Dat maakt de cirkel rond. En neem onduidelijkheid weg. “Wat gebeurt er als ik op een knop klik?” Onder de knop heb je ruimte om dat toe te lichten. Bijvoorbeeld bij het werven van nieuwsbriefabonnees. Alles behalve ‘Blijf op de hoogte’ keuren we goed. Dit is alleen voorbestemd voor bedrijven in luchtbalonnen of hoogwerkers.

Stel je stuurt elke maand een nieuwsbrief boordevol inspiratie uit de digitale wereld.

Tekst = Elke maand interessante onderwerpen rechtstreeks in je inbox? Gebruik de placeholder van het invoerveld om aan te tonen wat je verlangt van de bezoeker.

CTA = Ontvang inspiratie.

Door de periodiek, een korte beschrijving en de locatie van de bestemming toe te lichten, beantwoord je bijvoorbeeld de onduidelijkheid: Hoe vaak word ik gemaild?

Wanneer je klanten een klik voelen, zullen ze een klik maken.

Stap 6: Maak het concreet

De gebruiker scrollt door, want zijn aandacht en interesse is gewekt. Onder de vouw zet je deze goede lijn voort om de verkoop in gang te zetten (als dat niet al gedaan is). Subtiele hints kunnen beslissingen van bezoekers beïnvloeden. In kleine stappen moedig je je bezoekers aan om een bepaalde beslissing te nemen zonder ze te forceren. Je potentiële klanten hebben altijd bezwaren. Denk na over hun top 3 en tackle die bezwaren in het stuk waarin je jouw toegevoegde waarde concreet maakt.

De meeste bedrijven focussen zich zo erg op ja laten zeggen door de potentiële klant, maar je kunt het ook anders benaderen. Neem redenen weg waarom ze nee zeggen. Ontkracht hun tegenargument en je wint ze voor jouw merk. Vooroordelen, het financiële onderdeel van je product, negatieve ervaringen en te weinig informatie zijn voorbeelden van bezwaren die je doelgroep heeft. Maak het herkenbaar door het woordgebruik van je doelgroep in te zetten.

foto van conversieboekje
foto van conversieboekje

Stap 7: Inspireer tot actie

Social proof werkt en dat heb je echt nodig om de gebruiker te overtuigen dat ze jou niet hoeven te geloven. Luister minstens naar de mensen die in hetzelfde schuitje zitten. Wanneer bezoekers niet zeker van hun zaak zijn, zijn ze eerder in staat om acties van anderen als correct te beschouwen en deze accepteren. Hoe groter het aantal mensen, hoe geloofwaardiger de stap is die zij moeten nemen. 

Bovenaan de website wil je interesse wekken door je geloofwaardigheid aan te tonen met social proof. Onder de vouw ga je in meer detail in op de sociale bewijzen dat de bezoeker écht een klant moet worden.

Een profielfoto maakt het echt, een link naar een onafhankelijk reviewplatform helpt en een authentieke omschrijving zorgt voor associatie tussen de bezoeker en bestaande klanten. En vergeet niet de nieuwe wet- en regelgeving die we ook bij stap 4 benoemden.

Stap 8: Knoop losse eindjes aan elkaar

Na het doorscrollen van de landingspagina kunnen veel bezoekers nog met vragen zitten. Alle mogelijke vragen breng je in kaart door er proactief naar te vragen of wanneer je een contactmoment hebt. De meestgestelde vragen en gegeven antwoorden presenteer je op dezelfde pagina, onderaan. Wederom een scanbaar element en wanneer je het als accordeon presenteert beperk je de hoeveelheid informatie die de bezoeker in één oogopslag te zien krijgt. Bezoekers hoeven dan niet ergens anders op zoek te gaan naar antwoorden op vragen die ze nog hebben.

oleg-laptev-QRKJwE6yfJo-unsplash
oleg-laptev-QRKJwE6yfJo-unsplash

Stap 9: Herhaal je call-to-action

De laatste call-to-action verwerk je in de footer. De afsluiting van je pagina. Dit is een slimme manier om er zeker van te zijn dat deze altijd terugkomt op pagina’s. Je bezoeker hoeft niet naar boven te scrollen of überhaupt na te denken wat er moet gebeuren wanneer die een besluit tot aankoop heeft genomen. Wat je vooral wilt doen is het mensen makkelijk maken. Blijf het onbewuste aanspreken en je wint ze voor je.

Elk stukje content dat je plaatst op je pagina moet bijdragen om je gewenste actie te bereiken.

Stel dat je de bezoeker live zou ontmoeten en je vertelt hetzelfde als je op je website schrijft. Helpt het je dan om je product te verkopen? Helpt het je dan om zijn of haar e-mailadres te achterhalen in ruil voor inspiratie-content of productinformatie? Wanneer het antwoord nee is, dan weet je dat er nog werk aan de winkel is. Met het toepassen van deze 9 stappen maak je gebruik van een formule om meer gedaan te krijgen van je bezoekers. De gebruikerservaring wordt verbeterd en je maakt meer kans op die conversie waar je zo naar verlangt.

Wat je vooral wilt doen is het mensen makkelijk maken.

En vergeet niet, je klant is de start van een lange termijn relatie. Nu die binnen is, begint het pas echt. Tevreden klanten zorgen voor meer klanten. Zorg goed voor hen en zij praten als ambassadeur over je bedrijf zonder dat je dat aan ze vraagt. Focus je alleen op nieuwe klanten? Dan wordt dat vroeg of laat opgemerkt door je huidige klanten. Drie keer raden wat ze daarvan vinden?

We delen kennis omdat we het leuk vinden

Irritant hé, whitepapers vol waardevolle informatie die je alleen te zien krijgt in ruil voor je e-mailadres? Dat vinden wij nou ook. Dus omdat we een gedeelde passie hebben voor kennisdeling, krijg je deze informatie van ons cadeau.

Als je dit nuttig vindt, dan vind je onze maandelijkse inspiratie-overzicht erg leuk. Elke maand presenteren we dit via onze nieuwsbrief in een scanbaar format, zodat het jou slechts 2 minuten van je tijd kost.

Interessante onderwerpen direct in je inbox?

Elke 1e woensdag van de maand zetten we je op het puntje van je stoel met onze laatste kennis, cases en inspiratie.

Succes met het toepassen van deze stappen voor meer conversie op jouw website.

Voorbeeld landingspagina
Vragen?
Cover afbeelding voor Meer conversie? Dé ideale formule in 9 stappen.
Cover afbeelding voor Meer conversie? Dé ideale formule in 9 stappen.
Cover afbeelding voor Meer conversie? Dé ideale formule in 9 stappen.

Thomas denkt en ontwerpt graag met je mee.

Mail info@linku.nlof bel: 024 – 3000 316