Afbeelding voor Wat is een customer journey en waarom is het belangrijk?

Wat is een customer journey en waarom is het belangrijk?

Customer journey betekent letterlijk klantreis. Een customer journey is een strategisch model en gebruik je om elke klantervaring met je bedrijf visueel weer te geven. Waar dit model uit bestaat en waarom het van waarde is voor je bedrijf ontdek je in dit blog.

Wat betekent customer journey?

Een customer journey is de reis van een potentiële klant van oriëntatie tot na de aankoop. Voordat een klant een product koopt of dienst afneemt bij een bedrijf zijn er al veel contactmomenten geweest. Dit worden ook wel touchpoints genoemd. Touch points zijn alle contactmomenten die één van de zintuigen (zien, horen, ruiken, voelen, proeven) prikkelen. Denk hierbij aan het doorbladeren van een reclamefolder, het zoeken via Google of gesprekken met anderen over het product of merk. Elk contactmoment focust zich op een ander fase in de klantreis. Al met al zijn er 5 fases te onderscheiden.

De 5 fases van een customer journey

  • Oriëntatie Een persoon heeft een probleem en gaat op zoek naar een oplossing. Heb je een goede naamsbekendheid? Dan heb je een grote kans dat jouw bedrijf mee wordt genomen in de volgende fase: afweging.
  • Afweging De oplossing voor het probleem is duidelijk, maar welk bedrijf biedt de beste oplossing? Het is tijd om te vergelijken. In deze fase is het van belang dat je kan verwoorden waarom jouw bedrijf de beste oplossing biedt. Je status als expert of reviews zijn voorbeelden van argumenten om van deze persoon te overtuigen.
  • Aankoop Hoera! Je komt als beste uit de test en de persoon gaat over tot aankoop van je product of dienst. Zorg voor zo min mogelijk obstakels tijdens het aankoopproces. Om het voor de klant eenvoudiger te maken, kun je bijvoorbeeld een chatservice of snellere website inzetten.
  • Gebruik Het product of dienst wordt gebruikt door de klant. Dit is je kans om je relatie met de gloednieuwe klant uit te bouwen. Is de klant erg tevreden? Dan heb je kans dat de klant jouw product gaat aanraden aan anderen of herhaalaankopen doet. Ka-ching!
  • Loyaliteit Nu is het aan jou om informatie te winnen uit de klant: hoe was je reis en wat kan er beter? En vergeet ze niet te belonen voor die waardevolle informatie.
Voorbeeld customer journey
Voorbeeld van een klantreis met een overzichtelijke indeling
Kijk eens aan mooi he

Een duidelijk hulpmiddel om meer gedaan te krijgen door anderen door je doelgroep centraal te stellen.

- Thomas van de Ven

Waarom is een customer journey belangrijk voor mijn bedrijf?

Door je relatie met de klant visueel in kaart te brengen, maak je inzichtelijk op welke klantbehoeften je kunt inspelen. Elk contactmoment van de klant met je bedrijf of merk kan je gebruiken als fundament voor een nieuwe strategische aanpak. Door gebruik te maken van een customer journey, zie je waar verbetering van de klantbeleving mogelijk is. Wanneer je beter begrijpt welke tone of voice, design of gevraagde actie je potentiële klant naar de volgende fase brengt, ontwikkel je de klantreis en -beleving van jouw merk.

Jos Burgers, dé expert op het gebied van klantgerichtheid en marketing, gelooft dat wat je geeft, je ooit terug zult krijgen. Het werken met een customer journey ontwikkelt de klantbeleving in positieve zin, waardoor je beter in staat bent om ambassadeurs van je merk te creëren. Het hoogst haalbare doel in marketing zijn persoonlijke aanbevelingen van klanten. Met een customer journey maak je dit doel haalbaar.

Verwarring over customer journey

Customer journeys worden vaak verward met een aantal andere begrippen. Om die onduidelijkheden uit de weg te ruimen, leggen we kort de verschillen voor je uit.

Customer mapping

Customer mapping of customer journey mapping is een verrijking van de visuele weergave van de klantreis. In customer mapping wordt, naast de customer journey, ook de buyer persona meegenomen. Hierin staan onder andere belangrijke evenementen, prioriteiten, pijnpunten en het gedrag van je stereotype doelgroep.

Salesfunnel

Het verschil met een salesfunnel is dat deze gebaseerd is op de point of view van het bedrijf. Als klant zit je in één van de fases van de funnel. Een customer journey is vloeiender, omdat je doelgroep meerdere stappen doorgaat en je elk contactmoment met het bedrijf noteert. Pak bijvoorbeeld de oriëntatiefase. Bij een funnel kan een klant kan vanuit de optiek van het bedrijf in deze fase zitten, maar wordt er niet beschreven welke contactmomenten er zijn. Bij een customer journey zijn de touchpoints juist het belangrijkst om te kijken waar de klantbeleving kan worden verbeterd. Focus op de juiste fase van de klantreis is essentieel voor de ontwikkeling van je bedrijf. Het blijven optimaliseren van de aankoop-fase is bijvoorbeeld niet de juiste focus wanneer de twee fases oriëntatie en afweging nog voor obstakels in de klantreis zorgen.

Voorbeelden van een klantreis

Een van de meest voorkomende en beeldende voorbeelden is die van IKEA. Deze wil ik juist bespreken omdat het aannemelijk is dat jij ooit bij IKEA bent geweest. Om die reden kan je de benoemde stappen goed voor de geest halen. Klopt, toch?

Klantreis van IKEA visueel in kaart gebruikt.
Customer Journey van IKEA
Visuele weergave van de klantreis
Visuele weergave van een klantreis. Bron: Bright Vessel

Nu je meer kennis hebt van dit strategisch model om de klantreis inzichtelijk te maken, is het tijd om er mee aan de slag te gaan. Alleen dan optimaliseer je de klantreis voor je bedrijf. In mijn volgende blog deel ik een paar handige tools om de klantreis van je doelgroep visueel te maken.

Nieuwsbrief sfeerbeeld