Design is 70% content

Bij de Awwwards-conferentie in New York hoorden we iets nieuws. “Design is 70% content.” Bram, Ilse en ik keken elkaar aan. “Echt waar?” Toen ik na de conferentie weer achter mijn bureau ging zitten om te werken aan een nieuw design, viel het kwartje.

Arthur
Geschreven door Arthur
Typemachines in een etalage. Design is 70% content
Typemachines in een etalage. Design is 70% content

Design zonder content is decoratie. Wat maak je dan eigenlijk? Juist, niks. Als er geen tekst is, kun je als designer slechts een cliché schets maken.

Bij het schrijven van de content ontdek je de tone of voice van je merk. Daarom is het zo belangrijk om je missie uit te schrijven — het is het begin van je branding. Als je weet wat je wilt zeggen, kunnen wij aan de slag met een uniek design dat daar perfect bij aansluit.

Lorem ipsum, opvultekst suprême

Terug naar het begin van content: lorem ipsum, opvultekst suprême.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum..

Standaard lorem ipsum

We hebben talloze websites gemaakt op basis van lorem ipsum. Toch blijft het knagen. Ja, lorem ipsum maakt het voor de klant duidelijk waar teksten komen te staan. Ja, lorem ipsum geeft aan dat het om dummyteksten gaat. Maar: lorem ipsum betekent ook dat je te weinig content hebt om het gevoel over te brengen in je design. Pas bij livegang kom je erachter dat het een grote puinhoop is. En dan is het te laat.

Een wireframe ingevuld met lorem ipsum.
Het fictieve bedrijf CoolMoves®. Een klassiek voorbeeld van design zonder content: een standaard wireframe dat eigenlijk niks zegt. Lorem ipsum wordt gebruikt om aan te duiden waar de (vaak door de klant geschreven) teksten komen te staan.

Goed schrijven is een ambacht

Meestal is er in websitebegrotingen wel ruimte voor design, maar niet voor content. Onder het mom ‘Dat kunnen we zelf’ kiezen klanten vaak om zelf de teksten te schrijven, zodat er meer budget is voor de design- en ontwikkelfase.

So you think you can write?

Content schrijven is een vak apart. Zeker als het om webteksten gaat. Je kunt vast een leuk stukje schrijven. Sterker nog, de meeste websites bevatten content die niet geschreven is door een copywriter. Maar is je geschreven stuk ook goed? Is het grammaticaal correct? Is het krachtig? To the point? Inspirerend? Doelgericht? Geschreven met SEO in gedachten? Passend in de webstructuur? En zit er consistentie in de opmaak of voelt elke pagina anders aan?

Learn to enjoy this tidying process. I don’t like to write; I like to have written. But I love to rewrite. I especially like to cut: to press the DELETE key and see an unnecessary word or phrase or sentence vanish into the electricity. I like to replace a humdrum word with one that has more precision or color. I like to strengthen the transition between one sentence and another. I like to rephrase a drab sentence to give it a more pleasing rhythm or a more graceful musical line. With every small refinement I feel that I’m coming nearer to where I would like to arrive, and when I finally get there I know it was the rewriting, not the writing, that won the game.

William Zessner
On Writing Well

Goed schrijven is een ambacht. Eigenlijk zou iedereen die zegt ‘Ik schrijf zelf wel’ eerst een boek of drie over schrijven moeten lezen. Stephen King’s On Writing, William Zinsser’s On Writing Well en Ann Handley’s Everybody Writes om mee te beginnen.

Je bent vrij om zelf de content voor je website te schrijven. Wat we altijd aanraden, is om op tijd te beginnen. Zo kunnen we samen de content bespreken en bijsturen waar nodig. Dit komt ook het designproces ten goede. Als designers ontwerpen we een pagina op basis van het meest optimale stuk tekst, zodat de balans tussen vorm en tekst klopt. Wijk je daarvan af? Dan wringt het met het design. En dat willen we voorkomen.

Hoe eerder er aan de content wordt gewerkt, hoe vaker we kunnen overleggen, hoe eerder we het in het product kunnen verwerken, hoe beter het eindresultaat.

Een wireframe met suggesties in de teksten.
Hoe we in het verleden teksten hebben aangepakt voor klanten: een mix van richtlijnen en lorem ipsum.

De contentrevolutie

Door de jaren heen zijn we meer gaan focussen op de content. Niet alleen omdat het bijdraagt aan de merkbeleving. Ook door de opkomst van microcopy: de kleine, verleidende teksten op een website. Als designers zijn we daarom ook content gaan schrijven.

Streven naar imperfectie

Wanneer we als designers zelf de pen in handen hebben, schrijven we als tussenpersoon. We schrijven niet voor het bedrijf, maar voor de bezoeker. De teksten in de designs zijn niet definitief. Ze zijn bedoeld als richtlijnen: een eerste indruk. Zo kunnen we onze ideeën beter communiceren — intern en extern. Door de content vervolgens te laten herschrijven door iemand die dat écht goed kan, kunnen we een product opleveren dat op het gebied van UX, UI, content en SEO klopt. En dat voelt magisch.

Een wireframe waarin de content is ingevuld.
Wanneer content en design samen gaan.

In het kort

Je kunt de content voor je website prima zelf schrijven, maar zorg ervoor dat je het er ‘niet even zomaar bij doet’. Goede content schrijven kost tijd. Begin er zo vroeg mogelijk mee, zodat er tijd is voor feedback en we het design en de content kunnen afstemmen. Zo kunnen we samen het beste product opleveren.

Vragen?
Arthur
Arthur
Arthur

Arthur vertelt je graag meer

Over het belang van content in een design-proces.

Stuur een mailof bel: 024 – 3000 316