De lessen van Digital Marketing Conference ’22
Frankwatching en NIMA organiseerden op donderdag 13 oktober een conferentie over digital marketing en daar was ik digitaal bij.
Het platform van Frankwatching volg ik al jaren. Dagelijks wordt er door ontzettend veel professionals kennis gedeeld. Ook ik mocht twee jaar geleden mijn steentje bijdragen. Toen eerder deze maand hun conferentie werd aangekondigd, wist ik dat ik erbij moest zijn.
Grip Event Networking
Een paar dagen voor de conferentie kreeg ik toegang tot de online tool van Grip. Een fraaie en uitgebreide tool gericht op interactie en netwerken. De tool maakt gebruik van AI-aangedreven matchmaking om de bezoekersbetrokkenheid te vergroten.
Afgelopen jaren, met name tijdens corona, heb ik veel online tools ontdekt. Deze staat bovenaan mijn lijstje gebruiksvriendelijke tools tijdens seminars of conferenties. Uitgebreide netwerk-faciliteiten, chats, polls, livestreams, break-out rooms en Q&A’s. Het zit er allemaal in. Een aanrader.
Dagvoorzitter Ronnie Overgoor deed het trouwens erg leuk. Ondanks het gebrek aan live publiek, merkte ik dat het geen effect had op zijn enthousiasme.
Keynote: de nieuwe digitale strategie van NS
Annemarie Joosen werkt aan de digitale strategie van Nederlands’ bekendste vervoerder: NS. Als het aan Annemarie en haar team ligt, dan is het traditionele treinbedrijf in de toekomst een softwarebedrijf. Een mobility platform dat zich nog steeds bezighoudt van reizigers van A naar B te brengen, maar wel volledig (van A tot Z). Dat start bij het herpositioneren van het NS-merk voor consumenten als mobiliteitsspeler. NS gaat het mensen makkelijker maken om van deur tot deur gebruik te maken van duurzaam vervoer.
NS werkt trouwens met het OKR-model voor strategieën. Linku ook :-).
Lessen van Centraal Beheer
Wat me direct opviel aan de tips van Tjaard Prins is dat écht alles om te zetten is in meetbare data. Of het nou gaat om gespreksnotities, whatsapp-gesprekken met klanten, telefoongesprekken die met voice-transcripties omgezet worden in tekst en uiteraard e-mails. Centraal Beheer bundelt alles in één centraal systeem om vervolgens met analyses de data om te zetten in een leesbaar en beheerbaar customer dashboard voor de verschillende teams. Daarop wordt geacteerd en continue verbeterd. In het begin klonk het als een ver-van-me-bed-show, maar met de woorden van Annemarie Joosen nog in mijn oorschelp rondsuizend: maak het klein.
Centraal Beheer werkt met een klantbelevingspiramide. Ieder proces leggen ze langs deze piramide. Een mooi model om mee te gaan experimenteren bij Linku.
Centraal advies
Wat je ook doet, zet je data centraal was het devies. Het liefste in één dashboard of zelfs één tool en vergeet niet de verbinding met offline kanalen te zoeken. De klantreis is niet alleen online. En heb je veel onderzoeksdata te verwerken, zoals merk-, markt- of klantonderzoeken? Vergeet dan niet, dat er opties zijn zoals text mining. Zaken inzichtelijk maken is een noodzakelijk onderdeel voordat je kunt automatiseren.
Wat neem ik mee naar Linku van deze dag?
- Falen is de snelste weg om complexe problemen op te lossen.
- Organiseer je team rondom de focus van je bedrijf. Blijf werken aan die focus.
- Lees de boeken van Daniel Kahneman, als je dat nog niet hebt gedaan.
- Jij bent zelf niet de referentie voor je klant. Vervang aannames voor harde cijfers.
- Onthoud deze vraag: welke emoties kan ik oproepen om positief gedrag te stimuleren?
- Hoeveel weerstand je ook hebt, er is altijd een eerste stap te zetten. En daarna weer, en opnieuw. Totdat je geen weerstand meer hebt. Maak het klein.
- Volhouden in tijden van weerstand lukt alleen als je samen gelooft in de gezamenlijke droom van het bedrijf.
- Werk met MVP’s. Hierbij draait het vooral om hoe snel je kunt leren. Het gaat niet per se om het beste product opleveren.
- Vallen en opstaan moet onderdeel van je cultuur zijn/worden.
- Klant- en medewerkersproblemen moeten de bron zijn van digital product innovatie.
- Ooit zou ik ook mijn campagnes willen testen en optimaliseren met fMRI-scans en eye-tracking.
- Werk met de WSJF-techniek: Doe wat het meeste waarde oplevert en het kleinst is als eerst.
- Experimenteer met de klantbelevingspiramide
Nee is ook een antwoord
En de allerbelangrijkste les is de betekenis van een goede strategie volgens Annamarie Joosen: waar zeg je nee tegen. Ook in de paneldiscussie over digital product development & marketing tussen Anne Frederique Biewinga(Takeaway.com), Anouk Beeren (Intergamma), Ay May Sinnett (Independer) en Victoria van Keulen (Ikea) kwam dit terug. Start klein, durf nee te zeggen en geef het toe als iets niet lukt.
De mensen die mij kennen weten dat ik hier zelf ook al jaren aan werk en herkennen het wellicht aan de woorden die ik vaak uitspreek: “Nee is ook een antwoord”.