Column – Digitalisering is niet altijd charmant
Er zijn ontelbare mogelijkheden om ons werk en leven effectiever te maken door digitalisering. Bij Linku zijn zijn we daar elke dag mee bezig. Staan we genoeg stil bij wat we doen?
Normaal gesproken schrijven we op Linku.nl over onze dienstverlening en geven we antwoord op de vragen van onze doelgroep. Dit keer gebruik ik ons kennisplatform om je een boodschap mee te geven: denk na over de gevolgen van digitalisering voor de mens. Communicatie tussen mensen verloopt soms stroef, maar de moeite die we moeten doen om elkaar te begrijpen heeft iets sierlijks. Een charmant karakter dat je wellicht om zeep helpt met de focus op digitalisering.
Een goed voorbeeld is de sociale impact van thuiswerken. Een hot topic. Dit onderwerp laat ik echter aan anderen over. Ik deel graag een ander voorbeeld waarin ik de charme van ‘falende’ communicatie toelicht. Voor deze schets neem ik je mee naar de kerstperiode.
De charme van het ongemak
Ik begin met het verdedigen van ongemak. In de kerstperiode vallen we massaal terug op een aantal bekende kerstfilms, denk aan Home Alone, Die Hard (ja dat is een kerstfilm) en Love Actually. Ik duik dieper in op die laatste. Voor wie ‘m niet kent, Love Actually is een romantische Britse komedie uit 2003. In deze film volg je een aantal uiteenlopende liefdesverhalen. Sommige zijn hartverwarmend, andere tranentrekkend.
Een van die verhalen gaat over schrijver Jamie, gespeeld door Colin Firth. Jamie betrapt zijn vrouw met een ander. Reden voor hem om zich terug te trekken in een Frans vakantiehuis. Daar ontmoet hij de Portugese huishoudster Aurélia. Ze verstaan elkaar niet en dat zorgt voor een aantal ongemakkelijke situaties. Ondanks dit ongemak doen ze hun best om elkaar te begrijpen en uiteindelijk slaat er een vonk over. Bekijk hieronder een van de scenes.
Wanneer Jamie terugkeert naar Engeland beseft hij dat hij iets belangrijks heeft achtergelaten. Hij leert snel een woordje Portugees en zoekt Aurélia weer op om haar, in gebroken Portugees, ten huwelijk te vragen. Aurélia blijkt een woordje Engels te hebben geleerd en antwoordt: ”Yes”.
Het is een van de positieve verhalen in de film en, al is het fictioneel, een mooi voorbeeld dat het ongemak van een taalbarrière een persoonlijke connectie niet in de weg staat. Soms moeten we alle zeilen bijzetten om elkaar te begrijpen, maar juist die moeite zet de communicatie kracht bij. Dat brengt ons uiteindelijk dichter bij elkaar.
Het ongemak van digitalisering
We spoelen door van 2003 naar 2022. Smartphones zijn onze beste maatjes en helpen ons bij steeds meer zaken in het dagelijkse leven. Ze hebben een enorme invloed op onze manier van communiceren. Elkaar bereiken was nog nooit zo makkelijk. En ongemakkelijke taalbarrières? Die zijn niet meer aan de orde. Zo bewijst ook deze reclame van KPN over vakantieliefde.
Ik krijg de kriebels van deze reclame. De charme van het ongemak wordt weggezogen met een druk op de knop. Waar is de moeite? De creativiteit? Het vallen en opstaan? De smartphone doet hier al het harde werk. KPN probeert een hartverwarmend gevoel te creëren, maar voor mij voelt het vooral ongemakkelijk. Hier mag wat mij betreft digitalisering een stapje terug doen.
Dus, digitalisering of ongemak?
Met dit voorbeeld probeer ik je niet te overtuigen je telefoon in de zee te gooien. Ik wil vooral laten zien dat niet alle struikelblokken vragen om een oplossing. Wanneer we ergens moeite in stoppen, betekent dit niet dat het slecht is. Ongemak heeft iets sierlijks. Een charme!
Bij het digitaliseren van communicatie mogen we onszelf dus wat vaker achter de oren krabben. We moeten niet alleen denken aan wat er mogelijk is, maar ook wat verstandig is. Dat doet me denken aan een quote uit een andere film…