De wereld van typografie herontdekt
Dat je nooit uitgeleerd bent, weet iedereen bij Linku maar al te goed. Bij de conferentie Five Talks Type dook ik met drie collega’s dieper in de wereld van fonts.
Op 2 juni was het zover. De komst van Five Talks Type, een nieuw event—georganiseerd door Eight—over typografie, branding en graphic design in het Posttheater in Arnhem, met sprekers van internationale allure. Voor sommigen van Linku een thuiswedstrijd in tegenstelling tot eerdere conferenties die we bezochten.
Vijf toonaangevende sprekers namen Marley, Dennis, Arthur en mij mee in de wereld van typografie. Typografie staat momenteel onder een vergrootglas. Er ontstaan ontzettend veel nieuwe fonts, er wordt ruim geëxperimenteerd met animatie en er zijn steeds meer merken die kiezen voor een corporate font.
Spreker 1 over fonts: Paul van der Laan
Paul is founding partner bij Bold Monday en heeft zijn sporen als vormgever van letter- en typografie meer dan verdiend. Paul heeft fonts ontworpen en gewerkt voor klanten waar je u tegen zegt. Denk dan aan IBM, NBC Universal, Audi AG, Banco Deuno en VPRO.
Fonts zijn ontzettend belangrijk voor je merk en hoe het ervaren wordt door gebruikers. Je gebruikers moeten geen moeite hebben om het font te kunnen lezen. Probeer altijd je keuzes te beargumenteren en te verwijzen naar het onderzoek dat je hebt gedaan.
Paul werkt momenteel aan het font voor Gemeente Amsterdam. Jarenlang gebruiken zij het font Avenir, maar wensen nu een eigen en toegankelijker font. Een van de uitdagingen is om de letters ‘i’ en ‘j’ goed samen te voegen. Doe je dit niet, dan zijn er andere dingen zichtbaar die je niet wilt. Kijk ook maar eens naar het voorbeeld van Bijenkorf of Rijksmuseum. De keuzes die Paul heeft gemaakt en nog gaat maken baseert hij op zijn onderzoek naar historische en Amsterdamse fonts, zodat het karakter in de typografie teruggebracht kan worden.
Spreker 2: Viktor Baltus
Viktor Baltus heeft inmiddels een aantal Linku-volgers erbij op zijn Instagram-account. Viktor helpt ontwerpers om hun dromen over het maken van lettertypen waar te maken. Als oprichter en docent bij Type Design Class gaf hij ons veel feitelijke kennis over typografie. Het alfabet is zoveel meer dan die 26 karakters die wij op de basisschool hebben geleerd. Denk maar eens aan de uitbreidingen van een font in verschillende talen en karakters die buiten het alfabet vallen. Dit maakt dat je een heel team en heel veel tijd nodig hebt voor het ontwikkelingen een font, zoals bijvoorbeeld die van IBM.
Als developer moet ik de wereld van fonts beter begrijpen, want ik wil toegankelijkere platformen ontwikkelen en fonts zijn daar ontzettend belangrijk in.
Wist je dat?
Het bolletje van de letter i is nooit 100% rond en de lijn die van linksonder naar rechtsboven loopt in de letter x is nooit een rechte lijn. Allemaal optische trucs om de uitstraling en leesbaarheid van de letter beter te maken.
Spreker 3: Nikki Gonnissen
De derde spreker had veel herkenbare en gave grafische voorbeelden. Nikki Gonissen is designer en directeur bij thonik. Het grafisch ontwerpbureau dat verantwoordelijk is voor het meesterwerk van Holland Festival, Yoni, museum Boijmans van Beuningen en Gemeente Amsterdam. Het mooie aan thonik was met name dat ze eerlijk was over de basis waarmee ze startten. Altijd vanuit ‘Avenir’ en altijd vanuit een bepaald concept.
Dennis, developer bij Linku, over de lessen van deze dag: “Ik heb gezien hoe een samenwerking tussen mensen die lettertypes maken en mensen die dat dan toepassen tot bijzondere stijlen kan leiden. Ook weer geïnspireerd om meer creatief werk te doen.”
Spreker 4: Adam Oostenbrink
Adam Oostenbrink is docent aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten en vertelde een heel persoonlijk verhaal. Hij verlegde zijn focus op het resultaat naar focus op de reis. Hij heeft een enorme persoonlijke groei doorgemaakt en zijn belangrijkste advies was dat streven naar perfectionisme niet altijd leidt tot het beste resultaat. Adam probeerde met projecten voor klanten prijzen te winnen in plaats van dat ie echt inging op de vraag van de klant.
En hij was heel duidelijk over kleurgebruik. Kleuren komen bijvoorbeeld altijd anders tot uiting. Het materiaal dat je gebruikt, hoe het wordt onderhouden en wie ernaar kijkt maakt dat geen kleur hetzelfde is.
Spreker 5: Liza Enebeis
Liza Enebeis is creatief directeur bij Studio Dumbar en cofounder van Typeradio. Wat zij ons liet zien was heel indrukwekkend. Beweging in typografie zie je nog niet veel maar maakt zeker zijn opmars. Een variabel font heeft echt iets unieks en weerspiegelt zoveel creativiteit. Dat is niet voor iedereen weggelegd en moet echt bij je merk passen.
“Ik heb meer geleerd hoeveel erbij komt kijken. Door deze opgedane kennis maak ik nog betere afwegingen in mijn fontkeuze voor klanten.”, aldus Arthur, designer bij Linku, over deze conferentie.
Veel verschillende dingen zijn me bijgebleven en hoe erg je kan doorgaan in details, bijvoorbeeld in het visuele en geometrische evenwicht.
En wat gaan we nu doen met fonts?
Nu is het tijd om de opgedane kennis in de praktijk te brengen. Dus let goed op de aankomende cases. Want je kunt 100.000 dingen lezen en aanhoren, maar je leert pas echt door te doen. En die ervaringen laten we graag in ons werk zien.