Branding – Wat is het en waarom is het belangrijk?

Wat is branding en waarom is het belangrijk? Vragen die relevant zijn voor elk bedrijf. Om de betekenis van branding iets beter te begrijpen gaan we een klein stukje terug in de tijd.

Nick
Geschreven door Nick
een schets van de branding van Linku
een schets van de branding van Linku

Wat is branding?

De definitie van branding verandert door de jaren heen. Vroeger werd branding gebruikt om aan te geven welke koe van welke boer was door te brandmerken. Branding werd ingezet om aan te geven dat iets van jou was, zodat stelen minder makkelijk was.

Maar dat was niet de enige oorsprong van branding. Ook invloedrijke families gebruikten branding door met familiewapens aan te geven dat zij tot een bepaalde familie behoorden.

Foto van een familiewapen. Een oud voorbeeld van branding
Een familiewapen

Later werd branding gebruikt op vaten en kratten drank, om deze makkelijker en efficiënter te kunnen transporteren zonder dat ze geopend hoefden te worden. De branding maakte hier duidelijk welke drank in de vaten of kratten zat. Dit zorgde naast een enorme tijdswinst voor betere kwaliteit, maar ook voor betere service.

Branding voor je bedrijf

Tegenwoordig wordt branding nog steeds gebruikt om aan te geven dat iets eigendom is, of dat iets gemaakt is door een bepaald merk (garantie voor kwaliteit). Daar stopt het echter niet. Veel mensen denken dat branding gaat om logo’s, huisstijlen, adverteren en marketing, maar er komt veel meer bij kijken. De betekenis van branding voor bedrijven gaat om het omzetten van de waarden van het bedrijf in een visuele (en niet-visuele) identiteit die het merk tot in de puntjes vertegenwoordigt. Zowel offline als online.

Die merkidentiteit wordt grotendeels bepaald door merkwaarden. Merkwaarden zijn het DNA van een merk. Deze waarden komen bij goede branding terug in de uitingen en communicatie van een merk, zodat het echt gaat leven bij de consument. Voorbeelden kunnen zijn:

starbucks branding
Starbucks – Gezellig, lekker, kwaliteit en genieten
Google – Vriendelijk, betrouwbaar, simpel en rustig

Branding komt terug in de advertenties die je plaatst, de e-mails die je stuurt, de communicatie met de klant, gesprekken die je voert op social media, de visuele identiteit (logo, typografie, huisstijl, visitekaartje, etc.) en de producten die je verkoopt op bijvoorbeeld je website of webshop.

In deze tijd waar consumenten zoeken naar ervaringen, speelt een goede branding een steeds grotere rol voor het succes van je bedrijf. Wanneer je uniek voor de dag komt, helpt het je als organisatie om herkenbaar te zijn en jezelf te onderscheiden van de rest. Branding kan op die manier (net als een website of een winkel) een middel zijn om je dienst/product te verkopen.

Check onze branding casepagina voor een aantal voorbeelden van bedrijven die hun branding hebben laten optimaliseren.

Branding verbeteren?

Hoe verbeter je als bedrijf je branding? Je zou eens kunnen praten met een bureau dat zich specialiseert in branding en strategie. Specialisten kunnen je helpen om de eerste stappen te zetten, bijvoorbeeld met het ontwerpen van een Brand Book. Hierin staan de basisprincipes en regels van een merk verzameld. Een Brand Book kan als een soort bijbel worden gebruikt om branding door te laten dringen in je hele bedrijf.

Voorbeelden slechte branding

Wanneer je doelgroep je merk niet juist ervaart of wanneer je iets compleet anders uitstraalt, is er sprake van slechte branding. Dat betekent dat jouw doelgroep jouw merk op de verkeerde wijze interpreteert. Dat kan grote gevolgen hebben, bijvoorbeeld klanten die bij jouw bedrijf weggaan of wegblijven. De ervaring van je product of dienst sluit niet aan bij het gevoel dat je merk oproept. Dat wil je voorkomen.

Een voorbeeld van slechte branding is een reclame van Pepsi. In dit spotje kwam de boodschap verkeerd aan bij de doelgroep. Er werd namelijk gesuggereerd dat rellen konden worden opgelost met een blikje Pepsi. Een associatie die verkeerd viel bij de consument, ook al wordt het gebracht met een knipoog:

Slechte branding zorgt ervoor dat je merk als onbetrouwbaar wordt gezien. Credibility (geloofwaardigheid) is één van de belangrijkste factoren voor een succesvol merk. Slechte branding zorgt voor bad business. Als jouw merk niet op de juiste manier wordt ervaren, zullen klanten jouw product of dienst overslaan. Niet omdat de diensten die jij verleent van lage kwaliteit zijn, maar omdat jouw merk verkeerd ervaren wordt.

Interessante onderwerpen direct in je inbox?

Elke 1e woensdag van de maand zetten we je op het puntje van je stoel met onze laatste kennis, cases en inspiratie.

Even een testje

Wat voor soort bedrijf denk je dat het onderstaande logo representeert?

Dacht je aan een kapper? Helaas, dat is fout. Dit is namelijk het logo van een restaurant. De meeste mensen denken bij dit logo aan een kapper. Het logo roept namelijk een verkeerde associatie op waardoor mensen het merk niet op de juiste manier zullen ervaren. Dit is een goed voorbeeld van een logo dat niet de juiste verwachting schept.

Er zijn veel meer voorbeelden van slechte branding, een logo dat de verkeerde associatie oproept is daar maar een klein voorbeeld van. Dit is zeker niet het enige dat mis kan gaan tijdens het branden van een merk.

Voorbeelden goede branding

Gelukkig zijn er ook veel merken die goede branding toepassen. Grote merken die weten waar ze voor staan, een duidelijke visie hebben, hun waarden ademen en er altijd mee worden geassocieerd. De logo’s van Burberry en Wibra zijn goede voorbeelden van logo’s waarbij direct duidelijk is voor welk segment de kleding bedoeld is:

burberry logo
Hoogsegment
wibra logo branding
Laagsegment

Maar zoals al eerder gezegd, branding is veel meer dan een logo. Een paar goede voorbeelden van merken met goede branding zijn: De innovatie van Apple, het gemak van Google, het kerstgevoel van Coca Cola en het magistrale effect van Disney. Allen worden ze precies zo ervaren als zij dat willen. Dat komt doordat zij de merkwaarden in hun marketing, uitstraling, producten en service terug laten komen, zodat de consument de vastgestelde waarden ook daadwerkelijk voelt.

Nog een bekend voorbeeld: Facebook doet er alles aan om jou zo goed mogelijk te kunnen informeren en spreekt je aan op persoonlijk niveau. Facebook stelt zich op als jouw vriend. In elke manier waarop Facebook jou aanspreekt, zit deze boodschap verweven.

Door de waarden van je merk kenbaar te maken en ook echt te verkondigen, ervaren meer mensen jouw merk zoals jij dat wilt. Goede branding zorgt ervoor dat jouw merk de juiste associaties oproept bij je klanten.

In digitale producten als websites en applicaties zorgt goede branding voor de juiste User Experience (gebruikerservaring) en stelt je in staat jouw merk te onderscheiden van de concurrentie:

  • Je merk wordt ervaren zoals jij wilt dat je merk ervaren wordt;
  • Je verhoogt de herkenbaarheid en geloofwaardigheid van je merk;
  • Je verhoogt de loyaliteit van je klanten;
  • Je haalt meer klanten binnen door een passende en aantrekkelijke visuele uitstraling.

Branding heeft een houdbaarheidsdatum

De manier waarop we beeld en communicatie ervaren verandert door de jaren heen. Ook branding raakt ‘uit de mode’. Bedrijven moeten daarom alert blijven en rebranding toepassen wanneer de merkidentiteit niet meer van deze tijd is.

Een voorbeeld. Hoe zou jij denken over Windows als ze nog steeds het logo uit 1995 zouden inzetten in al hun communicatie?

voorbeeld van windows branding
Windows logo oud – 1995
Windows logo nieuw – Sinds 2012

Rebranding is altijd spannend, aangezien verandering niet altijd met open armen wordt ontvangen. Wanneer consumenten vertrouwde gevoelens hebben bij een logo, kan vernieuwing heftige reacties oproepen. Een goed voorbeeld is de vernieuwing van het logo van Italiaanse voetbalclub Juventus in 2017. Het klassieke schild werd vervangen voor een ‘mobielvriendelijk’ logo. Hier waren de fans niet blij mee.

Oude logo Juventus – 2004
Nieuwe logo Juventus – Sinds 2017

Het idee achter het logo is echter niet verkeerd. Juventus onderscheidt zich door als eerste grote voetbalclub een modern logo als deze te introduceren. Het logo is herkenbaarder dan ooit en goed zichtbaar op de kleine mobiele schermen die we tegenwoordig allemaal gebruiken. Daarnaast identificeert Juventus zich nu niet alleen als voetbalclub, maar ook als merk. Het zal niet lang duren voordat nieuwe clubs het voorbeeld volgen, en Juventus gezien zal worden als een van de voorlopers.

Branding optimaliseren

Zoals je ziet is branding een dynamisch concept dat de aandacht verdient. Doe je dit goed, dan verbind je positieve emoties aan jouw organisatie en daarmee je dienst of product. Wanneer je consistent bent in je merkuitingen, komt jouw gewenste uitstraling ook goed over bij de doelgroep.

Mensen krijgen zo het juiste gevoel bij jouw organisatie en jouw business. Dit leidt tot meer aankoopbeslissingen die eindigen in jouw voordeel, een hogere conversie, loyale klanten en een sterke uitstraling die overeenkomt voor zowel de doelgroep als jouw bedrijf.

Je bewaakt een merkidentiteit door deze vast te leggen in een document. Wij hebben onze eigen branding verpakt in een Brand Book. Dit is een handboek waarin allerlei visuele en niet-visuele details rondom ons merk worden benoemd. Designers, marketeers en andere content makers gebruiken deze om merkuitingen ‘volgens de regels’ te maken. Daarmee verzeker je consistentie.

Branding vastgelegd in een boek

Benieuwd wat een Brand Book inhoudt? Blader hieronder door ons exemplaar!

Vragen?
Nick
Nick
Nick

Branding aanpakken?

Wil jij de branding van je bedrijf of merk verbeteren? We vertellen je graag hoe wij je kunnen helpen.

Neem contact op