• TrophyWebbureau met 10+ jaar ervaring
  • HouseWij maken websites, apps en webapplicaties
  • MedalWinnaar FD Gazellen 2018!
  • Page 1Specialist in digitale automatisering
  • Google+ icon4.9 ★★★★★ Klantbeoordeling
Banner for Branding – Wat is het en waarom is het belangrijk?

Branding – Wat is het en waarom is het belangrijk?

Ieder merk krijgt ermee te maken, maar wat is branding en waarom is het belangrijk? Om branding iets beter te begrijpen gaan we een klein stukje terug in de tijd.

Wat is branding?

Vroeger was branding namelijk niet wat het nu is. Branding werd gebruikt om aan te geven welke koe van welke boer was door te brandmerken (ja, je leest het goed…). Branding werd ingezet om aan te geven dat iets van jou was, zodat het niet makkelijk gestolen kon worden.

Maar dat was niet de enige oorsprong van branding. Branding werd namelijk vroeger ook door invloedrijke families gebruikt om aan te geven dat zij tot een bepaalde familie behoorden, maar ook om macht uit te stralen (zie afbeelding hieronder).

wapen branding

Later werd branding gebruikt op vaten en kratten drank, om deze makkelijker en efficiënter te kunnen transporteren zonder dat ze geopend hoefden te worden. De branding maakte hier duidelijk welke drank in de vaten of kratten zat. Dit zorgde naast een enorme tijdswinst voor betere kwaliteit, maar ook voor betere service.

Branding voor bedrijven

Branding wordt nog steeds gebruikt om aan te geven dat iets eigendom is, of dat iets gemaakt is door een bepaald merk (garantie voor kwaliteit), maar daar stopt het niet. Veel mensen denken dat branding gaat om logo’s, huisstijlen, adverteren en marketing, maar er komt veel meer bij kijken. Het gaat over het omzetten van de waarden van jouw bedrijf in een visuele (en niet-visuele) identiteit die jouw merk tot in de puntjes vertegenwoordigt.

Die identiteit wordt grotendeels bepaald door merkwaarden. Merkwaarden zijn het DNA van een merk. Deze waarden komen bij goede branding terug in de uitingen en communicatie van een merk, zodat het echt gaat leven bij de consument/klant. Voorbeelden kunnen zijn:

Afbeelding voor Starbucks
Starbucks Gezellig, lekker, kwaliteit en genieten
Afbeelding voor Google
Google Vriendelijk, betrouwbaar, simpel en rustig

Branding komt terug in de advertenties die je plaatst, de e-mails die je stuurt, de communicatie met de klant, gesprekken die je voert op social media, de visuele identiteit (logo, huisstijl, visitekaartje, etc.) en de producten die je verkoopt op bijvoorbeeld je website of webshop.

Voorbeelden slechte branding

Wanneer jouw merk niet juist ervaren wordt door jouw doelgroep of iets compleet anders uitstraalt, is er sprake van slechte branding. Dat betekent dat jouw doelgroep jouw merk op de verkeerde wijze interpreteert. Dat kan enorm grote gevolgen hebben, bijvoorbeeld klanten die bij jouw bedrijf weggaan of wegblijven. Stel je voor; je begeeft je in het hoogsegment van jouw branche en je wordt ervaren als een low-budget merk. Dat wil je voorkomen.

Een ander recentelijk voorbeeld van slechte branding is een reclame van Pepsi. In dat spotje kwam de boodschap verkeerd aan bij de doelgroep, ze suggereerden namelijk dat rellen konden worden opgelost met een blikje Pepsi, wat verkeerd viel bij de doelgroep:

Daarnaast kan slechte branding ervoor zorgen dat je merk als onbetrouwbaar wordt neergezet, waardoor klanten ongetwijfeld weg zullen blijven. Credibility (geloofwaardigheid) is namelijk één van de belangrijkste factoren voor een succesvol merk.

Slechte branding zorgt voor bad business. Als jouw merk niet op de juiste manier wordt ervaren, betekent het dat jouw klanten naar de concurrent gaan of jouw merk/bedrijf helemaal niet zullen overwegen. Niet omdat de diensten die jij verleent van lage kwaliteit zijn, maar omdat jouw merk verkeerd ervaren wordt.

Even een testje, wat voor soort bedrijf denk je dat het volgende logo representeert? Kijk daarvoor alleen naar de onderstaande afbeelding (en lees nog niet verder).

Als je eerste gedachte een kapper is, heb je het helaas fout. Dit is namelijk het logo van een restaurant. Het blijkt dat de meeste mensen de associatie hebben met een kapper. Het logo roept namelijk een verkeerde associatie op waardoor mensen het merk niet op de juiste manier zullen ervaren. Dit is een goed voorbeeld van een logo dat niet de juiste verwachting schept.

Er zijn veel meer voorbeelden van slechte branding, een logo dat de verkeerde associatie oproept is daar maar een klein voorbeeld van. Dit is zeker niet het enige dat mis kan gaan tijdens het branden of rebranden (een merk opnieuw positioneren met een nieuwe identiteit) van een merk.

Voorbeelden goede branding

Gelukkig zijn er ook heel veel merken die gebruik maken van goede branding. Grote merken die weten waar ze voor staan, hun waarden ademen en er altijd mee worden geassocieerd. De logo’s van Burberry en Wibra zijn goede voorbeelden van logo’s waarbij direct duidelijk is voor welk segment de kleding bedoeld is:

Afbeelding voor Hoogsegment
Hoogsegment
Afbeelding voor Laagsegment
Laagsegment

Maar zoals al eerder gezegd, branding is veel meer dan een logo. Een paar goede voorbeelden van merken met goede branding zijn: De innovatie van Apple, het gemak van Google, het kerstgevoel van Coca Cola en het magistrale effect van Disney. Allen worden ze precies zo ervaren als zij dat willen. Dat komt doordat zij de merkwaarden in hun marketing, uitstraling, producten en service terug laten komen, zodat de consument de vastgestelde waarden ook daadwerkelijk voelt.

Nog een bekend voorbeeld: Facebook doet er alles aan om jou zo goed mogelijk te kunnen informeren en spreekt jou aan op persoonlijk niveau. Facebook stelt zich op als jouw vriend. In elke manier waarop Facebook jou probeert te bereiken, zit deze boodschap verweven.

Door de waarden van jou merk kenbaar te maken en ook echt te verkondigen, zullen meer mensen jouw merk op de wijze ervaren zoals jij dat wilt. Goede branding helpt ervoor te zorgen dat jouw merk de juiste associaties oproept bij jouw klanten.

In digitale producten als websites en applicaties zorgt goede branding voor de juiste User Experience (gebruikerservaring) en stelt je in staat jouw merk te onderscheiden van de concurrentie:

  • Je merk wordt ervaren zoals jij wilt dat je merk ervaren wordt;
  • Je verhoogt de herkenbaarheid en geloofwaardigheid van je merk;
  • Je verhoogt de loyaliteit van je klanten;
  • Je haalt meer klanten binnen door een passende en aantrekkelijke visuele uitstraling.

Branding heeft een houdbaarheidsdatum

De manier waarop we beeld en communicatie ervaren verandert door de jaren heen. Het is dus mogelijk dat branding gedateerd raakt. Bedrijven moeten daarom alert blijven en rebranding toepassen voordat het te laat is.

Een voorbeeld. Hoe zou jij denken over Windows als ze nog steeds het logo uit 1995 zouden inzetten in al hun communicatie?

Afbeelding voor Windows logo oud
Windows logo oud 1995
Afbeelding voor Windows logo nieuw
Windows logo nieuw 2012

Rebranding is altijd spannend, aangezien verandering niet altijd met open armen wordt ontvangen. Wanneer consumenten vertrouwde gevoelens hebben bij een logo, kan vernieuwing heftige reacties oproepen. Een goed voorbeeld is de vernieuwing van het logo van Italiaanse voetbalclub Juventus in 2017. Het klassieke schild werd vervangen voor een ‘mobielvriendelijk’ logo. Hier waren de fans niet blij mee.

Afbeelding voor Oude logo Juventus
Oude logo Juventus 2004
Afbeelding voor Nieuwe logo Juventus
Nieuwe logo Juventus 2017

Het idee achter het logo is echter niet verkeerd. Juventus onderscheidt zich door als eerste grote voetbalclub een modern logo als deze te introduceren. Het logo is herkenbaarder dan ooit en goed zichtbaar op de kleine mobiele schermen die we tegenwoordig allemaal gebruiken. Daarnaast identificeert Juventus zich nu niet alleen als voetbalclub, maar ook als merk. Het zal niet lang duren voordat nieuwe clubs het voorbeeld volgen, en Juventus gezien zal worden als een van de voorlopers.

Branding optimaliseren

Door jouw organisatie als merk in te zetten, verbind je positieve emoties aan jouw dienst of product. Door consistentie aan te brengen in je merkuitingen, komt je gewenste uitstraling beter overeen met hoe die door de doelgroep wordt ervaren.

Mensen krijgen zo het juiste gevoel bij jouw organisatie en jouw business. Dit leidt tot meer aankoopbeslissingen die eindigen in jouw voordeel, loyale klanten en een sterke uitstraling die overeenkomt voor zowel de doelgroep als jouw bedrijf.

Het gebruik van je merk bewaak je het beste door deze vast te leggen in een document. Wij hebben ook onze eigen branding verpakt in een Brand Book. Dit is een handboek waarin allerlei visuele en niet-visuele details rondom ons merk worden benoemd. Wij gebruiken dit boek om onze communicatie consistent te maken.

Benieuwd naar de onderdelen van branding?

Bekijk het Brand Book voorbeeld
Afbeelding voor Brand Book
Next lineBrand Book
Bram

Meer weten over branding? Ik denk graag met je mee!