De Golden Circle van Sinek
Waarom sneeuwt het buiten? Waarom kijkt papa de hele dag naar een computer? Waarom moet ik al naar bed? Kinderen krijgen geen genoeg van de waarom-vraag. Ik als merkstrateeg ook niet. Waarom? Dat leg ik je uit aan de hand van de Golden Circle.
Hardlopen is niet mijn favoriete hobby. Een vreemde uitspraak voor iemand die vier keer per week hardloopt. Het kostte me wel wat moeite om dat te bereiken. Jarenlang lukte het me niet om structureel te sporten, totdat ik me ging afvragen waarom ik wilde sporten. De Golden Circle hielp me daarmee.
Wat is de Golden Circle?
De Golden Circle is een denkwijze om antwoord te krijgen op drie vragen: waarom, hoe en wat. Het is vooral populair als marketingmodel bij bedrijven en organisaties, maar ik gebruik het voor alles dat met betekenis te maken heeft. Zo ook voor hardlopen, mijn ‘hobby’.
- Waarom.
Ik wil een voorbeeld zijn voor mijn kinderen. Ik wil laten zien dat een gezond leven de standaard is. Voor mij betekent dat tijd voor mezelf hebben en tegelijkertijd genieten van de buitenlucht. Zo gun ik mezelf vrije tijd om de beste versie van mezelf te zijn en voor mijn kinderen.
- Hoe.
Door meerdere dagen in de week naar buiten te gaan met goede sportkleding, passend schoeisel, mijn sporthorloge en oordopjes om naar muziek, luisterboeken of podcasts te luisteren.
- Wat.
Hardlopen.
Het ging nooit om het hardlopen. Pas als je goed voor jezelf zorgt, kun je het beste van jezelf geven. Daar geloof ik in.
Waar kom te Golden Circle vandaan?
De Golden Circle is bedacht door Simon Sinek. Voordat ik als toetsenbordridder begin aan het uitleggen van de Golden Circle, stel ik voor om onderstaande TED-talk van Simon Sinek te bekijken👇.
Simon Sinek wordt omschreven als één van de belangrijkste leiderschapsdenkers van onze tijd. In zijn boek Start with WHY beschrijft hij waarom sommige bedrijven hun producten met een paar woorden kunnen verkopen. De Golden Circle zoomt in op de binnenste schil van het bedrijf, de betekenis. Of zoals Sinek ‘m omschrijft in één eenvoudig woord: waarom. Voordat ik verder duik in het concept van Sinek is het essentieel om een stap terug te doen en te kijken waar betekenis vandaan komt.
Betekenis helpt ons doelen bereiken
Mensen hebben basisbehoeften – of Wifi daarbij hoort mag je zelf invullen – maar er zijn ook offline denkbare behoeften zoals sociaal contact, waardering, lichamelijke beweging, veiligheid of ontwikkeling.
Als ik het minder algemeen maak en bijvoorbeeld werk uitlicht, dan heb ik schrijver Jelle Hermus nodig om één van de meest bijzondere menselijke eigenschappen te beschrijven: bijdragen aan een groter geheel. Het is wetenschappelijk bewezen dat onze drang naar meer, ons heeft gebracht waar we nu zijn. Dit verlangen naar meer, het verlangen naar betekenis stelt ons in staat om doelen te bereiken, bedrijven van invloed op te richten en om zelfs de wereld te veranderen. Maar waarom, hoor ik je denken. Motivatie zet aan tot beweging en motivatie is verbonden aan de ‘Waarom’-vraag.
Hoe duidelijker het doel waarvoor jij je in kunt zetten, hoe vaker jij op het puntje van je stoel zit. Betekenis inspireert en motiveert. Belangrijke reden dus voor bedrijven om dit als gemeenschappelijke deler duidelijk te hebben.
Drie cirkels binnen de Golden Circle: waarom, hoe en wat
De meeste mensen beginnen met de ‘Wat?’-vraag. De belangrijkste opdracht, zoals Sinek zijn theorie ooit heeft bedoeld, is juist starten met de ‘Waarom?’-vraag van je bedrijf. Waarom kom je ‘s ochtends je bed uit? Waarom ben je vandaag gemotiveerd om je in te zetten voor jouw werk? Om het praktisch en scanbaar te houden, hieronder een aantal Golden Circle voorbeelden hoe het model toegepast kan worden door bedrijven die op zoek zijn naar inspiratie voor hun missie en visie. Of voor marketeers die dit model als basis voor hun marketingplan willen gebruiken.
Golden Circle voorbeeld van Apple
- Waarom.
In alles wat we doen, geloven we in het uitdagen van de status quo en door anders te denken.
- Hoe.
Onze producten hebben een prachtig design en zijn gebruiksvriendelijk.
- Wat.
We maken toevallig geweldige computers.
De toepassing van IKEA
- Waarom.
In alles wat we doen, geloven we in het uitdagen van de status quo en door anders te denken.
- Hoe.
Onze producten hebben een prachtig design en zijn gebruiksvriendelijk.
- Wat.
We maken toevallig geweldige computers.
De WHY van Linku
- Waarom.
Bedrijven inspireren met nieuwe inzichten zodat zij zich kunnen focussen op hun eigen werk, hun eigen product en hun eigen doelgroep. Linku maakt bedrijven beter in waar zij goed in zijn.
- Hoe.
Reactief en proactief service bieden die opdrachtgevers geeft wat ze nodig hebben. Dat is niet altijd waar ze om vragen. De producten die we opleveren maakt werken weer makkelijker, leuker en uiteindelijk succesvoller.
- Wat.
Wij ontwikkelen webapplicaties, websites en apps.
Je ziet het, elke waarom heeft te maken met betekenis. Zo zet Tesla zich in voor duurzaam transport en wil HEMA een eenvoudiger bestaan bereikbaar maken voor iedereen. Door te beginnen met de ‘Waarom?’-vraag, motiveer je je medewerkers, klanten, stakeholders en andere betrokken om zich in te zetten voor jouw bedrijf of organisatie.
If you want to feel happy, do something for yourself. If you want to feel fulfilled, do something for someone else.
Begin met het Waarom
Wil je jezelf onderscheiden, meer klanten aantrekken en tevreden werknemers die meer gemotiveerd zijn vanuit zichzelf? Start met het ‘Waarom’. Alleen dan maak je een klik met je doelgroep, of dat nu online of offline is. Je wilt contact maken, inspelen op gevoel, loyaliteit en vertrouwen creëren. Met het ‘Waarom’ maak je deze wensen haalbaar en overtuig je mensen, omdat overtuigen met ‘Wat’ bijna onmogelijk is. Mensen hebben tegenwoordig keuze genoeg.
Waarom
Er zijn weinig bedrijven die weten waarom ze doen wat ze doen. ‘Waarom’ gaat niet om het binnenhalen van geld. Geld is een resultaat van de ‘Waarom’. Waarom is een doel, een overtuiging of een geloof in iets hebben. Het is de reden waarom het bedrijf überhaupt bestaat.
Hoe
Sommige bedrijven weten hoe ze hun bedrijf runnen. ‘Hoe’ zorgt voor dat je anders bent dan de concurrentie.
Wat
Elk bedrijf weet wat ze doen. ‘Wat’ is het product of de dienst die ze verkopen.
Maak betere keuzes voor je merk
Door te beginnen met ‘waarom’, maak je betere keuzes voor je merk en het verkopen van je product of services. We gebruiken de waarom-vraag wekelijks bij ondernemers wanneer we vragen naar hun digitale wensen en ze helpen bij hun strategie. Want: hoe duidelijker het denkbeeld over het bedrijf is, des te beter wij een passende oplossing kunnen bouwen.