Ingelogde gebruikers meten in Google Analytics 4
Benieuwd hoe je de verschillen tussen ingelogde en niet-ingelogde bezoekers meet op je website? Doorloop dan deze 3 stappen.
Het is fijn om beslissingen te nemen op basis van duidelijke cijfers. Zeker met een Digital Dashboard. Helaas voldoen de standaardopties van analytische tools zoals Google Analytics niet altijd. Dat merk je met name wanneer je website unieke functies heeft, zoals een inlogmuur. Als je het gedrag van ingelogde bezoekers wilt meten, moet je de analytics-tool een handje helpen.
Er zijn verschillende manieren en tools om het gedrag van ingelogde gebruikers (of gebruikers met een specifieke rol) te achterhalen. In dit blog richt ik me op de veelgebruikte combinatie van Google Analytics 4, Google Tag Manager en de datalayer van je website. Om de stappen succesvol te doorlopen, is enige kennis en ervaring met deze tools vereist.
Door de verschillen te meten tussen niet-ingelogde en ingelogde gebruikers, kun je belangrijke vragen beantwoorden zoals:
- Hoeveel tijd spenderen niet-ingelogde gebruikers en ingelogde gebruikers op de website?
- Welke pagina’s of content worden het meest bekeken door niet-ingelogde gebruikers en ingelogde gebruikers?
- Wat is het percentage gebruikers dat zich registreert? En hoelang duurt het voordat iemand zich registreert?
- Wat is het percentage van geregistreerde leden dat afhaakt? Na welke periode besluiten de meeste leden om hun registratie op te zeggen?
Dit heb je nodig
- Datalayer.
De datalayer is een virtuele datalaag op je website die informatie of specifiek gedrag van de gebruiker vastlegt. Een ontwikkelaar kan deze laag bewerken.
- Google Tag Manager.
Je gebruikt GTM om de informatie uit de datalayer te lezen en door te sturen naar Google Analytics 4.
- Google Analytics 4.
In Google Analytics 4 maak je een dimensie aan waarmee je de verschillende soorten bezoekers onderscheidt.
- Optioneel: Looker Studio.
Met het bouwen en koppelen van een dashboard in Looker Studio krijg je beter inzicht in je statistieken.
Voorbeeldsituatie
Om de stappen duidelijk te maken gaan we uit van de volgende situatie:
We hebben een website met leuke content. Hierop passen we een verdienmodel toe. Dit doen we met het integreren van een lidmaatschap en het afschermen van content. Gebruikers krijgen toegang tot de content wanneer ze zich registreren en inloggen. In het lidmaatschap zit nog onderscheid tussen gratis en betaalde leden. Uiteindelijk heeft deze website dus 3 soorten gebruikers:
- Niet-ingelogd. Toegang tot content is beperkt.
- Ingelogd als gratis lid. Meer content is beschikbaar.
- Ingelogd als betaald lid. Alle content is beschikbaar.
Stap 1: implementatie van een datalayer
Het implementeren van een datalayer is de meest technische stap in dit proces. Hiervoor heb je de hulp van een ontwikkelaar nodig. Met de datalayer maak je een stukje code beschikbaar die vertelt om welke bezoekertype het gaat. Zoals in het voorbeeld hieronder:
window.dataLayer = window.dataLayer || [];
window.dataLayer.push({
'event': 'user_type_event',
'user_type': 'paid_member'
});
Hieronder leg ik uit hoe je tot deze code komt:
1.1) Zet jouw situatie om in variabelen. Binnen de voorbeeldsituatie kiezen we voor de variabele ‘user_type’ met de 3 mogelijke waarden ‘not_logged_in’, ‘free_member’ en ‘paid_member’.
1.2) Bedenk een waarde voor het ‘event’. De ‘event’ key is nodig om de datalayer te gebruiken in Google Tag Manager. Bijvoorbeeld ‘user_type_event’.
1.3) Implementeer de code en zorg dat de website bij elke situatie de juiste ‘user_type’ waarde naar de datalayer pusht. De code van de voorbeeldsituatie is als volgt:
window.dataLayer = window.dataLayer || [];
window.dataLayer.push({
'event': 'user_type_event',
'user_type': '{{ user_type }}'
});
Het voorbeeld in de introductie betreft een ingelogde betaalde member.
1.4) Test de implementatie met het doorlopen van de 3 situaties en het controleren van de datalayer.
Stap 2: Google Tag Manager
Na het implementeren van de datalayer, gaan we verder met de inrichting van Google Tag Manager. GTM leest de inhoud van de datalayer en speelt deze informatie door naar tools als Google Analytics. De inrichting in GTM bestaat uit 3 onderdelen:
- Een nieuwe trigger toevoegen die activeert wanneer de nieuwe datalayer wordt gepusht.
- Een nieuwe custom variabele toevoegen die de user_type waarde uitleest.
- De GA4 configuratietag aanmaken of bijwerken, zodat de user_type waarde wordt meegestuurd.
2.1) Eerst zorgen we ervoor dat GTM weet naar welke informatie het moet kijken. Dat kan met het maken van een nieuwe ‘User-Defined Variable’.
2.2) Vul de velden in:
- Geef de variabele een passende naam (bv. User type) en kies bij ‘Variable Type’ voor ‘Data Layer Variable’.
- Bij ‘Data Layer Variable Name’ kies je de naam van de variabele zoals deze terugkomt in de datalayer. In dit geval ‘user_type‘.
- Sla de nieuwe variabele op. Je hebt nu een variabele die de waarde van user_type uitleest in de datalayer.
Door wijzigingen in GTM rondom Google Tags in zijn stappen 2.3 en 2.4 gewijzigd per 12-02-24
2.3) Nu willen we de nieuwe variabele bruikbaar maken als ‘User Property’ binnen GA4. Daarvoor moet je een extra variabele aanmaken. Begin opnieuw met het maken van een ‘User-defined Variable (zoals in stap 2.1), maar volg nu de volgende instructies:
- Geef ook deze variabele een passende naam (bv. User type – User Property event) en kies bij ‘Variable Type’ voor ‘Google Tag: Event Settings’.
- Kies bij ‘Property Name’ voor ‘user_type‘ of een andere logische naam.
- Bij Value selecteer je de nieuwe ‘user_type’ variabele (via het plusicoontje rechts). Deze zal automatisch de juiste waarde van de bezoeker inladen. Sla de nieuwe variabele op.
2.4) Nu passen we de tag van Google Analytics aan om de user property uit te lezen. Bewerk de Google Analytics: GA4 Configuration tag of maak deze aan.
- Open de ‘Shared event settings’ en kies bij ‘Event settings variable’ voor de variabele die je in stap 2.3 hebt gemaakt. Sla de wijziging op.
2.5) We moeten nu nog een speciale trigger maken voor deze tag om te zorgen dat GTM genoeg tijd heeft om de nieuwe datalayer uit te lezen. Als je kiest voor een reguliere ‘All Pages’ trigger, bestaat de kans dat GTM de tag afvuurt voordat de datalayer is gepusht. Dat betekent dat de user_type informatie nog niet beschikbaar is en zodoende niet wordt meegestuurd. Dus:
- Maak een nieuwe trigger aan en kies bij ‘Trigger Type’ voor ‘Custom Event’.
- Bij ‘Event Name’ vul je vervolgens de ‘event key’ in uit de datalayer. In dit geval ‘user_type_event‘.
- Koppel deze nieuwe trigger aan de bijgewerkte GA4-configuratietag.
2.5) Test en publiceer je GTM-container.
Stap 3: Google Analytics
In stap 2 heb je, met dank aan GTM, een koppeling gemaakt tussen de datalayer en Google Analytics. Nu moeten we er nog voor zorgen dat Google Analytics die informatie begrijpt. Dat doen met met het toevoegen van een Aangepaste Dimensie (ofwel Custom Dimension).
3.1) Navigeer in Google Analytics 4 in het beheerpaneel naar ‘Aangepaste definities’. Kies voor het aanmaken van een nieuwe dimensie.
3.2) Vul de velden in:
- Kies een passende ‘Dimensienaam’, bijvoorbeeld ‘User type‘. Deze zul je als noemer terugzien in rapporten.
- Bij ‘Bereik’ kies je voor ‘Gebruiker’. Het bereik op niveau ‘Sessie’ is nog niet beschikbaar in Google Analytics 4, maar zal wellicht een betere optie zijn.
- Voeg eventueel een beschrijving toe, zodat andere gebruikers zien hoe deze dimensie werkt.
- Vul bij Gebruikersproperty de waarde in die je bij stap 3 van GTM hebt gebruikt bij ‘Property Name’: in dit geval ‘user_type‘.
- Sla de nieuwe dimensie op.
Dat was het! Je kunt de nieuwe dimensie vanaf nu gebruiken in je dashboard. Je ziet dit terug onderaan het realtime-rapport.
Beter inzicht met Looker Studio
Als je beter inzicht wilt krijgen in je nieuwe dimensie, kun je een dashboard maken in Looker Studio (voorheen bekend als Data Studio). Google Analytics 4 is een krachtige analysetool, maar het is moeilijk om gedetailleerde informatie en vergelijkingen te vinden, vooral als je werkt met aangepaste dimensies. Gelukkig biedt Looker Studio, een gratis tool van Google, veel meer mogelijkheden.
In Looker Studio koppel je jouw Analytics-account en visualiseer je de statistieken op een manier die voor jou werkt. Je kunt gebruikmaken van grafieken, diagrammen en tabellen om je gegevens op een intuïtieve en overzichtelijke manier weer te geven. Dit geeft je meer flexibiliteit dan de standaardrapporten van Google Analytics 4, die minder aanpasbaar zijn. Zie hieronder een simpel voorbeeld van hoe jouw nieuwe dimensie in beeld kunt krijgen. Looker Studio vergt enige oefening, maar het zal je helpen om echte datagedreven beslissingen te maken.
Stappen richting datagedreven werken
Het meten van ingelogde gebruikers is slechts een voorbeeld van data die je inzichtelijk kunt maken. Wil je meer weten over je een dashboard bouwt om master te worden over je analytics? Lees dan snel verder.
Maak van data je vriend.
Met Data & Analyse brengen jouw data graag inzichtelijk. Neem contact op en we helpen je graag verder.