Inspectie app – Digitaliseer jouw inspecties en bespaar kosten
Je bespaart flinke kosten wanneer je kiest voor een eigen inspectie app. Maar hoe? Bekijk twee voorbeelden van inspectie apps en ontdek de voordelen.
Wat is een inspectie app?
Een inspectie app is een mobiele applicatie voor smartphone en/of tablet waarmee je inspecties op een snelle en eenvoudige wijze uitvoert. Bij een inspectie heb je altijd te maken met randzaken. Bijvoorbeeld het doorlopen van een checklist of formulier, het vastleggen van gegevens of het bestellen van vervangend materiaal. Dit kost allemaal tijd, al is het maar een paar minuten. Bij elkaar opgeteld bouwt deze tijd zich op; zeker wanneer je werkt op papier. Tijd betekent geld. Hier liggen kansen voor digitalisering met een inspectie app.
Werk je al jaren op dezelfde vertrouwde manier? Dan sta je misschien ook al jaren stil. In ons blog over het digitaliseren van administratie geven we situaties waarin digitaliseren voordelen oplevert. Bijvoorbeeld wanneer je gegevens handmatig moet overzetten, werknemers verschillende werkwijzen hanteren of de foutgevoeligheid hoog ligt. Wanneer je jezelf herkent in deze situaties, dan biedt een inspectie app veel voordelen. Daar duiken we hieronder dieper op in.
Voordelen inspectie app
De voordelen van een inspectie app dringen door tot in je hele bedrijf of organisatie. Met name de kostenbesparing maakt een eigen app heel aantrekkelijk. We zien bij onze opdrachtgevers dat de investering zich binnen een jaar terugverdient. Een bijkomend voordeel is natuurlijk dat de kwaliteit van je dienstverlening groeit. Bekijk hieronder alle voordelen van een inspectie app:
1. Je bespaar kosten met een inspectie app
- inspecteurs ronden inspecties sneller af
- je automatiseert mensenwerk, zoals het opstellen van rapporten
- je voorkomt dubbel werk
- het opzoeken, exporteren en doorsturen van data gaat sneller
- formulieren en checklists pas je makkelijker aan
- online handtekeningen verzamel je makkelijker en sneller
2. Een inspectie app zorgt voor een betere workflow en dienstverlening
- inspecteurs focussen zich meer op hun kerntaken
- inspecteurs verwerken gegevens consistenter en allemaal op dezelfde manier
- real-time en automatische dataverwerking maakt directe vervolgacties mogelijk (facturen, bestellingen, vervolgtaken, rapportages etc.)
- koppelingen met andere (externe) systemen zijn mogelijk, waardoor data real-time en automatisch kan worden gedeeld
- foto’s, tekeningen, documenten en opmerkingen koppel je direct aan een checklist/formulier
- geautomatiseerde klanttevredenheidschecks: meer bruikbare feedback
- geautomatiseerde adviezen over producten en diensten na een inspectie
- visuele inspecties en video-opname mogelijk met gebruik van de camerafunctie
- informatie online als download beschikbaar, zowel intern als extern voor de klant
3. Je maakt minder fouten met een inspectie app
- het handmatig overzetten van gegevens is niet meer nodig
- het vergeten van een verplichte stap of het invullen van een foutieve waarde is onmogelijk
- er slingert geen gedateerde informatie meer rond
- gegevens raken minder snel zoek
4. Met een inspectie app heb je beter inzicht en controle over je data
- makkelijker data filteren, sorteren, groeperen, verwijderen en aanpassen
- het voldoen aan alle eisen en risicobeheersing (aansprakelijkheid, wettelijke regelgeving, vastlegging)
- het creëren van visualisaties (grafieken, tabellen etc.)
- het vergelijken van data (tussen periodes, projecten, werknemers etc.)
- data is altijd en overal beschikbaar in de cloud
5. Een inspectie app zorgt voor meer omzet
- Naast kostenbesparingen kun je met een inspectie app ook meer omzet genereren, bijvoorbeeld wanneer deze automatische productsuggesties doet op basis van inspectiegegevens.
- Natuurlijk kun je een inspectie app ook inrichten voor klanten om te gebruiken, zodat ze zelf inspecties kunnen uitvoeren. Je genereert dan bijvoorbeeld omzet op het aanbieden van de app zelf, of op de acties die volgen na een inspectie.
Durf te digitaliseren!
Ondanks de duidelijke voordelen, is de digitale transformatie altijd spannend. Het heeft een flinke impact op je bedrijf en het team. Verandering kan altijd rekenen op tegenstand, zeker wanneer werknemers bang zijn hun baan te verliezen. De stap lijkt op de lange termijn echter onvermijdelijk, wil je als bedrijf voorbereid zijn op de toekomst en de concurrentie. Daarbij geldt natuurlijk dat hoe eerder je begint, hoe eerder je profiteert.
We moedigen daarom ook iedereen die inspecties uitvoert aan om die stap te overwegen. Voor iedere branche is er een oplossing, of het nou gaat om bouwinspecties, veiligheidsinspecties, brandinspecties, milieu-inspecties, kwaliteit-inspecties, werkinspecties of zorginspecties. Ook voor het keuren van objecten en ruimtes biedt een app een oplossing.
Benieuwd naar voorbeelden van inspectie apps? Bekijk twee cases hieronder.
- HBC
Een inspectie-app waarmee we een papieren checklist hebben omgezet naar een digitaal stappenplan.
- Walker Fire
Een inspectie-app waarmee we workflows volledig digitaliseren met locatiespecifieke controles, bestellingen en certificaatgeneratie.
Voorbeeld inspectie app 1: HBC
HBC is een bouw- en aannemersbedrijf dat inspecties uitvoert voor onderhoudswerkzaamheden in o.a. het Radboudumc Nijmegen. Voorheen liepen inspecteurs van HBC met papieren checklists door de ruimtes. Hierop beschreven ze de status van de ruimte en of er onderhoud nodig was. Deze checklists werden vervolgens op kantoor door de administratie handmatig overgezet. Hier zagen we dubbel werk en een hoge foutgevoeligheid.
We hebben daarom een bouwinspectie-app ontwikkeld die de workflow van HBC digitaliseert. Alle onderdelen van de checklist zitten als een stappenplan in de inspectie app verwerkt. Is de inspectie klaar? Dan worden de bevindingen verwerkt in een rapport als PDF en direct naar kantoor gemaild.
HBC inspectie app
HBC profiteert van de app doordat de administratie van het bedrijf wordt ontlast. Dankzij het overzichtelijke archief, de eenduidige werkwijze en de geautomatiseerde afhandeling (via PDF), focussen HBC-medewerkers zich beter op hun kerntaak: de inspectie.
Voorbeeld inspectie app 2: Walker Fire
Walker Fire is een internationale brandveiligheidspecialist, actief in o.a. Nederland en Groot Brittannië. Een van de kerntaken van Walker Fire is het uitvoeren van brandveiligheidsinspecties en het keuren van apparatuur. Net als bij HBC gebeurden deze inspecties eerst aan de hand van papieren keuringsformulieren. Deze inspectieformulieren werden samengesteld, uitgezet en verwerkt door een administratieteam.
Met de ontwikkeling van een maatwerk brandinspectie-app is het werk van dat team bijna volledig gedigitaliseerd. Alle data wordt direct gerapporteerd en verwerkt: bestellingen, certificaten, onderhoudstaken etc. De inspecteurs hoeven voor hun werkdag ook geen checklisten meer aangeleverd te krijgen. Ze vragen deze direct, per locatie, op in de app. Valt de verbinding even weg? Geen probleem, de app is zowel online als offline te gebruiken.
De werkwijze van Walker Fire is complexer dan die van HBC. De workflow van Walker Fire verschilt namelijk per gebouw. Vandaar dat we een beheerpaneel hebben ontwikkeld die gekoppeld staat aan de inspectie app. In dit paneel creëren Walker Fire-medewerkers eenvoudig de workflows die inspecteurs moeten doorlopen. Dit gaat aan de hand van een simpel drag & drop systeem, zoals je hieronder kunt zien. Je kunt je voorstellen dat het bouwen van workflows voorheen een zeer bewerkelijk proces was. Met het beheerpaneel bespaart Walker Fire veel tijd.
Walker Fire inspectie app
Het voorkomen van fouten is voor Walker Fire letterlijk van levensbelang en gebonden aan strenge wettelijke eisen. De app verkleint de kans op menselijke fouten doordat monteurs actief een stappenplan moeten doorlopen.
Maatwerk inspectie app laten maken
Op de markt bestaan kant-en-klare inspectie apps die je (deels) gratis, of op basis van een licentie afneemt. De prijzen lopen flink uiteen, dus het loont om hier goed onderzoek naar te doen. Een bestaande app is ideaal om meteen mee aan de slag te gaan, maar de kans bestaat dat jouw workflow niet precies aansluit bij het template dat je krijgt. Ieder bedrijf is uniek en zoals de cases al laten zien, haal je het meeste uit een app wanneer deze is gebouwd rondom jouw bedrijf. Hiermee voorkom je ook dat overbodige functies en features afleiden van het werk.
Zeker wanneer je bedrijf groeit, biedt een maatwerk optie de kans om met je mee te groeien. Door uit te gaan van API-Driven-Development, deel je het digitaliseringsproces op in een stappenplan met verschillende koppelingen. Zo kun je net als HBC beginnen met een inspectie app met PDF-generator. Bij groei kun je deze structuur makkelijk uitbreiden met andere systemen zoals de beheerapplicatie van Walker Fire.
Inspectie-app ontwikkeling bij Linku
Bij Linku halen we veel energie uit het verbeteren en digitaliseren van workflows. Bij de ontwikkeling van onze apps en andere oplossingen werken we o.a met de frameworks van Angular, Ionic, React Native en Symfony. Daarmee maken we zowel crossplatform apps (Android en iOS), als apps die we optimaliseren voor één platform. Afhankelijk van je wensen maken we jouw inspectie app beschikbaar voor smartphone en tablet.
Ben je benieuwd hoe jij kosten kunt besparen met een maatwerk inspectie app? We vertellen je graag over de mogelijkheden!
Neem ook contact op bij interesse voor een demo van de HBC of Walker Fire inspectie apps.
Thomas helpt je graag
Ontdek de mogelijkheden voor jouw bedrijf.