Afbeelding voor Inspectie app op maat? Ontdek de voordelen!

Inspectie app op maat? Ontdek de voordelen!

Je bespaart flinke kosten wanneer jouw organisatie kiest voor een eigen inspectie app. Hoe? Dat laat ik zien aan de hand van twee cases en een overzicht van de voordelen van een inspectie app.

Wat is een inspectie app?

Een inspectie app is een mobiele applicatie voor smartphone en/of tablet waarmee je inspecties digitaal uitvoert. Bij een inspectie hoort altijd een stukje administratie. Denk aan het doorlopen van een checklist, het vastleggen van gegevens of het bestellen van vervangend materiaal. Zelfs wanneer deze gegevensverwerking een klein onderdeel vormt van de werkzaamheden, bij elkaar opgeteld bouwt deze tijd zich op; zeker wanneer er papierwerk aan te pas komt. Hier liggen kansen voor digitalisering.

Het is altijd verstandig om vragen te stellen bij wat je als bedrijf ‘normaal’ vindt. Werk je al jaren op dezelfde vertrouwde manier? Dan sta je misschien ook al jaren stil. In ons blog over het digitaliseren van administratie geven we situaties waarin digitaliseren voordelen oplevert. Bijvoorbeeld wanneer je gegevens handmatig moet overzetten, werknemers verschillende werkwijzen hanteren of de foutgevoeligheid hoog ligt. Wanneer je jezelf herkent in deze situaties, dan biedt een inspectie app veel voordelen.

 

Een scherm uit de inspectie app van Walker Fire

Voordelen inspectie app

De voordelen van een inspectie app dringen door tot in je hele bedrijf. Met name de kostenbesparing maakt de overstap zeer aantrekkelijk. We zien bij onze opdrachtgevers dat de investering zich al in een jaar kan terugverdienen. Een bijkomend voordeel is natuurlijk dat de kwaliteit van je dienstverlening groeit.

Hieronder vind je een overzicht van de grootste voordelen die wij voor opdrachtgevers hebben gerealiseerd. Grote kans dat deze ook interessant zijn voor jou!

1. Kostenbesparingen

  • inspecteurs ronden inspecties sneller af
  • je automatiseert mensenwerk, zoals het opstellen van rapporten
  • je voorkomt dubbel werk
  • het opzoeken, exporteren en doorsturen van data gaat sneller
  • online handtekeningen verzamel je makkelijker en sneller

2. Betere workflow en dienstverlening

  • inspecteurs focussen zich meer op hun kerntaken
  • inspecteurs verwerken gegevens consistenter en allemaal op dezelfde manier
  • real-time dataverwerking maakt directe vervolgacties mogelijk (facturen, bestellingen, vervolgtaken, rapportages etc.)
  • foto’s, tekeningen, documenten en opmerkingen koppel je direct aan een checklist/formulier
  • geautomatiseerde klanttevredenheidschecks: meer bruikbare feedback
  • geautomatiseerde adviezen over producten en diensten na een inspectie
  • visuele inspecties en video-opname mogelijk met gebruik van de camerafunctie
  • informatie online als download beschikbaar, zowel intern als extern voor de klant

3. Minder fouten

  • het handmatig overzetten van gegevens is niet meer nodig
  • het vergeten van een verplichte stap of het invullen van een foutieve waarde is onmogelijk
  • er slingert geen gedateerde informatie meer rond
  • gegevens raken minder snel zoek

4. Beter inzicht en controle over je data:

  • makkelijker data filteren, sorteren, groeperen, verwijderen en aanpassen
  • het voldoen aan alle eisenrisicobeheersing (aansprakelijkheid, wettelijke regelgeving, vastlegging)
  • het creëren van visualisaties (grafieken, tabellen etc.)
  • het vergelijken van data (tussen periodes, projecten, werknemers etc.)
  • data is altijd en overal beschikbaar in de cloud

5. Meer omzet

  • Naast kostenbesparingen kun je met een inspectie app ook meer omzet genereren, bijvoorbeeld wanneer deze automatische productsuggesties doet op basis van inspectiegegevens.
  • Natuurlijk kun je een inspectie app ook inrichten voor klanten om te gebruiken, zodat ze zelf inspecties kunnen uitvoeren. Je genereert dan bijvoorbeeld omzet op het aanbieden van de app zelf, of op de acties die volgen na een inspectie.

Durf te digitaliseren!

Ondanks de duidelijke voordelen, is de digitale transformatie altijd spannend. Het heeft een flinke impact op je bedrijf en het team. Verandering kan altijd rekenen op tegenstand, zeker wanneer banen onder druk komen te staan. De stap lijkt op de lange termijn echter onvermijdelijk, wil je als bedrijf voorbereid zijn op de toekomst en de concurrentie. Daarbij geldt dat hoe eerder je begint, hoe eerder je profiteert.

We moedigen daarom ook iedereen die inspecties uitvoert aan om die stap te overwegen. Voor iedere branche is er een oplossing, of het nou gaat om bouwinspecties, veiligheidsinspecties, brandinspecties, milieu-inspecties, kwaliteit-inspecties, werkinspecties of zorginspecties.

Graag laten we aan de hand van twee cases zien hoe wij andere bedrijven hebben geholpen met een maatwerk inspectie app.

  • HBC Een inspectie-app waarmee we een papieren checklist hebben omgezet naar een digitaal stappenplan.
  • Walker Fire Een inspectie-app waarmee we workflows volledig digitaliseren met locatiespecifieke controles, bestellingen en certificaatgeneratie.

Voorbeeld inspectie app 1: HBC

HBC is een bouw- en aannemersbedrijf dat inspecties uitvoert voor onderhoudswerkzaamheden in o.a. het Radboudumc Nijmegen. Voorheen liepen inspecteurs van HBC met papieren checklists door de ruimtes. Hierop beschreven ze de status van de ruimte en of er onderhoud nodig was. Deze checklists werden vervolgens op kantoor door de administratie handmatig overgezet. Hier zagen we dubbel werk en een hoge foutgevoeligheid.

We hebben daarom een bouwinspectie-app ontwikkeld die de workflow van HBC digitaliseert. Alle onderdelen van de checklist zitten als een stappenplan in de inspectie app verwerkt. Is de inspectie klaar? Dan worden de bevindingen verwerkt in een rapport als PDF en direct naar kantoor gemaild.

Meer weten over de app van HBC?

Bekijk onze case
screenshots van de react native inspectie app van het bedrijf HBC
Next lineWorkflows digitaliseren met een inspectie-app voor HBC

Voorbeeld inspectie app 2: Walker Fire

Walker Fire is een internationale brandveiligheidspecialist, actief in o.a. Nederland en Groot Brittannië. Een van de kerntaken van Walker Fire is het uitvoeren van brandveiligheidsinspecties en het keuren van apparatuur. Net als bij HBC gebeurden deze inspecties eerst aan de hand van papieren keuringsformulieren. Deze inspectieformulieren werden samengesteld, uitgezet en verwerkt door een administratieteam.

Met de ontwikkeling van een maatwerk brandinspectie-app is het werk van dat team bijna volledig gedigitaliseerd. Alle data wordt direct gerapporteerd en verwerkt: bestellingen, certificaten, onderhoudstaken etc. De inspecteurs hoeven voor hun werkdag ook geen checklisten meer aangeleverd te krijgen. Ze vragen deze direct, per locatie, op in de app. Valt de verbinding even weg? Geen probleem, de app is zowel online als offline te gebruiken.

De werkwijze van Walker Fire is complexer dan die van HBC. De workflow van Walker Fire verschilt namelijk per gebouw. Vandaar dat we een beheerpaneel hebben ontwikkeld die gekoppeld staat aan de inspectie app. In dit paneel creëren Walker Fire-medewerkers eenvoudig de workflows die inspecteurs moeten doorlopen. Dit gaat aan de hand van een simpel drag & drop systeem, zoals je hieronder kunt zien. Je kunt je voorstellen dat het bouwen van workflows voorheen een zeer bewerkelijk proces was. Met het beheerpaneel bespaart Walker Fire veel tijd.

In het beheerpaneel worden de workflows van de inspectie-app opgebouwd
In het beheerpaneel worden de workflows van de inspectie-app opgebouwd
flowchart van inspectie-app
De flowcharts maken het hele stappenproces overzichtelijk

Meer weten over de inspectie-app van Walker Fire?

Bekijk onze case
voorbeeld van de walker fire inspectie app
Next lineInspecties brandveiligheid beter én veiliger met een kostenbesparende app

Inspectie app laten maken

Op de markt bestaan kant-en-klare inspectie apps die je (deels) gratis, of op basis van een licentie afneemt. De prijzen lopen flink uiteen, dus het loont om hier goed onderzoek naar te doen. Een bestaande app is ideaal om meteen mee aan de slag te gaan, maar de kans bestaat dat jouw workflow niet precies aansluit bij het template dat je krijgt. Ieder bedrijf is uniek en zoals de cases al laten zien, haal je het meeste uit een app wanneer deze is gebouwd rondom jouw bedrijf. Hiermee voorkom je ook dat overbodige functies en features afleiden van het werk.

Zeker wanneer je bedrijf groeit, biedt een maatwerk optie de kans om met je mee te groeien. Door uit te gaan van API-Driven-Development, deel je het digitaliseringsproces op in een stappenplan. Zo kun je net als HBC beginnen met een inspectie app met PDF-generator. Bij groei kun je deze structuur makkelijk uitbreiden met een beheerapplicatie zoals Walker Fire.

 

 

Inspectie-app ontwikkeling bij Linku

Bij Linku halen we veel energie uit het verbeteren en digitaliseren van workflows. Bij de ontwikkeling van onze apps werken we o.a met de frameworks van Angular, Ionic, React Native en Symfony. Daarmee maken we zowel crossplatform apps (Android en iOS), als apps die we optimaliseren voor één platform. Afhankelijk van je wensen maken we jouw inspectie app beschikbaar voor smartphone en tablet.

Ben jij nou benieuwd wat jij kunt bereiken met een maatwerk inspectie app? Dan vertellen we je graag vrijblijvend wat we voor je kunnen betekenen.

Neem contact op Next line
thomas linku

Direct contact? Thomas helpt je graag

Nieuwsbrief sfeerbeeld