Linku jaaroverzicht 2021: groeiende uitdaging

Van het jaar 2021 had ik vooraf andere verwachtingen. Weer een jaar waarin COVID-19 veel invloed had op de werkvloer. En toch is 2021 ook een jaar waarin veel stappen zijn gezet in de verdere groei van Linku.

Geert
Geschreven door Geert
groepsfoto spanje finca header
groepsfoto spanje finca header

Coronapandemie 2021

Net als het jaar ervoor is thuiswerken grotendeels de norm geweest bij Linku in 2021. De werkvakantie –waar ik later meer over vertel– was de grote uitzondering. Daar bleek dat samenzijn ontzettend waardevol blijft. Of 2022 het jaar wordt dat we elkaar weer meer kunnen zien op de werkvloer is de vraag. Ik hoop van wel.

In april gingen de terrassen weer open. Dat leek Thomas en mij een mooi moment om het team te trakteren.

Terrasactie

Linku ontwikkelt

Onze zichtbaarheid, uitdagende projecten en bedrijfsomvang maken het makkelijker om in deze krappe arbeidsmarkt nieuwe mensen aan ons te binden. Onze mensen omschrijven het werken bij Linku als een combinatie tussen uitdaging, het hebben van perspectief en werken in een team met een fijne werkcultuur.

Dat Linku zich jaar op jaar ontwikkelt en verder groeit, wil ik niet onder stoel of banken steken. Afgelopen jaar breidde het team uit met 12 mensen. Joost, Jaap en Fleur versterkten het projectmanagement-team. Met de komst van agile coach Michiel en developers Wahid, Dennis, Andy, Matthijs, Allart, Joel, Kevin en Jorre verdubbelde onze capaciteit op technische ontwikkeling. Collega Klaas werkt vanaf september in een nieuwe functie. Als commercieel strateeg onderhoud hij samen met Geert en Thomas de contacten met onze vaste en potentiële opdrachtgevers. Voor het eerst sinds lange tijd namen wij ook afscheid van een viertal collega’s: Bram Kainama, Robin, Sanne en Bart.

Ondanks deze aanzienlijke groei van ons bureau heerst er nog steeds het teamgevoel, de korte lijnen en onze Linku cultuur.

Digitale platformen die we ontwikkelden in 2021

Deze terugblik maakt me extra trots als ik kijk naar de merken waarmee we samenwerken. Thomas en ik enorm dankbaar dat al deze bedrijven steeds hun vertrouwen blijven uitspreken. Abiom, Bakbekwaam, Beauclinic, Chemrade, City Clinics, DAR, Doornroosje
DPG Media, Emons, F&L Media, Fire Up, Harbor Gym, Human & Tech institute, In de Buurt, Kreston, Kreston van Herwijnen, Make it Greener, Meesterlijk van Robèrt, Montessori Europe, MyParcel, Nacional, NAPA, Naswerkt, N.E.C., Nidum, Ovum, Performis, Radboudumc, Reclamefolder, Rootnet, Smeba, Sterk Techniek, VillaVibes, Walker Fire en Wijkhelden.

Interne ontwikkelingen

Dat je veel vrijheid in je werk én persoonlijke ontwikkeling krijgt, kan iedere collega bij Linku beamen. Groei vraagt meer dan het ontwikkelen van expertises alleen, dus heeft iedereen meegedaan aan een feedbacktraining. Om gezamenlijk elkaar sterker te maken. Daarnaast was er in 2021 aandacht voor Core Web Vitals, design-cursussen van Awwwards, interne presentatietraining en zijn we dieper in verbeteringen van Linku als bedrijf gedoken met de bijeenkomsten van Dutch Digital Agencies.

Presentatietraining door Tanja in 2021
Tanja tijdens een interne presentatietraining

Bij groei hoort ook meer structuur

Vooral op HR-gebied zijn er behoorlijke stappen gemaakt. Dit jaar zijn we gestart met Treams, een performance management-tool. Nog meer focus op persoonlijke groei, betrokkenheid en talentontwikkeling.

Het laatste half jaar hebben we met elkaar ook stilgestaan bij vraagstukken zoals; in welke samenwerkingsvorm we optimaal kunnen presteren, hoe kunnen we doelen en prestaties meer meetbaar en inzichtelijk maken, hoe kunnen we onze relaties nog beter bedienen en hoe kunnen we onze producten nog meer standaardiseren en optimaliseren.

Ten slotte evalueren we altijd de technieken waar we mee werken en houden we onze ogen open voor alternatieven. Vandaar dat we dit jaar binnen design zijn overgestapt van de Sketch+Invision-combinatie naar de multifunctionele tool Figma. En daar zijn we heel blij mee.

6 jaar op rij FD Gazellen

Deze prijs wordt toegekend aan winstgevende bedrijven met een omzetstijging van minstens 20% in drie jaar. Het wederom winnen van een FD Gazelle laat zien dat we al meerdere jaren groeien als bedrijf. Mijn verwachting is dat we deze groei ook in 2022 kunnen vasthouden.

Nominatie #KansvoorNijmegen innovatie award

Een leuke verrassing was de nominatie voor een KansvoorNijmegen Innovatie Award. Linku was geselecteerd als één van de drie finalisten in de categorie personeelsbeleid. In dit blog lees je meer over de award en onze sociale initiatieven.

Een werkweek onder de Spaanse zon

Met vaccinaties op zak en positieve reisadviezen was eind september de weg vrij voor weer een werkvakantie. We reisden deze keer af naar Granada, waar we een week ‘thuiswerkten’ in een zonovergoten Spaanse villa.

Ook deze werkvakantie bewees weer zijn kracht. De mensen leren elkaar nóg beter kennen, we werken intensiever samen in verschillende samenstellingen en spreken elkaar ook over andere zaken buiten het onderwerp werk. Het is inmiddels een jaarlijkse traditie waar we trots op zijn. We fantaseren alweer over de volgende bestemming.

Groter bereik met Nijmegen Business

De groei van Linku is al jaren te danken aan mond-tot-mondreclame en ons netwerk. Met de coverpositie kregen we de kans om meer te vertellen over onze groeiende strategische visie. Nu ook buiten ons bestaande netwerk.

Geert en Thomas met cover Nijmegen Business

Verhuizing

Ons pand aan de Sint Annastraat bood geen ruimte meer voor alle collega’s. In mei 2021 verhuisden we naar de Canisiussingel 19-G aan het centrum van Nijmegen. Het oorspronkelijke idee was dat we daar een volledig verbouwde bovenverdieping zouden betrekken, maar helaas liggen de werkzaamheden door externe omstandigheden nog stil. Als voordeel verblijven we nu tijdelijk in een grotere bestaande kantoorruimte binnen het pand, wat eenvoudiger maakt om gepaste afstand van elkaar te bewaren.

Kennis delen

De waarde van contentmarketing werd dit jaar uitgelicht in het blog van Koen, waarin hij laat zien hoe ons organisch bezoek in een jaar steeg met 500%. Een check laat zien dat de meeste bezoekers dit jaar via een zoekmachine op onze website terechtkomen.

Analytics organisch bereik linku
Ons organisch bereik

Naast organisch bezoek hoor ik vanuit verschillende hoeken dat onze kennisdeling opvalt, en dat werkt natuurlijk zeer positief voor Linku als merk. Eerlijk is wel, afgelopen halfjaar zaten we toch wel in een schrijversdip. Met versterkingen binnen projectmanagement is de weg weer vrij voor ons content-team Nick en Koen om veel nieuwe content te publiceren.

Vooruitblik 2022

In 2022 verwachten we weer een aantal mooie nieuwe ontwikkelingen die passen bij onze ambities. De planning voor het eerste kwartaal is goed gevuld. Op moment van schrijven zitten we midden in een aantal onderhandse aanbestedingen en offertetrajecten. Voor F&L media zijn we al aan de gang met de nieuwe website voor Filosofie Magazine en hun webshop.

In de eerste week van 2022 is medewerker accounting & control Maartje Laarakker gestart. Daarmee wordt de rol van Tanja aangepast en kan zij zich meer focussen op HR. En in februari start een ervaren senior backend developer. Is het team daarmee compleet? Nee, we hebben nog vacatures voor een front-end developer, een senior digital designer en een senior online marketeer. Op dit moment lopen er gesprekken met potentiële kandidaten. Hiermee willen we nog beter en sneller kunnen inspelen op de digitale vraagstukken van onze relaties.

Zoals gezegd is er veel tijd gestoken in de ontwikkeling van Linku als bureau, bedrijf en als werkgever. Onze aangescherpte strategie presenteren we zodra het kan live aan het team in het begin van dit jaar. Met goede en de juiste mensen om ons heen maken Thomas en ik de weg vrij om steeds vaker bij potentiële opdrachtgevers aan tafel te zitten om te doen waarin we geloven. Onze relaties hun werk beter laten doen met goede platforms, zodat zij zich kunnen focussen op de dingen die er toe doen. Voor hen.