Linku jaaroverzicht 2022: werken áán het bedrijf
Een jubileumjaar voor Linku. 2022 was het 15e jaar dat Thomas en ik eigenaar zijn van Linku. En we vervelen ons nog geen dag met bedrijven helpen ontdekken wat hun digitale mogelijkheden zijn. Dit is mijn terugblik op 2022.
Wat Thomas en ik leerden van 2022
Een wijs man zei ooit begin met het einde voor ogen. Om je 6 minuten leestijd te besparen, begin ik met de belangrijkste les van het jaar 2022. Loslaten.
Ons bureau werd te groot om de dagelijkse gang van zaken te blijven runnen met mijn broer Thomas. Het werd tijd dat we aan het bedrijf gingen werken, in plaats van in het bedrijf. De enige manier waarop we dat voor elkaar krijgen is door ‘minder’ te gaan doen. Het komt wellicht tegenstrijdig over, maar Thomas en ik zijn al lang niet meer de juiste personen voor de dagelijkse operationele onderdelen, projectmanagement, techniek, marketing of de enigen voor sales.
In de afgelopen jaren hebben we experts om ons heen verzameld, zodat wij een ondersteunende rol kunnen innemen. Een zelfsturende organisatie moet ook echt zelf sturen en hoewel het ons moeite kost, is loslaten de enige weg naar verdere groei.
Natuurlijk gaan dingen anders, maar dat moet ook. Als alles op mijn manier of die van Thomas moet blijven gaan, dan houden we groei tegen en was Linku nog zoals in het begin. Dat gaat finaal in tegen onze droom. Zoveel mogelijk bedrijven écht verder helpen door digitale mogelijkheden te ontdekken én ontwikkelen. Dat kan alleen met de juiste mensen op de juiste plek. Die stap is gemaakt en dat maakt ons trots.
Deze stap biedt ons meer ruimte om aan de lange termijn-strategie van Linku te blijven werken. Ook kunnen we hierdoor meer tijd besteden aan ons netwerk, onze partners en klanten. Nadenken over digitale strategie blijkt al vijftien jaar één van de leukste dingen om te doen.
Het begint met strategie
Het vorige jaaroverzicht (2021) was in drie woorden ‘een groeiende uitdaging’. Die groei bracht ook in 2022 uitdagingen met zich mee. Dat hoort erbij. Telkens wanneer we een intern project kunnen afvinken, kunnen we onze focus verleggen naar het volgende onderwerp. Deze focus zetten we ook aankomend jaar door. En ja, we weten nog steeds alle namen van iedereen.
Focus. Dat was op 17 februari het toverwoord tijdens de strategie-presentatie. Sinds een aantal jaar is de groei van ons bedrijf in een sneltreinvaart gekomen. Voor iedereen, alle nieuwe gezichten maar juist ook van de medewerkers die al langer aan ons verbonden zijn, was het een mooi moment om de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Juist door duidelijkheid zorgen we samen dat we de groei kunnen vasthouden.
Wat maakt Linku Linku?
Onze mensen, onze cultuur, de manier van werken, hoe wij vinden dat bedrijven eigenlijk zouden moeten werken en de manier waarop we dit voor elkaar krijgen. Dit wil ik jaar na jaar vasthouden. En daar horen ook mislukkingen bij, want die wijzen ons de weg door te laten zien wat de weg niet is.
Meer digitale groei voor F&L
Linku werkt mee aan digitale transformatie uitgeverij F&L Media
Verbeterde organisatiestructuur
Om resultaat na resultaat te blijven garanderen werken we met meer focus aan applicaties, apps en websites die waarde toevoegen. Alleen met de groei van onze mensen kan Linku als geheel groeien.
Bekende organisaties zoals Google, Spotify en Moz werken al jaren met succes volgens de OKR-methodiek, dus wie zijn wij als we die methode van werken geen kans durven te geven? Hiermee geven we vorm aan onze doelstellingen en maken we onze resultaten inzichtelijk en meetbaar. Niet alleen voor de mensen die zich dagelijks met de strategie van ons bedrijf bezighouden, maar op elk niveau bouwen we samen aan de richting onze organisatie. Bedrijven helpen focussen op de zaken die er voor hen toe doen.
Management team en nieuwe rollen
Klaas, Dennis en Thomas van de Ven vormen sinds een paar maanden ons managementteam en sturen de dagelijkse gang van zaken. Timo en Dennis hebben de rol van lead developer verdiend en zijn verantwoordelijk voor de kwaliteitsgroei van backend en frontend development. Thomas van de Ven is aangesteld als Head of operations & project. Met de komst van Maartje als financial controller kon Tanja haar ondersteunende taken voor financiën loslaten en verder groeien in haar rol als Head of people & culture.
Meer mensen bij Linku
Met de komst van Thomas Meijer, Arjan Malda, Maartje Laarakker, Kenneth Gerrits, Frank Stalpers, Bram Doppen, Sjoerd Jordans, Jeroen Driessen en Alexander Botteram steeg het aantal mensen in ons Slack-kanaal naar 34. Sjoerd en Jeroen werken exclusief voor een nieuw product van Linku waarover we later meer vertellen.
PS: we hebben nog 5 openstaande vacatures.
2022: nieuwe technieken
Van bestaande technieken en systemen zoals WordPress, Linku Novio, Symfony, Angular, React Native en React maakten we de stap van oriëntatie naar expertise op het gebied van headless cms, Sanity, Flutter en Shopify. Momenteel werken we met React in combinatie met Next.js, Typescript en CSS Modules. Onze code zit uiteraard in git en de deployments verlopen automatisch met ci/cd-tools. Aankomend jaar blijven we ook nieuwe technieken proberen, want we zijn nooit uitgeleerd. Een voorbeeld is SvelteKit, waarmee we expertimenteerde in ons eigen inspiratieplatform.
Dat alles component-based is, werkt fijn. Iets toepassen als BEM voor CSS is hierdoor niet nodig, want alle componenten staan al op zichzelf.
In 2020 ging 50% van onze tijd naar websites. Als we de lijn van afgelopen twee jaar doorzetten, dan komt er steeds meer een gelijke verdeling tussen applicaties, apps en websites. Daar zijn we het beste in en werken we ook het liefste aan. De combinatie tussen applicaties en websites, zodat we het totale digitale speelveld waarin bedrijven zich bevinden verder optimaliseren.
Intern meer structuur
Bij groei volgt snel de behoefte aan structuur. Die behoefte hebben we in 2022 vervuld door vanuit HR veel tijd vrij te maken aan het structureren van zaken rondom de inhoud van het werk. Een greep uit de werkzaamheden om Linku meer zelfsturend te maken:
- duidelijk strategisch plan, waar iedereen aan bijdraagt
- alle rollen zijn beschreven
- salarishuis met focus op persoonlijke ontwikkeling
- een promotie in rollen voor een aantal collega’s
- voldoen aan ISO-normen
- financiële automatisering en realtime dashboards om beter te sturen op KPI’s
- inrichting van gildes en teams voor kennisontwikkeling en -deling
Al met al maken we echt stappen voorwaarts door duidelijker te beschrijven wat we willen bereiken, zodat we kunnen zorgen dat we daar komen. Met z’n allen.
Linku is ook de plek waar mensen de ruimte voelen om aan zichzelf te werken. Wanneer je goed voor jezelf zorgt —alleen dan— kan je het beste van jezelf geven. Dat begrijpen we maar al te goed. Ik vind het mooi om te zien dat onze mensen dit zien, erkennen en daarnaar handelen. Dit is een teken van een veilige omgeving, waarin onze cultuur meer gegroeid is in 2022.
Ons kantoor
Vorig jaar schreef ik over onze verhuizing en dat we een volledig vernieuwde bovenverdieping zouden betrekken. Helaas lagen de werkzaamheden door externe omstandigheden te lang stil. Voor de zomer verwachten we ons tijdelijke onderkomen op de begane grond te verlaten. Natuurlijk nodigen we te zijner tijd al onze klanten en relaties uit voor een proost-moment op ons nieuwe kantoor.
Wist je dat we…
- € 130.000,-
per jaar moeten investeren in SEA om al het verkeer te evenaren dat binnenkomt dankzij SEO?
- 184
uur met elkaar doorbrachten tijdens onze werktrip in Kroatië?
- 1.872
design-uren in Figma hebben gewerkt?
- 41.687
woorden schreven verdeeld over 26 blogs om lezers verder te helpen in digitale vraagstukken?
- 117
jaar aan jubilea hebben gevierd in 2022?
- 19.919
bedrijven linku.nl hebben gevonden (bron: Leadinfo)?
- 23
livegangen hadden van nieuwe websites, apps en functionaliteiten van bestaande platformen?
- 7
jaar achtereenvolgend een FD Gazelle wonnen?
- in 2022
een recordomzet hebben behaald? 💙
Vooruitblik 2023
Omdat er nog geen voorspellende AI-chatbot is uitgevonden doe ik zelf een poging.
De marges in onze branche staan onder druk. Ik voorspel nog meer fusies en overnames. Ondanks de onzekerheid van onze economie heb ik veel verwachtingen van bedrijven die durven te blijven investeren. Innovatie, digitalisering en automatisering staat niet stil. Daar blijven we nieuwe kansen ontdekken, ook in economisch mindere tijden. Of ik het bij het juiste eind heb? Daar komen we maar op één manier achter. Tijd.
Van 2023 verwacht ik ook nog verdere verbeteringen van onze interne organisatie. Dat betekent uitbreiding in de diepte. Meer functies dubbel bezet, zodat elke expert op inhoud uitgedaagd blijft. Meer processen analyseren en blijven verbeteren. Als kroon op ons werk behalen we ook onze ISO-certificering. Alle acties die we ondernemen dragen bij aan de volgende stap in klantgerichtheid en het écht verder helpen van bedrijven waarvoor we ons inzetten.
Spoiler-alert, deze onderdelen staan ook in 2024 op de agenda en de jaren erna. Want elk bedrijf moet zichzelf blijven uitdagen in het oneindige spel van effectiviteit en efficiëntie.