Linku jaaroverzicht 2020: een leerzaam jaar

Hoe is 2020 het beste te omschrijven? Bewogen, divers, onwerkelijk? Geef het beestje een naam. Het was in ieder geval een bijzonder jaar. Tijd voor een terugblik op 2020.

Geert
Geschreven door Geert
belvedere-16×9
belvedere-16×9

Linku is gegroeid. In meerdere opzichten. Het aantal collega’s, nieuwe opdrachtgevers die voor Linku hebben gekozen, de omzet en onze cultuur is ook veranderd, noodgedwongen weliswaar. Wie had dat vorig jaar rond deze tijd gedacht dat deze terugblik anders dan anders zou zijn?

Coronapandemie

Het jaar van COVID-19 heeft ons veel gekost maar ook veel opgeleverd. Een leeg kantoor tegenover een hardwerkend team, ieder vanuit eigen huis. Een eenzaam moment bij het koffie halen als ik even op kantoor ben tegenover genieten van de koffiehoek op Slack. Drukke dagen onderweg van klant naar klant tegenover video-vergaderingen via Google Meet, MS Teams en Zoom. Onze collega’s samen met Thomas verrassen in de eerste maand van de pandemie tegenover zelf verrast worden tijdens het 13-jarige jubileum van Linku. Ik kan zo wel even doorgaan, maar de les die mij bij blijft is: corona heeft ons zaken gekost en opgeleverd. Een leerzaam jaar.

Het jaar 2020 startte goed. Een volle opdrachtenportefeuille, nieuwe collega’s en volop plannen. Plotseling was corona daar. Dat betekende ook voor Linku aanpassen, schakelen en werken in de nieuwe realiteit. Toen de eerste échte lockdown werd aangekondigd pauzeerde een aantal opdrachtgevers per direct hun opdracht, medewerkers die op vakantie zouden gaan, gingen niet én salestrajecten lagen zo goed als stil. De maanden april en mei waren wat dat betreft een uitdaging. Dit vroeg om een mentale en fysieke omschakeling. Planningen lagen overhoop en veel toekomstige opdrachten werden onzeker. Vanaf de eerste lockdown werkten vrijwel alle collega’s volledig vanuit hun eigen huis.

Meer tijd, focus en noodzaak

Een aantal weken na de afkondiging van de lockdown zagen we dat sommige opdrachtgevers juist nu wél wilden investeren. Er was nu meer tijd, focus en in sommige gevallen wel een noodzaak om bezig te zijn met digitalisering of innovatie. Tegelijkertijd zagen wij ook verschillende kansen in de markt en kozen er toen voor om vijf vacatures uit te zetten (en alle vijf te vervullen) onder het mom van ‘wie zaait zal oogsten’. En zo geschiedde.

Het aantal offerte-aanvragen steeg enorm, zelfs meer dan voor de pandemie. In eerste instantie wilde we nog even afwachten of het wellicht niet enkel bij aanvragen bleef, maar deze aanvragen werden vaak ook doorgezet tot een opdracht. Tot aan het einde van het jaar ontvingen we wekelijks meerdere offerte-aanvragen (tot soms meerdere per dag).

Corona heeft ons zaken gekost en opgeleverd. Een leerzaam jaar.

Geert
Geert Rutten

Scale-up

Natuurlijk veranderde er ook veel. Buiten corona zitten wij met 24 collega’s in de scale-up fase. Een fase waarin o.a. veel interne processen worden strakgetrokken. Volgens de boeken is dat normaliter al een interessante periode, maar in deze tijd maakte dat alles toch éxtra uitdagend. Het betrekken van collega’s in deze transitie is lastiger, doordat contact veelal via de digitale kanalen verliep.

Het uitvoeren van ons werk moet vooral op een plek plaatsvinden waar we dat efficiënt kunnen doen, of dat nou thuis of op kantoor is. Echter zijn de vergaderingen die meer interactiviteit en dynamiek vereisen en juist de koffie-momenten onmisbaar. De non-verbale communicatie en het elkaar in de ogen kunnen kijken om aan te voelen waarover gesproken moet worden kan alleen in een ruimte waar je fysiek bij elkaar bent of elkaar kunt opzoeken. Je mist de spontane sociale momenten die juist belangrijke creatieve energie opleveren en binding creëren in het team. Gelukkig hebben we een aantal creatieve collega’s die initiatieven hebben genomen om een sociale impuls te geven aan onze online communicatie, zoals de #koffiehoek van Ilse.

6 nieuwe collega’s

In 2020 is Linku gegroeid met zes nieuwe collega’s: projectmanager Klaas de Leeuw, operations-/officemanager Tanja Kirkels en ontwikkelaars Sander Bongers, Robin Keet, Sanne Stuur en Kevin van Schaijk.

Collega's in beeld

Nieuw vertrouwen

Na een korte dip bij de start van de pandemie, begon het vuurtje dus te lopen voor Linku. Er kwamen steeds meer aanvragen en daarmee ook nieuwe opdrachtgevers. De planning werd steeds voller en de opdrachten werden ook steeds uitdagender. Een aantal cases hebben we afgelopen jaar op onze website gepubliceerd, waaronder:

  • Keijser&Co Impuls aan sfeer en inspiratie
  • Mede Strategie, branding en webdesign
  • Agora Onderwijs Een visuele identiteit voor Agora Onderwijs
  • HBC Workflows digitaliseren met een inspectie-app

Basis voor jarenlange samenwerking

2020 was ook het jaar waarin er met een aantal bedrijven een basis werd gelegd voor een jarenlange samenwerking. De Nederlandse sanitairspecialist JEE-O koos Linku als partner voor de uitrol en ontwikkeling van hun digitale strategie. In oktober lanceerden we het nieuwe jee-o.com.

JEE-O website op iPad

Afgelopen maanden hebben we samen met Doornroosje en Studio Another Day hard gewerkt aan het webdesign voor het nieuwe doornroosje.nl. Momenteel zijn we bezig met de technische koppeling tussen de website en het ticketsysteem met als doel een soepeler proces creëren om tickets te bemachtigen. Nog geen sneak preview helaas. Geduld :).

Reclamefolder.nl

Voor de app Reclamefolder.nl ontwikkelden we de zoekfunctie met filters, hebben we het UX-design verbeterd om de gebruiker te helpen bij het vinden van aanbiedingen, zijn er productsuggesties om te volgen, is er een loginfunctionaliteit en zijn er synchronisatiemogelijkheden van favorieten, lijstjes en suggesties. Deze vernieuwingen zijn gefaseerd uitgerold. De komende periode gaan we verder met het personaliseren van content én werken we aan de nieuwe website van Reclamefolder.nl. Doordat we in december de definitieve uitrol van onze applicatie hebben doorgevoerd, maken nu iedere week ruim 200.000 bezoekers gebruik van een applicatie die door ons is gerealiseerd.

F&L Media

Samen met F&L Media werken we al jaren tevreden aan hun merk en submerken. Van advies en inventarisatie naar ontwikkeling en implementatie. Het voornaamste doel is om de digitale platformen van de merken meer mogelijkheden te geven dan voorheen het geval was. De e-commerce plugin die we hebben ontwikkeld wordt niet alleen ingezet voor abonnementen, maar ook voor pre-orders en productverkoop. Voor de kerstuitgave van Foodies betekende dit zelfs een verdubbeling van het conversiepercentage ten opzichte van vorig jaar. Lees hier meer over hun digitale platform.

Visser Contactlenzen

Bij Visser Contactlenzen hebben we de digitalisering dit jaar naar het volgende niveau gebracht. Naast het uitbreiden van de gerealiseerde frontoffice hebben we samen hun IT-infrastructuur mogen voorzien van een kwaliteitsimpuls door het vervangen van meerdere bestaande systemen met onze maatwerk oplossingen.

Crisisnet

In 2018 lanceerde we samen met het Radboudumc de app CrisisNet. De crisisapplicatie die zorgt dat elke medewerker de noodzakelijke kennis leert, op peil houdt en ten tijde van een crisis zorgt dat zij alle noodzakelijke informatie bij de hand hebben en kunnen volgen. Ten tijde van de corona-uitbraak werd CrisisNet voor het eerst dagelijks gebruikt door een grote groep betrokkenen binnen het ziekenhuis en is daarmee een belangrijke schakel in het crisismanagement. Door de coronacrisis hebben we met elkaar nog sneller meer functionaliteiten toegevoegd. Daarnaast zijn we gestart met de uitrol naar andere ziekenhuizen en zorginstellingen. Inmiddels gebruiken ook het Deventer Ziekenhuis, Pro Persona en LUMC de app. De verwachting is dat er in de komende maanden nog meerdere nieuwe zorginstellingen de app gaan gebruiken.

Chemrade

Met de door ons ontwikkelde applicatie voor Chemrade brengen bedrijven hun register gevaarlijke stoffen op orde en kunnen gezondheidsrisico’s worden ingeschat en beoordeeld op de werkplek. Er zijn diverse optimalisaties en uitbreidingen gerealiseerd, met als gevolg dat de stabiliteit en algehele performance van de applicatie is verbeterd, en de klant beschikking heeft over talrijke nieuwe features. Momenteel werken we aan een import-export module en wordt de laatste hand gelegd aan een upgrade naar de nieuwste versie van Symfony, het platform waar deze applicatie op draait. De vernieuwde projectaanpak – met onder andere een vaste wekelijkse stand up – heeft de samenwerking met onze klant verder geïntensiveerd en geprofessionaliseerd. Ook Chemrade groeit door al deze ontwikkelingen hard door.

Enorm dankbaar

Last but not least zijn we enorm dankbaar dat al deze bedrijven – naast alle bestaande opdrachtgevers – het vertrouwen hebben uitgesproken in Linku: DPG Media, Wijnstudio, HBC, Keijser&Co, WBSO Voorschot, Sooqr, Mipa, Performis, N.E.C., Eetbar Bloom, Zorg voor Parkinson, Make it Greener, Emons, Pro Persona, I Love Nijmegen, FT-advocaten, Ovum, Nidum, Abiom, Communicatiekrachten, Deventer Ziekenhuis, Fairtrade Gemeenten, de Fysioo 2go, Gemeente Berg en Dal, Smeba, Assupport, Parkinsonnext, Wijkhelden en Jansen Totaal Wonen.

Kennis delen

In 2020 hebben we veel van onze kennis verwerkt in de vorm van een blog of zelfs een webinar. Dit doen we enerzijds om opdrachtgevers en lezers van linku.nl nieuwe inzichten te geven, door hen van gratis advies te voorzien. Anderzijds omdat we hiermee SEO-punten scoren en daarmee weer nieuwe bedrijven kunnen helpen groeien in de digitale wereld. Van de 36 blogs die we hebben geschreven in 2020 kan ik je een aantal aanbevelen om zeker te lezen, mocht je dit nog niet hebben gedaan. Persoonlijk kreeg ik veel leuke reacties op de 10 tools waar wij bij Linku mee werken, dus kijk vooral of je hier voor je eigen business iets aan hebt.

Conferenties

We geven collega’s graag de ruimte om inspiratie en kennis op te doen met het bezoeken van conferenties. In 2019 hebben de designers bijvoorbeeld New York bezocht voor de Awwwards Conference en hebben onze ontwikkelaars de International JavaScript Conference in München en SymfonyCon in Amsterdam bijgewoond.

In 2020 was het bezoeken van conferenties minder aan de orde. Voor de uitbraak hebben designers Ilse, Bram en Arthur de Awwwards in Amsterdam bezocht. Projectmanagers Thomas en Annemarie zijn in 2020 bij het seminar van Remco Claassen geweest. Ontwikkelaars Bart, Robin, Bram en Timo hebben later in het jaar de tweedaagse online conferentie en eerste editie van SymfonyWorld ‘gezellig samen’ bijgewoond.

Lidmaatschap Dutch Digital Agencies

Het stond al een tijdje hoog op onze wensenlijst, maar op basis van onze cijfers in 2019 voldeden we –eindelijk– aan de voorwaarden om lid te mogen worden van de Dutch Digital Agencies (DDA). Dé branchevereniging en kennisorganisatie van digitale bureaus in Nederland waarin de 140 meest betekenisvolle bureaus van Nederland zijn opgenomen.

Het voldoen aan de eisen van een lidmaatschap tot de DDA bracht niet alleen een mooie titel en een fancy nieuw logo op onze website met zich mee, maar biedt ook toegang tot een breder netwerk, meer kennis en exclusieve events. Daarmee kunnen we als bureau groeien naar wat we voor ogen hebben.

Winnaar FD Gazellen 2020

Voor het vijfde jaar op rij wonnen we een FD Gazelle. Deze prijs wordt toegekend aan winstgevende bedrijven met een omzetstijging van minstens 20% in drie jaar. Het wederom winnen van een FD Gazelle laat zien dat we al meerdere jaren groeien als bedrijf. Ondanks de externe factoren waar we allemaal mee te maken hebben, verwachten we ook in 2021 deze groei vast te kunnen houden.

FD Gazelle 2020

Geen werkweek in het buitenland

De tickets waren geboekt en er was een fantastische bestemming op het Griekse vasteland vastgelegd. Een villa met plek voor 28 personen, een tennisveld, zwembad en pooltafel moesten ons genoeg creatieve ruimte bieden. Helaas mocht het niet zo zijn. De reis stond gepland voor 13 juni, maar dat viel nét voor de periode waarin reizen weer grotendeels ‘mogelijk’ was. We beseften wel dat, ongeacht de maatregelen, de reis toch wat ongemakkelijk zou zijn geweest. We besloten de ‘jaarlijkse traditie’ dus een jaartje op te schuiven. Hopelijk kunnen we dit jaar wel onze koffers pakken. Een tweede kans voor Griekenland? Een herhaling van de Ibiza-reis? #zinin

Werkweek Linku Griekenland
Werkweek bestemming van 2021?

Een blik op 2021

In 2021 verwachten we weer een aantal mooie nieuwe ontwikkelingen die passen bij de ambities die Linku heeft. De opdrachtenportefeuille voor de eerste helft van 2021 is al goed gevuld. Zo zullen we o.a. werken aan nieuwe opdrachten vanuit DPG Media, Performis, Abiom, Dar, Radboudumc, Visser Contactlenzen, Rootnet, Walker Fire, NasWerkt en talloze doorontwikkelingen voor bestaande opdrachtgevers.

Ook verwachten we nog verdere groei in medewerkers. Vanaf medio februari start frontend developer Wahid Nawzadi. Daarnaast hebben we nog vacatures open voor drie developers (2 frontend en 1 WordPress++). Op dit moment zijn er gesprekken gaande met potentiële kandidaten.

Het iconische pand aan de St. Annastraat is te klein aan het worden voor Linku. Ondanks dat thuiswerken – mede door COVID-19 – structureel onderdeel kan zijn van de werkweek, is er behoefte aan meer ruimte. De nieuwe locatie is gekozen en de onderhandelingen zijn in afrondende fase. Hierover later meer…

Corona heeft laten zien dat het kantoor niet een plek is waar je moet werken, maar waar je samen wil zijn.

Thomas Rutten
Thomas Rutten

Interne processen optimaliseren

Mede door de komst van de rol die Tanja vervult is er nu meer tijd en aandacht voor het optimaliseren van interne processen. In 2021 gaan we verder met de inrichting van een 360 graden feedbacktool, optimalisatie van ons factureringsproces, het herijken van het salarishuis en functieprofielen op basis van de inzichten die de Dutch Digital Agencies ons daarover geeft.

Tot slot kan ik vast onthullen dat we achter de schermen werken aan een tof nieuwe project: Linku Talentacademie. In samenwerking met potentiële partners uit het onderwijs wordt op moment van schrijven het fundament gelegd voor een leerzame toekomst.

Thomas en ik zijn bijzonder trots en dankbaar dat we 2020 hebben doorstaan, samen met een fantastische groep collega’s. Ik wens iedereen veel succes na een moeilijk jaar. Samen gaan we weer mooie dingen bouwen.

Vragen?
Geert
Geert
Geert