Leadinfo, software om bedrijven te herkennen
Stel je voor, je website is net een fysieke winkel en je kunt zien wie er voor het raam naar binnen staan te kijken. Handig voor je salesproces om alvast ‘iets’ te herkennen. Leadinfo is een tool die dit voor je website doet.
Hey Klaas, hoeveel leads benader je deze week en welke? Onze salesfunnel moet voller, wat ga je daar aan doen? Dit bedrijf staat al lang in onze funnel, wat is de vervolgstap? Welke leadtools gebruik je? Allerlei vragen die ik eenvoudig kan beantwoorden sinds ik met Leadinfo werk.
Wat is Leadinfo?
Leadinfo is een tracking tool die je op een website kunt installeren. Deze herkent bedrijven die op je website kijken. Dit gebeurt door het IP-adres van bezoeker te koppelen aan openbare bedrijfsgegevens.In een overzichtelijk dashboard kan ik elk moment van de dag zien welke bedrijven welke content op linku.nl aan het bekijken zijn.
De informatie wordt uitgebreid met relevante bedrijfsgegevens, beschikbare e-mailadressen en profielen van medewerkers op LinkedIn die ik kan benaderen. Leadinfo is vergelijkbaar met andere trackingtools als Leadfeeder.
Hoe werkt Leadinfo?
Met een trackingcode installeer je de software van Leadinfo op je website. Dit kan bijvoorbeeld via Google Tag Manager of een WordPress-plugin. De algoritmes van Leadinfo doen de rest. Matcht het IP-adres van een bezoeker met een IP-adres van een bedrijf? Dan wordt de match gemaakt. En ja, dat is legaal onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG of GDPR) die per 25 mei 2018 als Europese privacywet geldt.
Toen ik er voor het eerst over hoorde, gingen mijn wenkbrauwen omhoog. De data is echter afkomstig van openbare bronnen. Het gaat hier ook niet over persoonsgegevens, maar bedrijfsgegevens. Je weet ook niet precies welke persoon er op je website is. In je privacy-verklaring moet je wel aangeven dat je deze tool gebruikt en hoe je met data omgaat.
Welke gegevens toont Leadinfo?
Elke accountmanager die je vraagt om waardevolle informatie tijdens acquisitie –het werven van klanten– noemt vermoedelijk één van onderstaande gegevens op. Wanneer je dit weet, kan je gerichter bedrijven benaderen in die mogelijk interesse in je bedrijf hebben.
Leadinfo stelt me in staat te focussen op de bedrijven die niet converteren. Met onderstaande informatie heb ik meer munitie en een grotere kans van slagen om in contact te komen. Of er dan een match is én we kunnen iets voor elkaar betekenen is de volgende stap.
- Vestigingslocatie
- Bedrijfsomschrijving
- Aantal medewerkers
- Branche
- Rechtsvorm
- KvK-gegevens
- Contactinformatie
- Bezochte webpagina’s en tijdsduur
- Relevante e-mailadressen
- LinkedIn-profielen van medewerkers
Belangrijke aanknopingspunten voor potentiële klanten
Met Google Analytics kijk ik naar algemene websitestatistieken. Met Leadinfo zie ik zoveel meer en kan ik ook meer. Door het gedrag van de bezoekers te zien, kan ik onze salesstrategie optimaliseren, beter inspelen op klantbehoeften en mensen die ik uiteindelijk spreek sneller van dienst zijn.
Voor mij is sales zoveel meer dan het aantal bedrijven helpen per jaar. Ik wil trots zijn op mijn werk en daarvoor moet ik gerichter werken. Elke dag vullen met werk kan iedereen, maar het juiste doen op het juiste moment maakt het verschil. Voor die focus heb ik tools nodig die me echt verder helpen.
Leadinfo toont me relevante informatie die mij en daarmee team Linku op een 1-0 voorsprong zetten. Dat wil toch elk team?
Hoe zet ik Leadinfo in?
Het is dinsdagochtend 8.00 uur en ik open mijn laptop met een warme kop koffie erbij. ‘s Maandags ben ik vrij trouwens, mocht je je dat afvragen. Weer een aantal bedrijven die via Google op onze goed scorende blogs of landingspagina’s binnenkomen, maar weer geen conversie.
Inmiddels weet ik welke bedrijven vaker terugkomen. Dit zie ik dan ook als de eerste stap om meer gerichte acties op te zetten in samenwerking met marketing. Deze aanpak wordt ook wel account based marketing genoemd, alhoewel in de oorspronkelijke gedachte van die strategie het bedrijf eerst wordt bepaald.
Ik kies het bedrijf op basis van herhaalbezoeken van de lead. Op die manier kunnen we ook een maatwerk-aanpak verzinnen in plaats van met hagel schieten. Ook is het een handige tool om te achterhalen of bedrijven waarmee ik in gesprek ben de content lezen die ik benoem of toestuur in de oriënterende fase.
Content blijven optimaliseren
Onze contentmarketing blijven we continu optimaliseren op basis van de beschikbare data die we in Leadinfo te zien krijgen. Zo spelen we elke keer weer in op de behoeften van onze doelgroepen en optimaliseren teksten voor zoekmachines.
Waar nog ruimte ligt, is het inzetten van betaalde campagnes. In de vorm van marketing automation of remarketing. Gericht op de bedrijven of branches die we herkennen met deze software. Ook de koppelingen met interne systemen staat nog op mijn wensenlijst. Leadinfo biedt een koppeling aan met 30+ CRM/ERP systemen, waaronder ActiveCampaign, AFAS, Discord, Exact, Google Ads, Hubspot, Microsoft Dynamics, Monday.com, SalesForce, Slack en Zapier.
Meestgestelde vragen over Leadinfo
Ik denk graag mee.
Ben je na het lezen van deze uitleg benieuwd hoe Leadinfo of andere bedrijfsherkenningsoftware kan werken voor jouw bedrijf? Stuur me een e-mail of bel me via onderstaand nummer.