Hoe je snelheid aanbrengt in je design en meer – de lessen van Awwwards 2020

Contact opnemen

Hoe je snelheid aanbrengt in je design en meer – de lessen van Awwwards 2020

In februari 2020 speelden de designers van Linku een thuiswedstrijd: we waren bij de Awwwards Digital Thinkers Conference in Amsterdam. In twee dagen leerden we meer over de digitale wereld, met focus op design leadership, content strategieën en snelheid.

Arthur
Geschreven door Arthur
awwwards welkom 2020
awwwards welkom 2020

Dag 1 — Over leiderschap, dark patterns en snelheid

Op dag 1 waren we al vroeg van de partij: onze trein vertrok om 6:15 uur richting Amsterdam. Bij het DeLaMar Theater aangekomen werden we ontvangen met een sterke bak koffie en een goodiebag. We hadden 12 sprekers voor de boeg, waarvan we onze favorieten bespreken.

Andy Budd — Design Leadership

Andy, oprichter van Clearleft, vertelde over design leadership. Dit was meer een mini-cursus design management met als insteek: hoe zorg je ervoor dat je niet onderuit gaat met je kersverse promotie tot design leader? Hij legde dit uit aan de hand van het Dunning-krugereffect.

Dunning-Krugereffect

De meeste managers gaan een fase door waarbij ze zoveel leren in één keer, dat ze denken dat ze alles kunnen. Na een tegenslag vallen ze vervolgens in een diep dal, waar de meesten niet meer uitkomen. Andy’s tips zorgen ervoor dat je Mt. Stupid en de Valley of Despair grotendeels kunt vermijden:

  • Zorg dat je constant op zoek bent naar nieuw talent. Neem alleen mensen aan die beter zijn dan jij.
  • Maak tijd vrij om je team te laten experimenteren en innoveren. Dit verhoogt het geluk binnen het team en geeft meer betekenis aan het werk.
  • Als design leader zet jij de toon van het gedrag van het team, dus zorg dat je een voorbeeld bent. Dat betekent ook dat jij de troep opruimt wanneer het team druk is met een project. Letterlijk en figuurlijk.
  • “Be a shit umbrella, not a shit funnel.” Houd de feedback van hogerop voor je, sluis deze niet door naar je team.
  • Houdt reguliere 1-op-1’s met je team. Deze gaan niet over jou of je werk, maar over hoe jij ervoor kan zorgen dat je collega groeit.
Andy Budd

Paul Boag — How to Encourage Clicks Without the Shady Tricks

Paul is een UX consultant. Hij begon zijn talk met een pleidooi om minder dark patterns te gebruiken. Voor wie niet bekend is met het begrip dark patterns: dark patterns zijn designonderdelen die ontworpen zijn om mensen te misleiden. Omdat Paul snapt dat dit niet vanuit de designer maar vanuit de business komt, heeft hij een aantal legitieme bedrijfsredenen gedeeld om een case te maken tegen het gebruik van dark patterns in designs. Onze favoriete anekdote:

Het kan fantastisch gaan met je UX-team: ze hebben al hun KPI’s van het kwartaal gehaald! Maar ondertussen moet je marketingteam steeds meer spenderen om dezelfde resultaten te boeken. En heeft het supportteam het steeds drukker met het beantwoorden van telefoontjes. Daarnaast is het aantal retourproducten verdubbeld. En niemand weet waarom het gebeurt.

Buyers remorse kost je geld.

Paul Boag

Over het algemeen kost een telefoontje naar het supportteam £3,21 in het Verenigd Koninkrijk. Een pakket terugsturen, het product schoonmaken en het opnieuw inpakken van het product is het ook niet altijd waard—dit kost zo’n €12,50 in Nederland. Een duur grapje als het gaat om items met weinig marge.

Paul’s conclusie: door het in eerste instantie niet aansmeren van onnodige producten, heb je die onnodige kosten ook niet.

Mustafa Kurtuldu — Designing For Speed and Designing For Friction

Mustafa, Senior UX Designer bij Google, leerde ons over snelheid en wachttijden. Hij begon met het verhaal over Houston Airport, waar ze dagelijks klachten ontvingen over de wachttijden in de bagagehal. Ze hadden miljoenen besteed om de wachttijden terug te krijgen naar 8 minuten, maar alsnog waren passagiers ontevreden. Wat bleek? De looptijd van de gate naar de bagagehal was 1 minuut, waarna ze nog 7 minuten moesten wachten op hun koffers. Door het vliegtuig op 7 minuten lopen van de bagagehal te parkeren, hoefden de passagiers nog maar een minuut te wachten. Sindsdien zijn er geen klachten meer binnengekomen over de wachttijden. En, beter nog: de uiteindelijke oplossing was gratis!

Wachten is vervelend. Hetzelfde geldt voor laadtijden op websites. 75% van de bezoekers struikelt hierover. In Mustafa’s talk leerde hij ons manieren om de laadtijden psychologisch te verkorten, met voorbeelden vanuit Google.

skeleton-screen

Eén van de manieren om wachttijden psychologisch in te korten is het tonen van een skeleton screen terwijl de site aan het laden is. 0% van de testpersonen ervaarde dit als langzaam. Dit hebben ze onder andere bij Google Foto’s geïmplementeerd: als je je Foto-app opent, worden alleen de afbeeldingen binnen je viewport direct geladen. Wanneer je scrolt, zijn de afbeeldingen eerst pixelig, voordat ze naar lage resolutie met blur gaan en vervolgens volledig laden.

Dag 2 – Over side-projects, doelstellingen en content

Ook op dag 2 waren we weer op tijd van de partij.

awwwards cards

Robin Noguier — Side Projects Can Take You Further Than You Would Expect

Robin is een freelance designer. Hij vertrok bij designbureau Ueno om een jaar lang over de wereld te reizen. Zo kon hij zijn side-project tot leven te wekken. Hij was namelijk gefascineerd door het feit dat het grootste deel van de uitgelichte designs op internet uit de Verenigde Staten en Europa kwam, terwijl deze continenten slechts 14% van de wereldbevolking vertegenwoordigen. Om te kijken hoe het zat met ‘de rest van de wereld’, startte hij zijn side-project Esperanto, waarbij hij de wereld over vloog om designers uit de overige 86% te interviewen en uit te lichten.

Talent is equally distributed, opportunity is not.

Robin Noguier

Hij vertelde ons over zijn proces, wat wel en niet goed ging en zijn stappenplan voor de toekomst. In het kort:

  1. De eerste stap zetten is het moeilijkst. Breek deze daarom in kleine stapjes, want stappen van 5 minuten zijn gemakkelijker af te strepen dan stappen van een paar uur.
  2. Negeer mensen die zeggen: “Leuk wat je doet, maar..” In een andere talk werden dit soort mensen ‘butholes’ genoemd.
  3. Een side-project is hard werken: zet je ego aan de kant en stop er tijd en liefde in, anders komt het nooit af.
  4. Overschat het werk, onderschat de uitkomst: je weet nooit wat voor invloed het kan hebben.
Claudio Guglieri op het podium met een screen uit zijn talk met de volgende tekst: "Inspiration is a bit like sugar, a little bit will give you a kick but if you'll get too much you get sick and unmotivated."

Liva Grinberga — Successful Design Has a Personality

Liva kreeg alle bezoekers op het puntje van hun stoel. Ze vertelde namelijk haar persoonlijke verhaal: hoe ze van glaskunstenaar in Letland, lead designer bij MediaMonks is geworden. Haar eerste doel was om ‘de beste versie van een designer te worden’. Na haar Britse studie en vervolgens werk in Londen kwam ze erachter dat ze dat ze al snel de beste designer van kantoor was, maar dat het haar geen geluk bracht. Haar doel zette ze om in het behalen van ‘de beste versie van haarzelf’, iets wat haar een stuk beter afgaat. Een van de dingen die ze ons daarbij leerde is:

Not everything is about constant professional growth.

Liva Grinberga

Iets dat we zeker kunnen begrijpen.

Chris Do — Multi-Channel Content Creation Strategies For The Ugly, Unfit and Not-Famous

Chris Do is onze favoriete YouTuber. Zijn video’s bevatten zó veel goede content, het is haast onwerkelijk dat hij ze gratis online zet. Vandaag staat hij voor de tweede keer voor onze neus om ons te onderwijzen, deze keer in het opzetten van een contentstrategie.

Gary Vee contentpiramide

Chris begint met het voorbeeld van Gary Vee’s contentpiramide, maar draait hem om. Want wie kan er nou als beginnende professional een talk of Q&A à la Gary Vee doen? Dat is voor weinig mensen weggelegd. Zijn tactiek is als volgt:

  • Creëer micro-content voor social media – een quote, gedachte of vraag zijn voldoende. Het beste platform hiervoor is Twitter.
  • Deel meerdere soorten micro-content en kijk welke de meeste reacties krijgt.
  • Maak een Instagram-post van de content die het het beste deed en gebruik het AIDA-principe hiervoor.
  • Groepeer je beste Instagram-post om een video te maken over het desbetreffende onderwerp.
  • Heb je meerdere succesvolle video’s? Dan is het tijd om een talk te geven. Of een boek te schrijven. Of.. wat je maar wilt! Jij bent een expert.

Door deze manier test je in elke stap welke content wel of niet werkt, waarbij je de risico’s spreidt.

Big things have humble beginnings

Chris Do

En, de volgende conferentie?

Inhoudelijk is Awwwards een interessante conferentie om heen te gaan als je te maken hebt met digitaal design, user experience of project management. Je bent direct up-to-date met wat er in dit vakgebied gebeurt. We raden het daarom zeker aan als geschikte conferentie voor webdesigners, developers en projectmanagers van soortgelijke digitale projecten.

Mocht je al onze notulen van de conferentie willen doornemen, dat kan! Ze zijn in dit bestand terug te lezen. En mocht je vragen hebben, dan kun je die natuurlijk altijd stellen.