Linku in het jaar 2018 – Jaaroverzicht en vooruitblik 2019

In de eerste week van het nieuwe jaar blikken we als bedrijf terug op 2018. Een mooi jaar waarin we op verschillende vlakken verder zijn gegroeid.

Geert
Geschreven door Geert
kajakken

Nieuwe klanten, nieuwe producten

In 2018 zijn we meerdere mooie projecten gestart met zowel nieuwe als bestaande klanten. Enkele projecten zijn als case in te zien op onze website, waaronder:

• De website van Apple-magazine iCreate (F&L Media)
  • De webshop van theemerk Puritea
  • De vernieuwde website van Nijmeegse fysiotherapeut de fysioo
  • De applicatie CAS, waarmee zorgprofessionals kennis delen met elkaar (VRGZ)
  • Het design van de nieuwe website van N.E.C. Nijmegen

Maar dit zijn niet alle projecten die we in 2018 online hebben gezet. Tevens kozen o.a. haarkliniek BeauClinic, Tulsie, botoxkliniek CityClinics, verzendservice MyParcel, vastgoedexpert VLNN, c’t Magazine, Alliander en NOC*NSF voor oplossingen van Linku.

Er zijn ook enkele grote projecten doorontwikkeld of gestart in 2018 en waar we nu nog hard aan werken, zoals apps en bedrijfsapplicaties voor Visser Contactlenzen, Smeba, Radboudumc, Geef.nl, Dar, Eline Rosina, Assupport, ChemRade en Rootnet.

Winnaar FD Gazellen 2018

Voor het derde jaar op rij zijn we winnaar van een FD Gazelle. Deze prijs wordt toegekend aan winstgevende bedrijven met een omzetstijging van minstens 20% in drie jaar. Het wederom winnen van een FD Gazelle laat zien dat we al meerdere jaren groeien als bedrijf. In 2019 zetten we natuurlijk ons beste beentje voor om de groei vast te houden.

Teamactiviteiten

2018 staat voor ons in het teken van teambuilding. We hebben het aantal teamactiviteiten omhoog geschroefd. Een vaste maandelijkse borrel buiten de deur, een wekelijkse Linku-lunch, bubbelvoetbal in het zand, een Sinterklaasviering (met Linku-pieten!) en natuurlijk de legendarische werkweek in Spanje.

Team Linku en twee Linku-pieten!

Werkweek in Spanje

Wat ons misschien wel het meeste zal bijblijven is onze werkweek in Spanje. We besloten in juni onze laptops in te pakken en een volledige werkweek aan de Spaanse kust door te brengen. Een avontuur waar we achteraf heel blij en trots op zijn.

Conferenties bezocht

Dit jaar hebben we ook weer een aantal conferenties aangedaan. Designers Stijn en Arthur hebben JAM London 2018 bezocht. Hier hebben ze veel geleerd van een aantal grote namen achter bekende producten (Netflix, Uber). In zijn blog deelt Stijn een aantal nuttige lessen die hij heeft opgedaan.

Ook onze ontwikkelaars hebben op verschillende plekken inspiratie opgedaan. Merel, Thomas en Thomas hebben AngularConnect 2018 in Londen bezocht. Bram, Bart en Timo hebben kennis opgedaan tijdens SymfonyCon Lisbon 2018.

Als ultieme kenniservaring zijn al onze ontwikkelaars samen naar München gegaan voor de International PHP Conference. Een aantal van de lessen die we hier hebben opgepikt lees je in ons blog.

Sporten met relaties bij N.E.C.

Tijdens de Linku-voetbalclinic bij N.E.C. Nijmegen gaven we een aantal van onze klantrelaties de kans om kennis te maken met elkaar. Onder leiding van de toenmalige assistent-trainer Adrie Bogers werden we flink aan het werk gezet.

De Linku-voetbalclinic

Nieuwe technieken

2018 was ook het jaar waarin we steeds meer aan de gang zijn gegaan met:

• Backend REST API’s op basis van Symfony 4,
  • Single Page Applications (SPA’s) met Angular 7,
  • server side rendering,
  • unit testing en end-to-end testing,
  • Ionic 4(RC),
  • firebase in productie-applicaties,
  • PSR-8,
  • en vele andere mooie nieuwe technieken.

In 2019 gaan we ook weer aan de slag met nieuwe technieken, waaronder (mogelijk) AMQP, RabbitMQ en Postgresql. Natuurlijk is ook de nieuwe versie van WordPress om de hoek komen kijken. Bart vertelde in zijn blog al meer over wat je als gebruiker kan verwachten van WordPress 5 en de Gutenberg block editor.

Teamversterkingen

In 2018 hebben we ons team versterkt met drie nieuwe vaste krachten. In maart hebben we senior webdeveloper Timo en voormalig stagiair Thomas op onze werkvloer verwelkomd. In november is ook Leon na een succesvolle stageperiode bij ons begonnen als webdeveloper.

Uitdagingen

Het afgelopen jaar was voor ons ook niet zonder uitdagingen. Naast het verwelkomen van drie nieuwe krachten hebben we afscheid genomen van Jules. Nadat hij was verhuisd naar de randstad, heeft hij gekozen voor een nieuwe werkplek.

Door te blijven investeren in het team en onze eigen ‘opleiding’ hopen we ook in 2019 ons team te laten groeien en nieuwe topontwikkelaars aan te trekken.

De reis naar Spanje was een uitdaging, zowel de organisatie als de werkweek zelf. Hoe productief ben je in een compleet andere (zonnige) omgeving? Achteraf zijn we zeer tevreden met het resultaat en zijn we van plan het kunstje in 2019 te herhalen.

In 2018 hebben we ook ervaren dat testen door eindgebruikers in met name grote projecten een essentieel onderdeel is van de ontwikkeling. In 2019 investeren in het testen van onze concepten om de uiteindelijke kwaliteit van onze producten te verbeteren.

2018 is ook het jaar dat we intern zijn overgestapt naar een nieuw projectmanagement systeem (Productive). Dit was en is nog steeds wennen, maar het geeft ons beter overzicht van de mooie opdrachten die lopen en degene die nog in het verschiet zijn.

Door naar 2019

2019 is voortvarend van start gegaan. Hekkelman advocaten en notarissen, BGH accountants, stichting ParkinsonNet, start-up Becruit, Tele2, F&L media, Alliander en MyParcel kozen (weer) voor oplossingen van Linku. Daarnaast staan we op het punt om CrisisNet samen met het Radboudumc uit te rollen naar andere ziekenhuizen in Nederland.

Ook dit jaar proberen we weer onze vakkennis bij te houden d.m.v. het bezoeken van verschillende events (SymfonyCon Amsterdam is geboekt) en zullen we enkele (inhouse) trainingen gaan doen. Voor zowel het team als voor onze klanten hebben we dus weer een aantal mooie events op de planning staan.