Het Leukste Event over Marketing­psychologie

Wat hebben marketing en psychologie gemeen? De kracht om menselijk gedrag te beïnvloeden. En wanneer je deze kennis naadloos combineert met entertainment tijdens je congres, mag je met trots de titel ‘Het Leukste Event over Marketing(Psychologie)’ dragen.

Nick
Geschreven door Nick

Christ Coolen, wie kent ‘m niet?

Hij noemt zichzelf marketeer & trainer met een specialisatie in marketingpsychologie & copywriting. Zijn fascinatie voor marketing, psychologie en gedragswetenschap deelt hij al jaren op LinkedIn en zijn nieuwsbrief. Met meer dan 40.000 volgers op LinkedIn en bijna 30.000 abonnees op zijn nieuwsbrief was een eigen evenement een logische vervolgstap om zijn kennis wereldkundig te maken.

event marketingpsychologie
Cognitieve biases uitgestald in de ontvangstruimte

Knap staaltje marketing: 2 e-mails en 1.000 verkochte kaarten

Woensdagochtend 28 juni ontving ik om 08:57 uur onderstaande e-mail van Christ, waarop ik me direct inschreef.

event marketingpsychologie

Om 11:08 uur volgde opnieuw een mailtje, dit keer met de titel:
RE: 🟡 Dit wil je niet missen → EVENT = UITVERKOCHT.

De sprekers waren nog niet eens bekend en de zaal was nog niet gereserveerd. En toch schreven 120 mensen zich direct in. Dit smaakte naar meer, dus besloot Christ er nog een e-mail aan te wijden en het aantal beschikbare tickets op te schroeven naar 1.000.

Binnen 2 e-mails had hij 1.000 kaarten verkocht, terwijl eventlocatie TivoliVredenburg in Utrecht nog niet geregeld was. Knappe prestatie en een mooie toepassing van het Cialdini-principe schaarste.

In elke LinkedIn-post, elke nieuwsbrief en elke podcast waarin Christ aan het woord komt, proef je de kennis en passie voor de psychologie van het overtuigen. Jarenlang onbaatzuchtig kennisdelen betaalde zich uit. Wat je geeft, krijgt je ooit terug, zou Jos Burgers zeggen.

En ik was erbij!

Degenen die het eerste aanmelden kregen een speciale status. Een gouden badge met de titel ‘Vriend van de show’ en dat viel op. Bij binnenkomst kwam ik Martine Grol tegen van Made by Media. Klant van Linku. Mooi excuus om samen op de foto te gaan voor dit verslag.

Het programma

  • Victor Lamme Hoogleraar Brain & Cognition
  • Christ Coolen Marketeer & Copywriter
  • Martijn Verspeek Eigenaar Installatiebedrijf Verspeek
  • Astrid Groenewegen Auteur ‘De kunst van gedrag ontwerpen’
  • Mystery Guest Bekend van TV

Victor Lamme | Focus op gewenst gedrag

Victor Lamme is hoogleraar cognitieve neurowetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Hij bracht een overtuigende boodschap over het beïnvloeden van gedrag. Als je de doelgroep in beweging wilt krijgen, is gedragsbeïnvloeding essentieel. Lamme benadrukte dat vrije wil vaak een illusie is en dat ons gedrag wordt beïnvloed door genetische aanleg en levenservaringen.

event marketingpsychologie
Victor Lamme over vrije wil van de mens

Hij identificeerde 3 knoppen om gedrag te beïnvloeden:

  1. Hebzucht: Het zoeken naar beloning. Bijvoorbeeld in de vorm van status, eer, plezier en promotie.
  2. Angst: Het principe van loss aversion en hoe angst verdwijnt wanneer mensen een gevoel van controle hebben.
  3. De Kudde: Het belang van spiegelneuronen en hoe weinig verschil er is tussen zelf doen en zien bij de ander in hersenactiviteit.

Wat kan je hiermee in marketing? Laat vooral duidelijk en simpel zien wat het gewenste gedrag is. Mensen nemen beslissingen voordat we hier bewust van zijn.

Sell with emotion, back up with facts.

Christ Coolen

Christ Coolen | Emotie vs. ratio

Het belang van emotie in marketing kreeg voldoende aandacht. Hij wees erop dat online teksten vaak te rationeel zijn en dat marketingteksten emoties moeten aanspreken. Marketing wordt met aandacht en ratio gecreëerd terwijl mensen marketing niet aandachtig en rationeel consumeren, maar vluchtig en emotioneel. Een handig ezelsbruggetje hiervoor is:

  • Ratio leidt tot analyse
  • Emotie leidt tot actie

Coolen deelde 3 praktische tips:

  • Versimpel. Bespaar denkenergie, houd 80% van je zinnen kort, maak je punt in één zin zonder hulpwerkwoorden en plaats het belangrijkste woord achteraan. Toegankelijke teksten worden positiever beoordeeld en eerder als waar aangenomen
  • Maak het urgent. Obstakels ontstaan uit emoties. Emoties creëren urgentie en urgentie leidt tot actie.
  • Onderbouw je oplossing. Gebruik emotie om te overtuigen en ondersteun dit met feiten.
event marketingpsychologie
Het verschil tussen ratio en emotie

Het Zebra-effect

Zebra’s gebruiken hun strepen om niet op te vallen in een kudde, waardoor roofdieren moeite hebben met het identificeren van individuele prooien. Anders dan zebra’s moeten bedrijven zich niet verschuilen in de wereld van het gemiddelde, tussen soortgelijke bedrijven. Afwijken van de kudde is eng, maar focus op een onderdeel dat je bedrijf kan claimen.

Onderscheid is essentieel als je wilt dat klanten voor jou kiezen op basis van meer dan alleen prijs. Kies je unieke positie, focus op een specifiek thema en laat je merk stralen.

Martijn Verspeek | Onconventionele marketing

Martijn Verspeek –eigenaar van Installatiebedrijf Verspeek uit Valkenswaarde– vertelde boeiende verhalen over hoe hij adverteert en medewerkers bindt. Hij gebruikte twee voorbeelden:

  • Wij adverteren nooit. Ons verhaal moet op schoolpleinen en vooral op verjaardagen worden verspreid. Dat is waarom iedereen gratis ons springkussen kan lenen. Het voordeel? Ze halen het op met onze kant-en-klare aanhangwagen en zien ons bedrijf. Als ze ooit een installatiebedrijf nodig hebben, wie schiet er dan als eerste te binnen?
  • Sollici-Stage-Dagen. Bij Verspeek moet je eerst 3 dagen met collega’s stage lopen. Sollicitanten mogen alles vragen, want het gaat om het echte verhaal, niet enkel de positieve kanten van werken bij hen. Als je dan nog steeds daar wilt werken, deelt Martijn op het laatste moment je salaris. Voor hen gaat het om de keuze voor het bedrijf, niet alleen het geld.
event marketingpsychologie
Christ Coolen in gesprek met Martijn Verspeek.

Astrid Groenewegen | Mens centraal, niet je doelgroep

Auteur van het boek ‘Kunst van gedrag ontwerpen’ deelde een belangrijke boodschap op het podium. Zet de mens centraal, niet je doelgroep. Wanneer je frictie wegneemt in het maken van de gewenste beslissing, dan heb je dé sleutel in handen voor gedragsverandering. Maak de handeling beter, sneller, leuker of goedkoper. Maar bovenal: start met luisteren voordat je gaat beïnvloeden.

Mystery Guest – Victor Mids

Als één-na-laatste verrassing verscheen Victor Mids op het podium. Deze illusionist en arts combineert illusie en wetenschap op een unieke manier. Victor demonstreerde op fascinerende wijze hoe onze hersenen en zintuigen te misleiden zijn en hoe dit inzicht relevant is voor beïnvloeding, perceptie, neuromarketing en communicatie. Door continu Victor Mids te framen als mystery guest werd mijn nieuwsgierigheid erg op de proef gesteld. Weer zo’n beïnvloedingstechniek.

Peak-end-rule | Boek cadeau

Vol inspiratie en 5 uur aan waardevolle herinneringen rijker, liep ik naar de uitgang van het pand in Utrecht. En toen kwam de laatste verrassing. Alle aanwezigen ontvingen een waardevol geschenk. Het eerste boek van Christ Coolen met de titel ‘Het Leukste Boekje over Marketing(Psychologie)’. Dit gebaar, samen met de ervaring die we tijdens het evenement hebben opgedaan, illustreert perfect het principe van de Peak-End Rule.

event marketingpsychologie
Peak-end-Rule: het boekje na afloop

De sleutel tot succes in marketing ligt niet alleen in het richten op het gedrag dat je wilt bereiken bij je doelgroep. Maar er zijn zóveel onbewuste processen voordat de rationele beslissing wordt gemaakt voor jouw merk of product. In tegenstelling tot het gemiddelde van andere congressen waar ik ben geweest heb ik me dit keer geen moment verveeld.

De belangrijkste conclusie voor mij persoonlijk? Ooit sta ik ook op het podium en host ik mijn eigen event over dingen die er voor mij toe doen. Klantgerichtheid en beïnvloedingspyschologie met enthousiasme als superkracht.