Column – AI is geen vervanging voor menselijke creativiteit
Er is de afgelopen jaren veel geschreven over AI. Van futuristische concepten tot praktische toepassingen. AI is steeds vaker aanwezig in ons dagelijks leven. Met deze tekst geef ik mijn ongezouten mening over de rol die AI speelt.
AI, bekend van ChatGPT
Dat AI de afkorting is van het Engelse woord artificial intelligence hoef ik je vast niet te vertellen. De opkomst van computersystemen die taken uitvoeren waar voorheen menselijke intelligentie en handelingen voor vereist waren, is het gesprek van de dag.
Kunsmatige intelligentie ChatGPT
Een bekend voorbeeld is ChatGPT. Dit is in de meest eenvoudige vorm te omschrijven als een chatbot die echt luistert en echt antwoorden geeft die je nodig hebt. Je kunt je voorstellen dat dit impact heeft. Impact op de manier hoe we werken en hoe we onze gedachten vormgeven.
Als we het hebben over impact op onze levens, dan raad ik je aan de film Her te kijken. Een sciencefiction-romantiek film die menselijke emoties en de invloed van technologie haarfijn in beeld brengt. De film won een Oscar voor originaliteit en creativiteit, door goed ontwikkelde personages, boeiende dialogen en een plot waarvoor je op het puntje van je stoel gaat zitten.
Mijn punt over het gebruik van AI?
Iedereen gebruikt het. En dat vind ik mooi, maar er schuilt ook een gevaar in. Simpel gezegd word je er lui van.
Wat is de meerwaarde van AI-tools?
Stel je eens voor dat je een tekstschrijver bent met een overvolle takenlijst en beperkte tijd om diep in een onderwerp te duiken. AI-tools kunnen in dit geval een waardevolle assistent zijn om je werk efficiënter en effectiever uit te voeren. Ze bieden ondersteuning bij taken zoals het genereren van teksten voor blogs, brainstormen over ideeën en zelfs het creëren van visueel aantrekkelijke afbeeldingen.
Waar je ook werkt en hoe je takenlijst er per dag ook uitziet, AI-tools kunnen hulpmiddelen zijn om je werk sneller en beter uit te voeren. Het is geen vervanging. Nog niet. Tenzij je over een behoorlijke bak technische skills bevat en je jouw werk volledig kunt automatiseren.
Ik geef je twee uiteenlopende voorbeelden ter illustratie. Zelfs voor iemand waarvan je niet zou verwachten dat een AI-tool behulpzaam kan zijn.
Voorbeeld 1: de tekstschrijver
Een tekstschrijver van een willekeurig bedrijf heeft de uitdaging om veel ballen tegelijk in de lucht te houden, maar heeft geen tijd om echt in een onderwerp te duiken. Met de hulp van verschillende AI-tools is hij of zij in staat om in een half uur iets op te leveren met deze prompts.
1. Ik wil een blog schrijven over starten met contentmarketing. Stel me gericht vragen om mij, mijn bedrijf en mijn doelgroep beter te leren kennen, voordat je antwoord geeft in de vorm van een tekst-voorzet.
2. Geef een overzicht van voor- en nadelen van contentmarketing voor het MKB. Zet het in een tabel en voeg een kolom toe met een link naar meer informatie over dit voor- of nadeel.
3. Genereer een afbeelding van een brainstormsessie in het bedrijfsleven en maak gebruik van post-its om ideeën vast te leggen.
Voorbeeld 2: de timmerman
Een timmerman maakt een overkapping in de tuin van een klant, maar heeft moeite met rekenen van draagkracht. Dus roept de hulp in van zijn assistent die hij Chappie noemt:
Wat is de draagkracht van de overkapping die ik aan het maken ben? Stel me vragen over de afmetingen van de overkapping, de dikte van het hout, het materiaalsoort en meer om mij nauwkeurig advies te kunnen geven.
Het belang van menselijke creativiteit
In beide voorbeelden moeten de mensen zelf in staat zijn om te beoordelen of het antwoord helpt. En je ziet hoeveel tijd je kunt steken in de opdracht die je invoert. De kwaliteit die je erin stopt bepaalt ook de kwaliteit die eruit komt.
AI-tools zijn het beste te typeren als een verlengstuk voor je ontdekkingsfase van het onderwerp waaraan je werkt. Gebruik de mogelijkheden van AI-tools als:
- persoonlijke assistent.
Die helpt met het beantwoorden van vragen of het geven van suggesties. Maar doe alsjeblieft never nooit het volgende: prompt, copy-paste, publish. Goede informatie is op basis van persoonlijke ervaringen. Die zijn het meest geloofwaardig en zijn daarmee een verlengstuk van de cultuur van het bedrijf waar je werkt of personal branding van jou als persoon.
- content genereren.
Vraag om hulp voor het zoeken naar onderwerpen, een tekst voorzet, blogs, productbeschrijvingen, seo-teksten of zelf betogen om anderen te overtuigen van jouw mening.
- fouten ontdekken.
Bijvoorbeeld in de code waaraan je normaal uren spendeert, maar nu sneller kan achterhalen waar je verder aan moet sleutelen. Ongeacht de programmeertaal die je hanteert.
- klantenservice.
Vervang repetitieve werkzaamheden door te investeren in automatisering, zodat je diepgang kan geven op onderwerpen en werkzaamheden waar nog meer menselijke interactie vereist is.
- onderzoek.
Weet je nog niet genoeg van een bepaald onderwerp? Zoek op youtube uitleg over dit onderwerp, download het transcript en laat een samenvatting van maximaal 10 zinnen en 5 key-takeaways genereren met een AI-tool naar keuze. Op die manier leer je snel basis-informatie en kan je bepalen of dit voldoende is om mee verder te gaan.
”Een belangrijk nadeel van het gebruik van AI-tools is ook het voordeel. De snelheid.”
Veel mensen zijn op zoek naar manieren om efficiënter te werken. Maar de moeite die je ergens voor doet is onderdeel van het leerproces. Wanneer je veel tijd stopt in een bepaald onderwerp, dan leer je daar meer en meer over. Oppervlakkige informatie die je niet zelf maakt, beklijft niet. Dus pas op hoe je jezelf presenteert, want je creëert verwachtingen voor de toekomst die je wellicht niet kunt waarmaken.
Blijf authentiek
Menselijke creativiteit is zo ontzettend mooi, maar het is wel te ontleden. Dus AI gaat hier vroeg of laat ook een oplossing voor vinden om dit te reproduceren. Persoonlijk lijkt het me erg lastig om iemands geest, intuïtie, originaliteit en emotionele betrokkenheid in een computersysteem te gieten, maar om daar een goed oordeel over te vellen heb ik de juiste kennis, ervaring en interesse nodig.
Voorlopig heeft de menselijke touch nog voldoende onderscheidend vermogen. Het raakt me. Ik voel wanneer iets authentiek is of niet. Waar dat dan in zit? Misschien dat AI dit kan ontcijferen. Ik noem het de menselijke bullshit-detector.
De geheimen van menselijke creativiteit
Ik verberg mijn liefde voor menselijke creativiteit niet, omdat iets zelf creëren trots met zich meebrengt. Een product waar je enthousiast over bent en met een lach van oor tot oor aan andere presenteert. Je waardeert je eindproduct meer wanneer je er ogenschijnlijk meer moeite voor hebt gedaan. In de marketingwereld staat dit ook bekend onder het IKEA-effect.
Wanneer je jezelf er te makkelijk vanaf maakt door een hulpje jouw werk te laten doen, dan ben je lui. Sorry dat ik het zeg, maar als je ergens van houdt, wanneer je ergens van kwispelt, dan wil je er moeite voor doen en zoek je niet naar een shortcut. Hoe mooi het succes ook is, dat voor je ogen lonkt.
Menselijke ervaring draait niet altijd om logica en objectiviteit, maar om combinatie van emoties en subjectieve interpretaties. De menselijke creatieve geest is uniek en waardevol en kan niet vervangen worden door AI.
Denk er maar eens goed over na, zonder de menselijke geest was AI er nooit geweest.
Beginnen met AI?
Wil jij weten hoe je laagdrempelig AI ontdekt, op eigen houtje of met je team? We hebben een speciale AI-website gemaakt waarop jij jouw eerste stappen zet. Ontdek handige tips, tools en praktische use cases waar bedrijven nu al gebruik van maken. Alles is samengesteld om het makkelijk te maken voor jou.
Wat is jouw business-droom over AI?
Het is geen geheim dat techniek nooit af is en zich voortdurend blijft ontwikkelen. Dat is juist het mooie van deze business. Bij Linku blijven we op zoek naar manieren om jouw werkgeluk te verbeteren, of dat nou met automatisering van bedrijfsprocessen is, AI die notuleert, een app voor jouw gebruikers of een website die business genereert voor je bedrijf.
Door samen de potentie voor jouw bedrijf bloot te leggen, kunnen we manieren ontdekken om te blijven innoveren. Op de menselijke manier, met alle digitale hulp die we kunnen gebruiken creëren we de meest veelbelovende toekomst die we maar kunnen bedenken.
Wat denk jij? Wordt je creativiteit beperkt of verrijkt?