• TrophyWebbureau met 12,5+ jaar ervaring
  • HouseWij maken websites, apps en webapplicaties
  • MedalWinnaar FD Gazellen 2019!
  • Page 1Specialist in digitale automatisering
  • Google+ icon4.9 ★★★★★ Klantbeoordeling
Banner for Mobile-first index door Google: is jouw website er klaar voor?

Mobile-first index door Google: is jouw website er klaar voor?

De zoekmachinegigant schakelt vanaf september 2020 volledig over op mobile-first index voor alle websites. Welke impact dit heeft op de zoekresultaten en jouw website lees je hier.

Als je website nog niet geschikt is gemaakt voor mobiele apparaten is het verstandig dat nu te doen, omdat de meeste gebruikers op je website waarschijnlijk een mobiel apparaat gebruiken. De afgelopen jaren is er al veel gebeurd en geschreven op het gebied van mobile-first index door Google. Een overzicht per jaar:

  • 2016 Start experimenten om index mobiel te maken.
  • 2017 Voorzichtig uitrollen mobiele indexering voor een handvol websites.
  • 2018 Mobiele indexering wordt breder uitgerold.
  • 2019 Mobiele indexering standaard ingeschakeld voor nieuwe websites.
  • 2020 Algoritme vanaf september voor 100% aangepast naar mobiele indexering.

Wat is mobile-first index?

Mobile-first index betekent dat Google voortaan de mobiele versie van je website gebruikt voor indexering en ranking. In het verleden werd voornamelijk de desktopversie van de website gebruikt. Google verandert de manier waarop de zoekresultaten worden samengesteld.

Waarom gaat Google 100% over op mobile-first index?

Steeds meer mensen gebruiken de zoekmachine op een mobiel apparaat. Dat maakt de mobiele versie van je website relevanter dan de desktopversie. Googlebot crawlt en indexeert vanaf september 2020 pagina’s met de smartphone-agent. Google blijft de pagina’s weergeven in zoekresultaten die de beste gebruikerservaring oplevert.

Wat Google zegt dat je moet doen

Er zijn tal van praktische tips om je website een flinke upgrade te geven. Een aantal tips heb ik voor je uitgelicht.

  • CheckZorg dat je website een responsive webdesign heeft
  • CheckGeef Googlebot toegang tot de inhoud van de website
  • CheckToon dezelfde inhoud op desktop als mobiel
  • CheckToon dezelfde structured data op desktop als mobiel
  • CheckGebruik dezelfde metadata op beide website-versies
  • CheckVolg de Better Ads Standard voor plaatsing van advertenties
  • CheckControleer je afbeeldingen en video’s op kwaliteit en ondersteund formaat
  • CheckZorg ervoor dat de status van de foutpagina hetzelfde is op zowel desktop als mobiel
  • CheckPlaats knoppen en links niet te dicht bij elkaar.
  • CheckZorg dat de webpagina’s snel worden geladen

Bekijk alle praktische tips van Google.

Responsive webdesign blijft belangrijk

Responsive webdesign wordt al jaren geadviseerd, omdat het een betere gebruikerservaring oplevert. Helaas zijn er nog steeds websites met een horizontale scrollbar. Websites die als enige interactie aan de gebruiker vragen om te zoomen. Ik hoef de statistieken er niet eens bij te halen om je te overtuigen dat het meerendeel van de gebruikers websites op zijn of haar mobiel bekijkt. Kijk maar eens om je heen. Links of rechts. Een mobiel apparaat is een verlengstuk van je hand geworden. Zonder een mobiel voelen mensen zich ‘naakt’. Afijn, terug naar responsive webdesign en waarom Google hier zoveel waarde aan hecht.

Wat is responsive webdesign

Elke gebruiker is uniek en gebruikt een ander apparaat websites te bekijken. Een website met een responsive design past zich aan op basis van het schermformaat. Om te voldoen aan de gewenste gebruikerservaring is de content van een responsive website goed leesbaar en te gebruiken. Dat geldt voor elke weergave van het mobiele apparaat: staand of liggend.

Op het moment van schrijven zijn er wereldwijd meer dan 4,5 miljard internetgebruikers, waarvan meer dan de helft internet voornamelijk via een mobiel apparaat gebruikt. Heb ik toch die statistieken erbij gehaald he? Dat geeft je dus ruim 2 miljard redenen om je website mobile-first én responsive te ontwikkelen. Heeft jouw website nog meerendeel desktop-bezoeken? Dat kan, maar Google gaat dus volledig over op mobiele index. Reden te meer om ervoor te zorgen dat de mobiele versie van de website optimaal moet zijn.

Google beloont responsive websites

Mobielvriendelijke websites scoren hoger in de zoekresultaten van Google. Dat doet Google omdat ze één belangrijke missie nastreeft:

Kijk eens aan mooi he

To better help our – primarily mobile – users find what they’re looking for.

- Google

Redenen die Google geeft om responsive webdesign te gebruiken, luiden als volgt:

  • Maakt het makkelijker voor gebruikers om content consumeren en te delen
  • Helpt de algoritmen om accuraat de indexeringseigenschappen aan pagina’s toe te wijzen
  • Scheelt je als beheerder tijd om content te onderhouden
  • Verkleint de kans op veelgemaakte fouten
  • Pagina’s worden sneller geladen omdat omleidingen worden voorkomen
  • De Googlebot crawlt de pagina slechts één keer en indexeert daarmee een groter deel van de website
  • Verlaagt je bouncerate en dus een betere beoordeling door Google
  • Kortere laadtijd

Controleer je website met deze 3 tools

Om er snel achter te komen of je website voldoet aan onder andere bovenstaand lijstje, kan je zelf 3 eenvoudige controles uitvoeren zonder hulp van een specialist.

  1. Controleer en test je robots.txt in Google Search Console.
  2. Test je mobiele website met de Mobielvriendelijke test.
  3. Gebruik Google PageSpeed ​​Insights om te bepalen of er problemen zijn waardoor het laden van je pagina’s worden vertraagd.

Je hoeft het niet alleen te doen

Ik kan me voorstellen dat je niet dagelijks bezig bent met Google. Althans niet op deze manier. Heb je behoefte aan advies of een grondige check door Linku, laat het me dan even weten. Ik bied je graag een helpende hand.

Nick

Kan ik je een handje helpen?