Mobile-first index door Google: is jouw website gereed?

De zoekmachinegigant is sinds oktober 2023 volledig overgeschakeld op mobile-first index voor alle websites. Wat mobile-first betekent en welke impact dit heeft op je website lees je hier.

Arthur
Geschreven door Arthur
Google Search mobile first index
Google Search mobile first index

Wat is mobile-first?

Mobile-first betekent dat een website is ontwikkeld met de mobiele versie als fundament. Van oorsprong werden websites voornamelijk ontwikkeld desktop als startpunt, dus hoe de website eruitziet op een computermonitor.

Tegenwoordig, met de opkomst van mobiele apparaten, is de mobiele weergave veel belangrijker geworden. Zo belangrijk zelfs dat Google voortaan de mobiele versie van je website gebruikt voor indexering en ranking: de mobile-first index. Google verandert zo de manier waarop zoekresultaten worden samengesteld.

Als je website nog goed geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten is het verstandig dat nu te doen. Waarschijnlijk omdat de meeste bezoekers van je website een mobiel apparaat gebruiken en dat aantal alleen maar zal toenemen. Websites met een gebrekkige mobiele ervaring zullen worden gestraft in de ranking. De afgelopen jaren is er al veel gebeurd en geschreven op het gebied van mobile-first index door Google. Een overzicht per jaar:

  • 2016 – Start experimenten om index mobiel te maken.
  • 2017 – Voorzichtig uitrollen mobiele indexering voor een handvol websites.
  • 2018 – Mobiele indexering wordt breder uitgerold.
  • 2019 – Mobiele indexering standaard ingeschakeld voor nieuwe websites.
  • 2020 – Algoritmes starten transitie naar mobile-first indexering.
  • 2023 – De transitie naar mobile-first is compleet.
  • Toekomst – Desktop-indexering wordt langzaam uitgefaseerd.

Waarom gaat Google 100% over op mobile-first index?

Steeds meer mensen gebruiken de zoekmachine op een mobiel apparaat. Dat maakt de mobiele versie van je website relevanter dan de desktopversie. Googlebot crawlt en indexeert daarom nu pagina’s met de smartphone-agent. En alhoewel kwalitatieve content de belangrijkste factor is in de Google index, ontstaat in de ranking een steeds grotere voorkeur voor pagina’s die de beste gebruikerservaring opleveren.

Wat Google zegt dat je moet doen

Er zijn tal van praktische tips om het ontwerp van je website een flinke upgrade te geven. Een aantal tips heb ik voor je uitgelicht.

  1. Zorg dat je website een responsive webdesign heeft
  2. Geef Googlebot toegang tot de inhoud van de website
  3. Toon dezelfde inhoud op desktop als mobiel
  4. Toon dezelfde structured data op desktop als mobiel
  5. Gebruik dezelfde metadata op beide website-versies
  6. Volg de Better Ads Standard voor plaatsing van advertenties
  7. Controleer je afbeeldingen en video’s op kwaliteit en ondersteund formaat
  8. Zorg ervoor dat de status van de foutpagina hetzelfde is op zowel desktop als mobiel
  9. Plaats knoppen en links niet te dicht bij elkaar.
  10. Zorg dat de webpagina’s snel worden geladen

Bekijk alle praktische tips van Google.

Responsive webdesign blijft belangrijk

Responsive webdesign wordt al jaren geadviseerd, omdat het een betere gebruikerservaring oplevert. Helaas zijn er nog steeds sites met een horizontale scrollbar. Websites die als enige interactie aan de gebruiker vragen om te zoomen.

Ik hoef de statistieken er niet eens bij te halen om je te overtuigen dat het meerendeel van de gebruikers websites op zijn of haar mobiel bekijkt. Kijk maar eens om je heen. Links of rechts. Een mobiel apparaat is een verlengstuk van je hand geworden. Zonder een mobiel voelen mensen zich ‘naakt’. Afijn, terug naar responsive webdesign en waarom Google hier zoveel waarde aan hecht.

Wat is responsive webdesign

Een website of app met een responsive design past zich aan op het schermformaat van het apparaat waarmee de website wordt bezocht. Elke gebruiker is uniek en vele gebruiken verschillende apparaten om websites te bekijken. Om te voldoen aan de gewenste gebruikerservaring is de content van een responsive website goed leesbaar en te gebruiken. Dat geldt voor elke weergave van het mobiele apparaat: staand, liggend of misschien zelfs vierkant.

Hieronder zie je een voorbeeld van responsive webdesign en hoe een website meeschaalt met het schermformaat.

Op het moment van schrijven zijn er wereldwijd meer dan 4,5 miljard internetgebruikers, waarvan meer dan de helft internet voornamelijk via een mobiel apparaat gebruikt. Heb ik toch die statistieken erbij gehaald he? Dat geeft je dus ruim 2 miljard redenen om je website mobile-first én responsive te ontwikkelen. Heeft jouw website nog merendeel desktopbezoeken? Dat kan, maar Google gaat dus volledig over op mobiele index. Reden te meer om ervoor te zorgen dat de mobiele versie van de website optimaal moet zijn.

Google beloont responsive websites

Mobielvriendelijke websites scoren hoger in de zoekresultaten van Google. Google verklaart dit verschil omdat ze één belangrijke missie nastreeft:

To better help our – primarily mobile – users find what they’re looking for.

Google

Google geeft de volgende redenen om responsive webdesign te gebruiken:

  • Maakt het makkelijker voor gebruikers om content consumeren en te delen
  • Helpt de algoritmen om accuraat de indexeringseigenschappen aan pagina’s toe te wijzen
  • Scheelt je als beheerder tijd om content te onderhouden
  • Verkleint de kans op veelgemaakte fouten
  • Pagina’s worden sneller geladen omdat omleidingen worden voorkomen
  • De Googlebot crawlt de pagina slechts één keer en indexeert daarmee een groter deel van de website
  • Verlaagt je bouncerate en dus een betere beoordeling door Google
  • Kortere laadtijd

Naast inhoudelijke SEO wordt het dus ook steeds belangrijker om de techniek achter je website in orde te hebben. Ook de gebruikerservaring (UX) van je website speelt een steeds grotere rol, blijkt uit nieuwe richtlijnen van Google.

Het ontwikkelen van een kwalitatieve maatwerk website waarbij je kunt optimaliseren op techniek en UX kan voor jou het verschil maken. Designers en ontwikkelaars zijn tegenwoordig dan ook belangrijke schakels in SEO.

Controleer mobielvriendelijkheid van je website met deze 3 tools

Om er snel achter te komen of je website voldoet aan onder andere bovenstaand lijstje, kan je zelf 3 eenvoudige controles uitvoeren zonder hulp van een specialist. Deze geven een indicatie of je website klaar is voor mobile-first index.

  1. Gebruik Google PageSpeed ​​Insights om te bepalen of er problemen zijn waardoor het laden van je pagina’s worden vertraagd. Maar let op: staar je niet blind op deze score
  2. Controleer en test je robots.txt in Google Search Console.
  3. Doe een technische test van je mobiele website met Google Lighthouse tools.

Veelgestelde vragen over mobile first

Vragen?
Nick
Nick
Nick

Je hoeft het niet alleen te doen

Ik kan me voorstellen dat je niet dagelijks bezig bent met Google. Althans niet op deze manier. Heb je behoefte aan advies, strategie of een grondige check door Linku, laat het me dan even weten. Ik bied je graag een helpende hand.

Stuur een berichtOf bel 024 3000 316