Afbeelding voor Wat betekent minimum viable product (MVP)?

Wat betekent minimum viable product (MVP)?

Een term die je vaak voorbij hoort komen in de tech-wereld. Wat betekent dit eigenlijk en wat kan je ermee? Een overzicht mét handvatten om jouw idee of concept te toetsen.

MVP is de afkorting van Minimal Viable Product. Letterlijk vertaald betekent het minimaal levensvatbaar product. De meest eenvoudige versie van een product die je in een zo vroeg mogelijk stadium beschikbaar maakt voor de gebruiker(s). In andere woorden is het een product met minimale functionaliteiten —bijvoorbeeld een website of een app— om het probleem van de gebruiker op te lossen. Dat maakt het een levensvatbaar product. Een MVP wordt vaak ingezet om een idee te testen.

Wat is het nut van een MVP?

Je MVP moet dus het probleem van een gebruiker oplossen. De meeste problemen zijn niet in één keer op te lossen. Tijdens de ontwikkeling ontdek je stap voor stap meer pijnpunten of achterliggende problemen. Stap voor stap ontwikkel je nieuwe functionaliteiten en breid je het product en het aantal gebruikers uit. Op deze manier leer je aan de hand van een MVP nog meer over de uitdagingen waar je doelgroep mee te maken heeft.

Deze methodiek kan ook confronterend zijn, want wat als je idee niet overeind blijft in de eerste tests van je MVP? Een dooddoener voor het enthousiasme of het concept, maar mogelijk een besparing van tijd en geld. De lessen van een MVP bieden je vroegtijdig de kans om het product, je doelgroep, je ontwikkelmethodiek of andere zaken aan te passen.

Kijk eens aan mooi he

Voor developers heel prettig om als eerste het functionele op te pakken. We krijgen sneller het gevoel dat we iets opleveren en kunnen laten zien aan de klant.

- Timo, webdeveloper Linku

Voordelen

Met een MVP kun je:

  • vroegtijdig gebruikers aanhaken
  • stap voor stap een klantenkring opbouwen
  • minder tijd en geld besteden aan onnodige zaken
  • je projectteam gaandeweg laten bouwen, meten en leren
  • de functionaliteiten van je product zo snel mogelijk toetsen
  • relevante gebruikersdata testen en je product optimaliseren
  • het gedrag van je gebruikers in kaart brengen en daarop (bij)sturen
  • toetsen of het concept past bij de markt
  • een product opleveren dat je gebruiker nodig heeft

Voor agencies en digitale bureaus is het werken met een MVP nuttig. Wanneer je voor klanten werkt is de MVP-aanpak geschikt om aan de slag te gaan met de juiste prioriteiten per keer en daarmee je budget te bewaken

Snel waardevolle gebruikersdata kunnen testen maakt je product beter. Wanneer je iets met die tests doet, althans. Hoeveel tijd spendeert de gebruiker waaraan? Welke onderdelen gebruiken ze en hoe gebruiken ze deze? Allemaal zinvolle vragen om te bepalen of de implementatie op de juiste manier is gedaan en waar de kansen liggen om het product te verbeteren. Een extra bevestiging om de productontwikkeling klein te maken en eerst goed te testen voordat je een volgende stap zet.

Nadelen

  • concurrenten kunnen met je idee aan de haal gaan. Of erger, een betere versie ervan ontwikkelen.
  • gebruikers kunnen vertrouwen verliezen als ze je MVP niet waarderen.
  • verkeerde indrukken kunnen opstapelen als je niet snel reageert op gebruikersfeedback.
Logo bedrijven die vanuit MVP zijn gestart
Stuk voor stuk zijn deze producten —en nu merken— gestart met een MVP-aanpak.

Waar komt MVP vandaan?

De kerngedachte achter een MVP bestaat zo’n twintig jaar. Eric Ries —consultant en schrijver over start-ups— bedacht dit concept om het leerproces te bevorderen. Deze ontwikkelmethodiek is oorspronkelijk bedoeld voor developers om gaandeweg te leren van de productontwikkeling. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is het niet bedoeld als hoofdfocus op het product voor de gebruiker. Het doel is leren, het middel is het product, het resultaat is een een oplossing van het probleem van de gebruiker.

Vaak wordt een MVP geadviseerd bij grootschalige producten. Aangezien niemand wil wachten op maandenlang ontwikkeltijd, kan de aanpak van een MVP interessant zijn voor het bedrijf, de ontwikkelaars en de gebruikers van het product.

MVP vs. Lean Startup methodiek

MVP wordt vaak in één adem genoemd met de Lean Startup-methodiek. Deze aanpak leert hoe je een start-up aanstuurt tot aan het bedrijf laten groeien. Lean draait om minder geld uitgeven, snel falen, goedkoop falen en daar een terugkerend proces van te maken. Een proces dat draait om de ontwikkeling van een product. Een belangrijk onderdeel hiervan is de cyclus bouwen, meter en leren. Dezelfde uitgangspunten als bij het ontwikkelen van een minimum viable product.

Kijk eens aan mooi he

The Lean Startup method teaches you how to drive a startup-how to steer, when to turn, and when to persevere-and grow a business with maximum acceleration.

- theleanstartup.com/principles

Werk slimmer, niet harder

Er is een wezenlijk verschil tussen de vragen ‘Kan dit gebouwd worden?’ en ‘Moet dit gebouwd worden?’. In de beginfase heb je veel aan early adopters. Dit zijn personen die je product gebruiken en daarmee testen nog voordat de grote massa dat doet. Wordt je product naar mate de tijd en ontwikkeling vordert beter en beter, dan bouw je op deze manier ook stap voor stap je klantenkring uit. Het hoeft niet allemaal in één keer perfect en grootschalig te gaan. Je hebt meer aan de route, dan aan het eindresultaat.

Alvin Hermanto van Relab Studios legt de betekenis, voordelen en voorbeelden heel prettig uit in deze video (13 min).

Bron: SendPulse
Bron: SendPulse

Verwarring tussen MVP, proof of concept of prototype

Heb je weleens bij een afspraak met een bureau gezeten of een intern overleg waarin een nieuw idee afgebakend moest worden? Grote kans dat je de termen MVP, proof of concept of prototype je om de oren vlogen. Alle termen hebben iets te maken met het ontwikkelen van een nieuw product of het vormgeven van je idee naar iets concreet.

Wat begon als MVP

is nu onmisbaar voor de bedrijfsvoering
Afbeelding voor Van papier naar digitaal met een webapplicatie voor Visser Contactlenzen
Next lineVan papier naar digitaal met een webapplicatie voor Visser Contactlenzen

Waar je een MVP gebruikt om de waarde van je product te toetsen, geldt voor een proof of concept vooral voor de haalbaarheid. Bij een prototype focus je je met name op de functionele werking van het product. Een proof of concept hoeft niet volledig te werken, een prototype ook niet, terwijl hetgeen wat je als MVP aan de buitenwereld toont wel werkend moet zijn.

Verschillende kerngedachte

Met een MVP kan je vroegtijdig klanten krijgen en daarmee ook geld verdienen. Voor prototype of proof of concept is dit niet het geval. Ook feedback speelt een minder belangrijke rol bij een proof of concept of een prototype in vergelijking tot de aanpak bij een MVP.

Aannames valideren. Is het idee haalbaar?

Moet dit product (verder) gebouwd worden?

Hoe werkt het product functioneel?

Al met al kan deze aanpak van een MVP voor je werken wanneer je snel wilt weten of de eerste versie(s) van je product in de smaak valt. Je hebt niet voor ieder project een MVP nodig, maar wanneer je idee voldoet aan de voorwaarden uit bovenstaand verhaal kan het zinvol zijn om te testen of deze methode jouw bedrijf tijdig inzichten geeft.

Afbeelding voor Thomas

MVP maken van jouw idee?
Vraag naar Thomas.

Voorbeeld mail mailchimp