Afbeelding voor ‘Strategisch meedenken náást technisch faciliteren is ontzettend leuk!’

‘Strategisch meedenken náást technisch faciliteren is ontzettend leuk!’

In 2007 startten broers Geert en Thomas Rutten het Nijmeegse webbureau Linku. Het plan om in eigen beheer producten en websites te gaan maken, mondde uit in het ontwikkelen en realiseren van allerhande projecten voor de meest uiteenlopende opdrachtgevers.

Dit artikel stond eerder deze maand op de cover van Nijmegen Business.

Geert en Thomas met cover Nijmegen Business

Linku helpt bedrijven groeien met digitale platforms die altijd maatwerk zijn. Websites worden gebouwd vanuit de doelen en doelgroep van de opdrachtgever. Door middel van webapplicaties worden bedrijfsprocessen en diensten gedigitaliseerd. Apps maken die diensten altijd en overal mobiel toegankelijk en met het optimaliseren van de user experience maakt Linku je product gebruiksvriendelijk en effectief. Via merkstrategie en conversieoptimalisatie tenslotte, onderscheidt je product of dienst zich van de rest, wordt de positie versterkt en de vindbaarheid vergroot.

“Meedenken met onze klanten en hun digitale strategie, helder krijgen waar de klanten van onze klanten echt op zitten te wachten… Soms zijn het webportalen of websites die ‘voor de buitenwereld zijn’, soms zijn het applicaties die interne processen faciliteren. In onze beginjaren werd ons gevraagd een website te bouwen, tegenwoordig worden we steeds eerder betrokken bij dergelijke processen”, begint Thomas. “Of de oplossing nou een applicatie voor de mobiele telefoon of intranet voor medewerkers wordt, of dat we een SaaS-oplossing (Software as a Service) van een andere partij adviseren, het meedenken náást het faciliteren vinden we ontzettend leuk en zijn we goed in!” We zijn pas echt van waarde als we bijdragen aan resultaten.

Afbeelding voor

Vrijheid, vertrouwen en verandwoordelijkheid

Het team van Linku bestaat inmiddels uit 29 mensen, waaronder een flink aantal frontend en backend developers en UX/UI-designers. Geert: “Zelfs in coronatijd groeiden we sterk. We zijn een sterk cultuur-gedreven bedrijf, waarbij onze medewerkers absoluut op nummer één staan en een hecht team vormen. Daardoor weten we mensen goed aan ons te binden. Als de basis goed is, dan zijn de medewerkers de ambassadeurs van je bedrijf. Bovendien krijgt iedereen volop doorgroeimogelijkheden, waardoor het werk uitdagend blijft. Initiatief wordt echt gewaardeerd. Bij ons krijg je veel vrijheid, vertrouwen en verantwoordelijkheid.”

Developers Thomas en Dennis aan het werk

Ambassadeurs

Dat Linku nog nooit iets aan koude acquisitie heeft gedaan, bewijst dit. Het aanstekelijke enthousiasme van de bedrijven waarmee Linku samenwerkt is erg krachtig. Tevredenheid, mondtot-mondreclame en relaties die zich als ambassadeur gedragen resulteert vaak in meer langdurige samenwerkingen.

Ontmoeten en saamhorigheid

Op de site staat het personeelshandboek, waaruit de open bedrijfscultuur blijkt en wat sollicitanten aanspreekt. Werkreizen naar Spanje versterken het ‘samen-gevoel’ alleen maar meer. Verder heeft men uitdrukkelijk voor een pand in het centrum van Nijmegen gekozen, om ook dáármee bij te dragen aan het kantoor als ontmoetingsplek. Thomas: “Het kantoor is niet een plek waar je moet werken, maar waar je samen wil zijn. Medewerkers kunnen gemakkelijk het centrum in om te lunchen, we zijn goed bereikbaar en middenin een dynamische, bruisende omgeving gevestigd.”

Linku pand aan St.Canisiusingel in Nijmegen

Kwaliteit en efficiëntie

Buiten trouwe medewerkers heeft Linku trouwe opdrachtgevers, die veelal zijn meegegroeid met hen. En die letterlijk een podium krijgen als ze bij Linku binnenstappen: de koffiehoek bevindt zich op een subtiele verhoging in de vloer. De relatie met klanten voelt vaak niet als een relatie tussen opdrachtgever en uitvoerder, maar als één tussen gelijkwaardige gesprekspartners. Dat past ook bij de producten die Linku biedt. Thomas: “Om bijvoorbeeld een goede webapplicatie te kunnen ontwikkelen, moet je de synergie binnen de organisatie van de klant heel goed begrijpen en aanvoelen.” Men werkt veel in teams. “Verschillende expertises komen samen en op die manier zijn we echt het verlengstuk en partner van de klant”, vertelt Geert. “Door verschillende mensen op eenzelfde functie te hebben, garanderen we continuïteit. Het verloop is weliswaar erg laag bij ons, maar we willen het te allen tijde op kunnen vangen. Liever wat overcapaciteit dan ondercapaciteit. De efficiëntie blijft gewaarborgd, kennis en kunde blijven behouden bij het vertrek van een medewerker en veel tijd wordt bespaard bij het inwerken van nieuwe medewerkers.”

Waarom? Waarom? Waarom?

Bij iedere opdracht die Linku uitvoert, blijft het doel van de klant altijd scherp in het vizier. Wat wil men bereiken en hoe wordt dat meetbaar? Doelen worden telkens getoetst, verder geoptimaliseerd en bij-, dan wel opnieuw gesteld. Net als bij een kind dat steeds ‘waarom’ vraagt na ieder antwoord dat het krijgt, is voor Linku de waarom-vraag altijd aan de orde. Van daaruit komt men tot een blauwdruk voor een oplossing. We analyseren het probleem door te luisteren en de juiste vragen te stellen. Soms zit er een ‘schurende’ vraag tussen. “We zijn er niet om ja te knikken, maar om je verder te helpen”, aldus Thomas. “Dan wordt een ‘Nee’ ook gewaardeerd.”

Resultaat na resultaat voor de de eindgebruiker

Geert: “We hebben bijvoorbeeld inspecties voor brandveiligheid beter én veiliger gemaakt met een kostenbesparende app voor Walker Fire. Servicemedewerkers konden hun werkprocessen met een smartphone regelen. Na 4 à 5 maanden van initiële ontwikkeling zaten we op een kostenbesparing van 12 fte. De besparing loopt natuurlijk alleen nog maar verder op: nieuwe mensen konden sneller op de werkvloer worden ingezet, door automatisering werden de facturen sneller verstuurd en verbeterde de cashflowpositie, de omzet uit bijverkoop steeg, het aantal foutafhandelingen daalde en de administratieve taken werden minder.

Klaas demonstreet doornroosje.nl

Op allerlei gebied was verbetering duidelijk merkbaar.” Linku groeide uit tot één van de grootste digitale bureaus van de regio. Het lidmaatschap van Dutch Digital Agencies (DDA), dé branchevereniging en kennisorganisatie van digitale bureaus in Nederland, is een bevestiging van die groei. De klantenportefeuille van Linku omvat honderden regionale opdrachtgevers, nationale én internationale: Doornroosje, DPG Media, Radboudumc, Bij Robèrt, Dar, N.E.C. en bijvoorbeeld Hekkelman advocaten en notarissen. Ons verbaast dat niets, zéker niet gezien het feit dat Linku al zes jaar op rij zich tot de FD Gazellen mag rekenen: de awards van Het Financieele Dagblad voor de snelst groeiende bedrijven van Nederland. Een prijs die jaarlijks toegekend wordt aan bedrijven die een omzetgroei van meer dan 20% weten te behalen en kunnen aantonen dat ze financieel kerngezond zijn.

Nieuwsbrief sfeerbeeld