Optimaal online afwezig tijdens coronacrisis
Door de coronacrisis zijn veel bedrijven genoodzaakt om hun activiteiten te wijzigen fysiek en online. Hoe je het beste online afwezig kunt zijn ontdek je hier.
Voor het ene bedrijf is het mogelijk om volledig online te communiceren met vlogs, webinars of videovergaderingen. Kijk maar eens naar het voorbeeld van DeFysioo2go. Voor de fysioo hebben we in de week van 31 maart een webinar-platform ontwikkeld waarmee zij mensen kunnen blijven inspireren en begeleiden om in beweging te blijven.
Voor anderen zit er helaas niets anders op dan tijdelijk te sluiten en zijn ook online afwezig. Nu maar hopen dat de klanten of gebruikers later hun weg weer weten te vinden naar jouw bedrijf. Gelukkig is er een aantal suggesties door Google gedeeld om bedrijven op weg te helpen. De meest belangrijke en uit het oog springende tips heb ik hier voor je verzameld.
Functionaliteiten van je website beperken
Verkoop je producten online en wordt het je door de coronacrisis erg lastig gemaakt? Verwijder je producten dan niet. Markeer je items als niet op voorraad of beperk je winkelmandje. Google beveelt deze aanpak zelf aan omdat het de negatieve effecten in zoekresultaten minimaliseert. Op deze manier zijn je producten nog steeds vindbaar, kunnen reviews gelezen worden en je kan bezoekers helpen om verlanglijstjes aan te vullen. Een aanmelding voor e-mail bij wanneer-weer-op-voorraad verdient ook de aanbeveling, zodat je bezoekers op het juiste moment terug kunt halen naar de rij voor de kassa.
Een ding wat je zeker niet moet doen is je website uitschakelen want dan ben je echt online afwezig. Ik kan me niet voorstellen dat je dit in overweging neemt, maar goed ik zeg het toch even. Vertel je klanten wat er aan de hand is met een banner of pop-up. Wees zo duidelijk mogelijk in het totaalproces van de bestelling die een klant mag verwachten. Vertraging? Wees eerlijk, want je hebt te maken met overmacht. Aangezien iedereen met hetzelfde dilemma te maken heeft is er alom begrip.
De tweede belangrijke tip die je krijgt is het bijwerken van je structured data. Google werkt momenteel aan een speciale weergave voor COVID-19 aankondigingen die wordt getoond op basis van je structured data. Voordat ik dit punt uitgebreider toelicht geef ik je eerst een belangrijke beschrijving van deze term.
Wat is structured data?
Om de content van je website begrijpelijk te maken voor zoekmachines, kun je een code toevoegen. Door dit te doen kunnen zoekmachines meer leren over de content van je website. Zie het als categoriseren van je content, bijvoorbeeld door aan te geven dat een bepaald stuk tekst een adres of review is. Het resultaat? De antwoorden op jouw vragen in zoekmachines worden beter gepresenteerd. Denk bijvoorbeeld aan een recept waarbij je al een voorbeeld ziet van het eindresultaat. Een andere omschrijving hiervoor is Rich Snippets.
Wat zijn rich snippets?
Jouw zoekresultaat kan standaard worden uitgebreid met meer (visuele) informatie. Jouw merknaam en product neemt meer ruimte in in het overzicht van de resultaten en dit leidt eerdere tot een hogere klikfrequentie. Voorbeeld van rich snippets zijn onder andere bedrijfsinformatie, evenementen, producten of reviews. In het eerste voorbeeld hieronder zie je de verrijking van een afbeelding en beoordeling. Daaronder een traditioneel voorbeeld. Waar zou jij eerder op klikken?
Voorbeeld met verrijking
Traditioneel voorbeeld van een zoekresultaat
Bijwerken van je structured data
Nu je meer weet over het optimaliseren van je zoekresultaten is het gezien de coronacrisis tijd om je structured data bij te werken. Helemaal als je dit al gebruikt voor producten, boeken of evenementen. Zorg er met name voor dat je huidige beschikbaarheid ook op de juiste manier aanpast. En wijzig of annuleer je evenementen.
Vertel dat je online afwezig bent
Het is mogelijk om een aantal pagina’s opnieuw te laten indexeren omdat je veel van je content hebt moeten aanpassen. Dit doe je via URL Inspection Tool voor je homepage of een aantal pagina’s. Gaat het om meer pagina’s, dan moet je een sitemap indienen. Is het ook mogelijk om de indexering te beperken? Jazeker, maar dat adviseer ik je niet te doen. Dit heeft ongunstig invloed op de actualiteit van je pagina.
Op vrijdag 3 april (2020) is er een nieuwe werkwijze door Google gelanceerd om Corona-aankondigingen op Google Search te markeren. Je kunt een SpecialAnnouncement toevoegen aan je website. Dit wordt gebruikt om aankondigingen in de zoekresultaten zorgvuldig te tonen. Bijvoorbeeld bij sluitingen of andere belangrijke updates die ons dagelijkse leven beïnvloeden.
Beschik je niet over de technische kennis om dit te implementeren, zoek dan hulp. Bijvoorbeeld bij een webbureau. Ik ken er nog wel een.
Je kunt daarnaast ook een COVID-19 aankondiging indienen in Search Console. Deze pagina is met name bedoeld voor overheidsinstanties, gezondheidsorganisaties en scholen.
Voeg een COVID-19 update toe aan je bedrijfsprofiel op Google
Veel bedrijven hebben al gecommuniceerd naar hun klanten hoe zij omgaan met corona. Bijvoorbeeld ten aanzien van veiligheid en hygiene. Ook gebruikers die jouw bedrijf zien via zoekresultaten kan je iets communiceren over het standpunt dat je bedrijf inneemt. Via Google Mijn Bedrijf kun je ook heel eenvoudig posts toevoegen. Deze melding wordt onderaan in de rechterkolom getoond.
Hoe maak je een Google-post?
- Log in bij Google Mijn Bedrijf
- Klik in het menu op Posts
- Kies bovenaan de pagina het tabblad COVID-19
- Voeg informatie en/of afbeeldingen toe
- Klik op Voorbeeld en vervolgens op Publiceren
Meer ideeën voor communicatie
- Breng veelgestelde vragen onder de aandacht
- Openingstijden en tijdelijke sluiting toevoegen in Google Mijn Bedrijf
- Evenementen uitstellen, annuleren of wijzigen naar alleen online
- Stel een automatisch welkomstbericht in om klanten op je status te wijzen
Tot slot: bezoek de overzichtspagina van Google Trends om te zien naar welke coronavirus gerelateerde termen mensen zoeken en pas je content hierop aan. Je hoeft in deze tijd niet online afwezig te zijn, ook al ben je door de overheid genoodzaakt om fysiek je deuren te sluiten.