Online marketing: wat het is en waarom jij het nodig hebt!

Online marketing is een belangrijk onderdeel geworden van elk bedrijf dat zijn doelgroep probeert te bereiken via het web.

Geert
Geschreven door Geert
online marketing google
online marketing google

Het is tegenwoordig niet meer weg te denken uit de bedrijfsstrategie van elk online succesvol bedrijf. Maar wat is online marketing precies? En waarom zou jij baat hebben bij het opstellen en toepassen van een goede online marketingstrategie?

Wat is online marketing?

Online marketing is kortgezegd de marketing van diensten of producten via internet. Net als bij traditionele (offline) marketing is dat makkelijker gezegd dan gedaan. In essentie gaat het erom dat je jouw bedrijfsdoelen behaalt, online marketing is één van de middelen om deze doelen te behalen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het toepassen van social media, zoekmachineoptimalisatie en online adverteren. Het is belangrijk om je te realiseren dat online marketing geen doel op zich is, het is een manier om ervoor te zorgen dat jij jouw bedrijfsdoelen kan behalen.

Waarom online marketing?

De vraag waar jij nu waarschijnlijk mee zit is: ‘waarom zou ik wat moeten gaan doen met online marketing?’. Het antwoord is eigenlijk heel voor de hand liggend: omdat je gemakkelijk je gehele doelgroep ermee bereikt en je doelen ermee behaalt. Een website is wat dat betreft net een reguliere winkel: je assortiment en diensten kunnen nog zo goed zijn en je winkel nog zo mooi, als niemand van het bestaan afweet, zal je nooit ver komen.

Daarom is het vaak niet genoeg om alleen een goede website te laten maken, als dit namelijk geen extra klanten oplevert is het weggegooid geld. Je kan dan beter geld investeren in het opstellen en het laten uitvoeren van een goede online marketingstrategie, omdat je hiermee uiteindelijk meer bereikt dan alleen een mooie website waar niemand vanaf weet.

opvallen doe je met online marketing

Hoe bepaal ik de online marketingstrategie?

Door het toepassen van verschillende online marketing tools en kanalen, kun jij zorgen dat jouw doelgroep naar jouw website komt (inbound marketing ookwel pull-marketing) maar ook dat jij hen actief kunt benaderen (outbound marketing ookwel push-marketing). Hiervoor is het echter van belang om in kaart te brengen wat je daadwerkelijk wil bereiken met jouw online kanaal. Zorg dus eerst dat je de volgende zaken goed in het vizier hebt of deze uitwerkt met een (online) marketeer:

  • Bedrijfsidentiteit
  • Doelstellingen
  • Doelgroepen
  • Meetbare resultaten
  • Eventueel een nulmeting

Op basis daarvan kan je samen met een online marketing expert tot een gerichte online marketing strategie komen. Vervolgens is het van belang om de juiste tools, platformen en kanalen te selecteren voor optimaal bereik. Vaak zal dit een mix zijn van tools die belangrijke gegevens meten van je doelgroep, waarop actie kan worden ondernomen. Aangezien de online wereld snel verandert is het belangrijk om met zekere regelmaat de gegevens te controleren en te kijken waar opnieuw actie moet worden ondernomen.

Deze laatste stap is wellicht de belangrijkste in het algehele optimalisatieproces en het up-to-date houden van jouw online platform. Op die manier wordt gegarandeerd dat jouw online kanalen altijd gevonden worden en interessant blijven voor jouw doelgroep. Zie hieronder een schematisch overzicht van een online marketing traject.

online marketing infographic