Wat is de SEO-waarde van jouw website?
De waarde van SEO is moeilijk te bepalen. Wat heb je nou echt bereikt met je website? Tip: controleer de organische waarde!
De waarde van SEA is duidelijk
We zijn aan de SEO-kant weleens jaloers op de duidelijkheid van SEA.
- Search Engine Advertising (SEA) is concreet.
Je werkt met directe en duidelijke cijfers. Je weet wat je betaalt en wat je ervoor terugkrijgt.
- Search Engine Optimalisation (SEO) is abstract.
Je werkt voor de lange termijn en bent afhankelijk van kwalitatieve en onmeetbare factoren.
Dit maakt het verantwoorden van SEO een uitdaging. Het is moeilijk de waarde in concrete cijfers uit te drukken. Je werkt hard en ziet posities stijgen, maar wat heb je nu echt bereikt?
Traffic Cost geeft inzicht in organische waarde
Die onduidelijkheid is een vraag waar grote SEO-tools als Ahrefs en SEMrush zich over buigen. Deze grootmachten beschikken over veel data rondom zoekwoorden, posities, concurrenten en backlinks. Dat stelt ze in staat veel inzichten te genereren.
Een van die inzichten is de ‘Traffic Cost‘, ofwel de waarde van je organische verkeer. Dit is een indicatie van het bedrag dat je maandelijks in SEA zou moeten investeren om je huidige organische verkeer te evenaren. Zie als voorbeeld hieronder de organische waarde van onze website Linku.nl.
Een fijn cijfer om te zien! Een bedrag van €11.200 spreekt meer tot de verbeelding dan statistieken als ‘2,6k zoekwoorden’ of ‘177 top-3 posities’. Natuurlijk zijn er wel zoutkorreltjes: niet alle posities zullen het adverteren waard zijn. De Traffic Cost laat vooral zien wat voor waarde je in handen hebt met een website. Een leuke statistiek om te delen met je team en inzicht te geven in wat je hebt bereikt!
Wil jij ook jouw ranking verbeteren en daarmee je Traffic Cost verhogen? Bekijk dan onze SEO-tips en ervaringen:
Wat is jouw organische waarde?
Je checkt de Traffic Cost van je website bijvoorbeeld via SEMrush. Je moet dan wel eerst een (gratis) account aanmaken. Ik zoek het ook graag voor je op! Stuur me een mail en ik laat het je weten.