personeelshandboek voorbeeld

Personeelshandboek

In een personeelshandboek laat je werknemers kennismaken met de interne regels, richtlijnen en/of cultuur van jouw bedrijf. Bekijk ons eigen handboek als voorbeeld.

Waarom een personeelshandboek?

Wanneer je bedrijf beschikt over een personeelshandboek, profiteer je van meerdere voordelen voor je organisatie, je werknemers en potentiële sollicitanten:

  • Nieuwe werknemers Voor nieuwe werknemers is het de perfecte aanvulling op de individuele arbeidsovereenkomst. De eerste werkdagen worden iets makkelijker wanneer je nieuwe collega's kennis laat maken met alle ins en outs van je bedrijf. Als bedrijf realiseer je zo een snellere integratie van nieuwe werknemers.
  • Potentiële werknemers Hoe leuk je vacature ook is, met een leuk personeelshandboek zet je jouw bedrijf beter op de kaart. Door een kijkje te geven in de keuken kan een sollicitant beter inschatten hoe een bedrijf in elkaar steekt. Dit kan de drempel tot het solliciteren aanzienlijk verlagen en geeft de sollicitant veel aangrijpingspunten om een sollicitatie te motiveren.
  • Bestaande werknemers Ook voor de bestaande medewerkers is het een handig naslagwerk waar ze altijd op terug te kunnen vallen. Hoe zat het ook alweer met de reiskostenvergoeding? Even het handboek erbij pakken. Het personeelshandboek dient zo als antwoord op veelgestelde bedrijfstechnische vragen. Dit haalt bovendien wat druk weg bij HRM.

Met name het effect op potentiële werknemers is verrassend. Zelf merken we dat het openbaar zetten van ons handboek hierbij vele voordelen heeft opgeleverd. Onze vacatures worden aandachtiger bekeken en bijna elke sollicitant reageert positief op het personeelshandboek.

Personeelshandboek voorbeeld

In ons eigen personeelshandboek vertellen we over onze cultuur, wie we zijn en wat we doen als webbureau. Ook leer je meer over het team, werksfeer, onze klanten en de tools die we gebruiken. Dit maakt het een handig naslagwerk voor iedereen die met ons te maken krijgt.

De focus in ons handboek ligt niet op het stellen van regels, afspraken en arbeidsvoorwaarden. Binnen Linku werken we namelijk vooral met richtlijnen. Als werkgever willen we nieuwe collega’s een indruk geven van de bedrijfscultuur en hoe we dingen aanpakken in ons bedrijf. Ons handboek is dus echt een kijkje in de keuken en geen officieel HRM-document. Met het verwerken van onze huisstijl en eigen fotografie proberen we bovendien de branding van ons merk verder te verweven met onze bedrijfscultuur.

Werknemer of geen werknemer, je bent vrij om ons personeelshandboek versie 2020 te bekijken. Mogelijk haal je ideeën op voor het creëren van je eigen handboek!

Direct een voorbeeld bekijken?

Blader online door ons personeelshandboek
linku personeelshandboek kaft
Next lineMaak kennis met Linku

Inhoud suggesties

Benieuwd naar de onderdelen van een personeelshandboek? In onderstaand overzicht geven we per onderdeel aan welke informatie gewenst is. Deze onderwerpen zijn relevant voor ons bedrijf in onze branche. Denk dus altijd goed na over hoe je het beste handboek kunt schrijven voor jouw werknemers.

  • Tijdlijn Een kort overzicht met de hoogtepunten en belangrijk nieuws in de historie van je organisatie. Dit geeft de werknemer een beeld van de weg die je bedrijf heeft afgelegd.
  • Eerste werkdag Een introductie voor het handboek die speciaal gericht is op een nieuw personeel. Wat kan hij of zij verwachten van de eerste werkdag?
  • Team Een overzicht van alle collega's met naam en foto. Werknemers maken een bedrijf, dus ze verdienen een prominente plek vooraan in het boek.
  • Identiteit (Why) Voordat je ingaat op de producten of diensten die je levert, wil je beginnen bij het begin. Vertel uitgebreid wat de identiteit is van jouw bedrijf, bijvoorbeeld met behulp van een missie en visie.
  • Aanpak (How) Met je bedrijfsidentiteit beschreven, kun je dieper ingaan op de manier hoe je jezelf positioneert in de markt. Wat is de globale aanpak van jouw organisatie?
  • Product/dienst (What) Uiteindelijk wil je vertellen over de specifieke producten en/of diensten waar jouw bedrijf in voorziet. Dit is waar de werknemers verantwoordelijk voor zijn.
  • Kernwaarden Kernwaarden representeren de identiteit van je bedrijf en zouden verweven moeten zijn in alles wat je doet. Je moet er even goed voor gaan zitten om deze te kunnen benoemen.
  • Structuur Na deze toch wat abstracte informatie is het tijd om de algemene werkwijze van je bedrijf te beschrijven. Hoe steekt je organisatie in elkaar en hoe wordt het werk uitgevoerd??
  • Workflow Hier zoom je dieper in op de individuele werknemer. Denk aan zaken als planning, teams, en hoe je samenwerkt met collega's.
  • In de praktijk Schets je bedrijfscultuur. Dit doe je door een aantal gewoontes en omgangsvormen te beschrijven die niet direct met werk te maken hebben, maar wel de sfeer helpen bepalen.
  • Buiten kantoor Geef een indruk van wat er zich afspeelt buiten de werkvloer. Wat kunnen werknemers verwachten als het gaat om bedrijfsuitjes, borrels en evenementen?
  • Klanten Beschrijf de personen/bedrijven waarvoor je werknemers het uiteindelijk allemaal doen. Je kunt een selectie aan klanten uitlichten of de doelgroep beschrijven.
  • Tools Indien van toepassing kun je hier software, media, gereedschap en andere hulpmiddelen uitlichten zodat werknemers weten waar ze mee te maken krijgen.
  • Overige zaken Hier kun je alles kwijt wat nog niet besproken is zoals praktische tips, bepalingen, wetten, voorwaarden en voorschriften binnen je onderneming. Denk aan details omtrent verlof, privacy, overwerken, EHBO, ziekmelden en kledingvoorschriften.

Personeelshandboek (laten) maken

Interesse in een eigen personeelshandboek of personeelsreglement? We helpen je graag met gratis tips en advies. Ook als je een handboek wilt laten maken, staan we open om dat samen met jou op te pakken. Je kunt altijd vrijblijvend contact met ons opnemen voor de mogelijkheden.

Neem contact op Next line