• TrophyWebbureau met 10+ jaar ervaring
  • HouseWij maken websites, apps en webapplicaties
  • MedalWinnaar FD Gazellen 2019!
  • Page 1Specialist in digitale automatisering
  • Google+ icon4.9 ★★★★★ Klantbeoordeling
Banner for Personeelshandboek

Personeelshandboek

Om de eerste dagen van onze nieuwe collega's wat makkelijker te maken, hebben we een personeelshandboek samengesteld. Ook jij kunt het online voorbeeld bekijken.

In dit boek vertellen we over onze cultuur, wie we zijn en wat we doen als webbureau. Ook leer je meer over het team, werksfeer, onze klanten en de tools die we gebruiken. Dit maakt het een handig handboek voor alle werknemers.

Personeelshandboek voorbeeld

De focus in ons personeelshandboek ligt niet op het stellen van regels, afspraken en arbeidsvoorwaarden. Binnen Linku werken we namelijk vooral met richtlijnen. Als werkgever willen we nieuwe collega’s een indruk geven van de bedrijfscultuur en hoe we dingen aanpakken in ons bedrijf. Met het verwerken van onze huisstijl en eigen fotografie proberen we bovendien de branding van ons merk verder te verweven met onze bedrijfscultuur.

Werknemer of geen werknemer, je bent vrij om ons personeelshandboek versie 2019 te bekijken. Mogelijk haal je tips of ideeën op uit de inhoud voor het creëren van je eigen handboek!

Bekijk personeelshandboek Next line

We brengen regelmatig een nieuwe versie uit. Bezoek deze pagina voor het meest recente document.

Inhoud personeelshandboek

Benieuwd naar de onderdelen van een personeelshandboek? Bekijk onderstaand overzicht waarbij we per onderdeel aangeven welke informatie gewenst is. Deze onderwerpen zijn relevant voor ons bedrijf in onze branche. Denk dus altijd goed na over hoe je het beste handboek kunt schrijven voor jouw werknemers.

  • Tijdlijn Een kort overzicht met de hoogtepunten in de historie van je organisatie. Dit geeft de werknemer een beeld van de weg die je bedrijf heeft afgelegd.
  • Eerste werkdag Een introductie voor het handboek die speciaal gericht is op een nieuw personeel. Wat kan hij of zij verwachten van de eerste werkdag?
  • Team Een overzicht van alle collega's met naam en foto. Werknemers maken een bedrijf, dus ze verdienen een prominente plek vooraan in het boek.
  • Identiteit (Why) Voordat je ingaat op de producten of diensten die je levert, wil je beginnen bij het begin. Vertel uitgebreid wat de identiteit is van jouw bedrijf, bijvoorbeeld met behulp van een missie en visie.
  • Aanpak (How) Met je bedrijfsidentiteit beschreven, kun je dieper ingaan op de manier hoe je jezelf positioneert in de markt. Wat is de globale aanpak van jouw organisatie?
  • Product/dienst (What) Uiteindelijk wil je vertellen over de specifieke producten en/of diensten waar jouw bedrijf in voorziet. Dit is waar de werknemers verantwoordelijk voor zijn.
  • Kernwaarden Kernwaarden representeren de identiteit van je bedrijf en zouden verweven moeten zijn in alles wat je doet. Je moet even diep in jezelf duiken om deze te kunnen benoemen.
  • Structuur Na deze toch wat abstracte informatie is het tijd om de algemene werkwijze van je bedrijf concreet te maken. Hoe is je organisatie opgebouwd en hoe wordt het werk uitgevoerd?
  • Workflow Hier zoom je dieper in op de individuele werknemer. Denk aan zaken als planning, teams, en hoe je samenwerkt met collega's.
  • In de praktijk Schets je bedrijfscultuur. Dit doe je door een aantal gewoontes en omgangsvormen te beschrijven die niet direct met werk te maken hebben, maar wel de sfeer helpen bepalen.
  • Buiten kantoor Geef een indruk van wat er zich afspeelt buiten de werkvloer. Wat kunnen werknemers verwachten als het gaat om bedrijfsuitjes, borrels en evenementen?
  • Klanten Beschrijf de personen/bedrijven waarvoor je werknemers het uiteindelijk allemaal doen. Je kunt een selectie aan klanten uitlichten of de doelgroep beschrijven.
  • Tools Indien van toepassing kun je hier software, media, gereedschap en andere hulpmiddelen uitlichten zodat werknemers weten waar ze mee te maken krijgen.
  • Overige zaken Hier kun je alles kwijt wat nog niet besproken is zoals bepalingen, voorwaarden en voorschriften binnen je onderneming. Denk aan details omtrent verlof, privacy, overwerken, EHBO, ziekmelden en kledingvoorschriften.
Bekijk personeelshandboek Next line

Huisstijl vastleggen in een Brand Book

Maakt het handboek je benieuwd naar meer manieren om je identiteit vast te leggen? Neem dan eens een kijkje in ons Brand Book. Dit is een technische uitwerking van onze huisstijl waarin we alle grafische en communicatieve regels rondom het gebruik van ons merk hebben vastgesteld. Denk aan logo’s, kleurgebruik, lettertypes en fotografie. Bekijk Brand Book.