Premium content afschermen – Zo doe je dat!

Het internet is altijd een uitdaging geweest voor traditionele media. Hoe overtuig je iemand te betalen in een wereld waar alles gratis is? Premium content biedt een oplossing!

Koen
Geschreven door Koen
premium content uitgelichte foto
premium content uitgelichte foto

Het internet is altijd een uitdaging geweest voor traditionele media. Hoe overtuig je iemand te betalen in een wereld waar alles gratis is? Premium content biedt een oplossing!

Wat is premium content?

Premium content is digitale content die alleen zichtbaar is voor een selecte groep lezers. Behoor je niet tot die groep, dan kun je de content niet bekijken. Althans, je krijgt dan meestal een ‘paywall’ voorgeschoteld. Dit is een blokkerende melding die de premium content bedekt en vertelt wat je moet doen om die content te kunnen bekijken. Dit komt meestal neer op registreren, inloggen en/of een abonnement afnemen. Zodra je voldoet aan deze eisen, kun je de de premium content bekijken.

voorbeeld van een premium content paywall
Voorbeeld content paywall van icreatemagazine.nl

Meer waarde en verdieping

Je bent zelf vast een keer een paywall tegengekomen. Als je online krantartikelen bekijkt, kun je er bijna niet meer omheen. Aanbieders kiezen vaak premium artikelen en videos gekozen die meer verdieping, en dus waarde bieden. Wanneer de consument de waarde herkent, is deze ook bereid ervoor te betalen.

Offline en online samenbrengen

Maar waarom zou je een gedeelte van je website of app afschermen? In de zoektocht naar een online verdienmodel biedt premium content de uitgelezen (😉) mogelijkheid voor een brug tussen offline en online content. Je versterkt de waarde van een traditioneel abonnement door deze te koppelen aan premium content op de website. Dit kan zelfs zo ver gaan als een online versie van een krant of magazine. Hiermee geef je lezers de vrijheid om op hun eigen manier gebruik te maken van je product, offline of online.

Maak premium waardevol en overtuigend

Het gevaar van paywall content is dat bezoekers je website verlaten of app verwijderen. Je werpt immers een drempel op voor de bezoeker en dat voelt altijd onprettig. De enige manier om dit te verantwoorden is het bieden van echte waarde. De premium content moet uniek zijn en meerwaarde bieden tegenover gratis alternatieven en de concurrentie. Daarbij moet je de bezoeker overtuigen van die waarde. Wees duidelijk waarom je content afschermt en wat iemand van premium kan verwachten.

Heb je de bezoeker overtuigd? Zorg dan voor een soepel vervolg. Kies productvormen die passen bij verschillende soorten gebruik. Denk aan eenmalige aankopen, content abonnementen, print abonnementen of combinaties. Met het inrichten van een gebruiksvriendelijk bestelsysteem maak je de customer journey compleet.

abonnementen voor premium content

Zoek de juiste balans: scherm niet alles af

Er zit een belangrijke balans tussen afgeschermde en openbare content. Enerzijds moet je bezoekers voldoende overtuigen met gratis content. Anderzijds moet de afgeschermde content de drempel van registreren en/of betalen waard zijn. Andere factoren zoals de merkautoriteit spelen hierin ook een rol.

De impact van merkautoriteit is bijvoorbeeld terug te zien op de website meesterlijkvanrobert.nl. Deze hebben we ontwikkeld in opdracht van patissier Robèrt van Beckhoven. Op de website staan allerlei leuke recepten en tips van het team van Robèrt. Iedereen kan zich registreren als ‘Meesterlijk member’ om afgeschermde content te zien. Je krijgt dan toegang tot alle recepten, updates en een kijkje bij Robèrt achter de schermen.

voorbeeld van premium content

De merkautoriteit heeft hier invloed op de waarde van de content. Meesterlijkvanrobert.nl is een website met een bekend gezicht. Het is voor bezoekers interessant om speciale recepten en videos van Robèrt van Beckhoven te bekijken. De drempel voor registreren is daarom minder hoog dan op de gemiddelde receptensite.

Meer weten over de website Meesterlijkvanrobert.nl? Bekijk de case.

Denk ook aan premium features

Er zijn meer manieren om waarde te geven aan een online abonnement. Je maakt je product aantrekkelijker met het aanbod van handige functionaliteiten. Denk aan exclusieve features zoals favorietenlijstjes, previews, persoonlijke suggesties en (mail)updates. Deze premium features helpen lezers alles uit hun abonnement te halen en genereren zo meer betrokkenheid bij je product. Zo zie je dat online content ook juist nieuwe kansen biedt tegenover offline content.

Premium content is niet alleen voor traditionele media

Premium content is niet alleen weggelegd voor traditionele kranten en magazines. In het voorbeeld van Meesterlijkvanrobert.nl zie je dat je ook andere content zoals recepten kunt afschermen. Zolang je kunt rekenen op trouwe bezoekers, ligt er een kans om direct beloond te worden voor je content. Zo zijn er steeds meer experts en populaire blogs die experimenteren met betaalde content. Het succes hangt af van drie factoren:

  1. Bied je waarde waarin de bezoeker bereid is te investeren?
  2. Weet je de bezoeker te overtuigen van de waarde?
  3. Is de implementatie van premium content in orde?

Werk aan de juiste implementatie

Implementatie draait om de juiste integratie van premium content. Dit zijn vooral technische zaken zoals een duidelijke paywall, een soepel registratiesysteem, en juiste koppelingen met externe systemen, zoals betaalmethoden en abonnementsystemen. Ook de gebruikerservaring (UX) is belangrijk. De bezoeker wil een product kiezen dat past bij zijn of haar gebruik. Het bestelproces dat volgt moet makkelijk en duidelijk zijn. Alles moet gewoon lekker werken.

Linku helpt je graag verder

Bij Linku buigen we ons graag over deze digitale vraagstukken. De case van F&L Media is een goed voorbeeld waarbij we vele stappen hebben gezet om de content van deze uitgever digitaal op de kaart te zetten.

Sparren?
Cover afbeelding voor Premium content afschermen – Zo doe je dat!
Cover afbeelding voor Premium content afschermen – Zo doe je dat!
Cover afbeelding voor Premium content afschermen – Zo doe je dat!

Zet de volgende digitale stap

Wil jij ook premium content op je website of in je app? Twijfel dan niet om contact op te nemen.

Stuur een berichtOf bel 024 3000 316