Afbeelding voor Ons organisch bezoek steeg in één jaar met 500%: hoe dan?

Ons organisch bezoek steeg in één jaar met 500%: hoe dan?

Laten we beginnen met leuke cijfers. Linku.nl had in maart 8960 organische bezoekers. Een jaar geleden in 2020 lag het aantal bezoekers voor die maand op 1490. Een stijging van 500% dus. Hoe hebben we dat gedaan?

Ik hoor je denken: die heeft natuurlijk het mooiste cijfer uitgezocht. Dat klopt! Maar als ik de resultaten van dit jaar (tot en met april) vergelijk met dezelfde periode vorig jaar is de groei nog steeds 430%. We spreken dus niet over toeval. Er is een duidelijke groei vergeleken met vorig jaar.

Blijkbaar doen we iets goed. Zoekmachineoptimalisatie (ookwel Search Engine Optimization/SEO) blijft een mysterie, maar inmiddels hebben we toch wel een goed idee van wat goed werkt voor ons. Alhoewel er vele tips, handleidingen en cursussen online te vinden zijn rondom SEO, en alles al gezegd lijkt, vertellen we je graag hoe wij het doen. Wie weet geeft onze strategie jou de nodige inspiratie.

Ja, kwaliteit is het belangrijkst

Kwaliteit staat bovenaan in elk lijstje. Ook deze. Wanneer je verhaal niet beter is dan dat van een ander, is de kans klein dat je scoort. Jouw content moet uniek en onderscheidend zijn. Wij volgen o.a. de volgende regels:

  • Vertel het beste verhaal. Bekijk eerst de pagina's die al hoog scoren op jouw onderwerp. Zijn bepaalde onderwerpen onderbelicht? Denk je iets toe te kunnen voegen? Of bestaande informatie slim te combineren? Ga ervoor! Is het tegenovergestelde het geval? Laat het onderwerp dan rusten en kijk naar alternatieven.
  • Verwerk eigen kennis en ervaring. Maak eigen cases, ervaringen, cijfers en voorbeelden beschikbaar op je website en verwijs daarnaar in je content. Dit is unieke informatie waar alleen jij over beschikt. Je verhoogt bovendien je autoriteit en maakt het interessant voor bezoekers om andere pagina's te bekijken.
    Bekijk als voorbeeld deze pagina waarin we het concept van een 'Inspectie-app' uitleggen aan de hand van twee inspectie-apps die we zelf hebben gemaakt.
  • Maak het visueel. Bedenk hoe je jouw verhaal (deels) kunt verpakken in een zelfgemaakte afbeelding. We merken dat content met eigen modellen, grafieken en afbeeldingen goed scoort. Het maakt je content uniek en behapbaar.
    Bekijk als voorbeeld dit blog waarin we kleurenpsychologie uitleggen. De kleurencirkel die we hebben gemaakt versterkt de kracht van ons verhaal. Resultaat? Zowel pagina als afbeelding staan bovenaan in de zoekresultaten wanneer je zoekt op 'kleurenpsychologie'.

Een handige tool om je content te controleren is de TF*IDF tool van Seobility. Hiermee analyseer je de inhoud van de pagina’s die bovenaan staan in Google op het door jou gekozen zoekwoord. Uit de tool rollen de woorden die het vaakst worden gebruikt op die pagina’s. Inzicht in deze woorden helpt je bij het schrijven van je eigen tekst. Het maakt het makkelijker om alle onderwerpen binnen het speelveld te dekken. Handig! Op het moment van schrijven kun je de tool 5x per dag gratis gebruiken.

Consistentie, al hebben wij daar ook moeite mee

Ook een belangrijke. Zonder content geen bezoekers, dus er moet wat gebeuren. De ervaring leert dat het makkelijk is om content vooruit te schuiven of op te offeren voor andere werkzaamheden. Zeker wanneer het geen kerntaak van je functie is.

Ik lieg wanneer ik zeg dat we perfect consistent zijn. Kijk maar naar de datums van onze blogs. We hebben drukke periodes waarbij we content even links laten liggen. Desondanks pakken we het steeds weer op het moment dat het weer kan. Zo houd je het realistisch voor jezelf. Ons oorspronkelijke doel was een blog per week, maar de laatste tijd merken we dat we daar door andere werkzaamheden niet goed aan toekomen. Daarom hebben we het ons doel verlaagd naar een blog per 2-3 weken. Zo zetten we het vlammetje wat lager op het moment dat we ergens anders gas moeten geven.

Maar weet ook, je hoeft niet alles zelf te doen. Je collega’s zijn een belangrijke schakel in de contentcreatie.

Gebruik de kennis van collega’s, maar help ze op weg!

Samen met collega Nick steek ik de meeste tijd in de content van onze website. Dat betekent niet dat wij alles doen. We betrekken al onze collega’s voor input. Onze designers vertellen als de beste over design, en onze ontwikkelaars over development. Iedereen heeft net weer andere kennis. Maak daar gebruik van!

Het probleem? Wanneer je iemand vraagt iets te schrijven, komt er meestal weinig van. Geen tijd, geen inspiratie of niet goed weten waar te beginnen. Het klinkt vast herkenbaar. Je moet ze dus een handje helpen.

Je helpt collega’s met bloggen door ze te laten vertellen in plaats van schrijven. Houd een interview over het gekozen onderwerp. Stel de vragen die beantwoord moeten worden in de content en noteer de antwoorden. Vervolgens werk je zelf de input uit tot een raamwerk. Voor de afronding kun je het stokje overdragen, maar houd zelf het initiatief wanneer je denkt het proces dan beter af te kunnen ronden.

Zie hieronder hoe collega Nick een nieuw blog initieert. Webdeveloper Timo heeft zich aangeboden om mee te helpen. Samen maken ze er wat moois van.

Met deze werkwijze haal je het moeilijkste aspect van schrijven weg bij je collega’s: het schrijven zelf. Daarnaast houd je controle over de planning en weet je dat het verhaal in begrijpelijke woorden wordt geschreven. Ook niet onbelangrijk: je voorkomt opbouwende irritaties en schuldgevoelens. Sterker nog, je kunt rekenen op waardering van je collega’s!

Kijk eens aan mooi he

Wanneer ik zelf schrijf, duurt het langer en weet ik niet goed waar ik moet beginnen. Nu wordt het onderwerp voor me in stukken gehakt en met de juiste vragen komen de antwoorden sneller op papier.

- Collega Timo na een contentinterview met Nick

Je doelgroep is meer dan een hokje

Niet iedereen in je doelgroep past in één hokje. Houd daar rekening mee in je content. Je doelgroep gebruikt verschillende woorden om dezelfde wens te omschrijven, of heeft verschillende redenen om jou interessant te vinden. Kijk naar al je klanten en verplaats je in hun schoenen. Welke vragen hebben ze? Waar hebben ze behoefte aan?

Wanneer wij kijken naar onze klanten, dan zien we verschillende buyer persona’s. Misschien willen ze allemaal een nieuwe website, maar allemaal komen ze anders tot die wens. Kijk maar:

  • Een PR manager "Onze website heeft een verkeerde uitstraling. Dus ik wil een nieuwe website die onze waarden perfect presenteert."
  • Een marketeer "Onze omzet moet groeien. Dus ik wil een nieuwe website die onze conversie met minstens 3% laat stijgen."
  • Een techneut "Het overzetten van gegevens kost me veel tijd. Dus ik wil een nieuwe website die middels een API-koppeling communiceert met ons CRM-systeem, zodat we dit proces kunnen automatiseren."

Je moet alle buyer persona’s voorzien van goede content. Met cases en blogs voorzien wij de ondernemers en marketeers. De techneut is een persona die we pas later hebben ‘ontdekt’. Door meer te schrijven over onze technieken als Ionic en API-koppelingen bereiken we deze persoon steeds beter. De technische pagina’s scoren goed in zoekmachines en leveren ons regelmatig leads op met interessante technische vraagstukken.

SEO helpt je op weg

Een korte blik op wat we doen aan SEO, ofwel tekstoptimalisatie. Ten eerste het zoekwoordonderzoek. Hiermee controleren we zoektermen waarover we willen schrijven, maar ontdekken tegelijkertijd ook nieuwe zoekwoorden voor de toekomst. We gebruiken hiervoor de betaalde tool KWFinder. Wat voordelen van het gebruik van een zoekwoordtool als deze, is dat je inzicht krijgt in:

  • Relevante en alternatieve zoekwoorden. Dit helpt je bij het ontdekken en kiezen van goede (long-tail) zoekwoorden en geeft inspiratie voor nieuwe onderwerpen.
  • Zoekvolumes, dus hoe vaak de zoekopdracht wordt uitgevoerd. Hierbij kies je een relevante regio (bv. Nederland, Gelderland of Nijmegen). Ook krijg je de trend te zien, dus of het zoekvolume toe- of juist afneemt.
  • De moeilijkheidsgraad van een zoekwoord (KD). De tool bekijkt welke pagina’s hoog scoren en weegt dit o.a. af tegen de reputatie van die websites. Moet je het opnemen tegen Wikipedia? Dan zal de moeilijkheidsgraad hoog zijn.
  • De verwachte kosten per klik wanneer je zou adverteren op dat zoekwoord (CPC). Dat geeft een idee van je concurrenten en hoe ver ze gaan om een goede plaats te bemachtigen.
seo zoekwoordresultaten
Resultaten van het zoekwoord 'website laten maken'. Bron: KWFinder.

Bij het toepassen van SEO binnen WordPress maken we gebruik van de Yoast-plugin. Een bekende tool waar ik niet veel woorden aan vuil hoef te maken. Deze controleert of de tekst aan een aantal basisvoorwaarden voldoet, zoals zoekwoorddichtheid en het gebruik van ALT-teksten. SEO helpt zo bij de hygiëne van onze content. Met een afgevinkte SEO-checklist kun je echter nog steeds compleet onzichtbaar zijn. Onthoud: kwaliteit geeft uiteindelijk de doorslag.

Dat gezegd hebbende, denk niet alleen in zoekmachines

Staar je dus niet dood op zoekwoorden en SEO. Wanneer je iets interessants te melden hebt, ga ervoor. Er zijn meer middelen om je verhalen zichtbaar te maken, bijvoorbeeld door ze te delen op social media. Dit is vooral nuttig wanneer je schrijft over iets waar men niet bewust naar zoekt. Deel dit dan op je bedrijfspagina, maar ook zeker op persoonlijke pagina’s. Een post vanuit een persoonlijk profiel presteert beter. Mensen voelen zich meer betrokken bij wat een persoon zegt, in plaats van een bedrijf.

Wanneer wij willen scoren op social media, dan laten we het onder de aandacht brengen door Geert (directeur/eindbaas Linku). Zo hebben we laatst een artikel geschreven over 10 handige business tools en gedeeld in zijn netwerk. Dit leverde veel leuke reacties op vanuit ons netwerk en zelfs daarbuiten. En een leuke bonus: het bericht scoort in zoekmachines steeds beter op zoekwoorden als ‘business tools’. Zo blijkt: wanneer je echt iets nuttigs te melden hebt, verkoopt de content zichzelf.

Deel eens wat leuks

Een blog is ook een mooie plek om jezelf van een sociale kant te laten zien. Dit is leuk voor je netwerk en (mogelijke nieuwe) collega’s. Gooi er dus af en toe iets ‘leuks’ tussendoor, zoals Ilse deed over de digitale koffiehoek voor het thuiswerken. Of geef nieuwe samenwerkingen eens de aandacht, zoals wij deden toen JEE-O en Doornroosje ons kozen als digitale partner.

Kijk verder dan je eigen media

Kijk ook verder dan je eigen communicatiemiddelen. Probeer eens te schrijven voor een andere website of platform. Mijn collega Nick heeft eerder voor Frankwatching een artikel geschreven over de ultieme debriefing. Enerzijds geef je deze content ‘weg’, maar anderzijds krijg je er interactie, autoriteit en een mooie link naar je website voor terug. Wanneer je een goede indruk achterlaat op het externe platform, kan het zomaar zijn dat mensen meer van je willen weten. Dat is natuurlijk ook een persoonlijke winst. Probeer iets nieuws en kijk hoe het uitpakt!

Zorg voor een goede website-ervaring

Het is zonde wanneer goede content achteruit wordt gehaald door een matige website. Denk dus na over de techniek en gebruiksvriendelijkheid van je platform. Een degelijke website voorkomt straffen van zoekmachines die een negatieve invloed hebben op je ranking. Onze website scoort aardig in de PageSpeed Insights tool van Google, maar de score is zeker niet perfect. Ik geloof ook niet dat je met de snelste website direct bovenaan komt te staan. Wanneer je website merkbaar trager is dan andere websites, is het wel tijd om achter je oren te krabben. Hetzelfde geldt voor de mobiele bruikbaarheid. Met mobile-first index is het essentieel dat je website responsief is, en dus goed functioneert op verschillende schermgroottes. Techniek raakt zo ook de gebruiksvriendelijkheid van een website.

Gebruiksvriendelijkheid is altijd al belangrijk geweest voor de bezoeker, maar ook zoekmachines gaan hier strenger op oordelen. De Page Experience-update van Google in juni 2021 geeft website-ervaring een grotere rol in de ranking algoritmes. Dit treft de volgende zaken:

  • Laadtijden. De tijd die een pagina nodig heeft om klaar te zijn voor interactie (Largest Contentful Paint).
  • Interactiviteit. De tijd tussen interactie van de bezoeker (bv. klik) en het moment dat de website hierop reageert (First Input Delay).
  • Visuele stabiliteit. De mate waarin website-elementen verschuiven nadat een pagina is geladen. Denk aan pop-ups, cookiemeldingen of advertenties. Minder verschuiving is beter (Cumulative Layout Shift).

Benieuwd naar jouw gebruiksvriendelijkheid? Onze UX-designers bekijken graag je website om te vertellen wat al goed is, en wat er beter kan. Neem contact met ons op om hier vrijblijvend over te sparren 😉

Stuur de bezoeker naar de volgende pagina

Voorkom dat bezoekers vroegtijdig je website verlaten. Probeer wat je schrijft dus altijd te relateren aan andere content op de website. Leid de bezoeker door de website en voorkom doodlopende pagina’s. Dit doe je met interne links waar mogelijk, maar ook met speciaal uitgelichte content. Wij maken veelvuldig gebruik van onderstaand blok om relevante content uit te lichten. Met dit soort verwijzingen maken we het aantrekkelijk voor bezoekers om door te klikken naar andere content. We kunnen elke pagina uitlichten met dit blok.

Hier zet ik dan een passende CTA

Want je wil toch weten wat we voor N.E.C. doen?
Afbeelding voor Rebranding voor voetbalclub N.E.C.
Next lineRebranding voor voetbalclub N.E.C.

Loop na het publiceren van nieuwe content ook je bestaande pagina’s na om verwijzingen naar de nieuwe pagina’s te plaatsen, waar relevant.

Hoe meer content, hoe rijker je bibliotheek. Met elke nieuwe pagina maak je bestaande pagina’s weer iets sterker.

Optimaliseer bestaande content

Content heeft soms een extra duwtje in de rug nodig. Je herkent dit door de prestaties van je pagina’s en gebruikte zoekwoorden te monitoren. Ik gebruik daarvoor de betaalde tool Semrush, maar een gratis tool als Google Search Console geeft ook al een indruk van je prestaties.

Wordt je pagina niet of slecht gevonden? Ga dan na waarom. Is er wel volume op je zoekwoorden? Wat maakt pagina’s bovenaan in Google beter? Heb je alles verteld wat er te vertellen valt? Bedenk wat je kunt doen om jouw content te verbeteren. De eerder besproken TF*IDF tool helpt je ‘ontbrekende’ woorden te vinden. Ik optimaliseer bestaande pagina’s regelmatig met deze tool, waarna ze hun weg omhoog weten te vinden. Onthoud ook: een pagina hoeft niet in één keer goed te zijn. Een nieuw likje verf doet wonderen.

Zie je dat je gevonden wordt op zoekwoorden waar je vooraf niet op had gerekend? Dan loont het om deze alsnog te benadrukken in je content, wellicht op een compleet nieuwe pagina. Om hier een voorbeeld van te geven: ik merkte dat ons brand book sporadisch gevonden werd op termen als ‘brand voorbeeld‘ en ‘brand manual‘, terwijl ik deze woorden nooit had gebruikt in de tekst. Na het verwerken van deze termen in de pagina, stegen de prestaties van die zoekwoorden.

Zoekopdrachten in Google die een klik naar onze Brand Book-pagina hebben opgeleverd (in maart). Bron: Search Console.
Zoekopdrachten in Google die een klik naar onze Brand Book-pagina hebben opgeleverd (in maart). Bron: Search Console.

Geduld is een schone zaak

Uiteindelijk heeft content tijd nodig om te rijpen. Geef niet direct op als je merkt dat de resultaten uitblijven. Wij hebben lang moeten wachten voordat er beweging kwam in onze website. Ons blog over goede branding vond pas 1,5 jaar na plaatsing een publiek. Van géén organische bezoekers in het begin, naar ongeveer 45 per dag nu. Dit hangt natuurlijk ook samen met de groei van onze website en herhaaldelijke optimalisaties van de pagina. Je moet er dus ook voor blijven werken!

Wij blijven zo doorgaan, jij ook?

We ervaren dat onze website steeds beter presteert zolang we goede content blijven publiceren. De reputatie van linku.nl binnen zoekmachines stijgt, waarbij alle content op onze website een hogere kans krijgt om te presteren. Nieuwe pagina’s verschijnen steeds sneller op mooie posities. Dat motiveert ons om het ritme vast te houden.

Het blijft ook niet alleen bij bezoek, we krijgen steeds meer opdrachten binnen via de website. De conversie stijgt dus. Steeds meer leads ontdekken ons in eerste instantie via de website. Daardoor zijn we minder afhankelijk van ons netwerk en actieve sales.

Ons succes in een notendop? We zien content niet als een losse activiteit, maar we betrekken de hele website en ons hele team om een goed verhaal te vertellen. We beseffen dat content tijd nodig heeft en dat werpt nu de vruchten af. Elke dag verwelkomen we honderden waardevolle bezoekers, en dat zonder zoekmachine-advertenties!

Dit werkt voor ons. Wat werkt voor jou?

koen linku

Vragen? Sparren? Laat het me weten!

Nieuwsbrief sfeerbeeld