Stockgoede foto’s
Ja! Goede en gratis foto’s bestaan. Nog nooit gevonden? Dan kan het zijn dat het je niet weet waar je moet zoeken. Ik help je graag op weg door bij het begin te beginnen.
Wat is een stockfoto?
Een stockfoto is een afbeelding die beschikbaar is gesteld die door meerdere mensen gebruikt kan worden. Er is geen sprake van exclusief gebruik van de foto’s voor de koper. In plaats van een groot bedrag te betalen voor de afbeelding, verdient de verkoper in een licentie-vorm zijn of haar inkomsten over de afbeelding. Afhankelijk van het platform waar je de afbeelding of foto koopt gelden er beperkingen op de gebruiksrechten. Denk aan de maximale bestandsgrootte die je tot je beschikking krijgt of het aantal keer dat je het beeld mag inzetten in een advertentie voor het bedrijf waar je werkt.
Waarom maak je gebruik van stockmateriaal?
Bij een blogartikel zoals deze of een verslag in een magazine kan het zinvol zijn om je verhaal kracht bij te zetten met bijpassend beeldmateriaal. ‘Mensen lezen niet meer’, heb je vast weleens iemand horen zeggen. Mensen scannen content eerst om te bepalen of ze artikel willen lezen.
Onderzoek toont aan dat mensen binnen 90 seconden na de eerste indruk een onbewust oordeel vellen over een ander of een product. Tussen 62% en 90% van die beoordeling is alleen op kleur gebaseerd. Met beeldmateriaal beïnvloed je meer dan alleen met tekst.
Visuele content krijgt 94 procent meer views dan content zonder relevant beeld.
Onderzoekers in Canada onderzochten 2.000 deelnemers en bestudeerden de hersenactiviteit van 112 anderen om aan te tonen dat mensen in 8 seconden beoordelen of de content interessant genoeg is om verder te lezen.
Kortom, overtuig je lezer met pakkende afbeeldingen zodat hij of zij zich een beeld kan vormen waar het onderwerp over gaat. Als je zelf geen beeldmateriaal beschikbaar hebt, helpt stockmateriaal je de eerste slag te slaan.
Waar vind je bruikbaar beeldmateriaal?
Bekende websites om beeldmateriaal te downloaden zijn Shutterstock, iStock (van Getty Images) en het Nederlandse ANP. Afhankelijk van je onderwerp bepaal je of je eigen foto’s tot je beschikking hebt, foto’s laat maken of gebruikmaakt van gratis beeldmateriaal. Gebruikmaken van bestaande fotografie in de vorm van stockfoto’s kan je tijd en kosten besparen. En het geeft je zelfs toegang tot beeldmateriaal dat anders nooit binnen handbereik zou zijn geweest.
Er zijn ook gratis foto’s die je kunt gebruiken. Bijna alle foto’s die op onze website staan, zijn gratis. Alleen voor de portretfotografie van onze mensen is geld betaald, maar daarover later meer.
Onze top 3 websites voor fotografie
Collega’s Thomas, Koen en ik gebruiken meestal Unsplash, Pexels of Pixabay.
Er zijn vast meer websites, maar hier lukt het vaak mee. Onze overburen Onyourline hebben zelfs een top 7, met onder andere Freepik en Burst.
Bruikbaar beeldmateriaal vinden we ook vaak in onze eigen beeldbank. Zo af en toe komt het ook voor dat we zelf foto’s maken ter ondersteuning van een artikel of een post.
Waar moet je op letten bij gratis stockfoto websites?
Engelse zoektermen is een must om het juiste beeld te vinden. Als je merkt dat je eerste zoekopdracht te weinig resultaten geeft, probeer dan breder te denken. Breid je onderwerp als een olievlek uit om iets aanverwants te vinden. Ontdek ook het gebruik van relevante tags bij foto’s, die kun je ook gebruiken om tot de juiste foto te komen.
Voorbeeld
Vaak wordt bij internet-, server- of netwerkgerelateerde zaken een foto van aardbol of iets abstracts als een netwerk van lijnen en punten gekozen. Dat is alles behalve fraai. Dat zijn de eerste resultaten wanneer je zoekt op internet of network, neem daar geen genoegen mee. Probeer eens speed, connection, lights. Het resultaat zie je hieronder. Een foto die ook prima past bij een stuk tekst over internet, netwerken of verbindingen. De foto is ondersteunend en niet leidend, dus het hoeft niet letterlijk te illustreren wat er in de titel staat. Bovendien weerspiegelt de foto in dit voorbeeld snelheid én het is kleurrijk. En je weet inmiddels wat kleur met je oordeel doet.
Denk aan welk beeld je wilt tonen. Probeer beschrijvend en met weinig woorden te zoeken. Experimenteer met variaties en gun jezelf tijd om door de resultaten te scrollen. Soms vind je het perfecte plaatje na enige tijd zoeken. Het voordeel van een laag aantal resultaten is dat ze waarschijnlijk minder populair zijn en dus minder gebruikt worden op andere websites. Grotere kans om uniek te zijn. En dat wil toch elk merk?
Pas op voor het kakhiel-effect
Sommige foto’s zijn zó gemaakt, dat je wijdere neusgaten krijgt en een omhoog getrokken lip. Non-verbaal schreeuwt je lijf om een andere keuze. Worden je pupillen groter en ontstaat er een sprankeling in je ogen? Dan weet je dat je de juiste foto hebt gevonden. De succesfactor voor het vinden van het juiste stockbeeld is tijd. Op den duur krijg je meer inzicht en gevoel voor fotografie.
Wat je niet wilt hebben zijn foto’s waar je de spraakwolken al voor je ziet. Dit noem ik op onze werkvloer het kakhiel-effect. Ontdek ‘t zelf maar eens. Lachen gegarandeerd.
Kenmerken van slechte stockfoto’s
- overdreven emoties
- een groep mensen die elkaar de hand schudden
- lachende vrouwen met een koptelefoon op
- veel mensen bij elkaar in een maatpak
- overbelichte settings
- te klinische kamers
- gladde gezichten, perfecte kapsels en té aantrekkelijke mensen
Filters zijn ook not-done. Net zoals high-tech Silicon Valley-kantoren, skylines van buitenlandse steden of niet-Nederlandse natuurlandschappen. Tenzij je onderwerp over één van deze voorbeelden gaat uiteraard.
Het belangrijkste is de associatie met je bedrijf. Sluit de foto aan bij hetgeen wat je bedrijf of merk wilt uitstralen. Dat is een belangrijke vraag die je jezelf kunt stellen. Oogt de foto realistisch en sluit het aan op de content? Downloaden! Goed beeldmateriaal is scherp, past bij de gewenste uitsnede van je artikel en heeft een duidelijk hoofdonderwerp.
Goede voorbeelden, slechte foto’s
Wanneer zijn zelfs gratis foto’s niet goed genoeg?
Wanneer je echt iets van jezelf wilt laten zien en wanneer je over je bedrijf praat, de cultuur of bijvoorbeeld op een over ons-pagina. Gebruik hier echte foto’s. Mensen willen hier echt zien wie je bent, wie je mensen zijn en wat je uitstraalt. En mensen zien ook dat je de moeite hebt genomen om jezelf goed te profileren. Dat draagt enorm bij aan je merkwaarde.
Voor de gemiddelde blog kun je prima uit de voeten met een stockfoto, tenzij je praat over iets waar je eigen mensen bij waren: conferenties, werktrip in het buitenland, interviews of een presentatie. Juist daar is het waardevol om een zelfgemaakte foto te delen. Als SEO belangrijk is, werkt eigen beeldmateriaal ook veel beter. Dat is unieke content die anderen niet over kunnen nemen.
Gratis foto’s zijn altijd generiek en dienen ter opvulling. Jouw product, dienst, werkplek of je team kun je alleen presenteren wanneer je deze zelf op de foto zet. Of laat dit over aan onze huisfotografen Christ en Igor van Twycer.