Zet je website in de Google-spotlight met structured data

Structured data is code die zoekmachines helpt je website beter te begrijpen. Hiermee bemachtig je waardevolle zoekresultaten in Google, met als voordeel meer clicks naar je website. In dit blog vertel ik je alles over dit onderwerp en hoe het de zichtbaarheid van je website verhoogt.

Andy
Geschreven door Andy
mockup van een google rich result zoekresultaat
mockup van een google rich result zoekresultaat

Het verschil tussen mens en zoekmachine

Het is makkelijk om websitecontent logisch te maken voor een websitebezoeker. We herkennen allemaal het verschil tussen afbeeldingen, kopjes en paragrafen. Ook unieke teksten met bijvoorbeeld stappen en ingrediënten herken je snel als een recept. Als lezer putten we uit patronen om teksten te structureren.

Hoe anders is dat voor een zoekmachine. Deze ‘leest’ namelijk de inhoud als kale data. Een bedrag is gewoon een getal, een lijst met vragen en antwoorden zijn opeenvolgende teksten en de beoordeling van een product is ook niets meer dan een zwevend getal.

De zoekmachine heeft dus hulp nodig om content en structuur te begrijpen. Daar hebben techgiganten Google, Microsoft, Yahoo and Yandex een technisch formaat voor bedacht: structured data. Als je dit formaat gebruikt, begrijpen zoekmachines je website beter. Dat vergroot de kans dat je content speciaal wordt uitgelicht bij zoekopdrachten. Een goed voorbeeld is de veelgestelde vraag, onder andere zichtbaar bij onze pagina over de verschillen tussen UX en UI-design.

een screenshot van een FAQ rich result in de zoekresultaten van Google op basis van structured data

Wat is structured data?

Structured data is een manier om structuur te geven aan tekst en inhoud op je website. Hiermee maak je data toegankelijker voor zoekmachines. Dit gebeurt allemaal in de achterkant van een website, dus een gewone bezoeker ziet geen verschil. De manier waarop je structured data toepast, is vastgelegd onder Schema.org.

Zoekmachines zoals Google gebruiken structured data om betere informatie te tonen in de zoekresultaten. Deze herken je als zogenaamde ‘rich snippets’. Dit zijn zoekresultaten die op een speciale manier worden uitgelicht. Denk aan het weergeven recepten, veelgestelde vragen, videos, reviews en productdetails.

Wat heb ik aan structured data?

Het voordeel van structured data is dat je pagina’s er uit kunnen springen bij bepaalde zoekresultaten. Het is dus goed voor je SEO. Met een rich snippet trek je meer aandacht naar jouw content, met als gevolg meer zichtbaarheid en bezoekers. Afhankelijk van de informatie die je hebt, kun je op verschillende manieren structured data toepassen. Schema.org heeft een lijst met alle mogelijkheden.

Denk bijvoorbeeld aan een Evenement waarbij je een locatie kunt opgeven, maar ook de starttijd. Als je dat goed doortrekt dan zijn zoekmachines al in staat om bij de zoekresultaten voor locatie bijvoorbeeld een aantal events te tonen.

Als zoekmachines alles goed aan elkaar weten te knopen, kan je gestructureerde data gebruiken om specifieke vragen van de gebruiker te beantwoorden. Denk bijvoorbeeld aan

  • welke vacatures zijn er in Nijmegen
  • wat is er te doen in Doornroosje
  • hoe maak je spaghetti

En wanneer je zoekt op ‘Doornroosje nijmegen’, krijg je alles al te zien wat Google weet. Denk hierbij aan openingstijden, evenementen, adresgegevens, maar ook reviews. Deze gegevens worden natuurlijk van verschillende bronnen gehaald, maar ook daar zijn ze beschreven op basis van Schema.org.

Benieuwd welke structured data Google allemaal gebruikt? Bekijk dan deze lijst. Hoe meer structured data je aanbiedt, hoe makkelijker alles aan elkaar te knopen is.

Hoe moeilijk is het om te implementeren?

Meestal heb je de gegevens al voor handen in de vorm van ‘unstructured data’. Een vacature of recept bestaat in het beheer al uit velden om in te vullen. Bij het implementeren van structured data zorgt een ontwikkelaar dat de ingevoerde gegevens op een andere manier worden verwerkt.

Implementatie gebeurd door middel van bijvoorbeeld JSON-LD. Dit is een formaat waarbij in de ‘head’, zeg maar de metadata, van je website de gestructureerde gegevens worden gedeeld en dus uit te lezen zijn. De doorsnee bezoeker ziet dit niet, maar voor de zoekmachine heb je een ‘vertaling’ beschikbaar gemaakt. Het voorbeeld hieronder geeft een beeld van deze werking.

een vergelijking van unstructured data en structured data
Met structured data maak je (unstructured) data begrijpelijk voor zoekmachines en andere programma’s

Hoe ziet structured data eruit?

{
  "@context": "https://schema.org",
  "@type": "FAQPage",
  "mainEntity": [
    {
      "@type": "Question",
      "name": "Hoe timmer je een spijker in hout?",
      "acceptedAnswer": {
        "@type": "Answer",
        "text": "Dit kun je het beste doen met een hamer. Wij bieden verschillende soorten hamers aan die je kunt gebruiken om spijkers in het hout te slaan."
      }
    },
    {
      "@type": "Question",
      "name": "Zijn de spijkers roestvrij?",
      "acceptedAnswer": {
        "@type": "Answer",
        "text": "Al onze spijkers worden gemaakt van RVS. Hierdoor roesten deze dus niet."
      }
    }
  ]
}

In het voorbeeld zie je dat er een type staat. Hiermee geef je aan wat voor data je aan het structureren bent. Bij elk type horen specifieke waarden. Zo kun je bij een vacature bijvoorbeeld de locatie aangeven, om welk salaris het gaat, maar ook het type dienstverband.

Wil je de structured data op je pagina testen? Dan kun je gebruik maken van de Rich Results Test van Google.

Nuttig voor meer dan alleen Google

Het is duidelijk dat Google structured data gebruikt als verrijking van de zoekresultaten. Daar blijft het echter niet bij. Platforms als Pinterest gebruiken Recept Schema om de pins te verrijken. Maar ook vacatureplatforms gebruiken structured data om vacatures te indexeren.

Doordat je structuur geeft aan de content, kunnen zoekmachines deze makkelijker uitlezen en duiden. Dit is ook nuttig voor webshops. Je kunt Product Schema aanbieden en bijvoorbeeld de prijs en voorraad duidelijk maken. In de zoekresultaten zie je deze details vervolgens terug.

Overigens zou ik het niet aanbevelen om aan te geven dat iets niet op voorraad is, want dat maakt jouw productpagina minder interessant om te bezoeken. Je hebt enige vrijheid in het verwerken en tonen van structured data, dus pas dit slim toe.

Waar moet ik op letten in het toepassen van structured data?

Schema.org biedt veel waarden om te verwerken, maar je zult snel merken dat niet alles belangrijk of relevant is voor jouw content. Kijk bijvoorbeeld naar de waarden van JobPosting Schema (vacatures). Hier is ‘jobStartDate’, de startdatum, een van de waarden. Dit is niet altijd relevant. In de praktijk bepaal je de startdatum meestal in overleg met de sollicitant. Kun je deze waarde dan weglaten?

In dit geval, jazeker! Zoekmachines maken duidelijk welke vrijheid je wel en niet hebt in de implementatie. Zie bijvoorbeeld de instructies van Google over de structured data van vacatures (JobPosting). Voor een goede implementatie van structured data voorzie je minstens in de aanbevolen waarden van een type.

Daarnaast gebruiken zoekmachines niet alle structured data types waar Schema.org richtlijnen voor heeft. In andere woorden, niet elke Schema zorgt voor rich results in Google. Het is echter geen overbodige luxe om zoveel mogelijk gegevens op te nemen in je structured data.

De richtlijnen van zoekmachines veranderen ook. De afgelopen jaren heeft Google steeds meer soorten rich results geïntroduceerd. Rond 2020 is bijvoorbeeld Google Jobs gelanceerd in Nederland. Deze uitbreiding toont vacatures met details in de zoekresultaten. Eerder in 2017 al, hebben wij op linku.nl JobPosting Schema geïmplementeerd. Daar plukken we sindsdien de vruchten van!

een screenshot van een vacature rich result in de zoekresultaten van Google op basis van structured data

Wat voor impact heeft AI op structured data?

AI (kunstmatige intelligentie) heeft een groeiende impact op structured data. AI-gestuurde tools kunnen helpen bij het analyseren en optimaliseren van gestructureerde gegevens, waaronder Schema. Dit helpt de zichtbaarheid en rangschikking in zoekmachines te verbeteren.

Bovendien kan AI helpen bij het identificeren en oplossen van fouten in Schema-markup. Dit helpt ontwikkelaars fouten te voorkomen en betere oplossingen te coderen. Dit ontwikkelt zich waarschijnlijk verder tot geautomatiseerde creatie van Schema-implementaties, waardoor het efficiënter en toegankelijker wordt voor iedereen.

Zoekmachines worden daarnaast zelf steeds slimmer (op basis van AI) en weten de gaten bij ontbrekende of onvolledige structured data steeds beter zelf in te vullen.

Voorbeelden van rich results

Inmiddels zijn er wat voorbeelden van rich results in Google voorbijgekomen. Om een beter beeld te vormen, deel ik er nog een paar. Om te beginnen een typisch rich result van een recept.

een screenshot van een recept rich result in de zoekresultaten van Google op basis van structured data

De combinatie van structured data

Google combineert ook gegevens. Als je bijvoorbeeld productdetails én reviewdata aanlevert, dan is de kans groot dat beide worden gecombineerd in het zoekresultaat.

een screenshot van een product rich result in de zoekresultaten van Google op basis van structured data

Tenslotte een voorbeeld van hoe je veelgestelde vragen (FAQ) terug kan vinden in de zoekresultaten. In dit geval een rich snippet van mijn persoonlijke hobbyproject hopblog.nl. Als thuisbrouwer schrijf ik graag over alles wat er bij het brouwen van bier komt kijken. Dat combineer ik met mijn werk als developer. Met het toepassen van structured data heb ik een aantal rich snippets bemachtigd, waaronder veelgestelde vragen.

De veelgestelde vragen in de zoekresultaten kun je openklappen. Erg informatief, maar de kans bestaat dat dit de vraag van de gebruiker al volledig beantwoordt en dat je dus minder verkeer naar de pagina krijgt.

voorbeeld van een google rich result faq

Voorbeelden van Structured data in Pinterest

Ga je aan de slag met structured data, dan heb je als bijkomend voordeel dat ook een platform als Pinterest deze uitleest. Ik heb hier twee voorbeelden. Eentje van een recept en eentje van productdetails.

De implementatie is om eerlijk te zijn nog wat summier, zeker bij de recepten. Maar wat niet is, kan nog komen natuurlijk. Zelf ben ik van optimaliseren wat je optimaliseren kan. Als je dit vooraf doet, dan ben je klaar voor het moment dat gegevens wel als rich results worden gebruikt. Of dat nou op Google is of een ander platform.

een screenshot van een recept rich result op Pinterest op basis van structured data
een screenshot van een product rich result op Pinterest op basis van structured data

Kies voor zichtbaarheid!

Zoals je ziet biedt structured data vele voordelen. Er is echter een kanttekening: het zoekresultaat geeft mogelijk al antwoord op de vraag die gesteld is. Dit zagen we al in het voorbeeld van de FAQ. Hierdoor hoeft een gebruiker je website niet meer te bezoeken.

Niet meedoen betekent echter dat je helemaal niet zichtbaar bent. Als iemand een spaghetti recept zoekt en jij hebt dat recept, dan wil je ook zo getoond worden. Zonder structured data concurreer je alleen met de algemene zoekresultaten, uit het zicht van de gebruiker die vooral kijkt naar de uitgelichte resultaten. Dat is zonde. Tijd dus om structured data onderdeel te maken van jouw SEO-strategie.

Vragen?
Andy
Andy
Andy

Direct sparren?

Verder sparren over structured data en SEO? Stuur me een bericht!

Stuur een berichtOf bel 024 3000 316