Afbeelding voor Hoe een UX-designer naar een website kijkt

Hoe een UX-designer naar een website kijkt

Een UX-designer kan in een paar seconden vertellen of een website goed in elkaar zit. Hoe een UX’er dat doet? Dat leggen we uit in deze blog.

Het doel van een UX-designer

UX-design staat voor user experience design. Een UX-designer is expert in structuur. Het doel van een UX’er is om een waardevolle gebruikerservaring neer te zetten. Dit gebeurt door in de huid van de gebruiker te kruipen en de ervaring in de customer journey te optimaliseren waar mogelijk.

Voorbeeld customer journey
Een voorbeeld van een customer journey

Een eerste blik

Wanneer een UX’er een website voor het eerst bekijkt, begint zijn of haar werk bij de look and feel. Het is belangrijk om jezelf te verplaatsen in de potentiële klant: word ik verleid om interesse te tonen in dit bedrijf? Na de eerste indruk, beantwoordt de UX’er de volgende vragen:

  • Wat voor gevoelens brengt de website over?
  • Laadt de website snel?
  • Wat is de core business van het bedrijf?
  • Wat is het doel van de website?
  • Kan ik dit bedrijf vertrouwen?
  • Waar wil de website dat ik op klik?

En, misschien wel de belangrijkste vraag:

  • Kan iedereen deze site gebruiken?

Binnen een minuut of twee werkt een UX-designer zich door de website heen en ontstaat er een duidelijk beeld van het doel van het bedrijf, de belangrijkste pagina’s en een globale eerste indruk.

Kijk eens aan mooi he

“Even the best designers produce successful products only if their designs solve the right problems. A wonderful interface to the wrong features will fail.”

- Jakob Nielsen

Tip: vraag het je collega’s

De meeste opdrachten die bij Linku binnenkomen zijn van partijen die al een website hebben. Voor de eerste ontmoeting geven aantal collega’s een eerste oordeel van de website. Door meerdere mensen te vragen, schetsen we direct een beeld van hoe de website overkomt op onbekenden. Hier komen een aantal vragen en aandachtspunten uit, die worden meegenomen in de eerste ontmoeting.

Van briefing naar UI

Zodra een opdracht definitief is, krijgt het Linku-team de briefing. In de eerste gesprekken met de klant worden vooral veel vragen gesteld. Dit zijn vragen als:

  • Wat gaat er goed op de website?
  • Zijn er verbeteringen mogelijk?
  • Wat mis je op de website?
  • Van welke functionaliteiten kunnen we beter afscheid nemen?
  • Wat zijn de meest belangrijke pagina’s?

Met de antwoorden op deze vragen ontdekken we welke structuur de website moet hebben. Ook hebben we meer een idee bij de behoeften van de klant en gebruiker, zodat we weten waar we onze aandacht op moeten focussen.

Twee vrouwen die samen naar een laptop kijken

UX-rapportages

Vervolgens duiken we in de data. Deze komt meestal uit Google Analytics. Met de data kunnen we wat ingewikkeldere vragen beantwoorden, zoals:

  • Is het menu een weerspiegeling van waar bezoekers naar op zoek zijn?
  • Wat zijn de meest bezochte pagina’s en komen deze overeen met de genoemde meest belangrijke pagina’s?
  • Op welke pagina’s komen de meeste mensen binnen? En waar stappen de meeste mensen weer uit?

Door antwoorden te vinden in de data, weten we beter hoe de website wordt gebruikt. Op basis daarvan maken we een reportage met de volgende onderdelen:

  • Wat hebben we bekeken
  • Waarom willen we dit weten
  • Wat we hieruit meenemen

Wanneer we onregelmatigheden zien, delen we dit met de klant. Zo kunnen we zaken bespreekbaar maken, zoals een hoog uitstappercentage op een belangrijke pagina of een laag conversieratio.

Een voorbeeld van een presentatie keynote met een grafiek en tekst
Hoe een UX-rapportage eruit kan zien

Flowcharts, sitemaps en wireframes

Voor grote projecten maken we flowcharts, bij kleinere websites is een sitemap voldoende. Vervolgens maakt de UX’er de wireframes, die vervolgens aan de UI-designer worden overgedragen. Een wireframe is een schets van de website waarbij lege contentblokken worden gebruikt om het skelet van de pagina de schetsen.

Wireframes zijn visueel niet bepaald aantrekkelijk voor de klant, maar maken het bespreken van de sitestructuur en functionaliteiten een stuk gemakkelijker dan designs. Daarbij is het kostenbesparend: een wireframe is gemiddeld binnen 30 minuten gemaakt, terwijl het designen van een pagina gemiddeld 4 uur duurt. Het voordeel van een wireframe is dat we in de designfase eerder bij het gewenste resultaat zijn, waardoor er minder feedbackrondes nodig zijn.

Ook ontlast de UX’er de UI-designer door onnodig denkwerk midden in het creatieve proces weg te nemen. Door in de wireframes de structuur van de website en de benodigde functionaliteiten op te nemen, hoeft de UI-designer niet halverwege te denken aan een vergeten functie die aan bod is gekomen tijdens een meeting. Zo kan de designer zich focussen op de dingen waar hij/zij goed in is: design.

Een wireframe van een blog detailpagina
Een voorbeeld van een wireframe, in dit geval van een blogdetailpagina

Voorbeeld: de UX van Visser

Zo zijn we voor Visser bezig geweest met het digitaliseren van hun werkprocessen. Waar ze een aantal jaar geleden dagelijks werkten met papier, zijn ze nu volledig overgestapt naar hun eigen digitale systeem. Door werknemers te observeren en samen te kijken naar de wensen, verbeterpunten en problemen, hebben we een volledig geautomatiseerd, digitaal systeem gebouwd waarmee ze klaar zijn voor de toekomst.

Waarom we kiezen voor UX

Door UX in te zetten voordat het designen begint, wordt een website stap-voor-stap opgebouwd. Elke keuze verantwoorden we, van menustructuur tot locatie van knoppen op de contactpagina. Een antwoord op de vraag “Waarom heb je hiervoor gekozen?” is niet langer “Omdat het mooi is” of “Omdat mijn onderbuikgevoel het zegt”, maar eerder “Door deze locatie te kiezen, staat het precies op de plek waar bezoekers het verwachten.” Op die manier kunnen we ook de CEO-button tegenspreken: keuzes worden gemaakt op basis van onderzoek, niet omdat iemand het eist.

Afbeelding voor Ilse

Ook toe aan een nieuwe website? Bel of mail ons eens, we staan voor je klaar!

Nieuwsbrief sfeerbeeld