• TrophyWebbureau met 10+ jaar ervaring
  • HouseWij maken websites, apps en webapplicaties
  • MedalWinnaar FD Gazellen 2018!
  • Page 1Specialist in digitale automatisering
  • Google+ icon4.9 ★★★★★ Klantbeoordeling
Banner for 3 essentiële tips om keuzestress op je website te voorkomen

3 essentiële tips om keuzestress op je website te voorkomen

Websitebezoekers haken af wanneer je ze te veel keuzes voorschotelt. Hoe voorkom je keuzestress?

Hoe ontstaat keuzestress?

Keuzestress ontstaat wanneer je een keuze moet maken gebaseerd op een overvloed aan informatie.

Als bedrijf wil je graag laten zien wat je allemaal te bieden hebt. In je enthousiasme moet je echter oppassen dat je potentiële klanten niet overrompelt met keuzemogelijkheden.

Een overvloed aan keuzes maakt het niet makkelijk voor de gebruikers. Het vergelijken van opties kost moeite met mogelijk afhaken als gevolg.

De volgende twee scenario’s kunnen optreden:

  • Analyseverlamming (analysis paralysis) Komt voor wanneer een gebruiker geen keuze kan maken door het hoge aantal aan keuzemogelijkheden. Door een voortdurende analyse en vergelijking blijft een beslissing uit.
  • Spijt van aankoop (buyers remorse) Komt voor wanneer een gebruiker spijt krijgt na een aankoop. Vanwege het hoge aantal keuzemogelijkheden vraagt de gebruiker zich na aankoop af of zijn keuze wel de juiste was.

Keuzestress heeft dus niet alleen een negatieve invloed op het koopproces, maar ook op de evaluatie van een aankoop.

Genoeg reden om keuzestress te verminderen!

Keuzestress in kaart brengen

Keuzestress is niet alleen afhankelijk van de keuze, maar ook de situatie waarin deze plaatsvindt. Met behulp van Hick’s Law kun je de verwachte reactietijd van een keuze berekenen.

Hick’s Law beschrijft de tijd die een persoon nodig heeft voor het maken van een keuze. Deze tijd is gebaseerd op de taak (keuze maken), de situatie en het aantal keuzes.

De constanten in de formule van Hick’s Law zijn afhankelijk van de taak en en de omstandigheden waarin de taak plaatsvindt. Constant ‘a’ is bijvoorbeeld het kopen van een cadeau voor een vriend, waarbij constant ‘b’ een WhatsApp-gesprek is waarin deze vriend je vertelt wat hij graag zou willen hebben.

Het gebruik van Hick’s Law geeft je een idee van de mogelijke keuzestress die jouw websitebezoekers ervaren.

Hoe voorkom ik keuzestress?

De makkelijkste manier om keuzestress te voorkomen of verminderen is om het aantal producten of diensten te beperken.

Bekijk je aanbod en zoek naar raakvlakken. Herken je geen duidelijke verschillen tussen sommige keuzes? Combineer ze dan tot één.

Dit is in veel gevallen makkelijker gezegd dan gedaan. Wanneer je geen keuzes kunt verwijderen, zijn er ook een aantal andere manieren om keuzestress te beperken:

  • 1. Categoriseer producten in groepen Combineer losse producten of elementen tot productgroepen. Een productgroep representeert de eisen van een typische klant. Denk aan groepen als een beginnende/gevorderde gebruiker of een particuliere/zakelijke klant.
  • 2. Highlight je beste producten Breng je beste producten naar voren. Dit helpt gebruikers producten te kiezen op basis van advies en/of populariteit.
  • 3. Maak vergelijken makkelijker Creëer de mogelijkheid voor gebruikers om producten te vergelijken en/of vergelijking makkelijker te maken. Dit geeft beter inzicht in de verschillen en bespaart de gebruiker tijd en moeite.

Benieuwd naar voorbeelden? Hieronder vertellen we hoe wij keuzestress verminderen op de websites die we maken.

1. Categoriseer producten in groepen

Mirac biedt domeinregistratie en -hosting. Op de website worden verschillende productgroepen aangeboden. De groepen bieden logische keuzes binnen verschillende soorten gebruik.

Afbeelding bij

De relaties in de groepen zijn gebaseerd op de benodigdheden van verschillende soorten gebruikers. Door een aanbevolen pakket samen te stellen, bespaar je de websitebezoeker veel tijd.

Je ziet ook dat de middelste optie wordt uitgelicht als ‘Meest gekozen’. Dit is bruggetje naar de volgende tip.

2. Highlight je beste producten

Klanten voelen zich beter bij een aankoop wanneer ze weten dat anderen dezelfde keuze hebben gemaakt.

Je kunt websitebezoekers dit gevoel meegeven door je meest populaire producten uit te lichten.

Het voorbeeld van Mirac kun je zien als een dienst. Zie hieronder een voorbeeld van een product zoals we het toepassen op elinerosina.com. De populairste producten (oorbellen) staan hier op een rij.

Afbeelding bij

3. Maak vergelijken makkelijker

Op websites als Bol.com en Coolblue kunnen websitebezoekers makkelijk de productspecificaties van twee of meerdere producten vergelijken. Je selecteert producten en vervolgens worden ze netjes naast elkaar gezet.

Er zijn ook andere manieren om vergelijken makkelijk te maken.

Op de website van City Clinics die we hebben ontwikkeld, kun je makkelijk onderscheid maken tussen verschillende cosmetische ingrepen.

Niet iedere websitebezoeker is bekend met de benaming van de verschillende behandelingen. Met behulp van een interactieve gezichtskaart maken we cosmetische ingrepen herkenbaar.

Afbeelding bij

Minder keuzes, hogere conversie

Door vergelijk- en analysewerk weg te nemen, verminder je keuzestress en voorkom je dat websitebezoekers afhaken.

Maak jij de keuze moeilijk voor je bezoekers? Kijk eens kritisch naar je aanbod en probeer zelf verbeterpunten te ontdekken.

Kun je daar hulp bij gebruiken? Neem vrijblijvend contact met ons op en we helpen je graag.

Neem contact op Next line