Wat is content nou precies?
"Content" is een term die we vaak tegenkomen, maar wat betekent het nu écht?
Tijdens het opstellen van een nieuwe dienstpagina over dit onderwerp drong het belang van dit woord tot me door. Velen associëren content met ‘tekst en afbeelding’, maar dat is slechts het topje van de ijsberg. Alleen al het design van een website bestaat voor 70% uit content. Het is het fundament van online succes, en daar overtuig ik je graag van.
Waarom is content zo belangrijk?
Hoewel design en techniek belangrijk zijn om de gebruikerservaring en technische prestaties van je website te verzekeren, is content wat de gebruiker uiteindelijk zoekt en consumeert.
De inhoud bepaalt het succes van je website of communicatiestrategie op de volgende manieren:
1. Het bepaalt klantbetrokkenheid en conversie
Met effectieve content spreek je je doelgroep direct aan en vervul je behoeften. Dit verhoogt niet alleen de betrokkenheid op je website, maar stimuleert ook conversies. Goede content overtuigt bezoekers om acties te ondernemen, zoals het invullen van een contactformulier of het doen van een aankoop. Goede content is dan een duw in de rug.
2. Het is essentieel voor een goede ranking in zoekmachines
Kwalitatieve content is cruciaal voor je SEO-strategie. Zoekmachines zoals Google belonen websites die waardevolle en relevante informatie bieden met een hogere ranking. Hierdoor trek je meer organisch verkeer en verbeter je je online zichtbaarheid.
Dit kan ik persoonlijk beamen. Op onze website hebben we namelijk in een jaar 500% organische groei bereikt door ons puur te richten op kwalitatieve inhoud. Daar plukken we nu, jaren later, steeds meer vruchten van.
3. Het verbetert je merkidentiteit en verhoogt vertrouwen
Met consistente, hoogwaardige content versterk je je merkidentiteit. Je brengt je boodschap duidelijk over en creëert een emotionele band met je publiek. Daarbij onderscheid je jezelf van de concurrentie. Hiermee groeit vertrouwen en herkenbaarheid, wat essentieel is voor het aantrekken en behouden van je doelgroep.
Stappen maken in contentmarketing?
Je wilt aan de slag met content, maar weet niet waar te beginnen. In zijn blog deelt Nick een aantal praktische handvatten van hoe je jouw eerste stappen zet.
Het is duidelijk: content is belangrijk, maar wat is het precies? Ik wil het eens goed kunnen uitleggen tijdens een verjaardag, dus ik ga op zoek naar de perfecte definitie.
Content volgens de experts
Online staan uiteenlopende definities van content. Dat is de reden dat Lee Odden in 2013 besloot om digitale breinen te vragen naar hun eigen definities. Daaruit volgden een aantal overeenkomende thema’s, maar het resultaat is nog steeds een grote lijst met uiteenlopende beschrijvingen. Kunnen we dat niet verder specificeren?
Challenge accepted. Ik dook in deze beschrijvingen en met hulp van AI heb ik de volgende definitie van content geformuleerd en vertaald. Dat geeft het volgende definitieve resultaat.
Wat is content precies?
Content is een samenstelling van diverse informatieve en/of entertainende elementen zoals tekst, beeld, geluid en video, die in een contextueel relevante vorm worden gepresenteerd met het doel een emotionele reactie of interactie uit te lokken bij een specifieke doelgroep. Het is ontworpen om te informeren, te entertainen, te engageren of een bepaalde actie te stimuleren, en het draagt bij aan het creëren van een waardevolle ervaring voor de consument.
De consument is in dit geval een individu of groep die in aanraking komt met de content, ongeacht het medium, doel, intentie of moment. Het staat dus los van het woord consument in de context van b2b en b2c.
Wanneer we content in stukjes hakken, zijn de volgende 7 eigenschappen te herkennen:
- Informatief: Het biedt waardevolle informatie aan de consument.
- Diverse Vormen: Het bestaat in verschillende vormen, zoals tekst, video, audio, en afbeeldingen.
- Interactief: Het is bedoeld voor consumptie en verdere verspreiding, en het kan een dialoog of interactie met de doelgroep bevorderen.
- Emotionele Reactie: Het roept een emotionele reactie op, of dat nu amusement, verlichting of educatie is.
- Doelgericht: Het heeft een specifiek doel, of dat nu is om te onderwijzen, te entertainen, of een bepaalde actie te stimuleren.
- Context: Het is contextueel relevant en spreekt tot een specifieke doelgroep.
- Kwaliteit: De kwaliteit is belangrijk; het moet betrouwbaar, boeiend, waardevol en uniek zijn.
Maar hoe dan?
De waarom en wat van content hebben we nu beantwoord. Maar met de golden circle in ons achterhoofd blijft er een belangrijke vraag over: hoe?
De 7 eigenschappen helpen om content tastbaar te maken. Wanneer je succesvolle content wilt maken voor je website of communicatiestrategie, moet je over elke eigenschap nadenken en daarbinnen de juiste keuzes maken.
Eerder schreven we al over deze eigenschappen van content, zoals Nick in zijn blog over emoties en hoe je daarop kunt inspelen en de eerste stappen van contentmarketing. Zelf benadruk ik het belang van engagement om je doelgroep te benaderen. Dit zijn handige startpunten in jouw marketingreis. Wil je echte stappen maken, dan komt daar contentstrategie bij kijken.
Van content naar succes
Content is dus niet zomaar ‘tekst en afbeeldingen’ op een website. Het is de essentiële bouwsteen van je online aanwezigheid, de brug tussen jou en je doelgroep en de sleutel tot online succes. In een wereld vol content is het van belang om je te onderscheiden met kwaliteit, relevantie en strategie.
Maar het creëren van effectieve content is niet eenvoudig. Het vereist een diepgaand inzicht in je doelgroep, een duidelijke visie op je merkidentiteit, en de expertise om alles op een authentieke en overtuigende manier samen te brengen.
Ik denk graag mee
Alles komt samen in een contentstrategie. Dat is een uitgebreid proces waar we je graag in meeneem. Neem contact op en ik denk graag vrijblijvend met je mee hoe we jouw content naar een hoger niveau kunnen tillen.