• TrophyWebbureau met 10+ jaar ervaring
  • HouseWij maken websites, apps en webapplicaties
  • MedalWinnaar FD Gazellen 2018!
  • Page 1Specialist in digitale automatisering
  • Google+ icon4.9 ★★★★★ Klantbeoordeling
Banner for Wat is digitale transformatie en wat heb je eraan?

Wat is digitale transformatie en wat heb je eraan?

Het begrip digitale transformatie komt steeds vaker naar voren als de toekomst van bedrijven wordt besproken, maar wat is het nu eigenlijk en wat heb jij eraan?

Wat is digitale transformatie?

Het is vaak lastig om goed te bepalen wat de definitie van digitale transformatie nu eigenlijk precies is. Vaak wordt het onterecht gebruikt als een soort verzamelterm voor alles wat je als ondernemer op digitaal gebied doet. Het is daarom belangrijk om eens duidelijk te bespreken wat dit nu eigenlijk wel precies is. Daardoor kan je uiteindelijk ook beter bepalen hoe je dit zelf kan vormgeven. De volgende zaken zullen je hier in grote mate bij helpen.

Uitgaan van mogelijkheden

Digitale transformatie is meer dan alleen maar digitaliseren. Het is eigenlijk vooral het uitgaan van de kansen en mogelijkheden die digitalisering aan organisaties en bedrijven biedt. Als organisatie, of als persoon binnen de organisatie kan je door je meer digitaal te oriënteren nieuwe mogelijkheden benutten. Daarmee kan je zorgen dat jouw bijdrage aan de klant en de veranderende maatschappij nog beter wordt.

Het is dus zaak om een ontwikkeling te ondergaan waarbij je door digitale technologieën in te zetten de organisatie een betere positie laat innemen. Digitaliseren is daarbij de dominante factor, maar niet de enige factor. Er is nog meer voor nodig.

De gehele organisatie meenemen

Een belangrijk punt als het gaat om succesvolle digitale transformatie, is dat het over de gehele onderneming wordt doorgevoerd. Het is een end-to-end verandering en dat reikt verder dan enkel de ICT-afdeling. Dat betekent dus dat van het businessmodel tot de operationele processen en van de waarde proposities tot en met de klantbeleving niets overgeslagen mag worden.

Alles wat met de organisatie te maken heeft ondergaat een verandering door de impact die de digitalisering heeft op de organisatie. Dat het de gehele organisatie treft, is iets wat vooral in het verleden vaak niet goed begrepen en aangepakt werd. Dit blijft echter een van de succesfactoren.

''Een belangrijk punt als het gaat om digitale transformatie, is dat het over de gehele onderneming wordt doorgevoerd''
''Een belangrijk punt als het gaat om digitale transformatie, is dat het over de gehele onderneming wordt doorgevoerd''

Uitgaan van digitaal werken

Digitale transformatie is ook veel meer dan processen veranderen. Digitaal werken moet de basis van alles worden. Het is niet alleen zo dat je bepaalde werkzaamheden digitaal doet als organisatie. Je moet daadwerkelijk digitaal zijn als organisatie. Digitaal moet in alles en iedereen binnen de organisatie in het DNA zitten. Wie niet overgaat naar digitaal werken op alle vlakken, zal de digitalisering niet goed hebben doorgevoerd.

Waar ooit digitaal een onderdeel van het geheel was, wordt het nu de basis van het geheel. Dit is ook de reden waarom de digitale transformatie alleen optimaal is uitgevoerd wanneer dit in de gehele organisatie of het gehele bedrijf zijn doorwerking heeft.

Je klant als middelpunt

Er is natuurlijk wel een reden waarom de digitale transformatie van groot belang is. Het is immers de ideale manier waarop je als organisatie de klant beter van dienst kan zijn. Het is ook de manier waarop je dit voor de volle 100 procent kan doen.

De customer journey kan je door een digital mindset volledig naar de hand van de klant zetten. Dit is vooral ook voor de optimale klantbeleving een belangrijke zaak. Alle reden om je daar dan dus ook volledig op te willen richten als bedrijf. Het is de manier om de klant beter te bedienen dan ooit tevoren.

Daar waar de klant zit

Bij een klantgerichte focus is digitale transformatie vooral gericht op nog beter beschikbaar zijn voor de klant. Het is bijvoorbeeld zo dat je zorgt dat je bent daar waar de klanten zijn. Dat is in toenemende mate digitaal. Zowel voor aankopen, als voor het afnemen van uiteenlopende online producten zoals social media.

Daardoor is het dus ook van belang om te zorgen dat je hier als organisatie volledig op gericht bent. Met oog voor de traditionele kanalen indien die door de klant ook gewenst worden. Dit is dan ook de kern van digitale transformatie. Digitaal vooropstellen, waarbij je de juiste balans vindt om de klanten 100% centraal te stellen.

Digitale transformatie voor de werknemer

Naast externe doeleinden dient digitale transformatie ook interne doeleinden, bijvoorbeeld het digitaliseren van bedrijfsprocessen. Voor werknemers betekent dit dat digitalisering werk uit handen kan nemen, waardoor meer tijd vrijkomt voor hun kerntaken. Ook kunnen taken volledig worden overgenomen door een digitaal systeem met de introductie bijvoorbeeld een webapplicatie.

Digitale transformatie biedt in deze situatie uitzicht op kostenbesparing, en heeft als bijkomend voordeel dat er minder menselijke fouten worden gemaakt. Een voorbeeld van een dergelijke vorm van digitalisering is de webapplicatie CAS.

Voorbeeld van digitale transformatie?

Bekijk de case van CAS
Afbeelding voor Kwaliteit spoedzorg verbeteren met social intranet CAS
Next lineKwaliteit spoedzorg verbeteren met social intranet CAS

Meer dan digitaliseren alleen

Bedenk nogmaals dat de digitale transformatie veel meer is dan digitaliseren alleen. Natuurlijk is het zo dat je als organisatie goede stappen zet wanneer je digitaal meer en meer kan aanbieden. Het bieden van digitale middelen als bedrijfsapps en andere webapplicaties, portals, chatbots is een goede zaak. Het is echter bij lange na niet de enige zaak.

Een organisatie die gedreven wordt door data en waar de juiste personen op de juiste plek zitten zal de digitale transformatie het best kunnen doorvoeren. Het is het geheel van de digitale ontwikkeling, in combinatie met bewustzijn bij iedereen binnen de onderneming wat het succesvol maakt.

Altijd verbonden zijn

Om nog beter te begrijpen wat de digitale transformatie inhoudt, is het goed om besef te hebben van de ontwikkeling die de maatschappij doormaakt. Verbonden zijn is al normaal en zal alleen maar nog meer toenemen. Waar je ook bent en wat je ook doet, als klant of werknemer zal je altijd verbonden zijn.

Een organisatie die hier niet op tijd op ingericht is, zal zichzelf dus de kansen die er liggen ontnemen. Dat maakt het dus ook lastig om succes te behalen of voort te zetten als onderneming. Daarmee is ook precies aan te geven waarom een goede uitvoering van groot belang is.

Geert

Meer weten? Geert helpt je graag!