Digitale transformatie – 8 belangrijke onderdelen
Het begrip digitale transformatie komt steeds vaker naar voren, maar wat is het nu eigenlijk en wat heb je eraan?
Wat is digitale transformatie?
Digitale transformatie is het overgaan van niet-digitale processen naar digitale processen. Organisaties ondergaan een digitale transformatie wanneer ze handmatige processen digitaliseren met nieuwe technologie. In de praktijk betekent dit dat diensten, producten, processen en vormen van informatie worden omgezet naar een digitale oplossing. Dit kan een langzaam proces zijn dat jaren duurt, of een grote verandering in een korte tijd. Meestal is het een combinatie van de twee waarbij er over de jaren heen losse onderdelen van een organisatie worden gedigitaliseerd. Digitale transformatie is dan ook een doorlopend proces.
Ieder bedrijf is bezig met een eigen digitale transformatie. Het ene bedrijf is hierin wat actiever dan de ander. Je zou ook globaal kunnen spreken van een digitale transformatie waarbij we oude gewoontes en manieren vervangen met digitale alternatieven.
De impact van Covid-19
De coronacrisis had bij veel bedrijven de digitale transformatie hoog op het lijstje gezet. Goede digitale communicatie is belangrijk wanneer je effectief wilt thuiswerken. Daarnaast werden winkels gedwongen om producten op een andere manier aan te bieden. Uit onderzoek van McKinsey & Company blijkt dat door Covid-19 in binnen enkele maanden de stappen zijn gemaakt die we anders in zeven jaar konden verwachten. Bij deze ontwikkelingen kun je niet achter blijven.
Een diepere blik op digitale transformatie
De betekenis van digitale transformatie ligt nu nog vrij open. Het wordt soms onterecht gebruikt als een soort verzamelterm voor alles wat je als ondernemer op digitaal gebied doet. Het heeft ook te maken met hoe je als organisatie aankijkt tegen nieuwe technologie. Hieronder specificeer ik in 8 onderdelen precies wat wel en niet onder digitaal transformeren valt.
1. Uitgaan van mogelijkheden
Digitale transformatie is meer dan alleen maar digitaliseren. Het is eigenlijk vooral het uitgaan van de kansen en mogelijkheden die digitalisering aan organisaties en bedrijven biedt. Als organisatie, of als persoon binnen de organisatie kan je door je meer digitaal te oriënteren nieuwe mogelijkheden benutten. Daarmee kan je zorgen dat jouw bijdrage aan de klant en de veranderende maatschappij nog beter wordt.
Het is dus zaak om een ontwikkeling te ondergaan waarbij je door digitale technologieën in te zetten de organisatie een betere positie laat innemen. Digitaliseren is daarbij de dominante factor, maar niet de enige factor. Er is nog meer voor nodig.
2. De gehele organisatie meenemen
Een belangrijk punt als het gaat om succesvolle digitale transformatie, is dat het over de gehele onderneming wordt doorgevoerd. Het is een end-to-end verandering en dat reikt verder dan enkel de ICT-afdeling. Dat betekent dus dat van het businessmodel tot de operationele processen en van de waarde proposities tot en met de klantbeleving niets overgeslagen mag worden.
Alles wat met de organisatie te maken heeft ondergaat een verandering door de impact die de digitalisering heeft op de organisatie. Dat het de gehele organisatie treft, is iets wat vooral in het verleden vaak niet goed begrepen en aangepakt werd. Dit blijft echter een van de succesfactoren. Digitale transformatie begint met je mensen.
F&L Media
Sinds 2018 realiseert Linku samen met F&L Media op allerlei vlakken digitale groei. We hebben meer dan 10 magazines digitaal op de kaart gezet met nieuwe websites en de e-commerce mogelijkheden uitgebreid met een maatwerk plugin en API.
3. Uitgaan van digitaal werken
Digitale transformatie is ook veel meer dan processen veranderen. Digitaal werken moet de basis van alles worden. Het is niet alleen zo dat je bepaalde werkzaamheden digitaal doet als organisatie. Je moet daadwerkelijk digitaal zijn als organisatie. Digitaal moet in alles en iedereen binnen de organisatie in het DNA zitten. Wie niet overgaat naar digitaal werken op alle vlakken, zal de digitalisering niet goed hebben doorgevoerd.
Waar ooit digitaal een onderdeel van het geheel was, wordt het nu de basis van het geheel. Dit is ook de reden waarom de digitale transformatie alleen optimaal is uitgevoerd wanneer dit in de gehele organisatie of het gehele bedrijf zijn doorwerking heeft.
4. Je klant als middelpunt
Er is natuurlijk wel een reden waarom de digitale transformatie van groot belang is. Het is immers de ideale manier waarop je als organisatie de klant beter van dienst kan zijn. Het is ook de manier waarop je dit voor de volle 100 procent kan doen.
De customer journey kan je door een digital mindset volledig naar de hand van de klant zetten. Dit is vooral ook voor de optimale klantbeleving een belangrijke zaak. Alle reden om je daar dan dus ook volledig op te willen richten als bedrijf. Het is de manier om de klant beter te bedienen dan ooit tevoren.
5. Daar waar de klant zit
Bij een klantgerichte focus is digitale transformatie vooral gericht op nog beter beschikbaar zijn voor de klant. Het is bijvoorbeeld zo dat je zorgt dat je bent daar waar de klanten zijn. Dat is in toenemende mate digitaal. Zowel voor aankopen, als voor het afnemen van uiteenlopende online producten zoals social media.
Daardoor is het dus ook van belang om te zorgen dat je hier als organisatie volledig op gericht bent. Met oog voor de traditionele kanalen indien die door de klant ook gewenst worden. Dit is dan ook de kern van digitale transformatie. Digitaal vooropstellen, waarbij je de juiste balans vindt om de klanten 100% centraal te stellen.
6.Digitale transformatie voor de werknemer
Naast externe doeleinden dient digitale transformatie ook interne doeleinden, bijvoorbeeld het digitaliseren van bedrijfsprocessen. Voor werknemers betekent dit dat digitalisering werk uit handen kan nemen, waardoor meer tijd vrijkomt voor hun kerntaken. Ook kunnen taken volledig worden overgenomen door een digitaal systeem met de introductie bijvoorbeeld een webapplicatie.
Digitale transformatie biedt in deze situatie uitzicht op kostenbesparing, en heeft als bijkomend voordeel dat er minder menselijke fouten worden gemaakt. Een voorbeeld van een dergelijke vorm van digitalisering is de webapplicatie van Visser Contactlenzen. Met de ontwikkeling van deze software is een papieren werkwijze volledig vervangen met een digitaal systeem.
Visser Contactlenzen
Waar voorheen cliëntgegevens enkel op papier werden bijgehouden, worden ze nu digitaal verwerkt in een nieuw systeem. Visser Contactlenzen maakt het bedrijf hiermee toekomstbestendig.
Meer dan digitaliseren alleen
Bedenk nogmaals dat de digitale transformatie veel meer is dan digitaliseren alleen. Natuurlijk is het zo dat je als organisatie goede stappen zet wanneer je digitaal meer en meer kan aanbieden. Het bieden van digitale middelen als bedrijfsapps en andere webapplicaties, portals, chatbots is een goede zaak. Het is echter bij lange na niet de enige zaak.
Een organisatie die gedreven wordt door data en waar de juiste personen op de juiste plek zitten zal de digitale transformatie het beste kunnen doorvoeren. Het is het geheel van de digitale ontwikkeling, in combinatie met bewustzijn bij iedereen binnen de onderneming wat het succesvol maakt.
8. Altijd verbonden zijn
Om nog beter te begrijpen wat de digitale transformatie inhoudt, is het goed om besef te hebben van de ontwikkeling die de maatschappij doormaakt. Verbonden zijn is al normaal en zal alleen maar nog meer toenemen. Waar je ook bent en wat je ook doet, als klant of werknemer zal je altijd verbonden zijn.
Een organisatie die hier niet op tijd op ingericht is, zal zichzelf dus de kansen die er liggen ontnemen. Dat maakt het dus ook lastig om succes te behalen of voort te zetten als onderneming. Daarmee is ook precies aan te geven waarom een goede uitvoering van groot belang is.
Hulp nodig bij jouw digitale transformatie?
Het is moeilijk voor jezelf om te bedenken wat er binnen je organisatie nou eigenlijk beter kan, of welke digitale oplossingen er beschikbaar zijn. Je bent immers gewend aan je manier van doen en weet minder van nieuwe technologieën en digitale kansen. Het is daarom handig om een externe partij in te schakelen die met een frisse digitale blik kijkt naar jouw organisatie.
Bij Linku kijken we met een digitale blik naar jouw organisatie. Wat kan er beter? Wat moet anders? Wij vertellen het je graag. We hebben meerdere bedrijven als Walker Fire, Visser Contactlenzen en Settle geholpen bij de digitale transformatie. We vertellen jou ook graag vrijblijvend welke kansen we zien.