Afbeelding voor Wat kost een logo?

Wat kost een logo?

Het bedrijfslogo is een essentieel onderdeel van je merkidentiteit. Meestal is het ook de eerste kennismaking tussen potentiële klanten en het merk. Daarom is van belang dat jouw ​​logo zich onderscheidt van de concurrentie. Maar wat kost een logo?

De prijs van een logo hangt af van verschillende factoren. Vergelijk het met de vraag “Wat kost een blauwe auto?” Dan komen er ook vervolgvragen: wil je een blauwe Fiat of een dikke, blauwe BMW?

De prijs van een logo varieert. Je kunt een gratis logo krijgen en een logo voor meer dan €100.000,-. Waarom zijn die verschillen zo groot? Er zijn twee manieren om te ontdekken wat jouw logo gaat kosten: tijd vs. geld en geld vs. waarde.

Tijd vs. geld

De meeste bedrijven vragen een uurprijs voor de gemaakte uren. Op basis van ervaring en klantwensen maakt de designer een schatting voor de uren die hij of zij verwacht te maken. Bij deze inschatting worden verschillende factoren meegenomen, zoals:

  • Heeft het bedrijf kernwaarden?
  • Is er onderzoek gedaan naar de identiteit van het bedrijf?
  • Hoe wordt het logo toegepast: print of digitaal?
  • Is een statisch of dynamisch logo geschikter voor het bedrijf?

Ontdek dynamische merkidenteit

Zonder afbreuk aan herkenbaarheid
IDTV
Next lineWaarom merken kiezen voor een dynamische identiteit

Deze factoren hebben invloed op de prijs en kwaliteit. Uiteindelijk wil je dat potentiële klanten niet voor de concurrent, maar voor jou kiezen. Een onderscheidend logo kan daarbij helpen.

Wat gaat jouw logo kosten?

Om je op weg te helpen naar de kosten van je logo ontwerp, hebben we dit blog opgedeeld in vier categorieën. Aan elke categorie hebben we een globale prijs gehangen. Zoals je zult zien: creativiteit kent een prijs. Wil je een onderscheidend logo hebben? Dan betaal je daarvoor. Kies je een goedkopere oplossing? Dan zul je vrede moeten hebben met een minder kenmerkend logo.

Do it yourself — €0

Een mooie uitkomst voor als je zelf designer bent. Het is natuurlijk superleuk om zelf het logo te maken voor je eigen onderneming. Valkuilen zijn echter dat het logo gebaseerd is op jouw smaak, niet op de kernwaarden of identiteit van jouw bedrijf.

Logo generators of crowdsourcing — Van €10 tot €200

Tegenwoordig zijn er online veel logo generators te vinden. Een voorbeeld van zo’n tool is Looka. Je voert je bedrijfsnaam in en met een druk op knop rollen er tientallen logo’s uit. Het grootste voordeel is prijs: voor enkele euro’s heb je een logo. Het nadeel? Je bent waarschijnlijk de honderdste met dit logo, ze zijn namelijk generiek en daarom niet onderscheidend.

Met het crowdsourcen van je logo zet je in de vorm van een wedstrijd een opdracht uit. Iedereen kan vervolgens een logo insturen. Dit is relatief goedkoop en je hebt keuze uit meerdere voorstellen. Het nadeel is dat de kans groot is dat je niet alles meeneemt in je briefing, zoals de kernwaarden van je bedrijf. Ook is er geen contact met de designers, wat vaak nodig is om het beste resultaat te behalen.

Freelancers — Tussen de €200 en €1000

Bij freelancer is het van belang om te kijken naar hun werkervaring. Een portfolio is hier erg belangrijk. Over het algemeen ligt de uurprijs van een freelancer lager dan bij een designer in loondienst, omdat je niet te maken hebt met de kosten van een bedrijf. Daarnaast heb je 1-op-1-contact met de designer. Een nadeel kan zijn dat ze minder kennis in huis hebben wat betreft andere vakgebieden, zoals merkstrategie, marketing, communicatie en copywriting. Ook sparren ze over het algemeen minder met andere designers.

Designbureau — €1000 en daarboven

Laat je je logo bij een designbureau ontwerpen? Dan krijg je waar voor je geld. Designbureau’s focussen zich niet alleen op het maken van een mooi beeldmerk, kleur en typografie, maar nemen de complete merkidentiteit onder de loep. Dat houdt in dat er wordt gekeken naar het totale plaatje. Vanuit de waarom van je bedrijf en de positionering tot de visuele elementen die de onderscheidende merkwaarden vertegenwoordigen.

En bij Linku?

Bij Linku maken we een logo op basis van jouw wensen en budget. Het liefst vertalen we de kern van je bedrijf naar een (logo)design waar verhaal achter zit. Zo creëeren we het onderscheidende vermogen waar jouw concurrent niet tegenop kan.

Geld vs. waarde

Geld vs. waarde gaat om de waarde van het logo, en dan vooral hoeveel het logo waard is voor het bedrijf. Dit gaat niet om het uurtarief. Hierbij wordt vooral gekeken naar de potentiële waarde van het logo, bijvoorbeeld in het straatbeeld of marketinguitingen. Hoe meer exposure, hoe meer het iets gaat opleveren, hoe hoger de waarde van het logo. Denk maar aan Nike: een simpel wit T-shirt kost €5, maar een shirt met Nike-logo gaat voor €30 over de toonbank.

Deze vorm van waardebepaling wordt door de grote jongens in de business toegepast. Bij dit soort bedrijven leg je minimaal €100.000 neer voor een logo. Waarom? Omdat ze meer risico lopen. Als marketingbudgetten in de miljoenen lopen en je logo op vliegtuigen, auto’s en gebouwen over de hele wereld komt te staan, wil je niet dat het mis gaat. Want wat als het logo niet aanslaat? Dat risico kun je niet in de handen leggen van een freelancer.

Wil je meer weten over geld vs. waarde? Chris Do legt het in deze video uit:

Wist je dat..

..het logo van Nike door Carolyn Davidson is ontworpen voor $2 per uur? Dit gebeurde in 1971. Davidson declareerde in totaal $35 voor haar werkzaamheden. Met inflatie zou dat in deze tijd zo’n $220 zijn.

Logo voorbeeld van Nike
Tijdlijn van het Nike-logo

Maar, er is meer. In 1983 ontving Davidson van Nike-oprichter Philip Knight een aantal Nike-aandelen als dank voor haar werkzaamheden. Deze aandelen worden nu geschat op een bedrag van 1 miljoen dollar. Niet slecht voor een logo!

Jouw nieuwe logo

Bij Linku ontwerpen we ook merkidentiteiten, van logo tot compleet brandbook. Benieuwd wat we zoal hebben gemaakt? Neem gerust contact op, we laten het je graag zien!

Afbeelding voor Bram

Wil je weten wat jouw logo kost? Ik help je graag

Nieuwsbrief sfeerbeeld