• TrophyWebbureau met 10+ jaar ervaring
  • Google+ icon4.9 ★★★★★ Klantbeoordeling
  • MedalGenomineerd FD Gazellen 2017
Linku, Overig

Hoe kies je het juiste webbureau? 12 topics voor je ICT aanbesteding

Je wilt succes boeken met een nieuwe website, app of applicatie. Deze kun je niet alleen maken. Hoe kies je het juiste webbureau? Hoe kies je tussen appels en peren?

Als webbureau merken we regelmatig dat bedrijven niet goed weten welke vragen ze aan ons moeten stellen. Dat is niet vreemd. Weinig bedrijven houden zich dagelijks bezig met de aanbesteding van digitale producten. Het is nieuw terrein. Je hebt wensen, maar in hoeverre zijn deze mogelijk én betaalbaar?

Wanneer je voor jezelf de juiste aspecten in kaart brengt, weet je wat een webbureau voor jou kan betekenen. Dit helpt je bij het maken van een keuze. Hieronder volgen tien onderwerpen van een ICT aanbesteding die je niet moet vergeten.

1. Het vraagstuk

Wederzijds begrip is een belangrijke voorwaarde voor een succesvolle samenwerking. Je werkt gerichter naar een oplossing wanneer een webbureau jouw situatie begrijpt en een oplossing voor ogen ziet. Geef dus niet alles weg. Ga ook na welke oplossingen en kansen ze zelf zien voor jou.

2. Werkwijze webbureau

Prettig samenwerken komt resultaten ten goede. Vanwege onderhoud en doorontwikkeling krijg je mogelijk een lange tijd te maken met een webbureau. Maak dus niet alleen duidelijk hoe een ontwikkelaar te werk gaat, maar ook welke rol er voor je organisatie en jou zelf als tussenpersoon is weggelegd.

3. Design

Goed design is meer dan alleen aantrekkelijk. Het dirigeert ook de gebruikservaring van je platform en stimuleert conversie. Achterhaal het designproces van een webbureau en wat er wordt gedaan om je platform af te stemmen op je doelgroep. Denk ook aan de verwerking van je huisstijl.

4. Content

Hoe komt de inhoud van het platform tot stand? Voor een beter eindresultaat worden content en design tegelijkertijd ontwikkeld. Dit voorkomt een latere mismatch bij het vullen. Daarnaast is het vanwege SEO-technische (zoekmachineoptimalisatie) redenen nuttig om de hulp van een webbureau in te kunnen schakelen.

5. Referenties

Veel webbureaus, waaronder wijzelf, pronken met mooie cases. Leuk en aardig, maar hoe gaan deze ervaringen jou helpen? Vraag naar cases die betrekking hebben op jouw project en probeer specifieke referenties te achterhalen. Zo graaf je voorbij het algemene verkooppraatje.

6. Planning

Stel vast welke plek je project gaat innemen op de agenda en wat de verwachte doorlooptijd is van het project. In een vroeg stadium kan het moeilijk zijn om dit te bepalen, maar een onderbouwde schatting toont het inlevingsvermogen van een webbureau.

7. Prijs

Probeer een budget vast te stellen en vraag wat er mogelijk is voor dat bedrag. Zo daag je het webbureau uit om binnen jouw grenzen een oplossing te bedenken. Latere onderhoudskosten lopen ook uiteen. Breng deze in kaart en ga na wat je ervoor terugkrijgt.

8. Zekerheid en continuïteit

In hoeverre ben je eigenaar van je eigen platform en kun je zelf aanpassingen maken? Wat voor onderhoud kun je verwachten? Een flexibel webbureau houdt tijdens, maar ook na de ontwikkeling rekening met eventuele nieuwe ideeën en uitbreidingen. Schets een plaatje van de samenweking en in hoeverre je afhankelijk bent van elkaar.

9. Technieken en koppelingen

Welke technieken worden toegepast om jouw platform te realiseren? Vraag naar de voordelen, maar ook zeker de nadelen van de verschillende technieken. Vergeet ook niet het belang van responsiviteit: de mate waarin je platform wordt afgestemd op alle verschillende schermen en systemen die worden gebruikt.

10. Beveiliging

Je denkt er liever niet over na, maar de kans op een datalek of hack blijft altijd bestaan. Vandaar dat het verstandig is om te achterhalen welke maatregelen een webbureau treft om dit risico zoveel mogelijk te beperken. Daarnaast wil je geen boete oplopen met het overtreden van de nieuwe AVG privacywet.

11. Flexibiliteit en proactiviteit webbureau

Stel je voor. Je hebt een nieuw project gerealiseerd samen met een webbureau. Het is een succes en je ziet je omzet stijgen. Je wilt blijven groeien met nieuwe oplossingen. De vraag is, kan je webbureau voorzien in je nieuwe ambities? Daarnaast, komen ze ook zelf met ideeën en advies? Oriënteer je op de flexibiliteit en proactiviteit van een webbureau.

Overig

Ieder bedrijf is anders. Er zijn vast specifieke onderwerpen, doelgroepen of problemen die uniek zijn binnen jouw project. Een voorbeeld: aangezien afvalbeheerder Dar actief is in meerdere gemeentes in de regio Nijmegen, hebben ze te maken met verschillende doelgroepen. Op de nieuwe website die we hebben gemaakt, zien bezoekers na het selecteren van hun gemeente enkel informatie die relevant is voor hen. Een uniek probleem, een gepaste oplossing.

Voorbeeldvragen voor je aanbesteding?

We hebben een handige lijst samengesteld met 48 vragen die je kunt stellen in een aanbesteding.  Deze vragen dekken elk besproken aspect. Dit maakt het kiezen van het juiste webbureau hopelijk net iets makkelijker voor jou.

Download vragenlijst Next line

Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen?

Neem contact op Next line