Workation ’22: op naar Kroatië
Grote 27-inch schermen, een verstelbare bureaustoel en kantoorwanden zijn een week ingeruild voor een werkplek aan een eettafel, een keukenstoel en een ligbed aan het zwembad.
Linku heeft voor de vierde keer een ongewone locatie opgezocht voor een workation. Nadat we eerder in 2018, 2019 en 2021 in Spanje zijn geweest (en in 2023!), was Kroatië dit keer de bestemming. Een landgoed met maar liefst drie villa’s, een golfbaan, zwembaden, jacuzzi’s en meer dan voldoende werkplekken was het onderkomen voor onze medewerkers eind september.
Villa’s van Istria Nuova
Na een lange zoektocht naar een locatie die aan al onze eisen moest voldoen, vonden we in Istria Nuova in Kroatië onze nieuwe tijdelijke onderkomen. Drie villa’s die onderdak boden aan 28 collega’s waren van alle gemakken voorzien. We waanden ons echt even weg van de bewoonde wereld, ondanks de vestiging in het Istrische dorp Režanci, een gemeente van de middeleeuwse stad Svetvinčenat.
Om zo mijn proeftijd te kunnen starten is super. Mooi om te ervaren hoe open iedereen was.
De omschrijving toevluchtsoord is hier zeker op zijn plek. Dat mag ook wel met een grote eetkeuken, overdekt terras, houtkachel barbecue, airco, vloerverwarming, ruimte voor een vergadering met een grote tv en uitzicht op het bos. Tel dat keer drie en je hebt onze volledige werkplek in beeld. Alsof het nog niet genoeg was, konden we ontspannen op een golfbaan, petanquebaan en een volleybalveld. Een geweldige locatie, met geweldige faciliteiten om al onze mensen in de watten te leggen. Dat hebben we vanuit de organisatie proberen te faciliteren: een werkplek waar je u tegen zegt, zodat onze mensen zich van hun beste kant konden laten zien.
Organisatie en planning
Vier maanden lang hebben we als bedrijf toegeleefd naar deze workation. Traditiegetrouw onthulden steeds een tipje van de sluier. Met hulp van Gerard Joling, Christopher Columbus, Chris Zegers en Bill Clinton bereidden we iedereen voor op een week weg van huis.
In de laatste gezamenlijke vergadering voor vertrek presenteerde Nick de hoogtepunten van onze reis aan de groep en onderstaand document was voor iedereen door te nemen. Een naslagwerk met belangrijke contactgegevens, vervoer, vluchtgegevens, autoverhuur in Kroatië, reischecklist, kamerindeling, boodschappenlijst, belangrijke mededelingen met betrekking tot werkafspraken en een globale weekindeling.
Terugblik
De vluchttijden maakten het lastig om met het openbaar vervoer te kunnen reizen, met name voor de terugweg. Gelukkig vonden we bij Betuwe Express een oplossing om naar het vliegveld te reizen. Voor de terugreis werden we verrast met de KNVB Spelersbus. Reden voor een grote glimlach bij velen van ons.
Van Nijmegen naar Režanci
‘s Ochtends om 9.00 uur verzamelden we op kantoor. De gemeenschappelijke koffers vulden we met toilettassen, zodat de handbagage mee kon in het vliegtuig. De bus vertrok iets na 9.30 uur richting Rotterdam Airport. In de ochtend was het nog even schrikken toen een mail van Transavia binnenkwam en begon met de tekst: “Vanwege operationele redenen zal je vlucht naar Pula op 25/09/2022 worden…”. Gelukkig ging het slechts om een vertraging van een uur en een nieuw toestel.
Bij aankomst in Pula konden chauffeurs Fleur, Arjan, Klaas, Jaap, Timo en Nick onze huurauto’s ophalen en inspecteren, voordat we naar de villa’s gingen. Geert en Thomas waren een dag eerder in Kroatië om de aankomst van de rest van de groep nét iets prettiger te maken. Na het proost-moment op een mooie workation, splitste de groep uiteen in tweetallen om hun kamer en de villa’s te inspecteren.
Elke ochtend informeerden collega’s het thuisfront met een dagverslag van een minuut. Benieuwd hoe Joost, Maartje, Thomas Blom en alle andere collega’s werkten per dag? Alle dagverslagen staan gebundeld op YouTube.
Privé chef, catering of zelf koken
Na een uitgebreide inventarisatie bleek het meenemen van een privé chef de beste én meest betaalbare oplossing in tegenstelling tot zelf koken of catering in Kroatië inkopen. Dat was wederom een keuze om onze mensen vooral op het werk te kunnen laten focussen en te ontzorgen. Het ontbijt en de lunch verzorgden we zelf. Elke dag streefden we om 8.00 uur gezamenlijk te ontbijten in de middelste villa en meestal lunchten we rond 12.30 uur. Het avondeten –met elke avond een andere thema– werd rond 19.00 uur geserveerd door chef Isis van isiskookt.nl. Een chef die we vonden via CHEFSTBL.
Vroege vogels en sportievelingen
Inmiddels is de verdeling tussen ochtend- en avondmensen duidelijk bij Linku. Onder andere Arjan, Arthur, Klaas, Jaap, Thomas van de Ven, Matthijs en Nick startten de dag vroeg met een rondje hardlopen, een frisse duik in het zwembad of direct aan het werk, nog voor het ontbijt. Na alle inspanningen achter de laptop kozen collega’s voor een sportieve ontspanning. Dennis, Wahid en Sander weten inmiddels een balletje recht te slaan met een driver vanaf de tee. Marley en Thomas Rutten bleken heer en meester op de petanquebaan (in Nijmegen zeggen we gewoon jeu de boules) en iedereen wilde Jorre in het team hebben op het volleybal- en badmintonveld.
De Gelderlander
Marieke Smid van De Gelderlander interviewde ons in het begin van de week over onze ervaringen van een workation met het bedrijf. Zaterdagochtend konden alle abonnees van de krant ons verhaal lezen, inclusief een waardevolle aanvulling van prof. dr. Beatrice van der Heijden, hoogleraar strategisch human resource management aan de Radboud Universiteit. Lees het volledige verslag bij De Gelderlander of het AD. Let op: dit is een betaald artikel.
Verbinding tijdens de workation
Als back-up hadden we een Starlink mee (bedankt nog Martin!) om ervoor te zorgen dat de internetverbinding optimaal was. Frank, Kevin, Alexander en Kenneth genoten dagelijks van hun werkomstandigheden in Villa Terra met muziek op standje-ik-versta-je-toch-niet. Terwijl Annemarie, Tanja, Bram en Sander genoten van de rustige achtergrond muziek in Villa Aqua. Luistert iedereen dan naar dezelfde muziek? Nee, dat niet. Maar met de gezamenlijke playlist via Hang the DJ kwam ieders nummer aan de beurt, tenzij ie werd weggestemd.
Het regelen van allerlei zaken met elkaar zorgt voor een andere binding dan dat we gewend zijn in Nederland. Echt even weg zijn zorgt ervoor dat je je ook mentaal loskoppelt van je thuisomgeving. Er ontstaan gesprekken en gemeenschappelijke onderwerpen die je eerder nog niet kende van elkaar. Zie het als een verlengstuk van het koffiehoek-momentje. Meer kennis en begrip van randzaken buiten je werk en werkgedrag om geeft verdieping van je relatie met elkaar. Laten we dat de magie van een buitenlandse werkweek noemen, want zo stond het ook in de krant.
Game Night en Linku Quiz
Na werktijd stond er vaak iets op het programma dat voorbereid was door collega’s, bijvoorbeeld Game Night met Van Linku naar Tinku (gebaseerd op het spel Weerwolven). In plaats van een burger elimineren konden collega’s een Thomas ontslaan, want ja, daar hebben we er toch 4 van. Met het spel Two Truths and a Lie zijn we achter leuke feitjes van elkaar gekomen die we eerder nog niet wisten. Bijvoorbeeld dat er een boek is geschreven over de familie van Timo.
Donderdag was de laatste werkdag en traditioneel sloten we die af met de Linku Quiz. Nou, de lat voor volgend jaar is ontzettend hoog gelegd. Koen en Jaap hebben enorm uitgepakt. Een puzzelronde, muziekronde, video’s van oud-collega’s Joel, Merel, Bart, Jules en Ilse én een eigen branding voor de Quiz. Als er een decibelmeter aanstond die avond, dan zou ie nu nog steeds op standje-alarmerend staan. Zelfs onze nieuwste Thomas —ook wel bekend als Thomas IV— kon goed meekomen, ondanks veel historische feitjes over ons bedrijf, onze klanten en onze mensen. Aankomende weken delen we onderdelen van de Linku Quiz op onze social media-kanalen. Hieronder de eerste onthulling. Een greep uit onze klantlogo’s in pixels.
Investering, niet alleen in cijfers
Ja, we geloven dat deze investering iets oplevert. Een investering in geld en een investering in tijd. Wanneer je tijd samen met elkaar doorbrengt dat doet iets met je als persoon, als team en daarmee raakt het ook de cultuur van het bedrijf. In de verslagen van voorgaande jaren lees je meer over kosten van een workation.
Meer synergie
Op lange termijn gaan we de effecten pas echt merken, maar ik durf uit te spreken dat meer mensen elkaar beter hebben leren kennen op een manier die je van tevoren nooit had kunnen inschatten. Met die ervaring op zak kunnen we nog betere producten ontwikkelen en nog meer bijdragen aan de uitdagingen van onze klanten. Want dat is per slot van rekening waar het allemaal om te doen is: doen waar je goed in bent en mét elkaar elke dag 1% beter dan de dag ervoor.