• TrophyWebbureau met 10+ jaar ervaring
  • HouseWij maken websites, apps en webapplicaties
  • MedalWinnaar FD Gazellen 2018!
  • Page 1Specialist in digitale automatisering
  • Google+ icon4.9 ★★★★★ Klantbeoordeling
Banner for Een website voor 2.000 of 10.000 euro? Zo maak je de keuze

Een website voor 2.000 of 10.000 euro? Zo maak je de keuze

Waarom vraagt het ene webbureau 2.000 euro voor het maken van de website en de ander 10.000? De keuze tussen template en maatwerk maakt een groot verschil.

Bij het maken van een WordPress-website kun je kiezen uit een eindeloze voorraad van templates (ofwel themes). Dit zijn bestaande ontwerpen die je aan kunt passen naar eigen smaak. Met een template kun je in een mum van tijd een goedkope website lanceren. Waarom zou je ooit anders kiezen?

De andere optie is de ontwikkeling van een maatwerk website. Hierin worden al je wensen en eisen verwerkt, zolang je maar bereid bent om te betalen. Een maatwerk website brengt namelijk een hoger prijskaartje met zich mee. Minder ideaal, want waarom zou je meer dan 10.000 euro uitgeven voor een maatwerk website als je voor 2.000 een mooie template kunt laten installeren? Een goede vraag, waar ik antwoord op ga geven.

Voor 2.000 euro aan de slag met een template

Een template is een bestaand thema dat je op je website kan installeren. Templates zijn klaar voor gebruik en goedkoop. Voor minder dan 100 euro kun je al een mooie template scoren die je vervolgens aan kunt laten passen aan jouw huisstijl.

Het installeren is vaak zo gebeurd. Templates zijn vaak voorzien van standaard pagina’s en functies. Ook worden goede templates vaak ondersteund door de ontwikkelaars en de community. Met een template kun je dus snel en goedkoop een website maken.

Het nadeel van een template is dat je website niet voor jou is gemaakt. Je moet het doen met de aangeleverde stijlen en functionaliteiten. Je hebt te maken met een beperkte vrijheid en kunt de template slechts in een bepaalde mate aanpassen aan je eigen wensen. Het is moeilijk om een persoonlijke touch te geven aan je website.

Ook zijn templates vaak voorzien van veel plugins, waardoor je website trager wordt. Daarnaast worden templates vaak ontwikkeld om een breed publiek aan te spreken waardoor je website al snel een dertien-in-een-dozijn-uitstraling krijgt.

Ondanks deze nadelen kan een template toch voor jou de beste keuze zijn. Organisaties met een klein budget en weinig (online) doelstellingen hebben vaak voldoende aan de mogelijkheden van een template. Denk hierbij aan websites van lokale bedrijfjes zoals restaurants, bakkers en ZZP’ers. Deze websites hebben geen ingewikkelde functionaliteiten nodig en dienen vooral als een soort online brochure of visitekaartje.

Wil je meer dan dat, dan komt er vaak maatwerk aan te pas.

Investeren in een maatwerk website vanaf 10.000 euro

In tegenstelling tot template-websites worden maatwerk websites vanaf de grond opgebouwd. Deze websites zijn uniek en speciaal ontwikkeld gebaseerd op de eisen en wensen van jou en je doelgroep. In plaats van het inkleuren van een template, kun je jouw identiteit en huisstijl laten vertalen naar een uniek online platform.

Doordat alleen functionaliteiten worden ontwikkeld die jij nodig hebt, kan de website goed worden geoptimaliseerd. Dit is positief voor de snelheid van de website en de vindbaarheid in de zoekmachines.  

Maatwerk maakt ook de weg vrij voor koppelingen en integratie van bestaande systemen zoals registers, applicaties en communicatiekanalen. Zo worden losse bedrijfsprocessen- en systemen samengebracht op één platform. Wanneer je een maatwerk website ontwikkelt, laat je bovendien de deur op een kier voor doorontwikkeling van nieuwe functionaliteiten. Zo groeit de website mee met jou.

Bij maatwerk komt een duidelijke strategie kijken. Samen met een ontwikkelteam begin je bij jouw identiteit, je doelgroep en je ambities. Deze worden vertaald naar een passend design, een logische structuur en benodigde functionaliteiten. Met het toepassen van branding, en online marketing verbeter je vervolgens de uitstraling en het bereik van jouw website en organisatie. 

De kosten van een maatwerk website liggen duidelijk hoger vergeleken met een template-website en kunnen oplopen tot in de tienduizenden euro’s. Hoe meer functionaliteiten en eisen, hoe groter de investering.

In ruil daarvoor krijg je echter een online platform dat geoptimaliseerd is voor jouw business, bestaande uit functionaliteiten, pagina’s en een strategie die in dienst staan van jouw doelgroep.

Het resultaat? Tevreden gebruikers, meer bezoekers en een hogere omzet. Met behulp van maatwerk functionaliteiten en koppelingen van bestaande systemen en  kan er bovendien werk (=geld) uit handen worden genomen, bijvoorbeeld bij de klantenservice.

Voorbeeld maatwerk functionaliteit

Een goede klantenservice is belangrijk om bezoekers tevreden te houden. Maatwerk functionaliteiten kunnen helpen om zowel de klantenservice te verbeteren als kosten te besparen. Dit kan bijvoorbeeld een FAQ-functionaliteit, waarmee je vragen beantwoordt voordat ze aan je worden gesteld.

Voor de website van N.E.C. hebben we bijvoorbeeld een servicepagina met zoekfunctie ontwikkeld waarmee bezoekers een antwoord kunnen vinden op de meestgestelde vragen. Naast dat N.E.C. minder telefoontjes en mails hoeft te beantwoorden, krijgen de meeste websitebezoekers sneller een antwoord op hun vraag. Een win-winsituatie!

Afbeelding bij

Hoe kies ik tussen een website van 2.000 en 10.000 euro?

De vraag die je jezelf eigenlijk moet stellen is: wat is een website mij waard? Als je jouw website ziet als een simpele online brochure, zal een goedkope template-website waarschijnlijk voldoen.

Het duurdere maatwerk komt kijken wanneer je jouw website ziet als een uniek platform waar je meer (online) omzet, bezoekers en klanten mee wil binnenhalen. Zeker met een ondersteunende branding- en marketingstrategie kun je met maatwerk namelijk het maximale halen uit jouw website.